NS Flex 1e klas weekend vrij - app zegt reizen 2e klas | NS Community
beantwoord

NS Flex 1e klas weekend vrij - app zegt reizen 2e klas


Reputatie 3

Vorige week heb ik NS Flex Weekend Vrij afgesloten met als toevoeging standaard 1e klas reizen. Dit abonnement is vandaag ingegaan. Nu wil ik morgen hiermee reizen, en ik heb de OV chipkaart aan mijn NS account gekoppeld. Nu zie ik in de app staan onder het stukje “klassewissel” dat ik 2e klas reis. Moet ik dit nog omzetten naar 1e klas of hoeft dit niet, omdat ik dus een 1e klas abonnement heb?

 

Edit: ik zie op de website dat dit dan alleen geldt voor reizen buiten het abonnement wanneer er sprake is van een 1e klas abonnement. Begrijp ik het dan goed dat ik automatisch 1e klas reis?

icon

Beste antwoord door MoDe 30 July 2022, 01:32

Bekijk origineel

16 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Je reist in het weekend 1e klas en buiten het weekend 2e klas.

Reputatie 3

Je reist in het weekend 1e klas en buiten het weekend 2e klas.

Top, dan klopt het met mijn edit geloof ik. De status die bij de klassewissel stond verwarde me.

Reputatie 4

Je reist in het weekend 1e klas en buiten het weekend 2e klas.

@MoDe een vraagje ik heb eerste klasse weekendvrij ik heb gisteren ook eerste klasse gereisd tot paar weken 1 klasse gezet betaal ik dan in weekendvrij periode dan geen extra toeslag maar alleen door de week ?

Reputatie 7
Badge +3

Je reist in het weekend 1e klas en buiten het weekend 2e klas.

Top, dan klopt het met mijn edit geloof ik. De status die bij de klassewissel stond verwarde me.

Klassewissel kun je doordeweeks doen als je dan 1e klas wilt reizen.

Reputatie 7
Badge +3

Je reist in het weekend 1e klas en buiten het weekend 2e klas.

@MoDe een vraagje ik heb eerste klasse weekendvrij ik heb gisteren ook eerste klasse gereisd tot paar weken 1 klasse gezet betaal ik dan in weekendvrij periode dan geen extra toeslag maar alleen door de week ?

Als je weekendvrij 1e klas hebt afgesloten dan betaal je alleen doordeweeks een toeslag als je wisselt van 2e klas naar 1e klas.

Reputatie 2

Dit is inderdaad vreselijk verwarrend. Ik kan mij voorstellen dat iemand die niet weet wat er feitelijk mee bedoeld wordt totaal in de stress raakt als ie in de app groot 'Je reist momenteel 2e klas' ziet staan terwijl hij/zij toch echt zeker denkt te weten dat ie een eerste klas abonnement heeft afgesloten. Je gaat gewoon aan jezelf twijfelen. Kunnen de HH appmakers dit wonderlijke hiaat niet 'gewoon' in de app aanpassen? 

Wanneer je een NS Flex Dal Vrij abonnement mét 1e klas hebt staat er in de app ook dat "Je reist momenteel 2e klas.".

helder antwoord weer @MoDe 

Je reist in het weekend 1e klas en buiten het weekend 2e klas.

 

het topic-issue blijft nog wel:

Dit is inderdaad vreselijk verwarrend. Ik kan mij voorstellen dat iemand die niet weet wat er feitelijk mee bedoeld wordt totaal in de stress raakt als ie in de app groot 'Je reist momenteel 2e klas' ziet staan terwijl hij/zij toch echt zeker denkt te weten dat ie een eerste klas abonnement heeft afgesloten. Je gaat gewoon aan jezelf twijfelen. Kunnen de HH appmakers dit wonderlijke hiaat niet 'gewoon' in de app aanpassen? 

Dit is onvolledig in de app/dashboard.
Dit is verwarrend omdat je wel ‘iets’ kunt wisselen onder ‘reisklasse’. [en dat ‘iets’ werd ook niet duidelijk in de app/dashboard]

 

(Hoe) komt dit bij NS onder de aandacht?
 

NB. zie ook: 

 

Reputatie 7
Badge +3

@Sluikers weer?

Je bent net lid geworden dus hoezo weer?

@MoDe hi ja zie in dat ander soortvan zelfde topic dat ik noemde:

 

Reputatie 7
Badge +3

Nieuw lid, 3 reacties en toevallig word ik 3x genoemd.

@MoDe nee kijk
twee reacties, algemeen, waarin ik je 1 (niet 2) keer noemde, zodat je dit ziet.
derde reactie is gewoon gericht, dus, ja..
ze zeggen weleens ‘toeval bestaat niet, er zijn enkel verbanden die je nog niet ziet’
ok fijne dag verder

Over het issue zoals beschreven in de 2 topics-titles,
dat ‘1e klasse’ niet in de app staat:

Ik sprak gisteren een conducteur,
hij zei dat dit inderdaad niet werkt zoals we mogen verwachten,
en (daarmee) verder toch een technisch issue is,
maar ook niet weet (hoe) of daar aan gewerkt wordt.

 

ik vroeg hier namelijk nog:
“(Hoe) komt dit bij NS onder de aandacht?”
Daar kan ik in de community geen antwoord op vinden,
maar hoeft van mij verder niet beantwoord.

Badge +3

Ik heb dit vijf jaar geleden al gemeld, en na mij nog vele anderen in de afgelopen jaren. De ene na de andere moderator heeft het al doorgegeven. We mogen dus best aannemen dat NS al op de hoogte hiervan is, maar dat een aanpassing geen prioriteit heeft.

Badge +3

In de NS app kun je niet zien welk abonnement je hebt, maar het zou ze sieren om in je Mijn NS dashboard/startpagina behalve Weekend/Dal/Altijd Vrij ook gewoon de klasse te tonen (die dus alleen geldt tijdens je vrij reizen periode, voor daarbuiten zie het Klassewissel schuifje).

Workaround, kijk in Mijn NS bij Producten. Staat daar een prijs van € 43,95 of € 47,35 dan heb je 1e klas.

Actiekorting wordt apart verrekend op je facturen.

Overigens heeft de Klassewissel optie in de NS app regelmatig kuren (er blijft een rondje draaien of je krijgt een foutmelding in de communicatie). Vaak werkt de website dan alsnog.

Badge +3

Update: sinds een tijdje kan je ook in de app zien welk Flex abonnement je hebt (bijv. Weekend Vrij), maar de klasse staat er dus niet bij (want dat is een toevoeging aan je abonnement, zelfde als de doordeweekse dalkorting).

Het schuifje 1e/2e klas geldt uiteraard nog steeds alleen voor wat je per reis betaalt buiten je vrij reizen periode.

De optie in de app bij Instellingen waar je een abonnement kon kiezen (alleen van invloed op de getoonde prijs van reisadviezen) is eruit gesloopt.Blijkbaar dachten te veel mensen dat ze daarmee van abonnement konden wisselen…

Via de Mijn NS website (klik op Meer prijzen bij een reisadvies) werkt dat nog wel, min of meer (getoonde prijs is geldig voor saldo-abonnementen en houdt geen rekening met Flex spits-dal overstappen tussen vervoerders en zo)

Reageer