Skip to main content
Antwoord

NS Flex Basis

• January 30, 2025
  • 8 reacties
  • 200 Bekeken

Ik maak gebruik van de regeling ‘Gratis reizen met de bus’ in Eindhoven, aangeboden door de gemeente en Hermes. De kosten voor mijn Hermes busreizen worden echter gefactureerd door NS via de NS Flex Basis abonnement. Dit gratis reizen wordt niet automatisch erkend door NS, maar dit wordt nergens vermeld. Niet bij de gemeente Eindhoven, niet bij Hermes en niet bij NS. Hierdoor moet ik zelf mijn abonnement aanpassen om dubbele betalingen te voorkomen. Vorig jaar ging dit proces automatisch, maar dit jaar moest ik het zelf regelen en heb ik voor mijn busritten betaald. Ik vind het onredelijk om te verwachten dat mensen zonder duidelijke informatie deze complexe beredenering zelf maken. Of ligt dat aan mij?

Beste antwoord door Robert B

Welkom bij de NS Community!

Ik heb ook een aantal jaren Hermes Dal Vrij Eindhoven gehad en dat ging prima samen met NS Flex (na 9:00 op werkdagen).

Heb je het product van 2025 al op je kaart gezet? Voorheen kon dat met de brief van de gemeente bij de OV-winkel in Eindhoven, hoe het nu gaat weet ik niet. Zie hier.

En anders gewoon Flex BTM uit laten zetten. Buiten Eindhoven heb je dan wel saldo nodig.

Oh, en niet op alle lijnen is het geldig.

Buslijnen

Staat op jouw OV-chipkaart het 'Gratis reizen met de bus'? Dan reis je gratis op de volgende lijnnummers:

• Lijn 2 t/m 10 (gehele lijn)
  • Lijn 12 (gehele lijn)
  • Lijn 14, 15, 16 en 17 (gehele lijn)
  • Lijn 18 (tot en met halte Volmolenweg, Veldhoven)
  • Lijn 19 (tot en met halte NH Koningshof hotel, Veldhoven)
  • Lijn 20 en 21 (gehele lijn)
  • Lijn 114 (gehele lijn)
  • Lijn 321, 322 en 323 (tot en met halte Nuenen Centrum)
  • Lijn 324 (gehele lijn)
  • Lijn 400 t/m 408 (gehele lijn)

Als je dus bij een bushalte staat (richting station) en bijv. lijn 11 (Weert), 24 (Helmond), 156, 157, 305, 319, 320 komt voorbij dan kan je beter op de volgende wachten.

8 reacties

MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • January 30, 2025

Flex kan over het algemeen niet gecombineerd worden met abonnementen van andere vervoerders. Helaas geven zowel NS als Hermes dat niet duidelijk aan. Je zou bij beiden een klacht kunnen indienen.

JurgenH
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • January 30, 2025

Maar in dit geval kun je Flex voor o.a. busreizen uitzetten zodat Flex enkel met de trein werkt.

Dat was toch juist om bus abonnementen wel te kunnen combineren met Flex dacht ik.

Maar ik weet dit niet zeker, dus wellicht dat iemand anders daar meer over weet hier.

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • Antwoord
  • January 30, 2025

Welkom bij de NS Community!

Ik heb ook een aantal jaren Hermes Dal Vrij Eindhoven gehad en dat ging prima samen met NS Flex (na 9:00 op werkdagen).

Heb je het product van 2025 al op je kaart gezet? Voorheen kon dat met de brief van de gemeente bij de OV-winkel in Eindhoven, hoe het nu gaat weet ik niet. Zie hier.

En anders gewoon Flex BTM uit laten zetten. Buiten Eindhoven heb je dan wel saldo nodig.

Oh, en niet op alle lijnen is het geldig.

Buslijnen

Staat op jouw OV-chipkaart het 'Gratis reizen met de bus'? Dan reis je gratis op de volgende lijnnummers:

• Lijn 2 t/m 10 (gehele lijn)
  • Lijn 12 (gehele lijn)
  • Lijn 14, 15, 16 en 17 (gehele lijn)
  • Lijn 18 (tot en met halte Volmolenweg, Veldhoven)
  • Lijn 19 (tot en met halte NH Koningshof hotel, Veldhoven)
  • Lijn 20 en 21 (gehele lijn)
  • Lijn 114 (gehele lijn)
  • Lijn 321, 322 en 323 (tot en met halte Nuenen Centrum)
  • Lijn 324 (gehele lijn)
  • Lijn 400 t/m 408 (gehele lijn)

Als je dus bij een bushalte staat (richting station) en bijv. lijn 11 (Weert), 24 (Helmond), 156, 157, 305, 319, 320 komt voorbij dan kan je beter op de volgende wachten.

• Auteur
  • Sprinter
  • January 31, 2025

Dag Robert,

Dankjewel voor de info. Ik heb het product van 2025 op tijd op me kaart gezet, ik had alleen niet Flex BTM uit laten zetten, ik dacht gezien Hermes en NS samenwerken hierin, dat dat automatisch zou gaan. Gezien hier geen enkel informatie over wordt gegeven en het vorig jaar wel automatisch ging, zie ik ook niet hoe ik had kunnen weten dat ik dat nog moest doen. Ik heb dus in januari voor mijn busritten moeten betalen (NS heeft mij gefactureerd) omdat mijn Flex BTM nog aanstond. Dat is mijn hele punt. 

Mvg, Zaheera

• Auteur
  • Sprinter
  • January 31, 2025

Dag Jurgen,

Klopt inderdaad, maar dat je die moet uitzetten kwam ik pas in de loop van januari achter, waardoor ik dus vanaf begin dit jaar betaald heb voor mijn ritten (ipv te kunnen genieten van gratis met de bus) omdat ik die niet heb uitgezet. Vorig jaar ging dat namelijk vanzelf en er wordt verder geen enkel informatie/instructies voor gegeven. Ik vind dat ook niet een beredenering wat iemand zelf kan maken zonder enkele informatie. 

Mvg, Zaheera

• Auteur
  • Sprinter
  • January 31, 2025

Dag MoDe,

Inderdaad! Hermes verwijst me naar NS (omdat zij facturering doen voor Hermes). Via de NS-chat krijg ik pas na een uur antwoord wanneer ik niet meer online ben en telefonisch kon de dame me niet helpen. Ze zei dat het in de voorwaarden staat, wat niet klopt. Mijn enige optie is een klacht indienen, maar ik heb weinig hoop dat dit iets oplevert.

Mvg, Zaheera

JurgenH
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • January 31, 2025

Wellicht dat de gemeente Eindhoven, als samenwerkingspartner, hierin iets kan betekenen? Je zou daar eens contact mee kunnen opnemen.

Ik weet niet of het zin heeft, maar je kunt het altijd proberen. Ik kan me voorstellen dat er meer mensen zijn met een Flex abonnement.

Met NS kun je trouwens ook op andere manieren in contact komen: https://www.ns.nl/klantenservice/contact. Via Facebook of X (Twitter) is wellicht makkelijker. Dan kun je terug reageren op het moment dat het jou uitkomt.

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • January 31, 2025

Blijkbaar wijkt het Hermes Dal Vrij product van 2025 op een of andere af van dat van 2024, waardoor Flex BTM roet in het eten gooit (voorrang krijgt, al reis je vrij). Je zegt het zelf al, voorheen nooit problemen mee gehad.

Dat is wel jammer, want dan moet je terug naar op saldo reizen voor bus/tram/metro buiten Eindhoven (automatisch opladen kan ook).