Skip to main content

Van NU.nl:

Hoeveel duurder de kaartjes precies worden, is nog niet bekend. Maar waarschijnlijk komt er een flink bedrag bij Sowieso gaat het om de eerder genoemde 8,7 procent. Maar een woordvoerder laat weten dat de inflatie van dit jaar daar nog bovenop komt. Hoeveel die inflatie precies is, is nog onduidelijk.

 

Gaat een nog flinkere duit kosten om nog te reizen met de trein. Gepaard met de nu al belabberde staat van volle korte treinen etc., gaat nog wat worden….

 

 

€ 25 per maand per kaart is behoorlijk veel als ik naar de prijzen voor busabonnementen in mijn regio (Oost-Nederland) kijk. .

In het oosten zijn nog veel regionale spoorlijnen. Maar bijv. in Brabant zijn die allemaal opgeheven, daar kun je ook in veel grotere plaatsen alleen met de bus komen. Daar reizen studenten dus veelal over grote afstanden met (snel)bussen. Dat kan echt niet uit voor €25 per maand. 

 

Daarnaast rijden veel bussen toch. Afschaffen leidt weer tot problemen voor de groep die niet kan autorijden (vluchtelingen, medische gevallen) en tot meer files (wat weer geld kost voor meer wegen)

Ja, zo lust ik er nog wel meer. Kan ik ook dan ook vrijwel gratis in een restaurant gaan eten of naar de sportschool, want ja dat is er toch?

Overigens rijdt buiten de Randstad de helft van de bussen niet tijdens de schoolvakanties. Die rijden dus echt specifiek voor studenten.

In Noord-Brabant kost een jaarabonnement trouwens € 125 per maand. Nee, € 25 per maand kan niet uit, maar het alternatief (nauwelijks OV) is nog duurder.

Jouw idee van buiten de Randstad is beperkt. De vakantiedienstregeling is in Oost-Nederland veel minder uitgebreid. Daarnaast subsidieert Brabant het OV relatief weinig, waardoor er weinig forenzen zijn door een onaantrekkelijk aanbod. 

De streekvervoerder heeft absoluut belang bij de studenten. Zonder studenten blijft er nauwelijks OV over en is kan de vervoerder zijn bedrijf wel beëindigen. 

En ja, als het commercieel aantrekkelijk is, dan kun je zeker bijna gratis naar een restaurant of een sportschool. Sportscholen doen dat al. In januari verkopen ze spotgoedkope abonnementen voor twee jaar. Ze weten dat 90% na een paar weken afhaakt en dan hebben ze gratis geld. 

Het is absolute waanzin om de studentenkaart af te schaffen omdat je ook niet bijna gratis naar een restaurant of een sportschool kunt. Als je een kosten/batenanalyse maakt voor de hele samenleving, dan blijkt afschaffen financieel een slecht plan. Dat alleen al is voldoende om de studentenkaart te behouden. En dan heb ik het nog niet eens over de voordelen voor studenten. 


 

 

En jij denkt serieus dat er opeens meer geld uit het laatje komt wanneer het SRP verdwijnt?

Nee, maar als 35-40% van de reizigers slechts een habbekrats betaalt is er wel een financieel probleem. Met name het steeds hogere percentage studenten is geleidelijk problematisch geworden, zeker nu de goed betalende forensen de auto in vluchten.

 

studenten hebben al weinig geld, betalen voor een treinabonnement kan daar echt niet bij.

Het is natuurlijk niet de taak van het OV om studenten financieel te ondersteunen omdat ze krap zitten. Dat doen A&H en H&M ook niet. Het OV heeft al genoeg moeite om zijn eigen broek op te houden.


 

 

En jij denkt serieus dat er opeens meer geld uit het laatje komt wanneer het SRP verdwijnt?

Nee, maar als 35-40% van de reizigers slechts een habbekrats betaalt wordt dat financieel onhoudbaar.

 

studenten hebben al weinig geld, betalen voor een treinabonnement kan daar echt niet bij.

Het is natuurlijk niet de taak van het OV om studenten financieel te ondersteunen omdat ze krap zitten. Dat doen A&H en H&M ook niet. Het OV heeft al genoeg moeite om zijn eigen broek op te houden.

 

Maar dan moet de NS gewoon bezuinigen (eenmansbediening, geen keuzedagen/jongerendagkaarten/weekend vrij meer) of keihard onderhandelen met de overheid (bijvoorbeeld door te weigeren de nieuwe concessie uit te voeren). Maar als de NS er zo op aandringt dat zij die concessie onderhands willen hebbben, dan moeten ze niet mauwen. Ze weten dat zoveel studenten weinig opleveren. Of niet inschrijven, of regelen dat je extra geld krijgt. Niet toch inschrijven en dan klagen. 


 

studenten hebben al weinig geld, betalen voor een treinabonnement kan daar echt niet bij.

Het is natuurlijk niet de taak van het OV om studenten financieel te ondersteunen omdat ze krap zitten. Dat doen A&H en H&M ook niet. Het OV heeft al genoeg moeite om zijn eigen broek op te houden.

Nee, maar ik denk dat het in iedereens belang is (en niet alleen die van de studenten) dat studenten overal in het land kunnen studeren, zorgt namelijk voor werknemers die weten wat ze doen.

 

OOK BIJ NS!!

 

Studie hoort niet iets te zijn dat alleen de welvarende kunnen doen, het is niet goed voor de economie en de samenleving.


Even terug naar de echte discussie. Het OV kan gezien de financiële situatie niet doorgaan met voor Sinterklaas te spelen voor de studenten. Momenteel is al 35-40% van alle reizigers student, met zo'n hoog percentage valt dat financieel niet meer via de andere tarieven te compenseren. 

Dan zou men ook moeten stoppen met de Jongerentickets en Dal Vrij Weekend bijvoorbeeld. Ook spotgoedkoop.

Het assortiment aan vervoerbewijzen en tarieven varieert van spotgoedkoop tot extreem duur. Dat kan toch best meer naar elkaar toe worden gebracht? De goedkoopste wat duurder en de hoogste tarieven verlagen. 


Reageer