Skip to main content

Van NU.nl:

Hoeveel duurder de kaartjes precies worden, is nog niet bekend. Maar waarschijnlijk komt er een flink bedrag bij Sowieso gaat het om de eerder genoemde 8,7 procent. Maar een woordvoerder laat weten dat de inflatie van dit jaar daar nog bovenop komt. Hoeveel die inflatie precies is, is nog onduidelijk.

 

Gaat een nog flinkere duit kosten om nog te reizen met de trein. Gepaard met de nu al belabberde staat van volle korte treinen etc., gaat nog wat worden….

 

 

Die aankondigingen liggen naast de aankondiging dat e-tickets op korte termijn ongeldig konden worden gemaakt. Ook nooit meer iets van gehoord.

Etickets zijn met de komst van OV-pay nauwelijks relevant meer. Geen IT-kosten in steken dus.

 

Positieve berichten zijn hier zeer welkom, maar dat binnen afzienbare tijd de e-tickets overbodig zouden worden lijkt mij toch een niet erg realistische veronderstelling.


 

Voor een gedeelte wel ja, daar komt die bekende elasticiteit weer om de hoek bij kijken. Een gebrek aan capaciteit jaagt de best betalende reiziger echter ook weg en te veel materieel inzetten (zo dat mogelijk zou zijn) is te kostbaar. Tenslotte wil je toch de (arbeids)productiviteit verhogen, of uiteindelijk toch maar niet  ?

Je wil natuurlijk graag de spits afvlakken zonder je best betalende klanten weg te jagen. De oplossing ligt zakelijk gezien voor de hand: minder studenten in de spits, alleen ligt dat politiek weer gevoelig.

Een eerste stap zou kunnen zijn om uitwonende studenten automatisch alleen nog een weekendabonnement te geven.

 

Je hebt gelijk, er bestaat een mogelijk meer voor de hand liggende eerste stap.

Dat zo’n 800.000 studenten door de week, ongeacht tijdstip en afstand, vrij kunnen reizen is absurd te noemen. Ook studenten zouden geprikkeld moeten worden om tenminste de spits te mijden.

Het omzetten van de weekabonnementen naar weekendabonnementen zou waarschijnlijk, in eerste instantie, wel een behoorlijke financiële aderlating betekenen. Misschien toch ook maar een tussenstap overwegen.


 

 

Dat zo’n 800.000 studenten door de week, ongeacht tijdstip en afstand, vrij kunnen reizen is absurd te noemen. Ook studenten zouden geprikkeld moeten worden om tenminste de spits te mijden.

Die studentenkaart is een duivels moeilijk probleem. Enerzijds kan het OV de inkomsten op dit moment absoluut niet missen, anderzijds zijn omvang, prijs en voorwaarden van de kaart voor de OV-bedrijven zo onvoordelig dat de kaart een tijdbom is onder de financiën. Op termijn lijkt me deze situatie onhoudbaar.

Omdat uitgerekend studenten geen last hebben van een eventuele tariefsverhoging van 11% wordt de afhankelijkheid van het studentenvervoer procentueel daarmee nog verder vergroot.


Dat zo’n 800.000 studenten door de week, ongeacht tijdstip en afstand, vrij kunnen reizen is absurd te noemen. Ook studenten zouden geprikkeld moeten worden om tenminste de spits te mijden.

Hihi ja, naai de studenten nog harder.

Onbetaalbare kamers, onbetaalbare OV, fantastisch hoge studiekosten en dat allemaal lekker betalen van je bijbaantje en studiefinanciering (of nog verder in de schulden belanden door te lenen) 🥰.

Wie wilt dat nou niet!

 

Enne... nog iets, hoe wil je dat studenten de spits vermijden als ze toch gewoon mooi om 08:30 moeten beginnen en eindigen om 16:30? De studie zal echt niet tijden veranderen omdat dat net wat beter valt.

 

Ik vind het een toch net wat beter idee als studenten alleen binnen een bepaalde periode op een vast traject gratis mogen rijden.


