beantwoord

NS Flex factuur niet kunnen betalen

  • 1 April 2023
  • 9 reacties
  • 1117 Bekeken

Goedemiddag,

Ik heb op 28 maart een mail gekregen van NS over een openstaande factuur van mijn NS flex abonnement. Dit was mijn eerste mail over een openstaande factuur. Op 29 maart kreeg ik een mail waarin stond dat ik voor 3 april moet betalen en anders zou er een incassobureau worden ingeschakeld en wordt mijn abonnement beëindigd. 
Ik kan de rekening alleen niet betalen op 3 april, maar pas over 2 weken. Hoe zit dit? Word na 3 april gelijk een incassobureau ingeschakeld? 
 

Groet,

nina

icon

Beste antwoord door mrfreeze 1 April 2023, 14:25

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Hoi Nina smid,

Ondanks de dreigende taal in de eerste herinnering, zal er nog niet direct tot verdere actie overgegaan worden. Je krijgt nog een brief en nog een laatste herinnering per e-mail. Twee weken zou nog net moeten lukken. Maar zorg wel dat dit niet te vaak gebeurt.
Ik heb het zelf ook een keer meegemaakt:

  • 24 juli: Mail dat factuur klaar staat
  • 5 augustus: Bericht dat incasso mislukt is
  • 6 augustus: Mail betalingsherinnering (betaal vóór 11 augustus)
  • Een of twee weken later: Herinnering per brief
  • 23 augustus: Mail laatste betalingsherinnering (betaal vóór 30 augustus)

(Dit was overigens wel enkele jaren geleden. Maar volgens mij is de procedure nog wel hetzelfde.)

Hoi Nina smid,

Ondanks de dreigende taal in de eerste herinnering, zal er nog niet direct tot verdere actie overgegaan worden. Je krijgt nog een brief en nog een laatste herinnering per e-mail. Twee weken zou nog net moeten lukken. Maar zorg wel dat dit niet te vaak gebeurt.
Ik heb het zelf ook een keer meegemaakt:

  • 24 juli: Mail dat factuur klaar staat
  • 5 augustus: Bericht dat incasso mislukt is
  • 6 augustus: Mail betalingsherinnering (betaal vóór 11 augustus)
  • Een of twee weken later: Herinnering per brief
  • 23 augustus: Mail laatste betalingsherinnering (betaal vóór 30 augustus)

 

Hoi mrfreeze,

bedankt voor de snelle en duidelijk reactie!

 

Badge +3

Als je op 29 maart een mail krijgt dat je voor 3 april betaald moet hebben is dat lijkt me dat een laatste herinnering (5 dagen).

En dan kun je maar beter snel zijn, want daar komt nog een verwerkingstijd van een dag of twee bij (Bureau Nabetalingen), ook al is je betaling ‘per direct’ bij de ontvanger.

De eerste mail na mislukte incasso is tegenwoordig een e-accept waar je een week de tijd voor hebt (betaling per iDeal via een knop in die mail, ontvanger krijgt direct een melding).

Maar als het echt de eerste mail is geen zorgen inderdaad.

Reputatie 7
Badge +3

Bij mij was het dus precies andersom. Op 6 augustus de eerste herinnering dat er vóór 11 augustus betaald moest worden. En op 23 augustus de laatste herinnering dat er voor 30 augustus betaald moest zijn. Die eerste herinnering had inderdaad de knop om direct te betalen.

Badge +3

Het zou met niets verbazen als men voor die laatste herinnering/aanmaning een paar dagen respijt geeft (verwerkingstijd door Bureau Nabetalingen).

Want ik wil ze de kost niet geven die (aantoonbaar, direct bij de ontvanger) op de laatste dag een handmatige overboeking gedaan hadden en toch met een incassobureau te maken kregen.

Maar dan moet je daar vooral 5 dagen aanhouden en geen 7 dagen van maken, want dan krijg je weer randgevallen (zoals geen betalingsverkeer in het weekend) en dan ben je op 3 april in praktijk gewoon al te laat (volgens NS).

Die eerste e-accept zou een status moeten tonen (blauw voor openstaand, groen voor voldaan en rood voor verlopen), maar is alweer lang geleden.

Badge +3

Uit een ander topic (van bijna 4 jaar geleden) 

Wat daar staat klopt niet helemaal (meer), bij mijn weten is het als volgt bij NS Flex:

  • Na mislukte incasso een e-mail die je (per direct, knop in de mail) binnen 7 dagen kunt voldoen
  • Een brief met een acceptgirokaart (bestaat dat nog) met betalingstermijn 14 dagen
  • Een laatste mail dat je toch echt binnen 5 dagen betaald moet hebben, anders einde (Flex) abonnement en kosten incassobureau (40 euro)

Zodra je de kosten voldaan hebt kan je weer een Flex abonnement nemen, voorheen moest je dan 6 maanden wachten.

Hoi Nina smid,

Ondanks de dreigende taal in de eerste herinnering, zal er nog niet direct tot verdere actie overgegaan worden. Je krijgt nog een brief en nog een laatste herinnering per e-mail. Twee weken zou nog net moeten lukken. Maar zorg wel dat dit niet te vaak gebeurt.
Ik heb het zelf ook een keer meegemaakt:

  • 24 juli: Mail dat factuur klaar staat
  • 5 augustus: Bericht dat incasso mislukt is
  • 6 augustus: Mail betalingsherinnering (betaal vóór 11 augustus)
  • Een of twee weken later: Herinnering per brief
  • 23 augustus: Mail laatste betalingsherinnering (betaal vóór 30 augustus)

(Dit was overigens wel enkele jaren geleden. Maar volgens mij is de procedure nog wel hetzelfde.)

Beste mrfreeze

bedoel je met die van 11 augustus dat er dan in de mail staat dat er anders een incassobureau wordt ingeroepen? 
mvg Thomas Booij

Reputatie 7
Badge +3

Ja. In die eerste herinnering stond al de tekst:

Betaal zo spoedig mogelijk. Vóór 11 augustus dient uw betaling op onze bankrekening te zijn bijgeschreven. Bij uitblijven van de betaling zijn wij genoodzaakt de vordering van het verschuldigde bedrag uit handen te geven aan een incassobureau. De vordering wordt in dat geval verhoogd met incassokosten en uw abonnement wordt beëindigd.

Maar de soep wordt niet zo heet gegeten, er volgden daarna dus nog twee herinneringen.

Ja. In die eerste herinnering stond al de tekst:

Betaal zo spoedig mogelijk. Vóór 11 augustus dient uw betaling op onze bankrekening te zijn bijgeschreven. Bij uitblijven van de betaling zijn wij genoodzaakt de vordering van het verschuldigde bedrag uit handen te geven aan een incassobureau. De vordering wordt in dat geval verhoogd met incassokosten en uw abonnement wordt beëindigd.

Maar de soep wordt niet zo heet gegeten, er volgden daarna dus nog twee herinneringen.

Top geweldig! Dankjewel dat moest ik wel weten

Reageer