Skip to main content

Van NU.nl:

Hoeveel duurder de kaartjes precies worden, is nog niet bekend. Maar waarschijnlijk komt er een flink bedrag bij Sowieso gaat het om de eerder genoemde 8,7 procent. Maar een woordvoerder laat weten dat de inflatie van dit jaar daar nog bovenop komt. Hoeveel die inflatie precies is, is nog onduidelijk.

 

Gaat een nog flinkere duit kosten om nog te reizen met de trein. Gepaard met de nu al belabberde staat van volle korte treinen etc., gaat nog wat worden….

Maar even serieus, is het de schuld van het personeel dat ze een hogere loon willen, of vanwege de inflatie (wat indirect dan ook weer komt door hogere lonen)

De m.i. veel te grote neiging tot staken in het ov draagt, denk ik, inderdaad wel bij aan het in stand houden van de continue verhoging van prijzen en lonen.

Maar is het niet je goed recht om te staken voor een loonsverhoging wanneer het uiteindelijk ook voor jou oppassen wordt met wat je uitgeeft terwijl dat eerst niet het geval was?

 

Kijk je kan ook door draaien, en de OV-sector is daar koning in. Daar ben ik het dan wel mee eens, maar toch...


Ik vermoed echter ook dat de hier beschreven leegloop van de treinen uiteindelijk wel mee gaat vallen. Het is even wennen en het is even vervelend maar uiteindelijk gaat iedereen weer over tot de orde van de dag; de terrassen zijn er immers ook niet leger op geworden. 

Nee, maar er wordt denk ik vaak wel wat minder en goedkoper besteld. Verder zijn er in mijn woonplaats sinds vorig jaar alweer 2 zaken op de fles gegaan zoals ik zag, en eentje is voortaan op maandag én dinsdag dicht (was altijd alleen op maandag).

Op terrassen komen mensen genieten, dat genieten willen velen zich niet laten afnemen. Dan maar wat goedkoper genieten door niet zo vaak meer het duurdere spul te bestellen. Dat is iets heel anders dan je van A naar B laten vervoeren tegen fors tarief, hoe korter de rit, hoe relatief duurder. Vaak in een rommelige of vuile trein, met reeële kans op uitval, gemiste aansluitingen en vertraging. Voor terrassen en voor Netflix is de perceptie volgens mij heel anders, daarbij wordt ook geklaagd over prijsstijgingen, maar de bereidheid die te betalen is voor veel mensen denk ik groter dan voor "slechts" openbaar vervoer van A naar B met toch al (helaas) een negatief imago.

OV dient, in het algemene beeld /perceptie dat mensen ervan hebben, goedkoop/betaalbaar te zijn. Duur OV levert hoongelach op. Tenzij je een perfect draaiend systeem hebt, waar de kwaliteit aan af te zien is natuurlijk. 

Als een losse rit vol tarief meer kost dan de afstand qua benzine met de auto zou kosten, fronsen ze hun wenkbrauwen: zijn die rails soms van goud!? hoorde ik eens iemand zeggen...


Maar goedkoop/betaalbaar kost meer dan het opbrengt. Dan zou de overheid moeten bijspringen. En dat gaat het huidige kabinet niet doen.


NS laat nu al jaren enorme steken vallen aan de inkomenszijde. Laat ze eerst daar wat aan gaan doen alvorens de prijzen te verhogen.

Ìk kom dus net terug van een reis van ca 200 kilometer vandaag en dus weer nul personeel gezien. Op mijn thuisstation staan poortjes en die gingen dus bij het verlaten van het station dus weer veelvuldig af.

Als ik een week bij Haarlem zou gaan staan en voor elke tailgater € 5,00 zou krijgen dan verdien ik binnen een week een maandloon. NS weet dit al heel veel jaar en doet er helemaal niets aan. En wij zouden dus nu even 11% meer moeten gaan betalen omdat NS het lek in de inkomensstroom niet wil dichten?