Prikkelen om de spits te vermijden, begint bij roosters aanpassen. Ik heb zelfs tentamens gehad om 8.30 terwijl ik nog niet op kamers woonde en 1.5 uur reistijd had. Met speling zat ik natuurlijk wel voor de spits 😉 maar 9.00 of 9.30 als begintijd is natuurlijk niet ongewoon. Ik heb ook een jaar gehad dat mijn colleges verspreid waren op maandag/woensdag/vrijdag en vrijdag dan van 9.00 tot 16.30. Maar het gaat natuurlijk nooit lukken om dat voor alles te kunnen doen.


Alleen op 1 vast traject mogen rijden is al een stap in de goede richting en veel makkelijker te regelen dan scholen en studies vragen om de roosters aan te passen, omdat dat net wat beter in de smaak valt 😅.


Alleen op 1 vast traject mogen rijden is al een stap in de goede richting en veel makkelijker te regelen dan scholen en studies vragen om de roosters aan te passen, omdat dat net wat beter in de smaak valt 😅.

Vind je dat echt makkelijker? Een paar vragen

  • Mag je zelf een traject kiezen? Of gaat het om het traject waar je ingeschreven staat?
  • Als dat laatste het geval is: Hoe ga je om met stages? 
  • Hoe ga je om met wijzigingen van trajecten? 
  • Hoe werkt het als je dinsdag stage hebt in A en de overige dagen op school zit in B? Kun je dan elke dag wijzigen?
  • Hoe ga je om met universiteiten die op steeds wisselende locaties lesgeven zoals de UvA?
  • Hoe ga je om met studenten die ingeschreven staan voor meerdere studies? 
  • Als zij meerdere trajecten krijgen: Hoe voorkom je inschrijvingen puur voor het reisrecht?
  • Hoeveel studenten reizen nu in de ochtendspits voor de lol?
  • Waarom zouden de belangen van de NS voorrang moeten krijgen boven die van de busvervoerders op het platteland? Die zien liefst zoveel mogelijk reizigers, want de bus rijdt toch en elke bezette stoel levert geld op.
  • Hoe bepaal je automatisch op welk traject je korting krijgt, als je zowel bij de trein als bij de bus in- en uit moet checken?
  • Wat als de bus 's avonds niet rijdt en je daardoor om moet reizen?
  • Wat als je door een storing buiten het traject terecht komt? 
  • Wil je daar echt nog weer een nieuw systeem voor bouwen? 

 


Alleen op 1 vast traject mogen rijden is al een stap in de goede richting en veel makkelijker te regelen dan scholen en studies vragen om de roosters aan te passen, omdat dat net wat beter in de smaak valt 😅.

Dat scheelt niks want in de spits reizen studenten om naar school of stage te gaan en dat is op een vast traject.

Daarnaast is dit extreem fraudegevoelig door gerommel met adressen (waar studenten sowieso berucht om zijn) en kost een gigantische berg extra administratie. 

Dit alles is trouwens al tig keer onderzocht.

Scholen dwingen om hun tijden te spreiden, overwegen te stoppen met de kaart of fors meer voor de kaart gaan betalen. Het is niet de taak van het OV om studenten en scholen te subsidiëren.

Voor 1990 hadden studenten overigens ook geen studentenkaart en moesten ze gewoon betalen of liften. 

Overigens betalen studenten in Nederland zl weinig voor hun studie. In het buitenland is een collegegeld van €10000 per jaar of meer doodgewoon en studiefinanciering bestaat vrijwel nergens. Hooguit zijn er studiebeurzen voor topstudenten.


Alleen op 1 vast traject mogen rijden is al een stap in de goede richting en veel makkelijker te regelen dan scholen en studies vragen om de roosters aan te passen, omdat dat net wat beter in de smaak valt 😅.

 

Voor 1990 hadden studenten overigens ook geen studentenkaart en moesten ze gewoon betalen of liften. 

Maar toen kregen studenten een individuele reiskostenvergoeding. En dat was administratief onwerkbaar. 

