Skip to main content

Van NU.nl:

Hoeveel duurder de kaartjes precies worden, is nog niet bekend. Maar waarschijnlijk komt er een flink bedrag bij Sowieso gaat het om de eerder genoemde 8,7 procent. Maar een woordvoerder laat weten dat de inflatie van dit jaar daar nog bovenop komt. Hoeveel die inflatie precies is, is nog onduidelijk.

 

Gaat een nog flinkere duit kosten om nog te reizen met de trein. Gepaard met de nu al belabberde staat van volle korte treinen etc., gaat nog wat worden….

Vandaag een artikel in de NRC over de verhoogde prijzen.
“Het operationeel verlies tot dusver kwam uit op 109 miljoen euro. Dat wijt het bedrijf aan een afnemend aantal reizigers en stijgende kosten door hoge inflatie. Sinds corona zouden veel mensen nog thuis blijven werken. „De kosten die NS maakt om de treindienst te rijden, blijven hoger dan de opbrengsten door de verkoop van treinkaartjes en -abonnementen”

Ik ben benieuwd hoe lang de NS het gaat volhouden. De kosten zullen blijven stijgen en steeds meer mensen gaan de trein mijden, omdat de prijs van een treinreis zal blijven stijgen.

Wat rekenen:

- 109 mln verlies t/m juni zal ruwweg betekenen 218 miljoen over heel 2024.

- er is dit jaar nog een eenmalige subsidie van 120 miljoen

- dit jaar krijgt het OV nog eenmalig 207 miljoen extra van Onderwijs, zo'n 125 miljoen gaat naar NS

Als je de eenmalige subsidies meeneemt wordt het operationele verlies over 2024 in feite ruim 450 miljoen, de financiën zijn gewoon ontspoord. Zonder forse reizigersgroei (en dan niet bij de nauwelijks iets opleverende WeekendVrij of Jongerendagkaart) wordt dat lastig op te lossen maar hoe je meer klanten moet trekken met enorme tariefsverhogingen, steeds meer werkzaamheden en de huidige onbetrouwbaarheid is niet duidelijk. Je krijgt de indruk dat de NS-directie het zelf ook niet meer weet.


Vandaag een artikel in de NRC over de verhoogde prijzen.
“Het operationeel verlies tot dusver kwam uit op 109 miljoen euro. Dat wijt het bedrijf aan een afnemend aantal reizigers en stijgende kosten door hoge inflatie. Sinds corona zouden veel mensen nog thuis blijven werken. „De kosten die NS maakt om de treindienst te rijden, blijven hoger dan de opbrengsten door de verkoop van treinkaartjes en -abonnementen”

Ik ben benieuwd hoe lang de NS het gaat volhouden. De kosten zullen blijven stijgen en steeds meer mensen gaan de trein mijden, omdat de prijs van een treinreis zal blijven stijgen.

Wat rekenen:

- 109 mln verlies t/m juni zal ruwweg betekenen 218 miljoen over heel 2024.

- er is dit jaar nog een eenmalige subsidie van 120 miljoen

- dit jaar krijgt het OV nog eenmalig 207 miljoen extra van Onderwijs, zo'n 125 miljoen gaat naar NS

Als je de eenmalige subsidies meeneemt wordt het operationele verlies over 2024 in feite ruim 450 miljoen, de financiën zijn gewoon ontspoord. Zonder forse reizigersgroei (en dan niet bij de nauwelijks iets opleverende WeekendVrij of Jongerendagkaart) wordt dat lastig op te lossen maar hoe je meer klanten moet trekken met enorme tariefsverhogingen, steeds meer werkzaamheden en de huidige onbetrouwbaarheid is niet duidelijk. Je krijgt de indruk dat de NS-directie het zelf ook niet meer weet.

 

Tot op heden is de directie van NS ook weer totaal onzichtbaar. Ik heb meneer Koolmees tenminste nog niet ergens met een goed verhaal zien komen. Maar misschien heb ik dat gemist?? 

Ik vraag mij echt af of de huidige directie wel in staat is om deze reorganisatie door te voeren. Daar heb je toch vooral daadkrachtige bestuurders voor nodig en ik kan die niet in de huidige directie vinden eerlijk gezegd. 

 

Met die wederom forse prijsverhoging vind ik NS meer lijken op Rupsje Nooit Genoeg, maar i.t.t. dat boek blijft NS voor altijd Rups en wordt nooit de mooie vlinder.