Maar goedkoop/betaalbaar kost meer dan het opbrengt. Dan zou de overheid moeten bijspringen. En dat gaat het huidige kabinet niet doen.

Nee. En dus zal men blijven spotten over NS en prijsverhogingen. Ik heb echt nog niemand om me heen gehoord die de prijsverhogingen logisch vindt en begrip heeft. Eerst maar eens beter presteren, en dan verhogen, is wat je hoort.

Alle kappers zijn sinds 1 juli ook duurder geworden door een loonstijging. En gek genoeg heb ik daar nog niemand over gehoord. Dat wordt gewoon stilzwijgend en schouderophalend geaccepteerd kennelijk.

Het verschil in reactie heeft natuurlijk z'n oorzaken...


NS laat nu al jaren enorme steken vallen aan de inkomenszijde. Laat ze eerst daar wat aan gaan doen alvorens de prijzen te verhogen.

Ìk kom dus net terug van een reis van ca 200 kilometer vandaag en dus weer nul personeel gezien. Op mijn thuisstation staan poortjes en die gingen dus bij het verlaten van het station dus weer veelvuldig af.

In Goes is het inmiddels ook niet meer uit te houden, ik wacht nu standaard een minuutje of 2 voordat ik uit check zodat ze mij tenminste niet achterna kunnen gaan.

Leid wel tot grappige situaties wanneer ik de enige ben waar een tailgater achterna kan gaan, laatst stond ik zo maar stil en keek ik op mijn telefoon, de persoon achter mij deed plots hetzelfde. Ja, daar had ik je ff hé 😂.

 

Maar het is natuurlijk te gek voor woorden, ik ben inmiddels een tailgate spotter geworden, want ik kan vaak al gelijk zien of iemand een tailgater is of niet.


NS laat nu al jaren enorme steken vallen aan de inkomenszijde. Laat ze eerst daar wat aan gaan doen alvorens de prijzen te verhogen.

Ìk kom dus net terug van een reis van ca 200 kilometer vandaag en dus weer nul personeel gezien. Op mijn thuisstation staan poortjes en die gingen dus bij het verlaten van het station dus weer veelvuldig af.

In Goes is het inmiddels ook niet meer uit te houden, ik wacht nu standaard een minuutje of 2 voordat ik uit check zodat ze mij tenminste niet achterna kunnen gaan.

Leid wel tot grappige situaties wanneer ik de enige ben waar een tailgater achterna kan gaan, laatst stond ik zo maar stil en keek ik op mijn telefoon, de persoon achter mij deed plots hetzelfde. Ja, daar had ik je ff hé 😂.

 

Maar het is natuurlijk te gek voor woorden, ik ben inmiddels een tailgate spotter geworden, want ik kan vaak al gelijk zien of iemand een tailgater is of niet.

Dan kunnen we elkaar een hand geven. Ik spot ze ook en ik zit in 99% van de gevallen ook juist. Laat ze eerst eens zorgen dat dit op orde is. Ik denk echt dat een groot gedeelte van het huidige gat wordt opgelost. Ook zal het automatisch na verloop van tijd (je zal eerst door de zure appel moeten bijten (meer controle dus meer incidenten) zorgen voor een betere sfeer in de trein. 

 

Maar goed dit is hier inmiddels al zo vaak aangegeven dat ik die hoop wat dit betreft eigenlijk al heb opgegeven. 


Dan kunnen we elkaar een hand geven. Ik spot ze ook en ik zit in 99% van de gevallen ook juist. Laat ze eerst eens zorgen dat dit op orde is. Ik denk echt dat een groot gedeelte van het huidige gat wordt opgelost. 

Als er van controle grote prioriteit wordt gemaakt, ik denk ook maar weer eens het vele grijsrijden in de 1e klas, is inderdaad alweer een behoorlijk deel van de verliezen ingelopen.

