beantwoord

NS Flex en korting bus kleindochter

  • 11 October 2023
  • 6 reacties
  • 163 Bekeken

Ik heb voor mijn kleindochter een OV kaart gekoppeld aan mijn flex abo. Trein is dus voor de jongedame gratis met de trein. Echter bij het afsluiten en aanvragen werd me verteld dat zij ook 25% korting krijgt bij de een bus reis. Nu ben ik laatst met haar samen met de bus gegaan en gaf bij het inchecken haar kaart onvoldoende saldo. Ik heb een flex abo en betaal dus op rekening. De eerste bus accepteerde haar kaart weer wel, en bij de tweede kreeg ze dus de melding "saldo tekort” Hoe kan dit? Weet iemand hier iets op? Als ik toch op rekening rijd dan zou ik toch niet nog eens saldo op haar kaart moeten zetten? Snap er niks meer van. Hopelijk kan iemand mij hier verder mee helpen want ik ben voornemens om a.s weekeind weer met haar samen te reizen. De jongedame is 4 jaar. Bij voorbaat dank :D

icon

Beste antwoord door Tochjo 11 October 2023, 20:48

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Hoi Hommeltje,

Haar OV-chipkaart is niet gekoppeld aan jouw abonnement. Dat kan helemaal niet. Ik denk dat je bedoelt dat je haar OV-chipkaart hebt gekoppeld aan jouw Mijn NS-account. Dat is iets anders. Daarmee kun je in jouw account haar kaart beheren, maar dat staat los van jouw Flex-abonnement.
Waarschijnlijk heb je een Kids Vrij-abonnement voor haar besteld. Dat staat gewoon op haar eigen OV-chipkaart. Voor reizen buiten dat abonnement is er saldo nodig op die kaart. De kosten die zij maakt zullen ook niet op jouw factuur komen.

Badge +3

Nog in aanvulling op wat mrfreeze schreef:

  • Met het Kids Vrij-abonnement kan uw kleindochter met iedereen (van 12 jaar of ouder) gratis meereizen in de trein, dus ook in die zin staat het los van uw abonnement.
     
  • Kinderen van 4 tot en met 11 jaar krijgen 34 procent leeftijdskorting bij reizen met de bus. Om van die korting te profiteren, moet er wel saldo op de kaart van uw kleindochter staan. Zij reist immers niet op rekening; zoals al opgemerkt is het Kids Vrij-abonnement niet aan uw abonnement gekoppeld.
     
  • Voor het reizen met bus, tram of metro moet er minimaal 0,00 euro op de kaart staan. De eerste busreis die uw kleindochter maakte, ging daarom goed. Na het uitchecken voor die busreis was het saldo negatief en was inchecken voor de volgende bus niet meer mogelijk. De oplossing is eenvoudig: er moet saldo geladen worden op de OV-chipkaart van uw kleindochter. Zodra het saldo weer positief is, kan zij er weer mee reizen in bus, tram en metro.
Reputatie 5
  • Voor het reizen met bus, tram of metro moet er minimaal 0,00 euro op de kaart staan. 

Dit is steeds vaker niet meer genoeg. Bij alle bussen van Connexxion in het gebied Amstelland-Meerlanden heb je bijvoorbeeld minimaal 2 euro saldo nodig (instaptarief is daar dit jaar standaard 6 euro geworden).

  • Voor het reizen met bus, tram of metro moet er minimaal 0,00 euro op de kaart staan. 

Dit is steeds vaker niet meer genoeg. Bij alle bussen van Connexxion in het gebied Amstelland-Meerlanden heb je bijvoorbeeld minimaal 2 euro saldo nodig (instaptarief is daar dit jaar standaard 6 euro geworden).

In Brabant zijn er tal van buslijnen met een instaptarief van 8 euro.

  • Voor het reizen met bus, tram of metro moet er minimaal 0,00 euro op de kaart staan. 

Dit is steeds vaker niet meer genoeg. Bij alle bussen van Connexxion in het gebied Amstelland-Meerlanden heb je bijvoorbeeld minimaal 2 euro saldo nodig (instaptarief is daar dit jaar standaard 6 euro geworden).

Dank voor je antwoord. Ik zal er wat saldo op zetten. Wij wonen in Limburg en de bus is van arriva. Geen idee wat daar het instap tarief is. 

Nog in aanvulling op wat mrfreeze schreef:

  • Met het Kids Vrij-abonnement kan uw kleindochter met iedereen (van 12 jaar of ouder) gratis meereizen in de trein, dus ook in die zin staat het los van uw abonnement.
     
  • Kinderen van 4 tot en met 11 jaar krijgen 34 procent leeftijdskorting bij reizen met de bus. Om van die korting te profiteren, moet er wel saldo op de kaart van uw kleindochter staan. Zij reist immers niet op rekening; zoals al opgemerkt is het Kids Vrij-abonnement niet aan uw abonnement gekoppeld.
     
  • Voor het reizen met bus, tram of metro moet er minimaal 0,00 euro op de kaart staan. De eerste busreis die uw kleindochter maakte, ging daarom goed. Na het uitchecken voor die busreis was het saldo negatief en was inchecken voor de volgende bus niet meer mogelijk. De oplossing is eenvoudig: er moet saldo geladen worden op de OV-chipkaart van uw kleindochter. Zodra het saldo weer positief is, kan zij er weer mee reizen in bus, tram en metro.

Dank je wel voor je antwoord. Heel duidelijk nu. Geen idee wat bij Arriva het instap tarief is. Ik zal er wel iets opzetten dan komt het vast en zeker goed.

Reageer