 

 

Tot op heden is de directie van NS ook weer totaal onzichtbaar. Ik heb meneer Koolmees tenminste nog niet ergens met een goed verhaal zien komen. Maar misschien heb ik dat gemist?? 

Wouter Koolmees is al anderhalf jaar vrijwel onzichtbaar. Een enkele keer komt hij opdraven als het echt moet.

 

Ik vraag mij echt af of de huidige directie wel in staat is om deze reorganisatie door te voeren. Daar heb je toch vooral daadkrachtige bestuurders voor nodig en ik kan die niet in de huidige directie vinden eerlijk gezegd. 

Met die wederom forse prijsverhoging vind ik NS meer lijken op Rupsje Nooit Genoeg, maar i.t.t. dat boek blijft NS voor altijd Rups en wordt nooit de mooie vlinder.

Het enige dat commercieel directeur Tjalling Smit altijd kon verzinnen waren nog meer tariefsverhogingen. Hij is afgelopen week in alle stilte bij NS vertrokken, al dan niet vrijwillig. Er is (nog) geen opvolger benoemd.

De nieuwe financieel directeur Angelique Magielse lijkt nu de zaken te regelen. Het is meestal een veeg teken als de financieel directeur bij een bedrijf leidend wordt. Het is gissen wat de rol van het Ministerie van Financiën als enige aandeelhouder hierbij is.


Het enige dat commercieel directeur Tjalling Smit altijd kon verzinnen waren nog meer tariefsverhogingen. Hij is afgelopen week in alle stilte bij NS vertrokken, al dan niet vrijwillig. Er is (nog) geen opvolger benoemd. De nieuwe directeur Financiën Angelique Magielse lijkt nu de zaken te moeten regelen.

 

Het viel mij laatst inderdaad op dat nagenoeg de gehele top in korte tijd en min of meer geruisloos opgestapt dan wel vervangen is. Positief bezien zou je daar enige hoop uit kunnen putten, maar het zou ook een veeg teken kunnen zijn. Misschien toch nog maar even het voordeel van de twijfel geven.


Tjalling Smit heeft al een nieuwe baan bij Roompot dus ik neem aan dat zijn vertrek vrijwillig was. 

 

Ik lees op NS nieuws o.a. dit over zijn verdiensten:

 

Mede dankzij hem heeft NS stappen gezet in de ontwikkeling naar een breed mobiliteitsbedrijf. Een bedrijf dat al haar reizigers een soepele en comfortabele reis van deur tot deur wil bieden.

 

Persoonlijk had ik liever gehad dat NS zich zou beperken tot treinvervoer met misschien als uitzondering de OV-fiets. Al die overige zaken die er inmiddels zijn, zijn volgens mij behoorlijk overbodig en ik denk ook totaal niet kostendekkend.


Tjalling Smit heeft al een nieuwe baan bij Roompot dus ik neem aan dat zijn vertrek vrijwillig was. 

Ik lees op NS nieuws o.a. dit over zijn verdiensten:

Mede dankzij hem heeft NS stappen gezet in de ontwikkeling naar een breed mobiliteitsbedrijf. Een bedrijf dat al haar reizigers een soepele en comfortabele reis van deur tot deur wil bieden.

Persoonlijk had ik liever gehad dat NS zich zou beperken tot treinvervoer met misschien als uitzondering de OV-fiets. Al die overige zaken die er inmiddels zijn, zijn volgens mij behoorlijk overbodig en ik denk ook totaal niet kostendekkend.

Ik heb tientallen jaren in het bedrijfsleven gewerkt en dan weet je dat je bij dit soort berichten tussen de regels door moet lezen. Over de doden immers niets dan goeds.

Feit is dat met het vertrek van Bert Groenewegen en Tjalling Smit in enkele maanden tijd de twee directeuren die verantwoordelijk waren voor het commerciële/financiële beleid zijn verdwenen.


De selectieve verontwaardiging is weer groots aanwezig. Maar net als met alle prijsverhogingen van de afgelopen jaren, binnen vrijwel elke denkbare sector, is het een storm in een glas water. Ja, er zullen ongetwijfeld wat reizigers afhaken. Soit. Een dergelijk besluit zal niet over een nacht ijs zijn gegaan. Over een paar weken is iedereen het weer vergeten en kunnen we weer massaal verontwaardigd doen over de zoveelste huurverhoging, of weer meer krimpflatie in de supermarkt, of netflix wat z'n prijzen weer omhoog gooit etc. etc. welke vervolgens ook zonder slag of stoot weer geaccepteerd wordt.