Lestijden spreiden gaat evenmin

  • Ga je alleen 's avonds of ook in het weekend lesgeven?
  • Wie betaalt de extra bussen in de avonduren en weekenden die studenten nodig hebben om thuis te komen?
  • Wat zijn de gevolgen voor het tekort aan personeel op onderwijsinstellingen? Ga je hen extra betalen? Zijn extra treinen dan niet goedkoper?
  • Wat zijn de gevolgen voor bijbaantjes van studenten? Geen werkgever gaat personeel aannemen dat steeds niet beschikbaar is. Wat zijn daarvan de economische gevolgen?

 

 

Voor 1990 hadden studenten overigens ook geen studentenkaart en moesten ze gewoon betalen of liften. 

Maar toen kregen studenten een individuele reiskostenvergoeding. En dat was administratief onwerkbaar. 

Dat was pas vanaf 1986 bij de invoering van de studiefinanciering. Voor die tijd konden studenten van wie de ouders een laag inkomen hadden geld lenen voor hun studie, de rest moest alles zelf betalen.

 

Lestijden spreiden gaat evenmin

Dat riekt naar onwil. Je kunt prima de ene helft om 8.30 uur laten beginnen en de andere helft om 9.30 uur.

Nogmaals het OV is er niet om studenten te subsidiëren door ze vrijwel gratis in de spits te laten reizen. 


Nederland is wel uniek met zijn studentenkaart op deze wijze. Je kan er mee naar studie, maar net zo goed ook een dag naar Groningen of Amsterdam of Aken voor de lol. Eigenlijk vind ik de kaart in deze prijzige tijden wel heel erg luxe geworden ten opzichte van de “gewone” abonnementen. Tijden en situaties zijn veranderd t.o.v. het prille begin van de kaart.

In andere Europese landen heb je studentenkortingen of alleen gratis ov in een bepaalde zone of regio rondom de stad waar je studeert. Moet je een keer verder weg, gewoon betalen (tegen wat goedkoper tarief). En er zijn ook Europese landen waar helemaal geen studenten-treinkaarten zijn.

Studeren kost geld, ook het vervoer, er is ook een stukje eigen verantwoording (heel volwassen) om daar ( voor een deel) geld voor apart te leggen of te lenen inderdaad, denk ik zo. Of anders minder geld uitgeven aan alle vrijetijdsbestedingen, tering naar de nering zetten. Heel leerzaam.


Studentenkaart intrekken is ook lastig. De regionale trein- en busvervoerders zijn sterk afhankelijk van studenten en zullen dus waarschijnlijk de studentenkaart willen behouden. Als de studentenkaart niet meer geldig is bij de NS, is dat een ideale situatie voor open-accesstreinen van Arriva, want Arriva heeft plotseling een heel sterk argument dat hun treinen iets toevoegen) Daarnaast kunnen busvervoerders hier ook op inspelen. Zij krijgen dan plotseling veel meer inkomsten, wat leidt tot meer bussen en dus ook tot meer niet-studenten als reiziger. 


 

 

Voor 1990 hadden studenten overigens ook geen studentenkaart en moesten ze gewoon betalen of liften. 

Maar toen kregen studenten een individuele reiskostenvergoeding. En dat was administratief onwerkbaar. 

Dat was pas vanaf 1986 bij de invoering van de studiefinanciering. Voor die tijd konden studenten van wie de ouders een laag inkomen hadden geld lenen voor hun studie, de rest moest alles zelf betalen.

 

Lestijden spreiden gaat evenmin

Dat riekt naar onwil. Je kunt prima de ene helft om 8.30 uur laten beginnen en de andere helft om 9.30 uur.

Nogmaals het OV is er niet om studenten te subsidiëren door ze vrijwel gratis te laten reizen. 

Voor 1986 kregen ouders van studenten een opslag op de kinderbijslag. 

Als ik in Zwolle kijk, komen er tussen 8.00 en 8.30 5 studentenbussen aan bij het Deltion, tussen 8.30 en 9.00 7, tussen 9.00 en 9.30 6 en tussen 9.30 en 10.00 ook 6. Dat lijkt te wijzen op een aardige spreiding. 

