Skip to main content

Van NU.nl:

Hoeveel duurder de kaartjes precies worden, is nog niet bekend. Maar waarschijnlijk komt er een flink bedrag bij Sowieso gaat het om de eerder genoemde 8,7 procent. Maar een woordvoerder laat weten dat de inflatie van dit jaar daar nog bovenop komt. Hoeveel die inflatie precies is, is nog onduidelijk.

 

Gaat een nog flinkere duit kosten om nog te reizen met de trein. Gepaard met de nu al belabberde staat van volle korte treinen etc., gaat nog wat worden….

Dreigen met versoberingen na publicatie slechte cijfers (en in feite handje ophouden bij de overheid) doet PostNL ook.

Maar ja, PostNL is natuurlijk ook een nationale pispaal (met name hun pakketdiensten, maar ook het op tijd bezorgen van tijdschriften e.d.).


.Als NS daardoor failliet zou gaan, dan heb je natuurlijk het andere deel van de discussie: .

Er zijn bij een dreigend faillissement ook andere mogelijkheden dan directe subsidie:

1) NS moet maar aangeven welke lijnen uit het HRN gehaald moeten worden om het wel rendabel te maken. Die lijnen kun je dan alsnog aanbesteden. 

2) Er komt een interim management dat de opdracht krijgt NS te saneren. In de tussentijd garandeert de overheid dan de continuïteit van het vervoer.

3) Je krimpt het voorzieningenniveau in. Daarmee vervalt ook de noodzaak van tal van infraprojecten wat de financiële druk verlaagt en ruimte biedt om bijv. de infraheffing op te schorten.

4) NS gaat zich in de toekomst alleen nog maar met intercity's bezighouden. Het sprintervervoer wordt aanbesteed.

 

Impliciet is subsidie natuurlijk al lang aan de orde van de dag; zowel bij de regionale vervoerders als de gehele landelijke railinfra.

Het essentiële verschil is dat dat andere vervoer is aanbesteed. Het is juist de combinatie van een onderhands monopolie en subsidie die ongewenst is omdat daarmee iedere noodzaak van ook maar enige efficiency ontbreekt. Daar hebben we destijds in de jaren 70 en 80 zeer slechte ervaringen mee opgedaan bij zowel het bus- als het treinvervoer.

 

Ik zie het eigenlijk als compensatie voor een land dat verder voor de automobilist ontworpen is (met andere worden: een vergoeding voor de onnatuurlijk grote moeite die je als OV reiziger moet doen). Maar ook dit is een (politieke) mening😉

Prima, maar zoals gezegd dan wel in combinatie met aanbesteding. Overigens nog even los van het feit dat er in Den Haag geen geld meer is voor substantiële subsidie..


Ik denk dat als het treinverkeer niet meer zou rijden de files toch wel substantieel gaan groeien zeker in de Randstad. Bij de stakingen werd er door veel reizigers een dagje thuis gewerkt en had dat weinig invloed als NS weken niet zou rijden dan gaat er ook op de weg echt wel iets verkeerd op een gegeven moment.

 

Persoonlijk vind ik dat de onderhandse concessie van vorig jaar december dient te worden teruggedraaid en er dus een openbare aanbesteding moet gaan plaatsvinden. Kans bestaat dat er dan een andere partij de concessie krijgt. Er zijn hier nog steeds veel NS-aanhangers ik behoor daar inmiddels helaas niet meer toe.       


Ik zie het eigenlijk als compensatie voor een land dat verder voor de automobilist ontworpen is (met andere worden: een vergoeding voor de onnatuurlijk grote moeite die je als OV reiziger moet doen). Maar ook dit is een (politieke) mening😉

Ja, Nederland autoland. Terwijl ons land in principe zo geschikt is voor frequent en makkelijk railvervoer. Triest dat de betrouwbaarheid/kwaliteit ervan nogal laag is, zo wat voortmoddert en dat i.c.m. hoge tarieven leidt tot wegblijvende klanten. 


Ik zie het eigenlijk als compensatie voor een land dat verder voor de automobilist ontworpen is (met andere worden: een vergoeding voor de onnatuurlijk grote moeite die je als OV reiziger moet doen). Maar ook dit is een (politieke) mening😉

Ja, Nederland autoland. Terwijl ons land in principe zo geschikt is voor frequent en makkelijk railvervoer. Triest dat de betrouwbaarheid/kwaliteit ervan nogal laag is, zo wat voortmoddert en dat i.c.m. hoge tarieven leidt tot wegblijvende klanten. 