De selectieve verontwaardiging is weer groots aanwezig. Maar net als met alle prijsverhogingen van de afgelopen jaren, binnen vrijwel elke denkbare sector, is het een storm in een glas water. Ja, er zullen ongetwijfeld wat reizigers afhaken. Soit. Een dergelijk besluit zal niet over een nacht ijs zijn gegaan. 

Als het OV zo gesmeerd liep als bijvoorbeeld in het dure Zwitserland, zou er veel minder verontwaardiging zijn. Het gaat om de prijs/kwaliteitverhouding - die raakt steeds verder uit balans. Steeds méér betalen terwijl de kwaliteit van het gebodene niet stijgt, eerder afneemt. 

Je kan OV-prijsstijgingen niet zonder meer met duurder Netflix, de kleinere inhoud van verpakkingen of huurverhogingen vergelijken.


De selectieve verontwaardiging is weer groots aanwezig. Maar net als met alle prijsverhogingen van de afgelopen jaren, binnen vrijwel elke denkbare sector, is het een storm in een glas water. Ja, er zullen ongetwijfeld wat reizigers afhaken. Soit. Een dergelijk besluit zal niet over een nacht ijs zijn gegaan. 

Als het OV zo gesmeerd liep als bijvoorbeeld in het dure Zwitserland, zou er veel minder verontwaardiging zijn. Het gaat om de prijs/kwaliteitverhouding - die raakt steeds verder uit balans. Steeds méér betalen terwijl de kwaliteit van het gebodene niet stijgt, eerder afneemt. 

Je kan OV-prijsstijgingen niet zonder meer met duurder Netflix, de kleinere inhoud van verpakkingen of huurverhogingen vergelijken.

 

Alleen kan dat dus wel, want het is, helaas, al jarenlang wereldwijd een trend om steeds meer te betalen en steeds minder terug te ontvangen. Dat is in jouw sector de zorg ook precies het geval, tot nog niet eens zo lang geleden betaalden we een maandelijkse premie en was een eventuele zorgvraag daarmee afgekocht. Nu betaal ik eigen risico bovenop mijn maandelijkse premie en heb ik een keer iets dan word ik bij voorkeur snel in een hoekje geparkeerd door de huisarts want anders vind de verzekeraar daar iets van. 

En in hoeverre stijgt het aanbod op netflix, na de zoveelste prijsverhoging ?

Hoeveel minder inhoud zit er in mijn flesje frisdrank op het terras, terwijl ik er meer voor betaal dan een paar jaar terug ?

Maar het maakt allemaal niks uit, want we kunnen er wel over zeuren maar bedrijven blijven dit spelletje toch wel spelen. 

Laten we trouwens niet vergeten dat het aantal treinen eind dit jaar flink wordt verhoogd. Is de prijsstijging nu dan wel gerechtvaardigd ? Meeste bedrijven zouden niks veranderen, maar de prijs desondanks toch omhoog gooien...


Alleen kan dat dus wel, want het is, helaas, al jarenlang wereldwijd een trend om steeds meer te betalen en steeds minder terug te ontvangen.

Je vergeet hierbij nog dat de salarissen ook stijgen, en harder. De Nederlandse economie groeit als geheel immers en als alleen bovenstaande zou gelden, zou er krimp zijn. Nadeel van dat systeem is overigens dat het ov binnenkort waarschijnlijk weer plat ligt omdat men die sector de laatste jaren nogal graag staakt om qua salarisverhoging absoluut het onderste uit de kan te halen.


De wal doet het schip vanzelf keren. Wel spijtig dat hierbij meer averij wordt opgelopen dan bij een meer verantwoorde koers (i.c. loonontwikkeling) het geval is. De vraag is of NS hierbij veel te verwijten valt. Denk van niet.


 

Laten we trouwens niet vergeten dat het aantal treinen eind dit jaar flink wordt verhoogd. Is de prijsstijging nu dan wel gerechtvaardigd ? 

Nee, want het gaat om treinen die eerder zijn opgeheven zonder dat de tarieven toen omlaag gingen. Ook NS maakte zich in 2022 schuldig aan de krimpflatie waar jij verontwaardigd over doet.

Overigens zal deze tariefsverhoging de grote verliezen slechts voor een deel oplossen. Er zal op jaarbasis ruwweg nog steeds 330 miljoen verlies overblijven. De uitgaven zijn domweg te hoog in verhouding tot het aantal reizigers.


