beantwoord

NS Flex abonnement, route opties

  • 16 November 2023
  • 16 reacties
  • 219 Bekeken

Hallo,

Ik ga van Diemen Zuid naar Utrecht CS reizen. Opties die de reisplanner aangeeft zijn:

  • bus naar Amsterdam Bijlmer Arena en daar op de trein
  • metro naar Amsterdam Amstel en daar de trein pakken
  • stoptrein vanaf Diemen Zuid over Hilversum naar Utrecht CS.

Als ik een abonnement neem met als startpunt Amsterdam Amstel kan ik dan alle opties gebruiken? Dus de treinreis starten op Amsterdam Amstel of Amsterdam Bijlmer Arena of Diemen Zuid?

Ik hoor het graag, met vriendelijke groet,

Marja

icon

Beste antwoord door Robert B 16 November 2023, 19:47

Bekijk origineel

16 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Als je als startpunt Amsterdam Amstel neemt kun je niet reizen vanaf Amsterdam Bijlmer of Diemen Zuid. Met trajectvrij dien je de reizen te nemen zoals deze aangegeven worden in de reisplanner.

Deze misverstanden zijn ontstaan sinds de reisplanner ook bus, tram en metro verbindingen is gaan aangeven. Veel mensen denken daardoor dat hun treinabonnement nu ook geldig is in bus, tram en metro of vanaf andere stations.

U kunt die bij de instellingen van de planner het beste alleen treinverbindingen selecteren.

Reputatie 7
Badge +3

Als je als startpunt Amsterdam Amstel neemt kun je niet reizen vanaf Amsterdam Bijlmer of Diemen Zuid. Met trajectvrij dien je de reizen te nemen zoals deze aangegeven worden in de reisplanner.

Met startpunt Amstel kun je natuurlijk wel reizen van Bijlmer Arena, dat ligt op de kortste route.

Hoe het precies met Diemen-Zuid zit weet ik niet. @Tochjo kan dat altijd mooi uitrekenen 😉

Reputatie 7
Badge +3

Als je als startpunt Amsterdam Amstel neemt kun je niet reizen vanaf Amsterdam Bijlmer of Diemen Zuid. Met trajectvrij dien je de reizen te nemen zoals deze aangegeven worden in de reisplanner.

Met startpunt Amstel kun je natuurlijk wel reizen van Bijlmer Arena, dat ligt op de kortste route.

Hoe het precies met Diemen-Zuid zit weet ik niet. @Tochjo kan dat altijd mooi uitrekenen 😉

Ik heb gekeken naar wat de reisplanner aangeeft. De ic stopt niet op Bijlmer Arena en de sprinter geeft vanaf station Amstel geen route aan via Bijlmer Arena.

Reputatie 7
Badge +3

Maakt niet uit, je mag met Traject Vrij op elk tussenliggend station in- en uitstappen.

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Met een trajectabonnement Diemen Zuid - Utrecht Centraal mag je ook van/naar/via Duivendrecht of Bijlmer (want het is de kortste route) maar Amstel ligt buiten je traject (je steekt dan terug).

Het traject is 33 TE (tariefeenheden, grofweg kilometers), en met Traject Vrij mag je 10 TE omreizen.

De route via HIlversum is 22+18 = 40 TE, dus Hilversum ligt ook op je traject en daar mag je dus ook in/uitstappen.

Je mag ook via Amsterdam Zuid, maar vermijd daar de poortjes want Amsterdam Zuid ligt -net als Amstel- buiten je traject (je steekt terug).

Als de Reisplanner adviezen via Amstel aangeeft hetzelfde, ga daar niet door poortjes (dus met de metro naar Amstel heeft ook geen zin wegens de overstap GVB-NS (waarbij je moet inchecken voor de trein op Amstel).

Een treinreis van/naar Amstel kost je dan € 2,60 (spits) of € 1,56 (daluren) voor het deel Amstel -Duivendrecht buiten je traject. Plus de kosten voor de metro.

Badge +3

Ik keek nog even voor een trajectabonnement Amstel - Utrecht en dan via Hilversum reizen.

Dat kan ook nog (is precies 10 TE meer dan rechtstreeks), want dan liggen Muiderpoort, Duivendrecht, Bijlmer en Diemen op je traject (maar niet Diemen Zuid).

Een reis van/naar Hilversum of Naarden-Bussum is dan ook geen probleem, liggen beide op je (toegestane) traject.

Abonnementen voor Diemen Zuid - Utrecht en Amstel - Utrecht zijn even duur (33 TE).

Een abonnement voor Bijlmer - Utrecht is natuurlijk het goedkoopst (als je het niet erg vindt om een stukje met de bus/metro te reizen).

Iedereen heel erg bedankt voor de gedetailleerde uitleg en het meedenken. Heel erg blij met alle input.

