NS Business card met Traject vrij en gesplitst betalen: welke klasse? | NS Community
beantwoord

NS Business card met Traject vrij en gesplitst betalen: welke klasse?

  • 20 April 2022
  • 9 reacties
  • 746 Bekeken

Bij een NS Business Card met traject vrij en gesplitst betalen wordt het deel buiten je traject prive aan je doorbelast.

Alleen wat ik nergens kan vinden, met welke klasse kan je reizen, en hoe kan je dit aanpassen?

Als ik een kaart voor 1e klasse heb, en ik wil prive 2e klasse reizen, of andersom, hoe kan je dit instellen? Vantevoren op de kaart de klassewissel aanvragen? En als een deel van het traject nu overlapt?

icon

Beste antwoord door Robert B 20 April 2022, 17:46

Bekijk origineel

9 reacties

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Bij een Business Card en een 1e klas abonnement reis je ook buiten je traject 1e klas.

Zie https://www.ns.nl/binaries/_ht_1639502470586/content/assets/ns-nl/zakelijk/voorwaarden/10836-ns-productvoorwaarden-nsbc_v8_los.pdf art. 2.5

Bij de Dienst Gesplitst Betalen betaalt Uw Bedrijf het Traject Vrij of het Traject op Maat abonnement en eventuele Aanvullende abonnementen en betaalt U als Kaarthouder (en niet Uw Bedrijf) alle overige kosten. Het gaat dan onder andere om kosten voor alle reizen buiten het afgekochte traject, losse Toeslagen, Correctietarieven en kosten voor gebruik van Diensten die door derde partijen worden geleverd. De vooraf bepaalde klasse van het Traject Vrij of Traject op Maat abonnement geldt ook voor alle treinreizen buiten het traject. U kunt echter een tijdelijke klassewissel van 2e naar 1e klas aanschaffen.

Bedankt voor je reactie, het staat er inderdaad erg duidelijk!

Vandaag uitgeprobeerd, maar het zit toch wat ingewikkelder inelkaar:

Het blijkt niet mogelijk te zijn een tijdelijke klassewissel te doen als de zakelijke kaart op 1e klas staat.

Ik heb het bij verschillende automaten geprobeerd, en dit was niet mogelijk. Vervolgens de klantenservice gebeld, terwijl ik bij de automaat stond, en de medewerker gaf aan dat dit niet mogelijk is.

Vandaag heb ik dus noodgedwongen 1e klas gereisd, wat mij, ondanks de korting, een stuk meer gekost heeft dan ik had gewild.

Als ik inlog op mijn NS zakelijk, kan ik daar ook geen wijziging doen (is niet mogelijk).

 

Echter, mocht het toch mogelijk zijn, weet iemand hoe? Want in de voorwaarden staat het dus wel.

Goedemiddag! Kan je mij eens een foto sturen van deze voorwaarden? Het is namelijk zo dat een klassewissel naar de 2e klas niet kan. Enkel naar de 1e klas. Voor de 2e klas raden wij altijd aan om een los ticket te kopen, zodat je in de 2e klas kan gaan reizen.

Reputatie 7
Badge +4

Echter, mocht het toch mogelijk zijn, weet iemand hoe? Want in de voorwaarden staat het dus wel.

Ik kan wel de optie van klasse 2 naar klasse 1 in de voorwaarden vinden, maar niet die van 1 naar 2. Waar leest u dat?

Bedankt, wat een snelle reactie!

Ik had de regel uit de voorwaarden (zie plaatje in de eerste reactie) als voorbeeld opgevat. Maar het dus alleen letterlijk mogelijk van 2e naar 1e klas. 
 

Is dit niet vreemd? Als ik nl met 1e klas en 40% korting van Leeuwarden naar Amersfoort reis kost dat 24,95. Een 2e klas kaartje kost 24,90, dus evenveel. Wat is dan het voordeel? Ja het is fijner in de 1e klas, maar ik maak voor mijn werktraject hiervan gebruik om de rust om daadwerkelijk te werken. Als ik met mijn kinderen een dag op stap ga in het weekend vind ik 2e klas prima, maar kan ik dus geen gebruik maken van (meereis)korting. 
 

Had ik (met mijn werkgever) net zoveel moeite gedaan om mijn abonnement om te zetten naar traject vrij met gesplitst betalen, maakt het dus in de praktijk niets uit. Jammer!

Reputatie 7
Badge +4

Bedankt, wat een snelle reactie!

De Community is vaak het snelste, lol.

Bedankt, wat een snelle reactie!

Ik had de regel uit de voorwaarden (zie plaatje in de eerste reactie) als voorbeeld opgevat. Maar het dus alleen letterlijk mogelijk van 2e naar 1e klas. 
 

Is dit niet vreemd? Als ik nl met 1e klas en 40% korting van Leeuwarden naar Amersfoort reis kost dat 24,95. Een 2e klas kaartje kost 24,90, dus evenveel. Wat is dan het voordeel? Ja het is fijner in de 1e klas, maar ik maak voor mijn werktraject hiervan gebruik om de rust om daadwerkelijk te werken. Als ik met mijn kinderen een dag op stap ga in het weekend vind ik 2e klas prima, maar kan ik dus geen gebruik maken van (meereis)korting. 
 

Had ik (met mijn werkgever) net zoveel moeite gedaan om mijn abonnement om te zetten naar traject vrij met gesplitst betalen, maakt het dus in de praktijk niets uit. Jammer!

Een optie voor je zou dan zijn om privé een eigen kaart aan te schaffen met hierop een Dal Voordeel abonnement. Dit kost je € 5,10 per maand en laat je op rekening reizen in de 2e klas. Ook geeft dit je dan de gewenste 40% korting in de daluren. Misschien is dit nog iets voor je?

Badge +3

Als ik met mijn kinderen een dag op stap ga in het weekend vind ik 2e klas prima, maar kan ik dus geen gebruik maken van (meereis)korting. 

Met een (anonieme) ov-chipkaart kan je Samenreiskorting laden bij een kaartautomaat, maar dan moet een van je kinderen wel een abonnement hebben. Kids Vrij of Flex Basis telt daarbij niet, een studentenreisproduct wél.

Voor 40% korting in het weekend zou je Flex Weekend Voordeel kunnen nemen (€2 per maand), maar dan betaal je (als ‘nieuwe’ klant) 10 euro inschrijfkosten. Je mag daarmee meereiskorting geven aan 3 personen (net als met je Business Card overigens, als die 40% korting geeft).

Bij een maandje Flex Dal Voordeel (€ 5,10) zijn die kosten er niet. In beide gevallen is een persoonlijke ov-chipkaart inbegrepen.

Met een maandje Flex Weekend Vrij kan je al 5 weekenden onbeperkt treinreizen voor € 31,60 dus dat zou ook nog een optie kunnen zijn als je vaker met de kinderen op pad wilt. Reis je daarna een tijdje niet dan pauzeer je het abonement en zijn er geen kosten. Dit kan op elke gewenste dag na de eerste maand (ingangsdatum).

Reageer