NS Flex vergeten op te zeggen: 5 maanden betaald, niet gebruikt, geen restitutie

  • 24 January 2022
  • 13 reacties
  • 575 Bekeken

Als je het gratis Flex Basis-abonnement hebt krijg je maandelijks een factuur van €0,-. Daarom is het mij niet opgevallen dat ik al 5 maanden voor een NS Flex Weekend + 1e klas-abonnement betaal a €37 per maand.

 

Uit de reishistorie blijkt inderdaad dat ik géén gebruik heb gemaakt van het abonnement. Maar omdat de NS geen order tot opzegging kan vinden in het systeem, is het niet mogelijk om tot restitutie over te gaan, zo vertelt de klantenservice. Jammer.

 

Als ik de €185 in de fik had gestoken, dan had ik er nog wat warmte van gehad.


Aan de ene kant begrijp ik het wel, want uiteindelijk heb ik het abonnement niet opgezegd. Maar aan de andere kant zou ik het een mooi klantvriendelijk gebaar vinden als er op één of andere manier een oplossing zou zijn. Ik heb immers een flink bedrag betaald, maar aantoonbaar geen diensten ontvangen. Gedeeltelijke restitutie of een “Flex-saldo” om te besteden aan toekomstige abonnementen zouden wat mij betreft goede oplossingen zijn.

 

En zou het niet mooi zijn als een automatische email klanten op de hoogte zou brengen van ongebruikte abonnementen? Dat zal misschien best ingewikkeld zijn, maar beslist niet onmogelijk! Dan had de schade beperkt kunnen blijven. Ik kan niet de enige sukkel zijn die zijn banktransacties niet in detail bestudeerd.

Lessen geleerd:

1. Zeg je Flex op wanneer je 'm niet gebruikt!

2. Als je les 1 niet onthouden kan, pak dan de volgende keer gewoon de auto of motor. Stukken goedkoper. Vergeet alleen niet eerst even je Flex voorgoed op te zeggen.


13 reacties

Aan de ene kant begrijp ik het wel, want uiteindelijk heb ik het abonnement niet opgezegd. Maar aan de andere kant zou ik het een mooi klantvriendelijk gebaar vinden als er op één of andere manier een oplossing zou zijn. Ik heb immers een flink bedrag betaald, maar aantoonbaar geen diensten ontvangen. Gedeeltelijke restitutie of een “Flex-saldo” om te besteden aan toekomstige abonnementen zouden wat mij betreft goede oplossingen zijn.

Sorry, maar het kan natuurlijk niet zo zijn dat als je een abonnement bestelt en vervolgens niet gebruikt je achteraf je geld maar kunt gaan terugeisen. Zo werkt dat ook niet bij mijn TV- of internetabonnement of bij de krant.

Als je achteraf alleen wil betalen voor het daadwerkelijke gebruik moet je op saldo gaan reizen en geen (goedkoper) abonnement nemen. Van twee walletjes eten (bijna niet reizen maar wel flinke korting willen) kan nu eenmaal niet.

Daarnaast heeft u vijf maanden lang iedere maand via de mail een rekening gekregen en had u dus ook moeten weten dat dit gaande was.

Reputatie 7
Badge +3

Als je het gratis Flex Basis-abonnement hebt krijg je maandelijks een factuur van €0,-. Daarom is het mij niet opgevallen dat ik al 5 maanden voor een NS Flex Weekend + 1e klas-abonnement betaal a €37 per maand.

Heb je dan de mail waarin staat dat je factuur klaar staat niet (goed) gelezen? Want daarin staat het bedrag van de factuur en had je kunnen zien dat het bedrag niet €0 maar €37 was. En heb je ook je betaalrekening al die 5 maanden niet gecheckt? Er zijn best dingen waarbij ik vind dat NS dingen kan verbeteren, maar het is toch echt wel je eigen verantwoordelijkheid om een abonnement wat je niet gebruikt op te zeggen of te wijzigen. 

 

Aan de ene kant begrijp ik het wel, want uiteindelijk heb ik het abonnement niet opgezegd. Maar aan de andere kant zou ik het een mooi klantvriendelijk gebaar vinden als er op één of andere manier een oplossing zou zijn. Ik heb immers een flink bedrag betaald, maar aantoonbaar geen diensten ontvangen. Gedeeltelijke restitutie of een “Flex-saldo” om te besteden aan toekomstige abonnementen zouden wat mij betreft goede oplossingen zijn.

Sorry, maar kan natuurlijk niet zo zijn dat als je een abonnement bestelt en vervolgens niet gebruikt je achteraf je geld maar kunt gaan terugeisen. Zo werkt dat ook niet bij mijn TV- of internetabonnement of bij de krant. Het begrip eigen verantwoordelijkheid lijkt bij sommige mensen niet meer te bestaan.

Hoef je geen sorry voor te zeggen, iedereen z'n mening.