 

Het is vooral triest dat hier in Nederland zo onnoemelijk veel geklaagd wordt door o.a. jij. Het railvervoer is hier juist frequent en betrouwbaar. Vergelijk het maar eens met de meeste andere landen van over de hele wereld. Dat het duur is (maar dat is letterlijk alles in dit land) en bepaalde dingen beter kunnen ben ik wel met je eens. 

Maarja eenmaal een hater blijft een hater natuurlijk.


betrouwbaar, haha. Je weet pas 10 dagen voor vertrek of je trein rijdt, en zelfs dan zijn er nog missers waardoor die toch ineens niet rijdt soms. De punctualiteitscijfers zijn kunstmatig heel goed gemaakt doordat de dienstregeling vlak voor vertrek afgestemd wordt op de situatie van het moment.

 

Logisch ook als dat de KPI is waarop je wordt afgetekend. Maar als reiziger word je bedot. 


Een verhoging van bijna 10% en dan nog eens inflatie… kunnen we dat aub eventjes niet doen!?! Ik ben speciaal met OV gaan reizen in kader van milieu en verkeer ook al is het duurder en langer dan eigen vervoer. Dus dit is een klap in het gezicht en voelt eigenlijk of NS mij terug wil hebben de auto in. 🙄


 

 

 

Het is vooral triest dat hier in Nederland zo onnoemelijk veel geklaagd wordt door o.a. jij. Het railvervoer is hier juist frequent en betrouwbaar. .

Betrouwbaar is ook maar relatief. We hebben in Nederland immers relatief veel heel korte aansluitingen die perfect zijn als ze werken, maar bij vertraging niet blijven wachten. Dat maakt het toch wat risicovol om op te plannen als je verderop een laagfrequentere aansluiting hebt.

Dan heb ik toch liever een Zwitserse aanpak die weliswaar minder frequente treinen heeft, maar verder sterk stuurt op haalbaarheid van de geplande aansluitingen.

Ja, ook daar gaat het weleens mis maar in het meerendeel van de gevallen werkt het perfect.


dat is een bekend fenomeen inderdaad; NS gaat er vanuit dat er zo weer een trein komt, maar in heel veel situaties is dat "zo" een half uur. Er zijn genoeg plekken in de dienstregeling waar je zelfs volgens rooster nét de trein mist en dus een halfuurse "aansluiting" hebt. Het kan niet altijd perfect gepland worden dat snap ik, maar als dit soort situaties ontstaan omdat per se een tienminutendienst gereden moet worden en daar enorme marges voor nodig zijn... sja. 


Mooi verwoord!


Het is vooral triest dat hier in Nederland zo onnoemelijk veel geklaagd wordt door o.a. jij. Het railvervoer is hier juist frequent en betrouwbaar. 

Oké.....daarom is het Nederlandse volk kennelijk ook zo wildenthousiast over het spoor en zitten de treinen flink vol.... 🫣😉

Ik ben een van de al meer dan 30 jaar bijna dagelijks reizende klanten en zie de neergang c.q. leegloop en verandering. Ik vind er wat van. Maar als dat klagen is...oké.

https://www.bd.nl/brabant/duurder-treinkaartje-voor-brabant-extra-vervelend-we-bouwen-nu-juist-veel-woningen-bij-stations~a67bcbc6/


Leegloop heeft ook te maken met het feit dat meer mensen thuis zijn gaan werken. Voor mensen die maar een paar dagen per week eenzelfde traject reizen is er geen passend abonnement.

Zelf ben ik o.a. minder gaan reizen toen de middagspitskorting bij VDU werd afgeschaft.

NS zou maatwerk kunnen gaan leveren door bijvoorbeeld trajectabonnementen voor 2 of 3 dagen per week aan te bieden.


Leegloop heeft ook te maken met het feit dat meer mensen thuis zijn gaan werken. Voor mensen die maar een paar dagen per week eenzelfde traject reizen is er geen passend abonnement.

Zelf ben ik o.a. minder gaan reizen toen de middagspitskorting bij VDU werd afgeschaft.

NS zou maatwerk kunnen gaan leveren door bijvoorbeeld trajectabonnementen voor 2 of 3 dagen per week aan te bieden.

Mee eens.... maar pas op, voor je het weet wordt het gezien als "klagen" 😆


Leegloop heeft ook te maken met het feit dat meer mensen thuis zijn gaan werken. Voor mensen die maar een paar dagen per week eenzelfde traject reizen is er geen passend abonnement.

