beantwoord

NS Flex Dal Vrij: 1e klas in daluren en 2e klas tijdens spits

  • 5 January 2023
  • 11 reacties
  • 922 Bekeken

Reputatie 2

Ik reis doorgaans met een NS Dal Vrij en eerste klas abonnement. Met de nieuwe NS Flex abonnementen is de Dal Vrij veranderd waarbij de eerste klas alleen geldt tijdens daluren en de tweede klas is toegewezen tijdens spitsuren.

Ik hoop dat dit nog veranderd wordt. Ik reis voor werk 4 tot 5 dagen per week van Rotterdam naar Amsterdam en ook nog eens op onregelmatige tijden (vooral daluren). Ik hoop dat dit nog bijgesteld wordt naar een eerste klas zitplaats tijdens zowel dal- als spitsuren, in plaats van alleen daluren. Vooral tijdens spits is de tweede klas al vol. Met de duurder geworden abonnementen zou een klassewissel naar een eerste klas tijdens spitstijden alleen maar extra kosten. Wie heeft dit zo bedacht?

icon

Beste antwoord door Isitimela 5 January 2023, 16:10

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 6
Badge +1

In Mijn NS kun je dit instellen:

Wanneer je kiest voor eerste klas, kun je selecteren of je het tijdelijk wil (alleen voor vandaag of tot een bepaalde datum), of voor onbepaalde tijd. 

Reputatie 2

De klasse kan niet ingesteld worden met het nieuwe NS Flex Dal Vrij abonnement. Er wordt uitgegaan van een 2e klas abonnement. Zitten in 1e klas kan toegevoegd worden maar dan alleen tijdens daluren.

Reputatie 7
Badge +3

Dit is zo bedacht omdat niet iedereen tegen vol tarief tijdens de spits 1e klas wilt reizen. Een 1e klas dalvrij abonnement is maar een fractie duurder dan een 2e klas dal vrij abonnement. 1e klas vol tarief is fiks duurder dan 2e klas vol tarief. Je kunt zelf bij Flex tot 15 minuten na incheck instellen dat je 1e klas wilt reizen.

Reis je vaak in de spits dan is een traject abonnement misschien het overwegen waard.

Reputatie 2

Ik volg deze redenering maar ik wil juist tijdens spits niet 2e klas reizen omdat het dan al te druk en te vol wordt. Omdat ik vaak reis haal ik de extra kosten voor een abonnement dan ook wel uit. Ik zou daarom liever gezien willen hebben dat de keus van volledig afkopen van 1e klas ook aangeboden wordt.

In de omschrijving staat dat reizen met Daluren tijdens spitsuren alleen in tweede klas mogelijk is. Wat bepaalt dan op welk moment je waar kan zitten? 

Is het moment van inchecken (ingecheckt tijdens daluren = 1e klas) leidend of moet je tijdens de reis op moment van spitsuur verkassen van 1e naar 2e klas? Met Dalvrij abonnement is bijvoorbeeld het moment van inchecken bepalend voor de kosten van de reis (ingecheckt tijdens saluren is hele rit vrij, ingecheckt tijdens spitsuren is hele rit betaald). 

Badge +3

U kunt bij NS Flex Dal Vrij ook in de spitsuren eerste klas reizen door in Mijn NS (de website of de app) een klassewissel uit te voeren. Zoals in de afbeelding van Isitimela te zien is, geldt die klassewissel bij Dal Vrij 1e klas (als de eerste klas in de daluren is afgekocht) voor reizen buiten het abonnement: voor de spitsuren dus. U betaalt dan tijdens de spitsuren de ritprijs eerste klas vol tarief.

NS Flex biedt hier dus juist meer flexibiliteit dan Dal Vrij op saldo, want daar kon de klasse tijdens de spitsuren niet anders worden ingesteld dan de klasse tijdens de daluren. Dat kan bij NS Flex dus wel, in Mijn NS.

Als u de eerste klas voor de daluren én de spitsuren wilt afkopen, dan kunt u NS Flex Altijd Vrij 1e klas aanschaffen.

Het moment van inchecken is bepalend voor het tarief en dus de klasse. Bij NS Flex Dal Vrij 1e klas inchecken in de daluren betekent dus dat u gewoon kunt blijven zitten in de eerste klas als het tijdens de reis 6.30 uur of 16.00 uur wordt, ook als u hebt ingesteld dat u in de spitsuren 2e klas wil reizen.

Bedankt voor de antwoorden. Kan je je redden met het gegeven antwoord van Tochjo?

Reputatie 2

Ik moet even rekenen wat handig is. Alleen het abonnement met NS Flex Dal Vrij, eerste klas tijdens daluren en toeslagvrij ICD kost in totaal al EUR 227,75 per maand (stijging van 28,25 euro of +14,1% tov vorig tarief). Hierbij vervalt 1e klas tijdens de spitsuren met extra kosten voor de eventuele klassewissels gerekend per rit. Als je dit afzet tegen de gemiddelde prijsverhoging van de NS tarieven voor 2023 van 4,3% dan kom ik in mijn specifieke geval fors hoger uit. 

Een NS Flex Altijd Vrij in combinatie met een ICD toeslagvrij wordt te duur.

Reputatie 7
Badge +2

NS Flex biedt hier dus juist meer flexibiliteit dan Dal Vrij op saldo, want daar kon de klasse tijdens de spitsuren niet anders worden ingesteld dan de klasse tijdens de daluren.

Dat kan wel degelijk (namelijk middels een klassewissel op de kaartautomaat). Echter wel alleen omlaag (dus 1e → 2e) en niet andersom.

Zo'n klassewissel wordt bij inchecken bij NS dan ook automatisch genegeerd zodra je weer opnieuw incheckt tijdens de daluren. Bij de regionale vervoerders bleef dan wel de klassewissel actief overigens.

Badge +3

Ik bedoelde inderdaad dat het niet mogelijk was te wisselen naar tweede klas in de spits bij een Dal Vrij-abonnement voor de eerste klas. Dat weerhield mij er pre-Flex van een Dal Vrij 1e klas-abonnement te nemen.

Reputatie 7
Badge +2

Raar dat dat bij DalVrij op saldo niet zou kunnen. WeekendVrij 1e klas op saldo kan je in de niet-vrij-reizen periode probleemloos op 2e klas zetten, zelfs op dagen met deels vrij reizen (de vrijdag).

Badge +3

Ja, dat was inderdaad vreemd. Op zich wel omheen te werken met een extra OV-chipkaart voor reizen in de spits, maar nadat ik jaren twee kaarten had gehad voor Weekend Vrij en Traject Vrij en daar weleens vergissingen mee maakte, begon ik daar niet meer aan.

Reageer