Vanaf de coronamaatregelen hebben de NS stelselmatig en ingrijpend de reizigers eerst afgeraden en daarna tot op de dag van vandaag gedemotiveerd om met de spoorwegen te reizen. Dat is gebeurd met de volgende maatregelen:
1 in de lockdown begrijpelijkerwijs geen vervoer
2 daarna ook begrijpelijkerwijs alleen reizen met 1,5 m afstand
3 dan verplicht met mondkapje. Begrijpelijkerwijs in de trein maar onbegrijpelijk ook op perrons
4 thans gelukkig geen beperkingen in dat opzicht meer maar wel de nog steeds geldende andere maatregelen zoals reizen met korting niet in de spits en niet met fiets in de spits en dringend advies om reis aan te melden.
Het is dan ook niet verwonderlijk dat de reiziger wegblijft. Met deze maatregelen jaagt de NS de reiziger juist de trein uit en demotiveert zij de reiziger, die andere reismogelijkheden zoekt en waarschijnlijk ook gevonden heeft.
Statistisch gezien is het aantal reizigers met kortingskaarten een zeer belangrijke doelgroep voor de NS. En daarmee een belangrijke omzetcategorie.Die doelgroep is NS grotendeels kwijtgeraakt door haar eigen maatregelen.
Advies: hef het onderscheid tussen spitsreizen en niet-spitsreizen op en maak extra voorzieningen voor het meenemen van fietsen en laat fietsen gewoon toe ook in de spits.
vr gr