NS zou maatwerk kunnen gaan leveren door bijvoorbeeld trajectabonnementen voor 2 of 3 dagen per week aan te bieden.

 

En welk effect op de leegloop heeft het stoppen met de (bijna) doorlopende dagkaart-acties gehad ?

Ns had jaren geleden al aangekondigd te werken aan arrangementen voor forenzen die meer thuis zijn gaan werken. In een nog verder verleden waren Flex-dagen en Flex-gezinsabonnementen aangekondigd. Nooit meer iets van vernomen. De verdere ontwikkeling van Flex lijkt in de kiem gesmoord te zijn.


Leegloop heeft ook te maken met het feit dat meer mensen thuis zijn gaan werken. Voor mensen die maar een paar dagen per week eenzelfde traject reizen is er geen passend abonnement.

NS zou maatwerk kunnen gaan leveren door bijvoorbeeld trajectabonnementen voor 2 of 3 dagen per week aan te bieden.

 

En welk effect op de leegloop heeft het stoppen met de (bijna) doorlopende dagkaart-acties gehad ?

Ns had jaren geleden al aangekondigd te werken aan arrangementen voor forenzen die meer thuis zijn gaan werken. In een nog verder verleden waren Flex-dagen en Flex-gezinsabonnementen aangekondigd. Nooit meer iets van vernomen. De verdere ontwikkeling van Flex lijkt in de kiem gesmoord te zijn.

Die aankondigingen liggen naast de aankondiging dat e-tickets op korte termijn ongeldig konden worden gemaakt. Ook nooit meer iets van gehoord.


Leegloop heeft ook te maken met het feit dat meer mensen thuis zijn gaan werken. 

Het probleem is vooral dat dat de klanten waren die torenhoge tarieven betaalden, vaak ook nog eerste klas. Je kunt een reiziger die AltijdVrij eerste klas reist qua aantal kilometers natuurlijk vervangen door een tiener met Jongerendagkaart of een oudere met WeekendVrij maar financieel ben je dan wel 80% van je inkomsten kwijt.

Dat is ook het probleem met een spitsheffing: je jaagt je best betalende klanten weg. Je zou hooguit een spitsheffing voor losse kaartjes op dinsdag en donderdag kunnen overwegen.


NS zou maatwerk kunnen gaan leveren door bijvoorbeeld trajectabonnementen voor 2 of 3 dagen per week aan te bieden.

Geen goed idee want die mensen reizen allemaal op dinsdag en donderdag in de spits, ze spreiden niet over de vijf dagen. Je moet dan voor misschien 4-6 uur per week een behoorlijk grote hoeveelheid extra materieel gaan aanhouden. Je kunt dan beter vaste trajectenkaarten wat aantrekkelijker maken, dan krijg je in ieder geval mensen die iedere dag forensen en ook behoorlijk goed betalen.

Thuiswerkers zijn nu alleen aantrekkelijk als ze buiten de spits reizen. Ik denk dat AltijdKorting het beste antwoord is voor die groep.

NS had inderdaad eerst wel iets voor thuiswerkers aangekondigd maar was zich toen nog niet bewust van dat dinsdag-donderdag effect en zag het thuiswerken in eerste instantie als een mooie manier om het spitsvervoer over de hele week wat af te vlakken.


 

 

Die aankondigingen liggen naast de aankondiging dat e-tickets op korte termijn ongeldig konden worden gemaakt. Ook nooit meer iets van gehoord.

Etickets zijn met de komst van OV-pay nauwelijks relevant meer. Geen IT-kosten in steken dus.


Dat is ook het probleem met een spitsheffing: je jaagt je best betalende klanten weg. Je zou hooguit een spitsheffing voor losse kaartjes op dinsdag en donderdag kunnen overwegen.

 

Voor een gedeelte wel ja, daar komt die bekende elasticiteit weer om de hoek bij kijken. Een gebrek aan capaciteit jaagt de best betalende reiziger echter ook weg en te veel materieel inzetten (zo dat mogelijk zou zijn) is te kostbaar. Tenslotte wil je toch de (arbeids)productiviteit verhogen, of uiteindelijk toch maar niet  ?


 

Voor een gedeelte wel ja, daar komt die bekende elasticiteit weer om de hoek bij kijken. Een gebrek aan capaciteit jaagt de best betalende reiziger echter ook weg en te veel materieel inzetten (zo dat mogelijk zou zijn) is te kostbaar. Tenslotte wil je toch de (arbeids)productiviteit verhogen, of uiteindelijk toch maar niet  ?