Voor Amersfoort is dat per tijdvak 4, 3, 4 en 2. Volgens mij wordt er dus al aardig gespreid. De dienstregeilng van de bus wijst niet op een massale start om 9.00 uur. 


Studentenkaart intrekken is ook lastig. De regionale trein- en busvervoerders zijn sterk afhankelijk van studenten en zullen dus waarschijnlijk de studentenkaart willen behouden. Als de studentenkaart niet meer geldig is bij de NS, is dat een ideale situatie voor open-accesstreinen van Arriva, want Arriva heeft plotseling een heel sterk argument dat hun treinen iets toevoegen) Daarnaast kunnen busvervoerders hier ook op inspelen. Zij krijgen dan plotseling veel meer inkomsten, wat leidt tot meer bussen en dus ook tot meer niet-studenten als reiziger. 

Je kunt studenten ook gewoon het geld geven dat Onderwijs nu voor de studentenkaart betaalt. Dan kunnen ze zelf kiezen of ze dat besteden aan OV, aan een gedeelde auto, aan een electrische fiets, aan uitgaan, etc.

Overigens ook voor de regionale vervoerders is de kaart geen goudmijn. Het busvervoer krijgt momenteel €25 per maand per kaart. Tel uit je winst.

En ook voor regionale treinvervoerders levert de kaart wel reizigers naar nauwelijks inkomsten op.


Nederland is wel uniek met zijn studentenkaart op deze wijze. Je kan er mee naar studie, maar net zo goed ook een dag naar Groningen of Amsterdam of Aken voor de lol. Eigenlijk vind ik de kaart in deze prijzige tijden wel heel erg luxe geworden ten opzichte van de “gewone” abonnementen. Tijden en situaties zijn veranderd t.o.v. het prille begin van de kaart.

In andere Europese landen heb je studentenkortingen of alleen gratis ov in een bepaalde zone of regio rondom de stad waar je studeert. Moet je een keer verder weg, gewoon betalen (tegen wat goedkoper tarief). En er zijn ook Europese landen waar helemaal geen studenten-treinkaarten zijn.

Studeren kost geld, ook het vervoer, er is ook een stukje eigen verantwoording (heel volwassen) om daar ( voor een deel) geld voor apart te leggen of te lenen inderdaad, denk ik zo. Of anders minder geld uitgeven aan alle vrijetijdsbestedingen, tering naar de nering zetten. Heel leerzaam.

Een land als Duitsland is veel groter. Een studentenkaart voor Nordrhein-Westfalen is wel redelijk vergelijkbaar met een studentenkaart voor heel Nederland. Daarnaast heb je het Deutschlandticket, wat bijna gratis reizen in heel Duitsland betekent. 

In bijvoorbeeld Frankrijk betaal je weer geen collegegeld en zijn er zeer ruime beurzen aan de École Nationale Superieure. Franse abonnementen zijn sowieso goedkoop. Een jaarabonnement zonder korting voor de hele regio Parijs kost € 80 per maand. 


Alleen op 1 vast traject mogen rijden is al een stap in de goede richting en veel makkelijker te regelen dan scholen en studies vragen om de roosters aan te passen, omdat dat net wat beter in de smaak valt 😅.

Vind je dat echt makkelijker? Een paar vragen

  • Mag je zelf een traject kiezen? Of gaat het om het traject waar je ingeschreven staat?
  • Als dat laatste het geval is: Hoe ga je om met stages? 
  • Hoe ga je om met wijzigingen van trajecten? 
  • Hoe werkt het als je dinsdag stage hebt in A en de overige dagen op school zit in B? Kun je dan elke dag wijzigen?
  • Hoe ga je om met universiteiten die op steeds wisselende locaties lesgeven zoals de UvA?
  • Hoe ga je om met studenten die ingeschreven staan voor meerdere studies? 
  • Als zij meerdere trajecten krijgen: Hoe voorkom je inschrijvingen puur voor het reisrecht?
  • Hoeveel studenten reizen nu in de ochtendspits voor de lol?
  • Waarom zouden de belangen van de NS voorrang moeten krijgen boven die van de busvervoerders op het platteland? Die zien liefst zoveel mogelijk reizigers, want de bus rijdt toch en elke bezette stoel levert geld op.
  • Hoe bepaal je automatisch op welk traject je korting krijgt, als je zowel bij de trein als bij de bus in- en uit moet checken?
  • Wat als de bus 's avonds niet rijdt en je daardoor om moet reizen?
  • Wat als je door een storing buiten het traject terecht komt? 
  • Wil je daar echt nog weer een nieuw systeem voor bouwen? 

