Ik maak gebruik van de regeling ‘Gratis reizen met de bus’ in Eindhoven, aangeboden door de gemeente en Hermes. De kosten voor mijn Hermes busreizen worden echter gefactureerd door NS via de NS Flex Basis abonnement. Dit gratis reizen wordt niet automatisch erkend door NS, maar dit wordt nergens vermeld. Niet bij de gemeente Eindhoven, niet bij Hermes en niet bij NS. Hierdoor moet ik zelf mijn abonnement aanpassen om dubbele betalingen te voorkomen. Vorig jaar ging dit proces automatisch, maar dit jaar moest ik het zelf regelen en heb ik voor mijn busritten betaald. Ik vind het onredelijk om te verwachten dat mensen zonder duidelijke informatie deze complexe beredenering zelf maken. Of ligt dat aan mij?
NS Flex Basis
Beste antwoord door Robert B
Welkom bij de NS Community!
Ik heb ook een aantal jaren Hermes Dal Vrij Eindhoven gehad en dat ging prima samen met NS Flex (na 9:00 op werkdagen).
Heb je het product van 2025 al op je kaart gezet? Voorheen kon dat met de brief van de gemeente bij de OV-winkel in Eindhoven, hoe het nu gaat weet ik niet. Zie hier.
En anders gewoon Flex BTM uit laten zetten. Buiten Eindhoven heb je dan wel saldo nodig.
Oh, en niet op alle lijnen is het geldig.
Buslijnen
Staat op jouw OV-chipkaart het 'Gratis reizen met de bus'? Dan reis je gratis op de volgende lijnnummers:
- Lijn 2 t/m 10 (gehele lijn)
- Lijn 12 (gehele lijn)
- Lijn 14, 15, 16 en 17 (gehele lijn)
- Lijn 18 (tot en met halte Volmolenweg, Veldhoven)
- Lijn 19 (tot en met halte NH Koningshof hotel, Veldhoven)
- Lijn 20 en 21 (gehele lijn)
- Lijn 114 (gehele lijn)
- Lijn 321, 322 en 323 (tot en met halte Nuenen Centrum)
- Lijn 324 (gehele lijn)
- Lijn 400 t/m 408 (gehele lijn)
Als je dus bij een bushalte staat (richting station) en bijv. lijn 11 (Weert), 24 (Helmond), 156, 157, 305, 319, 320 komt voorbij dan kan je beter op de volgende wachten.
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.