Maar ik eis helemaal niets, ik geef een aantal suggesties die de dienst kunnen verbeteren vanuit klantvriendelijkheidsperspectief. Ik heb overigens de NS-klantenservicemedewerkers vriendelijk en begrijpend te woord gestaan.

Ik kan me voorstellen dat een extra zekerheid en flexibiliteit voor de klant wel degelijk past binnen de Flex-abonnementen. Natuurlijk zal zo'n klantenserviceprocedure geld kosten en het blijft uiteindelijk de verantwoordelijkheid van de klant, dus inhouden van administratiekosten in welke vorm dan ook zou ik best begrijpen.

Overigens vind ik de vergelijking met de krant niet zo sterk. De kosten van een niet gebruikt abonnement zijn significant lager dan een dagelijks bezorgde krant.

Edit: ik heb de indruk dat je wat updates aan de eerste versie van je comment gegeven hebt, vandaar hier ook even een edit:

Ik wil niet achteraf alleen betalen voor gebruik, ik wil graag een abonnement dat op dat moment bij mij past. En dat is Weekend Vrij, áls ik 'm niet vergeet op te zeggen. Ja het is eigen verantwoordelijkheid, daar gaat het allemaal niet over. Ik had kunnen weten dat ik betaalde, maar dat betekent natuurlijk niet dat er geen verbeteringen mogelijk zijn. Ik doe slechts een paar suggesties.

De insinuatie dat ik van twee walletjes wil eten is ontzettende flauwe kul. Het Flex Weekend Vrij is een prima passend abonnement dat NS zelf goedkoop aanbiedt (waarschijnlijk omdat
je bijna uitsluitend op momenten met betrekkelijk lage bezetting van de trein reist, terwijl de kans op werkzaamheden hoog is.) “Bijna niet reizen maar wel flinke korting willen,” is een irrelevante conclusie en kan bovendien gewoon met de door de NS aangeboden abonnementen.

Heb je dan de mail waarin staat dat je factuur klaar staat niet (goed) gelezen? Want daarin staat het bedrag van de factuur en had je kunnen zien dat het bedrag niet €0 maar €37 was. En heb je ook je betaalrekening al die 5 maanden niet gecheckt? Er zijn best dingen waarbij ik vind dat NS dingen kan verbeteren, maar het is toch echt wel je eigen verantwoordelijkheid om een abonnement wat je niet gebruikt op te zeggen of te wijzigen. 

@Momo Blijkbaar niet goed genoeg. Ik heb mijn mailbox geautomatiseerd waardoor herhalende emails automatisch gelezen en gearchiveerd worden. Omdat ik al meerdere jaren tussen Flex-abonnementen switch wordt je er wat gemakkelijker in. In mijn transactieoverzicht is het ook gewoon niet opgevallen. Stom. Eigen schuld dikke bult, zo blijkt.

Ben het overigens wel eens dat dit in principe niet de verantwoordelijkheid is van de NS, maar ik zie wel wat mogelijkheden. Vandaar.

Reputatie 7
Badge +3

Je neemt een Flex-abonnement, welke je elke maand kunt wijzigen. Je vergeet deze 5 maandenlang! om te zetten naar Flex-basis. En nu verwacht je restitutie omdat je geen diensten hebt ontvangen? Maar zo werkt dat niet. Met een abonnement kun je met korting en/of 'gratis' reizen. Dat is de dienst die NS aanbiedt en waarvoor je betaalt. Maar als je niet reist, kun nog wel gebruik maken van die dienst die je afgenomen hebt, namelijk met korting en/of 'gratis' reizen zolang het abonnement loopt. Je hebt niet opgezegd en je hebt jouw administratie niet goed bijgehouden. Dat kun je NS niet verwijten, maar alleen jouzelf. NS is niet aansprakelijk voor vergeten abonnementen, al zou het wel mooi zijn als er een attenderingsysteem zou zijn waarbij NS na een half jaar niet gebruik de klant hierop attent maakt en vraagt contact op te nemen over mogelijkheden. Al ben ik bang dat ook die mails door een aantal klanten niet gelezen worden. 9 van 10 vragen over te late opzeggingen of vergeten te deactiveren na opzegging is het gevolg van niet lezen van eerdere mails.

 

@MoDe

Nee, ik verwacht het niet. Ik eis het niet. En ik verwijt NS helemaal niets. Dat dit duidelijk is. Ik moet zelfs zeggen dat ik de klantenservice van NS doorgaans best goed vind. Het is echt mijn eigen stomme fout.

Ik baal natuurlijk wel, en doe een aantal suggesties die wat mij betreft vanuit klantvriendelijkheidsperspectief niet zo schokkend zijn. Biedt een klant 50-80% van het bedrag als saldo, en stuur voortaan na 1 maand een email (dit zou best heel ingewikkeld kunnen zijn om te realiseren, maar plaatsje op de backlog zou mooi zijn). Klant tevreden, NS tevreden, bijna geen kosten gemaakt (na ontwikkeling).

