beantwoord

NS flex veiligheid bij verlies/diefstal

  • 8 August 2023
  • 14 reacties
  • 283 Bekeken

  • Sprinter
  • 4 reacties

Beste mede reizigers,

 

Na jaren geen NS abonnement meer gehad te hebben wil ik opnieuw een weekend vrij abonnement afsluiten. Nu zie ik dat er enkel flex abonnementen worden aangeboden met een automatische incasso. In plaats van op saldo reizen. 

Na onderzoek op dit forum zie ik ook zaken waarbij bij verlies van de ov kaart reizen worden gemaakt en zelfs ov fietsen worden gehuurd/gestolen en de kosten worden doorberekend naar degene waarvan de ov chipkaart is. Omdat de blokkade na verlies schijnbaar pas om 24:00 uur ‘s nachts ingaat.

Zij er limieten qua kosten in te stellen bij het flex abonnement ? Of zijn er andere manieren om mijzelf bij eventueel verlies hiervoor te kunnen beschermen ?

Of zit er in dit geval niets anders op dan geen abonnement meer te nemen bij de NS…? Of de hoge mogelijk kosten bij verlies/diefstal te accepteren. 
 

Ik begrijp dat de kans dat dit gaat voorkomen klein is. Maar weet graag van te voren waar ik aan toe zou kunnen zijn. Bij voorbaat dank voor jullie reacties. 

icon

Beste antwoord door Tochjo 8 August 2023, 12:47

Bekijk origineel

14 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Helaas moet het antwoord kort zijn. Je kunt geen limieten instellen. Je kunt ook niet de mogelijkheid tot het gebruikmaken van een OV-fiets uitzetten.

De meeste mensen weten niet dat dit de consequenties zijn van het akkoord gaan met de gebruiksvoorwaarden van NS Flex. Dit inclusief de merkwaardige situatie dat wanneer je verlies of diefstal meldt de blokkade pas om middernacht wordt verwerkt.

Badge +3

Je kunt ook niet de mogelijkheid tot het gebruikmaken van een OV-fiets uitzetten.

Dat kan weliswaar niet eenvoudig zelf, maar als je nooit OV-fietsen huurt, dan kan dat wel via de klantenservice.

Reputatie 7
Badge +3

Vandaag geleerd dat het mogelijk is om in plaats van NS Flex een abonnement te nemen via Arriva. Bij Arriva Flow is de mogelijkheid voor het huren van OV-fietsen niet inbegrepen. Dus ook geen risico dat iemand met een gevonden of gestolen kaart een OV-fiets huurt en niet meer inlevert.

https://www.arriva.nl/kaartjes-abonnementen/abonnementen/arriva-flow/

Bedankt voor jullie reacties. Vreemde gang van zaken wel. Het zal niet vaak voorkomen maar het is in ieder geval duidelijk dat ik mijn ov kaart bijna met mijn leven moet bewaken… haha

 

Goed om te weten dat ik het gebruik van de ov fiets uit zou kunnen zetten via de klantenservice. Deze optie zou ik namelijk toch nooit gebruiken. 

Nogmaals bedankt voor de informatie. 

Reputatie 7
Badge +4

Ik heb al redelijk lang Flex, en huur ook wel via OV-fiets en heb nog nooit problemen gehad. Bedenk dat er soms wel dingen misgaan met OV-fiets maar de klant doet ook wel eens bedenkelijk en dat gaat altijd gepaard met een verhaal waaruit moet blijken dat men zelf onschuldig is. Wel te verklaren, want de rekening van NS is 350  en het loont om daar met een verhaal onderuit proberen te komen. NS moet nu eenmaal ook bewaken dat mensen een fiets huren en nooit terugbrengen, en dan heb je een bijna gratis fiets als je er niet al te veel moraal op na houdt. Niet iedereen heeft goede bedoelingen, ik heb nog nooit een verhaal gelezen van mensen die hun fiets gewoon niet terugbrachten en dat eerlijk vertelden. 

 Maar ellende met die mensen die het echt wel goed doen, moet worden voorkomen, net als het ontvreemden van fietsen. 

Ondertussen is het flex abonnement geactiveerd. Zojuist heb ik geprobeerd het gebruik van de ov fiets uit te zetten via de klantenservice zoals aangegeven hier op het forum. 

 

Volgens de dame van de klantenservice is dit niet mogelijk. Erg jammer. Dat wordt wellicht maar weer opzeggen.   

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb al ruim 40 jaar NS abonnementen. Nog nooit te maken gehad met diefstal of verlies.

Reputatie 7
Badge +3

In die 40 jaar zijn de tijden wel veranderd.

In het verleden liep je geen risico dat bij verlies of diefstal van je treinabonnement een ander op jouw kosten een fiets kon huren en vervolgens niet inleverde. NS zadelt Flex-abonnementhouders op met onaanvaardbare risico's.

Ik heb al ruim 40 jaar NS abonnementen. Nog nooit te maken gehad met diefstal of verlies.

Ik heb ook het gevoel dat het altijd dezelfde mensen overkomt. Vaak mensen die ook in zee gaan met Ierse klusjesmannen die langs de deur komen, hun pincode telefonisch doorgeven aan behulpzame "medewerkers van de bank", die vol vertrouwen even hun bankpasje of abonnement uitlenen aan een kennis, drie keer per week hun portemonnee kwijt zijn zonder het te merken, etc.

Reputatie 7
Badge +4

 Ondertussen is het flex abonnement geactiveerd. Zojuist heb ik geprobeerd het gebruik van de ov fiets uit te zetten via de klantenservice zoals aangegeven hier op het forum. 

 

Volgens de dame van de klantenservice is dit niet mogelijk. Erg jammer. Dat wordt wellicht maar weer opzeggen.   

U kunt ook gewoon nooit een fiets huren, dat is hetzelfde als ov-fiets uitzetten. Bij mijn weten heeft @Tochjo gelijk en is OV-fiets wel uit te zetten door Klantenservice. Probeer het eens bij een andere medewerker, ;-)

Badge +3

Ja, het recht op huren van OV-fietsen kan gewoon uitgeschakeld worden. Zie de link van @Tochjo en zelfs de moderators hier kunnen/konden dat voor je regelen.

 

Heb 2 medewerkers geprobeerd. 1 telefonisch en 1 via de Chat. De link van @Tochjo er zelfs bij gestuurd in de chat maar alsnog kon het volgens de betreffende medewerker niet. Ik ga het nog eens proberen. Nogmaals bedankt allemaal. 

Dat klopt niet. Als het wederom niet lukt, mag je mij dat via een privébericht laten weten. Ik maak het dan voor je in orde.

Dat klopt niet. Als het wederom niet lukt, mag je mij dat via een privébericht laten weten. Ik maak het dan voor je in orde.

Het is wederom niet gelukt. . 
ik stuur je een privebericht. Bedankt alvast. 

Reageer