 

Je hebt me… Misschien niet zo makkelijk het klinkt alleen makkelijk :>

 

Maar studenten OV intrekken vind ik absurd, en korting gaat ook niet werken voor mensen die een lange afstand moeten reizen. het SRP exclusief maken voor alleen het weekend werkt ook niet want dan wordt je gewoon geforceerd om een kamer te nemen.


Studentenkaart intrekken is ook lastig. De regionale trein- en busvervoerders zijn sterk afhankelijk van studenten en zullen dus waarschijnlijk de studentenkaart willen behouden. Als de studentenkaart niet meer geldig is bij de NS, is dat een ideale situatie voor open-accesstreinen van Arriva, want Arriva heeft plotseling een heel sterk argument dat hun treinen iets toevoegen) Daarnaast kunnen busvervoerders hier ook op inspelen. Zij krijgen dan plotseling veel meer inkomsten, wat leidt tot meer bussen en dus ook tot meer niet-studenten als reiziger. 

Je kunt studenten ook gewoon het geld geven dat Onderwijs nu voor de studentenkaart betaalt. Dan kunnen ze zelf kiezen of ze dat besteden aan OV, aan een gedeelde auto, aan een electrische fiets, aan uitgaan, etc.

Overigens ook voor de regionale vervoerders is de kaart geen giedmijn. Het busvervoer krijgt momenteel €25 per maand per kaart. Tel uit je winst.

En ook voor regionale treinvervoerders levert de kaart wel reizigers naar nauwelijks inkomsten op.

€ 25 per maand per kaart is behoorlijk veel als ik naar de prijzen voor busabonnementen in mijn regio (Oost-Nederland) kijk. Daar kost een jaarabonnement € 150 per maand. Veruit de meeste studenten reizen maar heel korte afstanden per bus. De groep die dagelijks ver reist is heel beperkt. Het zou me niet verbazen als € 25 per maand per kaart uiteindelijk per gereisde kilometer bijna even hoog is als van de groep met een jaarabonnement. En dan heb ik het nog niet over het Dal Vrij abonnement, dat maar een paar tientjes per maand kost en over de 34%-korting voor ouderen.

Daarnaast rijden veel bussen toch. Afschaffen leidt weer tot problemen voor de groep die niet kan autorijden (vluchtelingen, medische gevallen) en tot meer files (wat weer geld kost voor meer wegen)

 


.

Een land als Duitsland is veel groter. Een studentenkaart voor Nordrhein-Westfalen is wel redelijk vergelijkbaar met een studentenkaart voor heel Nederland. Daarnaast heb je het Deutschlandticket, wat bijna gratis reizen in heel Duitsland betekent. 

Bij de meeste Duitse universiteiten is de kaart slechts geldig binnen een Verkehrsverbund, niet in een hele deelstaat omdat de kaart anders voor de studenten te duur zou worden. Overigens kent 1/3 deel van universiteiten en hogescholen helemaal geen studentenkaart voor het OV omdat de meerderheid van hun studentenraad daar tegen is. Daarnaast kent Duitsland geen studiefinanciering voor wonen, eten, etc 

 

In bijvoorbeeld Frankrijk betaal je weer geen collegegeld en zijn er zeer ruime beurzen aan de École Nationale Superieure. Franse abonnementen zijn sowieso goedkoop. Een jaarabonnement zonder korting voor de hele regio Parijs kost € 80 per maand. 