Men laat er veel en veel te veel mensen mee wegkomen. 


Maar goedkoop/betaalbaar kost meer dan het opbrengt. Dan zou de overheid moeten bijspringen. 

Nee, dan is er iets mis met je bedrijf. Als je als bedrijf je klanten geen concurrerend product kan bieden dan doe je of iets verkeerd of je hebt geen bestaansrecht. Roepen dat de overheid je dan maar moet subsidiëren is iets te simpel, dat kunnen andere sectoren ook niet.

Ik denk dat de vraag gaat worden hoeveel belastinggeld de overheid nog in het OV moet blijven steken. Zoals het nu gaat is het een bodemloze put aan het worden terwijl het marktaandeel niet meer is dan een paar procent in de totale vervoersmarkt en steeds verder daalt.

De tijd dat het OV goedkoop was ligt sowieso al heel lang achter ons.


 

Als er van controle grote prioriteit wordt gemaakt, ik denk ook maar weer eens het vele grijsrijden in de 1e klas, is inderdaad alweer een behoorlijk deel van de verliezen ingelopen.

Men laat er veel en veel te veel mensen mee wegkomen. 

Daar geloof ik niets van. Toen de RET ooit met een groot percentage zwartrijders in de metro zat werd besloten tot systematisch strikt controleren. Het effect was niet dat de zwartrijders gingen betalen maar dat ze wegbleven. Op zich prima maar het financiële probleem los je daar niet mee op.


Roepen dat de overheid je dan maar moet subsidiëren is iets te simpel, dat kunnen andere sectoren ook niet.

OV is een publieke voorziening, althans dat zou het m.i. behoren te zijn. Ter nut van het algemeen, gesubsidieerd waar nodig, maar dient wel efficiënt en vlot geregeld te zijn.

 


 

Als er van controle grote prioriteit wordt gemaakt, ik denk ook maar weer eens het vele grijsrijden in de 1e klas, is inderdaad alweer een behoorlijk deel van de verliezen ingelopen.

Men laat er veel en veel te veel mensen mee wegkomen. 

Daar geloof ik niets van. Toen de RET ooit met een groot percentage zwartrijders in de metro zat werd besloten tot systematisch strikt controleren. Het effect was niet dat de zwartrijders gingen betalen maar dat ze wegbleven. Op zich prima maar het financiële probleem los je daar niet mee op.

Als ze wegblijven dan gaat in ieder geval de sfeer in de trein er op vooruit en zullen er veel minder incidenten zijn wat het vertrouwen in de NS ten goede zal komen. Reizen met de trein is momenteel absoluut niet meer leuk en voor een groot deel veroorzaakt door het lakse controlebeleid, NS is daar zelf dus schuldig aan.   


Als er van controle grote prioriteit wordt gemaakt, ik denk ook maar weer eens het vele grijsrijden in de 1e klas, is inderdaad alweer een behoorlijk deel van de verliezen ingelopen.

Daar geloof ik niets van. Toen de RET ooit met een groot percentage zwartrijders in de metro zat werd besloten tot systematisch strikt controleren. Het effect was niet dat de zwartrijders gingen betalen maar dat ze wegbleven. Op zich prima maar het financiële probleem los je daar niet mee op.

Zou wat voor stadsvervoer als een metro of tram geldt, ook gelden voor treinvervoer waar je grotere afstanden mee aflegt? Binnen de stad gaan ze dan denk ik op de fiets, scooter of toch lopend, als je van de ene stad naar de andere wilt wordt dat toch lastiger.

Maar ongetwijfeld zal zeker een deel van de zwartrijders wegblijven. Nou, die zijn we liever kwijt dan rijk.


.

OV is een publieke voorziening, althans dat zou het m.i. behoren te zijn. Ter nut van het algemeen, gesubsidieerd waar nodig, maar dient wel efficiënt en vlot geregeld te zijn.