Je wil natuurlijk graag de spits afvlakken zonder je best betalende klanten weg te jagen. De oplossing ligt zakelijk gezien voor de hand: minder studenten in de spits, alleen ligt dat politiek weer gevoelig.

Een eerste stap zou kunnen zijn om uitwonende studenten automatisch alleen nog een weekendabonnement te geven.


Is dat niet al zo'n beetje de praktijk dan? 


Is dat niet al zo'n beetje de praktijk dan? 

Veruit het grootste deel van de uitwonende studenten heeft nu een kaart voor doordeweeks.


NS zou maatwerk kunnen gaan leveren door bijvoorbeeld trajectabonnementen voor 2 of 3 dagen per week aan te bieden.

Geen goed idee want die mensen reizen allemaal op dinsdag en donderdag in de spits, ze spreiden niet over de vijf dagen. Je moet dan voor misschien 4-6 uur per week een behoorlijk grote hoeveelheid extra materieel gaan aanhouden. Je kunt dan beter vaste trajectenkaarten wat aantrekkelijker maken, dan krijg je in ieder geval mensen die iedere dag forensen en ook behoorlijk goed betalen.

Thuiswerkers zijn nu alleen aantrekkelijk als ze buiten de spits reizen. Ik denk dat AltijdKorting het beste antwoord is voor die groep.

NS had inderdaad eerst wel iets voor thuiswerkers aangekondigd maar was zich toen nog niet bewust van dat dinsdag-donderdag effect en zag het thuiswerken in eerste instantie als een mooie manier om het spitsvervoer over de hele week wat af te vlakken.

Dan moet de NS een oplossing zoeken die het reizen op dinsdag en donderdag duur maakt en op maandag, woensdag en vrijdag goedkoop. Je zou bijvoorbeeld kunnen denken aan een flexibele vorm van Traject Vrij. Op maandag, woensdag en vrijdag betaal je 20% van de abonnementsprijs, op dinsdag en donderdag 40% en op zaterdag en zondag 5%. Kies je dan voor een standaard maandag-dinsdag-donderdagabonnement, dan betaal je 40+40+20=!00% van de kosten, maar maandag-woensdag-vrijdag kost dan maar 60% van het normale tarief. 

Een weekendabonnement voor uitwonende studenten klinkt leuk, maar de grootste problemen zitten in de ochtendspits. Het aantal studenten dat vrijwillig 's ochtends vroeg in de trein zit, is heel beperkt 🙂. Daarnaast moeten ook uitwonende studenten naar de universiteit of naar stage. 


 

 

Dan moet de NS een oplossing zoeken die het reizen op dinsdag en donderdag duur maakt en op maandag, woensdag en vrijdag goedkoop. Je zou bijvoorbeeld kunnen denken aan een flexibele vorm van Traject Vrij.

Dat kun je makkelijker via AltijdKorting regelen.

 

Een weekendabonnement voor uitwonende studenten klinkt leuk, maar de grootste problemen zitten in de ochtendspits. Het aantal studenten dat vrijwillig 's ochtends vroeg in de trein zit, is heel beperkt :). Daarnaast moeten ook uitwonende studenten naar de universiteit of naar stage. 

Veel uitwonende studenten gaan nu niet wonen in de plaats waar ze studeren en pendelen dus met de trein. Op kamers wonen is voor hen een doel op zich, het gaat er niet om om dicht bij school te zitten.


In een nog verder verleden waren Flex-dagen en Flex-gezinsabonnementen aangekondigd. Nooit meer iets van vernomen. De verdere ontwikkeling van Flex lijkt in de kiem gesmoord te zijn.

Aan die gezinsabonnementen werd gewerkt ter compensatie van het verdwijnen van de Bijabonnementen, verzekerde de klantenservice mij toen. Door het verdwijnen ervan waren wij ineens veel duurder uit, lees 60 tot 70 euro per maand ongeveer. Als overgang kregen we het 1e jaar van het individuele standaard Dal Vrij toen 50% korting. Na 1 jaar heeft partner het opgezegd. Want de aangekondigde aantrekkelijke gezinsalternatieven waren blijkbaar ergens opgelost in de mist. Waardoor er netto gezien nog één abonnement overbleef, namelijk dat van mij. Uiteindelijk heeft deze verandering NS dus minder opgeleverd dan voorheen het geval was. We zullen niet de enige zijn geweest. 

We vonden het zo jammer. Het was een prima constructie voor gezinsleden van gezinnen zonder auto! 


Reageer