beantwoord

NS Flex met vrij reizen 65+ Rotterdam


Mijn ouders hebben vrij reizen voor 65+ in de regio Rotterdam en ze willen een NS Flex Dal Voordeel abonnement nemen. Maar toen ze dat wilden bestellen stond er dat ze dan weer het volledige bedrag zouden moeten betalen voor bus/tram/metro.

Hoe kunnen zij alsnog gebruik maken van NS Flex?

icon

Beste antwoord door Thom 14 June 2022, 13:27

Bekijk origineel

20 reacties

Reputatie 7
Badge +4

U bestelt Flex op een nieuwe kaart, die is gratis en uw ouders blijven met hun bestaande kaart gratis reizen in Rotterdam. Met Flex krijgen ze op hun nieuwe kaart nog wel hun 34 procent korting op bus, tram en metro buiten deze regio. Twee kaarten mag gewoon. Dan krijgt u er zeker geen problemen mee en u voorkomt gedoe.

Reputatie 4

Mijn ouders hebben vrij reizen voor 65+ in de regio Rotterdam en ze willen een NS Flex Dal Voordeel abonnement nemen. Maar toen ze dat wilden bestellen stond er dat ze dan weer het volledige bedrag zouden moeten betalen voor bus/tram/metro.

Hoe kunnen zij alsnog gebruik maken van NS Flex?

als goed is moet dit goed werken alleen voor 9 uur reis je dan op flex maar na 9 negen is als goed vrij reizen volgens mij moet dit wel werken met flex op 1 kaart 

U bestelt Flex op een nieuwe kaart, die is gratis en uw ouders blijven met hun bestaande kaart gratis reizen in Rotterdam. Met Flex krijgen ze nog wel hun 34 procent korting op bus, tram en metro buiten deze regio. Twee kaarten mag gewoon.

Dat klinkt een beetje onhandig maar is wel een goede oplossing, bedankt.

Dit was trouwens de melding tijdens het bestellen:

 

Reputatie 7
Badge +4

Reizen op rekening en reizen op saldo kan nooit op één kaart, dat wordt een janboel want de kaart ‘weet’ dan soms niet wat te doen en dan gaat het fout.  Daarom adviseer ik er ook twee. Elke kaart heeft dan duidelijke voorwaarden die ook goed werken.

Reputatie 7
Badge +3

Reizen op rekening en reizen op saldo kan nooit op één kaart.

Ze kunnen wel het BTM-gedeelte voor Flex uitzetten. Dan reis je dus met bus, tram en metro nog wel op saldo en - in dit geval - met het RET-abonnement.
Maar ik ben met je eens dat twee kaarten een makkelijkere optie is. Dan is het alleen kwestie van opletten dat je de juiste kaart gebruikt 🙂

Reputatie 7
Badge +4

De vraag is natuurlijk of je dat wel moet doen. Ik vraag me af of je de 34 procent korting buiten de regio nog wel krijgt zonder BTM. Mijn oplossing laat geen vragen open en beperkt ook niet.

Reputatie 7
Badge +3

Blijkbaar wordt dit tegenwoordig dus al automatisch tijdens het bestelproces gedaan. Op zich niet verkeerd, al klopt de melding niet helemaal voor 65+. Hopelijk gaan we er hier niet teveel problemen over tegenkomen.

Ik vraag me af of je de 34 procent korting buiten de regio nog wel krijgt zonder BTM.

Ik denk 't niet. De waarschuwing houdt zo te zien nog geen rekening met de 65+ korting.
edit: Ik denk 't toch wel, aangezien je die korting sowieso krijgt, op saldo of op rekening, zolang je maar een persoonlijke OV-chipkaart hebt. 

Reputatie 7
Badge +4

Het is wel een terechte waarschuwing maar ik vraag me af of de geboden oplossing wel zo verstandig is. Ik deel de zorg in je laatste zin, ;-)

Eigenlijk vind ik de waarschuwing wel verwarrend. Betekent het nou dat in het geval van dezelfde ov-chipkaart de NS het bus/tram/metro gedeelte van NS Flex uitschakelt, en mijn ouders dus gewoon nog steeds van hun “saldo abonnement” ofwel vrij reizen (Rotterdam) gebruik kunnen maken?

(edit) Het “vol tarief” gedeelte is hier verwarrend.

Reputatie 7
Badge +3

Het is inderdaad een beetje een verwarrende melding. Als het Flex BTM-gedeelte wordt uitgeschakeld, reizen ze in Rotterdam op saldo met het RET-abonnement. Buiten de regio krijgen ze als het goed is ook nog steeds 34% korting, maar ook dat gaat dan van het saldo af en niet op rekening.

Maar het is - zoals Thom terecht aangeeft - wel een beetje vragen om problemen. Grote kans dat het goed gaat, maar uw ouders zullen niet de eersten zijn bij wie er toch iets gaat haperen.

Voor de zekerheid wordt het dan twee aparte kaarten. De een voor de trein met NS Flex en BTM buiten de regio, de andere voor gratis bus/tram/metro binnen de regio.

(edit) Buiten de regio is de NS Flex ov-chipkaart idd wel handiger als die dus ook 34% korting heeft en voor het gemak van de automatische incasso.