Dat argument van een publieke voorziening is niet meer vol te houden met een marktaandeel van hooguit nog een paar procent. Waarbij een flink deel daarvan nog te danken is aan gedwongen winkelnering via de Studenten-OV.

Hoeveel miljarden belastinggeld wil je jaarlijks toeleggen op het vervoer van een steeds kleinere minderheid? Het staat langzamerhand in geen enkele verhouding meer tot de vervoersprestatie.


 

 

Als ze wegblijven dan gaat in ieder geval de sfeer in de trein er op vooruit en zullen er veel minder incidenten zijn wat het vertrouwen in de NS ten goede zal komen. Reizen met de trein is momenteel absoluut niet meer leuk en voor een groot deel veroorzaakt door het lakse controlebeleid, NS is daar zelf dus schuldig aan.   

Dat klopt, maar ik wil alleen zeggen dat dat de financiële problemen bij NS niet gaat oplossen.


Dat argument van een publieke voorziening is niet meer vol te houden met een marktaandeel van hooguit nog een paar procent. Waarbij een flink deel daarvan nog te danken is aan gedwongen winkelnering via de Studenten-OV.

Hoeveel miljarden belastinggeld wil je jaarlijks toeleggen op het vervoer van een steeds kleinere minderheid? Het staat langzamerhand in geen enkele verhouding meer tot de vervoersprestatie.

Een steeds kleinere minderheid inderdaad. Je kan de oorzaak van het almaar dalen van het vervoersaandeel proberen aanpakken om de trend de andere kant op te buigen. Ook in het kader van bereikbaarheidsdoelen. Als je een goed ov-product, met goede prijs/kwaliteitverhouding aanbiedt, gebruiken mensen dat wel. Maar dat gebeurt niet. Juist in het vlakke dichtbevolkte Nederland zou een goed spoornet toch superaantrekkelijk moeten zijn! 

In Zwitserland zijn veel mensen trots op hun treinvervoer, hier in Nederland geeft bijna iedereen erop af - de NS als nationale pispaal. Dat is toch bizar eigenlijk dat dat zo ontstaan is.

Hoe vol wil je een klein land als dit laten vollopen met auto's? Ik snap het niet. Ik vrees dat over 10 tot 20 jaar de files eindeloos zullen zijn, dorpen en steden uitpuilen van blik op wielen, tenzij er een echte vervoerstransitie komt.


.

OV is een publieke voorziening, althans dat zou het m.i. behoren te zijn. Ter nut van het algemeen, gesubsidieerd waar nodig, maar dient wel efficiënt en vlot geregeld te zijn.

Dat argument van een publieke voorziening is niet meer vol te houden met een marktaandeel van hooguit nog een paar procent. Waarbij een flink deel daarvan nog te danken is aan gedwongen winkelnering via de Studenten-OV.

Hoeveel miljarden belastinggeld wil je jaarlijks toeleggen op het vervoer van een steeds kleinere minderheid? Het staat langzamerhand in geen enkele verhouding meer tot de vervoersprestatie.

Het OV is enorm belangerijke publieke voorziening die enorme gevolgen zal creëren wanneer die voorziening verdwijnt. 

Je kan er wel over door zeuren maar we betalen ook jaarlijks met z'n allen zorgkosten voor mensen die er bewust voor kiezen om niet gezond te leven. Dus in principe kan dat OV er ook nog wel bij. Ookal maakt volgens jou "amper" iemand gebruik van. (ookal lopen de grote stations de hele dag vol met reizigers)

 

Ik ben toch wel benieuwd waar jij jouw cijfers vandaan tovert, want je zegt (heel vaak) behoorlijk veel zonder enige vorm van bewijs. Hoor het graag 😉

Fijn dat je allemaal officiele bronnen tegenspreekt, maar dan mag je ook met harde bewijzen komen.