 

Laten we trouwens niet vergeten dat het aantal treinen eind dit jaar flink wordt verhoogd. Is de prijsstijging nu dan wel gerechtvaardigd ? 

Nee, want het gaat om treinen die eerder zijn opgeheven zonder dat de tarieven toen omlaag gingen. Ook NS maakte zich in 2022 schuldig aan de krimpflatie waar jij verontwaardigd over doet.

Overigens zal deze tariefsverhoging de grote verliezen slechts voor een deel oplossen. Er zal op jaarbasis ruwweg nog steeds 330 miljoen verlies overblijven. De uitgaven zijn domweg te hoog in verhouding tot het aantal reizigers.

De storm over NS woedt nog steeds behoorlijk hard op Internet (X, nu.nl en andere kanalen). Ik vraag mij toch af waar de directie van NS blijft. Die houdt zich schuil en hoopt maar dat dit snel overwaait??


Nee, want het gaat om treinen die eerder zijn opgeheven zonder dat de tarieven toen omlaag gingen. Ook NS maakte zich in 2022 schuldig aan de krimpflatie waar jij verontwaardigd over doet.

Overigens zal deze tariefsverhoging de grote verliezen slechts voor een deel oplossen. Er zal op jaarbasis ruwweg nog steeds 330 miljoen verlies overblijven. De uitgaven zijn domweg te hoog in verhouding tot het aantal reizigers.

 

Daar ben ik juist niet verontwaardigd over. Dit proces is een wereldwijd fenomeen en daarom snap ik de kritiek op de NS niet zo goed. Immers is dit iets waar bijna alle bedrijven en organisaties zich op grote schaal mee bezig houden 'hoe kunnen we hetzelfde of een verminderd product tegen een hogere prijs aanbieden’. 

Ik vermoed echter ook dat de hier beschreven leegloop van de treinen uiteindelijk wel mee gaat vallen. Het is even wennen en het is even vervelend maar uiteindelijk gaat iedereen weer over tot de orde van de dag; de terrassen zijn er immers ook niet leger op geworden. 


 

 

De storm over NS woedt nog steeds behoorlijk hard op Internet (X, nu.nl en andere kanalen). Ik vraag mij toch af waar de directie van NS blijft. Die houdt zich schuil en hoopt maar dat dit snel overwaait??

Wouter Koolmees is altijd al onzichtbaar, Bert Groenewegen en Tjalling Smit zijn afgevloeid. De enige die op financieel-commercieel gebied nog over is is Angelique Magielse die ook de aankondiging heeft gedaan. Dus wat kun je meer verwachten?

Ik krijg de indruk dat het Ministerie van Financiën gezien de grote financiële problemen degene is die op dit moment echt aan de touwtjes trekt.


 

 

De storm over NS woedt nog steeds behoorlijk hard op Internet (X, nu.nl en andere kanalen). Ik vraag mij toch af waar de directie van NS blijft. Die houdt zich schuil en hoopt maar dat dit snel overwaait??

Wouter Koolmees is altijd al onzichtbaar, Bert Groenewegen en Tjalling Smit zijn afgevloeid. De enige die op financieel-commercieel gebied nog over is is Angelique Magielse die ook de aankondiging heeft gedaan. Dus wat kun je meer verwachten?

Ik krijg de indruk dat het Ministerie van Financiën gezien de grote financiële problemen momenteel degene is die echt aan de touwtjes trekt.

Van iemand die meer dan € 500K per jaar verdient, verwacht ik eerlijk gezegd wel wat meer dan hij tot nu toe heeft laten zien. Dit is een gewoon een slappe hap die aan het roer staat van een bedrijf met 20.000 werknemers. Wat mij betreft echt dringend aan vervanging toe. Er zijn er overigens wel meer. Ik krijg zo af en toe ook een brief ondertekend door L. Bouma, ik ben toch benieuwd wat een hoofd klantenservice verdient die het presteert om al jarenlang compleet onzichtbaar te zijn voor haar grootste doelgroep: de klanten.  


 

Ik vermoed echter ook dat de hier beschreven leegloop van de treinen uiteindelijk wel mee gaat vallen. Het is even wennen en het is even vervelend maar uiteindelijk gaat iedereen weer over tot de orde van de dag; de terrassen zijn er immers ook niet leger op geworden. 

