beantwoord

ns flex Weekend vrij 1e klas

  • 25 February 2023
  • 5 reacties
  • 836 Bekeken

Ik heb een weekend vrij 1e klas abonnement, maar als ik met blauwnet moet rijzen dan moet ik in de 2e klas zitten! Waarom is dit niet gelijk aan mijn abonnement?

icon

Beste antwoord door Robert B 25 February 2023, 14:45

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Ook met blauwnet mag u gewoon in de 1e klas reizen. Misschien dat sommige treinstellen daar geen 1e klas hebben? Ik heb zelf wel eens de trein naar Hardenberg genomen en die had wel een 1e klas deel. Ik ben daarin ook gecontroleerd. Geen opmerkingen gehad.

Badge +3

Blauwnet poortjes/paaltjes geven bij NS Flex altijd 2e klas aan, want die weten niet wat voor Flex abonnement je hebt. NS poortjes/paaltjes tonen geen klasse.

Je 1e klas abonnement is gewoon geldig. Als een conducteur moeilijk doet laat die maar een afwijking registeren, je krijgt geen correctie.

In het service-scherm van hun apparaat kunnen ze overigens gewoon zien welk abonnement je hebt, maar dat is een extra handeling.

Reputatie 7
Badge +4

In aanvulling op @Robert B:niet alle treinen hebben eerste klas. Als er geen eerste klas in de trein zit, dan heeft u pech. U wordt ook niet gecompenseerd. Dat is ook op een aantal lijnen van Arriva het geval. U heeft dan een eersteklasabonnement maar zult toch tweede klas moeten reizen. Het werkt ook niet op alle nevenlijnen hetzelfde. Soms zijn er nog eersteklasplaatsen in de trein die echter zijn vrijgegeven voor de tweede klas. Vaak of vooraan of achteraan.

Badge +3

Het Flex systeem heeft (beperkt) door welke treinen geen 1e klas hebben (bijv. Zutphen - Hengelo - Oldenzaal en Arriva in het noorden) maar als je toch gefactureerd wordt voor 1e klas kan je dat terug claimen.

Bij Weekend Vrij maakt het natuurlijk niet uit, maar als een conducteur je wegstuurt uit de 1e klas is dat onterecht.

Reputatie 7

1e klas stelt niks voor in veel van die nevenlijnen. Bij Arriva in Limburg bijvoorbeeld zit er voorin een "1e klas" van zegge en schrijve 8 stoelen. Deze zijn niet afgescheiden van de 2e klas en de stoelen zijn op de bekleding na exact hetzelfde als elders in de trein. Er staat voor de gezelligheid nog wel een 1 op het raam en de wand geplakt (waar niemand naar kijkt). Eigenlijk zit je gewoon alsnog 2e klas en iedereen die vooraan binnenkomt gaat er altijd ook gewoon zitten zonder ergens acht op te slaan, dus deze "1e klas" is gewoon voor de bühne gemaakt 🤣. Voor de beleving en de rust hoef je er niet te gaan zitten. Bij Breng (Arnhem) is dit ook zo. 

Dan liever helemaal geen 1e klas, zoals tussen Zutphen - Oldenzaal. 

Reageer