 

Je kan de oorzaak van het almaar dalen van het vervoersaandeel proberen aanpakken om de trend de andere kant op te buigen.

Dat is moeilijk in een land met hele hoge loonkosten. Hoe je het ook wendt of keert, OV is erg arbeidsintensief en dan loopt alles al snel stuk op de kosten.

 

Hoe vol wil je een klein land als dit laten vollopen met auto's? Ik snap het niet. Ik vrees dat over 10 tot 20 jaar de files eindeloos zullen zijn, dorpen en steden uitpuilen van blik op wielen, tenzij er een echte vervoerstransitie komt.

Het marktaandeel van het OV is inmiddels zo laag dat het verdwijnen er van procentueel maar heel weinig invloed zal hebben op het aantal auto's. Anders gezegd, vrijwel iedereen gaat al met de auto.

Kijk wat er gebeurt als het OV weer eens staakt. Niets, de hele economie draait gewoon door en er zijn niet meer of minder files dan anders.


.

 

Het OV is enorm belangerijke publieke voorziening die enorme gevolgen zal creëren wanneer die voorziening verdwijnt. 

Ontzettend belangrijk?? In feite alleen nog voor studenten omdat die verplicht met het OV moeten reizen maar mensen die werken gaan bijv. vrijwel niet meer met het OV. Beweren dat het enorm belangrijk is met een minimaal marktaandeel slaat echt de plank mis.

 

Je kan er wel over door zeuren maar we betalen ook jaarlijks met z'n allen zorgkosten voor mensen die er bewust voor kiezen om niet gezond te leven. 

Van de gezondheidszorg maakt iedereen in Nederland gebruik, van het OV slechts een enkeling. Daarnaast is er voor gezondheidszorg geen alternatief maar voor het OV wel (auto, fiets, etc).

Het is niet voor niets dat vervoerderskundigen van het KiM, de TU Delft en de TU Eindhoven de overheid voordurend waarschuwen niet te veel geld in het OV te steken omdat de sector volgens hen weinig toekomst meer heeft. En dat laatste komt door de enorme loonsverhogingen nu in een stroomversnelling.


.

 

Het OV is enorm belangerijke publieke voorziening die enorme gevolgen zal creëren wanneer die voorziening verdwijnt. 

Ontzettend belangrijk?? In feite alleen nog voor studenten omdat die verplicht met het OV moeten reizen maar mensen die werken gaan bijv. vrijwel niet meer met het OV. Beweren dat het enorm belangrijk is met een minimaal marktaandeel slaat echt de plank mis.

 

Je kan er wel over door zeuren maar we betalen ook jaarlijks met z'n allen zorgkosten voor mensen die er bewust voor kiezen om niet gezond te leven. 

Van de gezondheidszorg maakt iedereen in Nederland gebruik, van het OV slechts een enkeling. Daarnaast is er voor gezondheidszorg geen alternatief maar voor het OV wel (auto, fiets, etc).

Het is niet voor niets dat vervoerderskundigen van het KiM, de TU Delft en de TU Eindhoven de overheid voordurend waarschuwen niet te veel geld in het OV te steken omdat de sector volgens hen weinig toekomst meer heeft. En dat laatste komt door de enorme loonsverhogingen nu in een stroomversnelling.

Ik wil nogsteeds heel graag bewijzen zien van alles wat zegt, daarna kunnen we verder kletsen ☺️.

 

Maar goed je ziet dus wel het nut in enorm grote zorgkosten betalen, omdat ongezond leven de nieuwe norm is. Maar niet voor het OV, omdat maar (volgens jou) een kleine aantal mensen het OV gebruikt...


Het marktaandeel van het OV is inmiddels zo laag dat het verdwijnen er van procentueel maar heel weinig invloed zal hebben op het aantal auto's. Anders gezegd, vrijwel iedereen gaat al met de auto.

Je weet dat de bevolking groeit en dat er de afgelopen jaren alweer 600.000 extra auto's bij zijn gekomen? Waar eindigt dat?