Het attenderingssysteem, zoals jij het noemt, zou echt wel een uitkomst zijn geweest. Als het onderwerp zou zijn geweest "Let op: u heeft nog actieve abonnementen die de afgelopen 30 dagen niet gebruikt werden,” naast de factuurmails, dan was het deze sukkel wel opgevallen. Ik zou hem zelfs al op 1x per maand zetten. Betaald abonnement & minimaal 1 maand niet ingecheckt? Stuur automatische email. Elke maand.

Reputatie 7
Badge +1

Er zijn-vooral in DE-wel diverse pogingen gedaan om enkel reizen te registreren en dan na afloop v.d. maand het voordeligste tarief toe te passen (ze hebben daar natuurlijk geen FLEX en vrijwel alle doorlopende ABO gaan ook per kalendermaand, dus lekker pech als je bvb van 15/7 tot 15/8 vakantie hebt). Die zijn allemaal grotelijks mislukt. Reden: enorme tekorten in de ontvangsten, tot wel 30%. Datzelfde zou gebeuren als NS zou doen wat je voorstelt-of alle andere tarieven zouden zoveel moeten gaan stijgen om dat verlies weer te compenseren.

In feite neemt NS al een behoorlijk risico op minder ontvangsten, vergelijk bvb de prijs van FLEX maandtraject -dat je zonodig ook nog per dag kan stoppen- met de oude verplichting om voor dezelfde prijs p. mnd toch minstens 1 jaar klant te blijven-wat tot allerlei klachten van vooral onderwijzend personeel met lange vakanties leidde. Of ik-die afwisselt tussen weekendVRIJ of DalVrij-dat moest je vroeger toch heel lang met vooruitziende blik plannen en op tijd afzeggen e.d.

Dat lijkt me ook wel een gewaagde strategie. Het idee van een abonnement is natuurlijk wel dat je bepaalde afweging gaat maken over je reisgedrag. Als je achteraf gaat berekenen kom je natuurlijk altijd uit op de meest gestroomlijnde kosten voor de klant. Dan moet de prijs ook omhoog over de breedte.

Op zich snap ik wel dat Flex voor NS ook een risico is, maar aan de andere kant bereik je ook wel een ander publiek juist vanwege de flexibiliteit. Ik reis(de) ongeveer 1x per maand in het weekend voor €37 in de eerste klas. Dat is inderdaad een stuk goedkoper dan een los kaartje, maar mijn zuinige auto of motor rijdt voor rond de €40 ook naar Groningen en terug vanuit het midden van het land. Een stuk sneller ook, en ook nog eens comfortabeler, en buiten het weekend. Als het abonnement veel duurder zou zijn zou het voor mij al snel niet erg interessant zijn.

Als ik vast zou zitten aan, zeg, meer dan 3 maanden dan zou ik het al niet eens overwegen.

Goedemiddag LB123123. Welkom bij de NS Community.

Ik heb je feedback omtrent het reminder-systeem doorgezet. Bedankt voor het meedenken!

Reputatie 7
Badge +3

@LB123123 Je verwacht niets, je eist niets, je verwijt niets, maar 50-80% van het abonnementsgeld over de periode dat je niet gereisd hebt zou je wel als saldo terug willen zien????

 

@MoDe 
Ik doe een suggestie. Zo lastig is dat verschil niet. Ik suggereer dat het als tegemoetkoming van betalende klanten allicht niet zo'n slecht idee is. Het is niet alsof ik voorstel vergeetachtige klanten te laten profiteren ten koste van andere klanten of het bedrijf. Het zijn ook gewoon betalende klanten, hè. Die wil NS ook gewoon behouden. Een soort win-win zeg maar.

Ik denk dat het een verbetering van het product zou zijn, ook los van mijn specifieke case. Dat een dergelijke regeling in mijn voordeel zou zijn zie ik ook wel in, maar ik denk dat het zeker aansluit bij “Flex”-reizen. Maar ik zou nóg enthousiaster worden van een goed notificatiesysteem. Bovendien is de schade aan mijn kant nu al wel geleden.

@Sascha NS Bedankt!:muscle:

Reputatie 7
Badge +3

Er is een goed notificatie-systeem bij Flex: de maandelijkse factuur!

Badge +3

Toen Weekend Vrij er nog niet was als Flex abonnement liep je abonnement ook gewoon door als je er geen gebruik van maakte.

Dus knoop in je zakdoek… of maandelijkse reminder aan jezelf.

Bij vakantie, ziekte of om een andere reden langere tijd niet reizen: NS Flex altijd pauzeren, ook al is het maar voor een week of twee!

Nou gaat dat bij Weekend Vrij niet om wereldbedragen, maar bij Dal Vrij of duurder kan dat een boel schelen.

Reageer