Daar is in het OV op zich wel ervaring mee (zie KiM). 1% verhoging leidt ruwweg tot 0,5% meer inkomsten en 0.5% reizigersverlies. Uiteraard spelen andere factoren daar ook doorheen zoals meer/minder treinen, ontwikkeling van de autokosten, vergrijzing, percentage thuiswerken, etc.

De omzet in de horeca is overigens wel degelijk flink onder druk komen te staan door de grote prijsverhogingen. Er zijn ook behoorlijk wat zaken dicht/failliet gegaan, hebben hun openingsuren teruggeschroefd of hun kaart versoberd.


 

 

 

Van iemand die meer dan € 500K per jaar verdient, verwacht ik eerlijk gezegd wel wat meer dan hij tot nu toe heeft laten zien. 

Wouter Koolmees is alleen maar aangesteld vanwege zijn connecties in politiek Den Haag. Niet vanwege zijn ervaring als manager van een bedrijf of omdat hij zoveel verstand van spoorwegen heeft. Dus wat kan hij in deze financiële discussie nu toevoegen?.


Die connecties zijn momenteel ook niet zoveel waard lijkt het. Maar misschien oordeel ik te vroeg 🤭


Laten we machinisten wegbezuinigen, die mensen zitten alleen maar in hun hok naar wat spoor, borden en seinen te kijken conducteurs zitten ook vaak alleen maar in het hok dus kan kunnen ze eens nuttig zijn 😄 (hihi grapje)


Maar even serieus, is het de schuld van het personeel dat ze een hogere loon willen, of vanwege de inflatie (wat indirect dan ook weer komt door hogere lonen) Ik denk eerder dat je moet zijn bij de megabedrijven zoals supermarkten die de hoogst mogelijke winstmarge willen bereiken.

 

In mijn winkel verkopen we speciale Zeeuwse aardappelen, die kopen wij in voor prijzen rond een euro en de prijs in de winkel wordt vervolgens met bijna 200% verhoogd, juist ja je betaald dus ipv 1 euro rond de 3 euro voor die aardappelen…

Er gaat vast ook nog een percentage naar de boer, maar het is wel behoorlijk absurd…

Ik kan natuurlijk niet zeggen op wat de prijzen zijn gebasseerd, maar ik durf met zekerheid te zeggen dat er een behoorlijk winst uit wordt gehaald…

Hetzelfde met een hele bloemkool, daar betaal je bij ons nu €1,79 voor, gesneden bloemkool van 200 gram kost €2,42 uit een hele bloemkool haal je 3 van die zakjes, daar halen ze dus €5,47 extra uit…

 

Je kan mij haast niet vertellen dat je met die oplichterij niet genoeg binnen krijgt om loon met een luttele 2% omhoog te gooien


Maar even serieus, is het de schuld van het personeel dat ze een hogere loon willen, of vanwege de inflatie (wat indirect dan ook weer komt door hogere lonen) 

Nee, maar NS betaalt lonen die het niet betalen kan. Daarmee koopt men vervolgens machinisten weg bij andere vervoerders die wel een verantwoord financieel beleid voeren en als slot van het liedje moet dan de belastingbetaler de verliezen van NS maar bijpassen.

Dit is gewoon hetzelfde wanbeleid dat veel voetbalclubs voeren: overdreven hoge spelerssalarissen betalen en dan aan het eind van het seizoen de hand ophouden bij de gemeente.

Supermarkten in Nederland maken overigens nauwelijks winst. De meeste zitten momenteel op de nullijn of in de rode cijfers. Het door de SP ooit verzonnen sprookje van megawinsten bij de supermarkten slaat helemaal nergens op.


Die connecties zijn momenteel ook niet zoveel waard lijkt het. Maar misschien oordeel ik te vroeg 🤭

Hij heeft vooral goede connecties in de linkse hoek (D66, PvdA-GL) maar daar heb je anno 2024 niet zoveel meer aan. 


Maar even serieus, is het de schuld van het personeel dat ze een hogere loon willen, of vanwege de inflatie (wat indirect dan ook weer komt door hogere lonen)

De m.i. veel te grote neiging tot staken in het ov draagt, denk ik, inderdaad wel bij aan het in stand houden van de continue verhoging van prijzen en lonen.


NS laat nu al jaren enorme steken vallen aan de inkomenszijde. Laat ze eerst daar wat aan gaan doen alvorens de prijzen te verhogen.


Reageer