Minder auto's en meer OV (dat wél efficiënt georganiseerd is natuurlijk) is wat nodig is. Dat kost veel geld inderdaad. En vraagt een heel andere aanpak/visie. Dan maar veel minder geld naar automobiliteit gerelateerde zaken en asfaltwegen en uit dat budget meer overhevelen naar een kwaliteitsslag in OV waarbij de ritprijs goedkoper is dan wat je aan benzine kwijt zou zijn. Ik weet dat de politiek dat niet ziet zitten, maar dan weet je ook dat het OV verwordt tot wat rendabele hoofdlijnen tussen de grotere steden en de rest wegzakt in het moeras, tot het eens ophoudt en bijvoorbeeld "verbust" wordt. Vreselijk.


 

Minder auto's en meer OV (dat wél efficiënt georganiseerd is natuurlijk) is wat nodig is. Dat kost veel geld inderdaad. En vraagt een heel andere aanpak/visie.

Zolang het OV niet klantgericht is maar personeelsgericht zal er sowieso niets veranderen.

NS doet overigens zelf al jaren alle mogelijke moeite om maar vooral geen forensen te hoeven vervoeren, dus klagen over 600K extra auto's is dan nogal hypocriet want mensen moeten wel naar hun werk. En wie heeft verzonnen om overal frequenties te verlagen naar uurdiensten?

 

Dan maar veel minder geld naar automobiliteit gerelateerde zaken en asfaltwegen en uit dat budget meer overhevelen naar een kwaliteitsslag in OV waarbij de ritprijs goedkoper is dan wat je aan benzine kwijt zou zijn. .

Als het om investeringen zou gaan heb je wellicht nog gelijk maar ieder jaar miljarden bijpassen op een verliesgevende exploitatie is geld in een bodemloze put storten. Je kunt wellicht hooguit de infraheffing verlagen of afschaffen maar de kans is groot dat de vakbonden dan beslag op dat geld leggen met nog meer looneisen.


@Tamzin verkondigt hier een politieke mening, geen feit. Dat is uiteraard oké, maar laat helder zijn dat het zo is. Een land geeft subsidies aan sectoren die in het land belangrijk gevonden worden. Tamzin's mening is één van de miljoenen stemgerechtigden. 

 


@Tamzin verkondigt hier een politieke mening, geen feit. Dat is uiteraard oké, maar laat helder zijn dat het zo is. Een land geeft subsidies aan sectoren die in het land belangrijk gevonden worden. Tamzin's mening is één van de miljoenen stemgerechtigden. 

Zo vreemd is die mening niet. In het exploitatie contract voor het HRN is afgesproken dat NS de concessie onderhands wordt gegund maar dat het de diensten dan wel zonder subsidie moet uitvoeren. NS heeft daarbij zelf de keuze mogen maken welke lijnen wel en welke lijnen niet in het HRN zouden komen.

In feite zeg ik dus niet anders dan dat het mij uit een oogpunt van gedegen financieel overheidsbeleid verstandig lijkt dat de overheid NS gewoon aan de afspraken houdt.


Ik heb ook niet gezegd dat je mening vreemd is😊. En aan afspraken laten houden lijkt me heel gezond inderdaad.

 

Als NS daardoor failliet zou gaan, dan heb je natuurlijk het andere deel van de discussie: willen we als land subisidieverstrekken voor spoorvervoer of niet en zo wel hoeveel dan. Impliciet is subsidie natuurlijk al lang aan de orde van de dag; zowel bij de regionale vervoerders als de gehele landelijke railinfra.

 

Ik zie het eigenlijk als compensatie voor een land dat verder voor de automobilist ontworpen is (met andere worden: een vergoeding voor de onnatuurlijk grote moeite die je als OV reiziger moet doen). Maar ook dit is een (politieke) mening😉


Reageer