NS flex weekend op OV chip kaart met saldo laden | NS Community
beantwoord

NS flex weekend op OV chip kaart met saldo laden

  • 29 June 2022
  • 2 reacties
  • 1059 Bekeken

L.S.

 

Ik gebruik tot op heden een OV chip met automatisch saldo opladen. 

Nu heb ik NS flex weekend gisteren aangevraagd, Uit de mail met instructies over NS flex weekend opladen op mijn OV chip kaart lees ik dat daarmee automatisch opladen van mijn OV chip kaart gehaald wordt. Dit wil ik echter niet. Ik wil automatisch saldo opladen houden. Daarnaast vraag ik mij af of mijn OV chip kaart wel werkzaam blijft. Ik gebruik nl ook regelmatig de bus en metro.

Graag antwoord op deze 2 vragen.

Ik heb ook wel gehoord dat er 2 mensen zijn die en een OV kaart hebben en daarnaast een NS fklex weekend kaart. Klopt dit? Is dit handiger in mijn situatie?

icon

Beste antwoord door Tochjo 29 June 2022, 07:28

Bekijk origineel

2 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Bij een Flexabonnement worden al uw reizen met bus, tram en metro ook achteraf berekend. U heeft daarvoor geen saldo meer nodig. U kunt nog wel saldo laden maar het wordt niet meer gebruikt, het is nutteloos. Aan het eind van uw maand krijgt u een rekening waar alles op staat.

U kunt wel twee kaarten hebben, eentje voor weekendflex en eentje voor reizen op saldo maar het heeft in uw geval weinig nut. Voor zestig plussers met keuzedagen is dat wel nodig. 

Edit: zie verder ook de uitgebreide toelichting van @Tochjo hieronder.

Badge +3

Bij NS Flex reist u automatisch op rekening. Dat betekent dat u aan het eind van elke abonnementsmaand een factuur krijgt met daarop de reiskosten van die maand (en eventuele abonnementskosten voor de volgende maand). Er is dus geen saldo meer nodig voor het reizen, vandaar dat automatisch opladen wordt stopgezet.

Met NS Flex reist u ook op rekening in bus, tram en metro. Ook die reizen komen op de factuur te staan en u hoeft dus ook voor bus, tram en metro geen saldo meer te laden. U kunt dus nog altijd zonder problemen met bus, tram en metro reizen.

Er is geen mogelijkheid om NS Flex Weekend (Vrij/Voordeel) te hebben in combinatie met reizen op saldo. U reist met dit abonnement dus altijd op rekening. Eventueel kunt u wel reizen op rekening voor bus, tram en metro laten uitzetten via de klantenservice. Maar dat is eigenlijk alleen handig als u een kortingsabonnement hebt daarvoor dat niet goed werkt in combinatie met NS Flex, anders biedt dat geen voordeel.

Sommige combinaties van abonnementen kunnen niet samen op één kaart. Dat geldt bijvoorbeeld voor NS Flex en het studentenreisproduct. Studenten met een reisproduct voor vrij reizen op weekdagen die NS Flex Weekend Vrij willen om ook in het weekend voor een vast bedrag onbeperkt met de trein te kunnen reizen, moeten daarvoor twee OV-chipkaarten gebruiken. Of dat ook in uw situatie nodig of handig is, hangt dus af van of u nog andere producten op uw OV-chipkaart hebt staan en zo ja, welke.

Reageer