Als ik alles goed heb gelezen lijkt mij de beste optie om een abonnement te nemen vanaf Amsterdam Amstel die is net zo duur als die vanaf Diemen Zuid maar geeft de mogelijkheid om de trein te nemen van af Amsterdam Amstel, Bijlmer Arena of Zuid en Diemen Zuid. En ik begrijp dat er extra kosten bijkomen als ik ervoor zou kiezen om per bus of metro naar Amstel of Bijlmer Arena te gaan.

Reputatie 7
Badge +3

Met een abonnement vanaf Amsterdam Amstel kun je niet vanaf Diemen Zuid reizen.

Niet goed gelezen, Robert B schrijft: “Dat kan ook nog (is precies 10 TE meer dan rechtstreeks), want dan liggen Muiderpoort, Duivendrecht, Bijlmer en Diemen op je traject (maar niet Diemen Zuid).

Ergens begrijp is dit niet. Waarom kan Muiderpoort en Diemen wel maar Diemen Zuid niet? Diemen Zuid ligt tussen al deze stations in?

 

Reputatie 7
Badge +3

Met een abonnement vanaf Amsterdam Amstel kun je niet vanaf Diemen Zuid reizen.

Dat wordt toch door niemand beweerd? @Robert B heeft keurig uitgelegd wat de extra kosten in spits en dal zouden zijn.

@Marja62 Diemen Zuid ligt nu eenmaal nogal onhandig voor reizen naar Utrecht. Wanneer je alleen met NS wilt reizen (om de kosten te beperken) dan heb je alleen maar matige reisopties. Je kunt via Duivendrecht en Amsterdam Bijlmer ArenA reizen (2x overstappen met slechte aansluitingen, 44 minuten reistijd) of met de Sprinter van Diemen Zuid via Hilversum naar Utrecht (49 minuten reistijd). Een derde optie is om te reizen via Amsterdam Zuid (52 minuten reistijd)

Voor betere aansluitingen en kortere reistijden zul je extra geld kwijt zijn aan NS of GVB.

Het is heel jammer dat er voor dit soort reissituaties geen gecombineerde abonnementen NS/GVB meer zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Niet goed gelezen, Robert B schrijft: “Dat kan ook nog (is precies 10 TE meer dan rechtstreeks), want dan liggen Muiderpoort, Duivendrecht, Bijlmer en Diemen op je traject (maar niet Diemen Zuid).

Ergens begrijp is dit niet. Waarom kan Muiderpoort en Diemen wel maar Diemen Zuid niet? Diemen Zuid ligt tussen al deze stations in?

 

Diemen Zuid ligt niet op hetzelfde traject/lijn.

@iMark Dank je wel, het is inderdaad jammer dat er geen gecombineerde abonnementen mogelijk zijn. En ja eerst een stukje fiets, metro of bus geeft tijdwinst. Daarnaast las ik de opmerking van @Robert B, als ik jou goed begrijp en het nog een keer lees, toch nog verkeerd. Hij heeft gelijk dat Diemen Zuid niet op het traject ligt. Maar opstappen in Diemen Zuid behoort dus wel tot de mogelijkheden. Er zijn vele wegen die, in dit geval, naar Utrecht leiden😉

Fijn dat zoveel mensen willen meedenken en kijken naar de mogelijkheden. Heel erg bedankt.

Reputatie 7
Badge +3

Het meedenken over reismogelijkheden is voor een aantal van ons een beetje uit de hand gelopen hobby. 😀

Badge +3

Misschien dat dit het nog wat verduidelijkt, want ik twijfelde ook een beetje.

Tussen Amstel en Utrecht mag je dus omreizen van/naar/via Muiderpoort en Diemen (en Hilversum natuurlijk), omdat je traject 33 TE is en je niet meer dan 10 TE omreist.

Maar Amstel - Duivendrecht - Diemen Zuid (en vervolgens via Hilversum naar Utrecht) is 2+2+22+18 = 44 TE en dat telt dus niet.

Diemen Zuid valt dus nét buiten een geldige route van Amstel naar Utrecht. 😣

Met een abonnement Diemen Zuid - Utrecht mag je via Duivendrecht/Bijlmer óf via Weesp/Hilversum, dat is verder geen probleem (zolang je nooit van/naar Amstel hoeft).

@Robert B dank je wel Robert voor de duidelijke uitleg. Al is het balen want ik zou graag een abonnement willen waarmee ik de optie heb om of vanaf Diemen Zuid de sprinter te nemen over Hilversum (dan moet ik in Utrecht 1 x overstappen op de bus voor de rest van de reis) of de metro te nemen naar Amstel en daar op de trein te stappen (2 x overstappen 1 x van de metro naar trein en 1 x van trein naar bus). Nu moet ik dus vooraf kiezen of bijbetalen als ik een keer vanaf Diemen Zuid met de sprinter ga.

In ieder geval heb ik weer heel veel bijgeleerd over de verschillende abonnementen en de opties die ze beiden. Fijn weekend.

Reageer