Frankrijk kent echter geen studiefinanciering, de kosten van wonen, eten, reizen, etc. zijn daar volledig voor eigen rekening. 

Even terug naar de echte discussie. Het OV kan gezien de financiële situatie niet doorgaan met voor Sinterklaas te spelen voor de studenten. Momenteel is al 35-40% van alle reizigers student, met zo'n hoog percentage valt dat financieel niet meer via de andere tarieven te compenseren. 


Die €25 wordt toch wel verdeeld over alle stad/streekvervoerders? Of zou Bravo/Hermes/Connexxion die €25 krijgen als een student alleen maar binnen Eindhoven met de bus reist? En wat als die af en toe ook met een (Arriva) bus naar buiten Eindhoven reist? Oke, uiteindelijk is het allemaal Transdev.


 

 

€ 25 per maand per kaart is behoorlijk veel als ik naar de prijzen voor busabonnementen in mijn regio (Oost-Nederland) kijk. .

In het oosten zijn nog veel regionale spoorlijnen. Maar bijv. in Brabant zijn die allemaal opgeheven, daar kun je ook in veel grotere plaatsen alleen met de bus komen. Daar reizen studenten dus veelal over grote afstanden met (snel)bussen. Dat kan echt niet uit voor €25 per maand. 

 

Daarnaast rijden veel bussen toch. Afschaffen leidt weer tot problemen voor de groep die niet kan autorijden (vluchtelingen, medische gevallen) en tot meer files (wat weer geld kost voor meer wegen)

Ja, zo lust ik er nog wel meer. Kan ik ook dan ook vrijwel gratis in een restaurant gaan eten of naar de sportschool, want ja die is er toch? Zo werkt het natuurlijk niet.

Overigens rijdt buiten de Randstad de helft van de bussen niet tijdens de schoolvakanties. Die rijden dus echt specifiek voor studenten.


Ach laat ze lekker hun studentenkaart houden. Het leven is al duur genoeg en er moet al meer dan genoeg ingeleverd worden als deze studenten eenmaal aan het werkende leven moeten. 

Tis ook niet zo dat een kamer in de buurt van de uni nog makkelijk te krijgen en of te betalen is...


Ach laat ze lekker hun studentenkaart houden. Het leven is al duur genoeg en er moet al meer dan genoeg ingeleverd worden als deze studenten eenmaal aan het werkende leven moeten. 

Lagere salarissen voor het personeel dan maar? Het geld moet immers wel ergens vandaan komen. De rest van de kaartjes nog verder verhogen lijkt immers ook geen alternatief meer.


Die €25 wordt toch wel verdeeld over alle stad/streekvervoerders? Of zou Bravo/Hermes/Connexxion die €25 krijgen als een student alleen maar binnen Eindhoven met de bus reist? En wat als die af en toe ook met een (Arriva) bus naar buiten Eindhoven reist?

Landelijke verdeling naar rato van het aantal vervoerde studenten. Vandaar dat er ingecheckt moet worden.


Ach laat ze lekker hun studentenkaart houden. Het leven is al duur genoeg en er moet al meer dan genoeg ingeleverd worden als deze studenten eenmaal aan het werkende leven moeten. 

Lagere salarissen voor het personeel dan maar? Het geld moet immers wel ergens vandaan komen.

Klopt daarom worden de ticketprijzen nu hoger, vind er een afvloei plaats van ongeveer 500 kantoorbanen die niet meer worden aangevuld en wordt materieel versoberd gerenoveerd.


Ach laat ze lekker hun studentenkaart houden. Het leven is al duur genoeg en er moet al meer dan genoeg ingeleverd worden als deze studenten eenmaal aan het werkende leven moeten. 

Lagere salarissen voor het personeel dan maar? Het geld moet immers wel ergens vandaan komen.

En jij denkt serieus dat er opeens meer geld uit het laatje komt wanneer het SRP verdwijnt? studenten hebben al weinig geld, betalen voor een treinabonnement kan daar echt niet bij.


Reageer