Reputatie 7
Badge +4

In principe krijgt u met een persoonlijke chipkaart van iemand van 65 jaar of ouder altijd de 34 procent korting. De vraag is hoe betrouwbaar dat is als met de extra abonnementen gerommeld wordt. We  willen de dingen hier altijd graag precies weten voor we een advies geven. Ik geef direct toe dat ik met mijn advies op zeker speel en uw ouders niet onaangenaam verrast worden. Aan de andere kant zijn we natuurlijk zelf wel nieuwsgierig hoe het dan verder precies zit. Wat logisch lijkt, is helaas niet altijd het geval. 😉 We gaan geen adviezen geven waarbij 65 plussers risico lopen op fouten.

Even de hypothetische situatie dat er een ov-chipkaart is met reizen op saldo (100% korting voor 65+ met de RET) icm NS Flex. De NS ziet dat en schakelt BTM uit voor NS Flex zodat er zowel reizen op rekening (trein) als reizen op saldo staat (BTM).

  • In het ideale/verwachte geval is het vrij reizen met BTM binnen de regio en 34% korting daarbuiten, wel op saldo; en krijg je netjes een factuur van NS Flex voor de trein.
  • In het slechte geval weet men eigenlijk niet zeker wat er gaat gebeuren en kan het helemaal fout gaan😐

Zou het kunnen dat we die waarschuwing gewoon verkeerd gelezen hebben? Ik kreeg het idee dat BTM zonder korting op de NS Flex factuur zou verschijnen. Maar na driedubbel lezen wordt er gewoon een soort hybride ov-chipkaart van gemaakt.

Reputatie 7
Badge +3

Wat je schrijft klopt helemaal.

De waarschuwing is inderdaad juist dat je met Flex geen korting in de bus meer zou hebben, en dat ze dat daarom uit zetten voor BTM, zodat je wel je korting blijft behouden.

Het enige wat er niet aan de waarschuwing klopt is dat er staat dat er met Flex in de bus op ‘vol tarief’ gereisd zou worden, terwijl ook dan de 34% korting geldt voor 65+.

 

Reputatie 7
Badge +3

In het slechte geval kun je dat Flex abonnement weer er ook afhalen. Na 1 maand is het weer op te zeggen en na aanschaf heb je sowieso 14 dagen herroepingsrecht. Dan zou je om het te testen 1 kort ritje met de RET kunnen maken, is die gratis dan gaat het het goed en kun je de boel zo laten, moet daarvoor betaald worden dan gaat het niet goed en moet het Flex abonnement er af en worden aangevraagd op een nieuwe kaart, duurt dan wel weer een week voor het in kan gaan.

Door voor 2 kaarten te kiezen speel je wel op safe, maar de ervaring leert ook dat met 2 kaarten reizen voor verwarring kan zorgen en iemand per ongeluk met de verkeerde kaart ergens incheckt of uitcheckt. Het is mij ook eens overkomen. 

Badge +3

Voor de zekerheid wordt het dan twee aparte kaarten. De een voor de trein met NS Flex en BTM buiten de regio, de andere voor gratis bus/tram/metro binnen de regio.

Vrij reizen (zone/ster/regio) abonnementen gaan in de regel prima samen met NS Flex op één kaart, en over die contsructie heb ik bij RET nog geen klachten gehoord/gelezen.

Toch @Andyret2? Bij regionale kortingsabonnementen gaat het meestal wel mis.

Je ouders reizen dan bij RET (bus tram metro) gewoon op het abonnement en buiten het RET gebied kunnen ze op rekening (NS Flex) reizen met automatisch 34% leeftijdskorting voor BTM.

Zonder het BTM deel van NS Flex gaat het natuurlijk altijd goed, maar dan hebben ze buiten het RET gebied saldo nodig voor bus/tram/metro. Ze krijgen dan uiteraard ook 34% leeftijdskorting.

Badge +3

Mochten ze gewoon NS Flex mét BTM kunnen bestellen dan zou ik dat gewoon doen, want bij inchecken zie je meteen of het RET vrij reizen abonnement (melding Goede Reis o.i.d.) of NS Flex (Reizen op Rekening) aangesproken wordt.

Gaat het mis dan kan het BTM deel van NS Flex alsnog uitgezet worden (via de Klantenservice en daarna verwijderen bij een automaat op station of supermarkt).

Reputatie 4

Voor de zekerheid wordt het dan twee aparte kaarten. De een voor de trein met NS Flex en BTM buiten de regio, de andere voor gratis bus/tram/metro binnen de regio.

Vrij reizen (zone/ster/regio) abonnementen gaan in de regel prima samen met NS Flex op één kaart, en over die contsructie heb ik bij RET nog geen klachten gehoord/gelezen.

Toch @Andyret2? Bij regionale kortingsabonnementen gaat het meestal wel mis.

Je ouders reizen dan bij RET (bus tram metro) gewoon op het abonnement en buiten het RET gebied kunnen ze op rekening (NS Flex) reizen met automatisch 34% leeftijdskorting voor BTM.

Zonder het BTM deel van NS Flex gaat het natuurlijk altijd goed, maar dan hebben ze buiten het RET gebied saldo nodig voor bus/tram/metro. Ze krijgen dan uiteraard ook 34% leeftijdskorting.

klopt inderdaad zone regio abonnement of net abonnement kunnen samen maar 65 plus vrij reizen moet dit ook goed gaan alleen buiten gebied van ret moet flex veder gaan 

Badge +3

Dank, en 65+ korting voor BTM wordt altijd berekend bij een persoonlijke ov-chipkaart, ongeacht of je een (Flex) abonnement hebt of op saldo reist.

Bedankt voor het ophelderen, dan is gewoon op 1 ov-chipkaart het handigst. Kan ik eventueel het beste antwoord laten wijzigen? Ik zie zelf niet hoe ik dat kan doen.

Reageer