beantwoord

Ns flex weekend vrij opzeggen, is dat slim om dat 's avonds te doen als ik overdag gereisd heb?

  • 24 January 2024
  • 5 reacties
  • 112 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 0 reacties

Ns flex weekend vrij opzeggen, is dat slim om dat 's avonds te doen als ik overdag nog gereisd heb?

 

Beste,

 

Aanstaande zondag ga ik mijn NS FLEX weekend vrij opzeggen.

Ik reis overdag op zondag nog met de NS Flex weekend vrij.

Mijn abonnement weekend vrij loopt al meer dan een maand.

 

Mag ik dan aanstaande zondag avond (ik ben dan weer terug van het reizen) het abonnement opzeggen? Of is het slim als ik er nog een dag overheen laat gaan?

 

Uiteraard wil ik niet dat als ik 's avonds opzeg dat dan de eerder gemaakte reizen van die zondag nog voor vol tarief in rekening worden.

 

Wat is wijsheid, zondagavond opzeggen of nog een dag wachten, maandag.

Wie geeft raad?

 

Groetjes.

icon

Beste antwoord door Rory NS 24 January 2024, 17:12

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Eén dag extra weekend vrij kost ongeveer € 1,20. Ik zou derhalve het risico niet nemen.

Hallo folke012 en welkom bij de NS Community.

Na je laatste reis zou je in principe het abonnement kunnen opzeggen of wijzigen. Mocht je liever toch nog even wachten, dan kan dat natuurlijk ook.

Reputatie 7
Badge +3

Hoi folke012,

Als je na je reis op zondag je abonnement opzegt, valt de gemaakte reis nog onder het abonnement. Voordeel is dat je die dag dan niet hoeft te betalen voor het abonnement, je hebt dan dus eigenlijk ‘gratis’ gereisd.

Mocht je toevallig zondag een half uur (of meer) vertraging oplopen, dan is het wél verstandig om het abonnement pas een dag later op te zeggen. Dan heb je namelijk recht op Geld Terug bij Vertraging. Als je het zondag al zou opzeggen, zegt NS: “Je hebt niet betaald voor je abonnement en voor je reis, dus dan kun je ook geen geld terugkrijgen.” Het bedrag dat je terug zou kunnen krijgen is hoger dan een dag abonnementskosten, dus het loont om je abonnement dan een dag later op te zeggen.

Reputatie 7
Badge

Als je het zondag al zou opzeggen, zegt NS: “Je hebt niet betaald voor je abonnement en voor je reis, dus dan kun je ook geen geld terugkrijgen.”

Dat is echter natuurlijk flauwekul want je hebt voor een abonnement tot dat moment betaald en NS kiest er zelf voor om bij de berekening van de prijs daarvan de looptijd af te kappen op hele dagen. Als je niet zou hebben betaald zou je zwartgereden hebben en daar is geen sprake van.

Het bedrag dat je terug zou kunnen krijgen is hoger dan een dag abonnementskosten, dus het loont om je abonnement dan een dag later op te zeggen.

Als alternatief in deze situatie zou je dus ook kunnen overwegen door te zeuren tot NS in moet zien dat ze je gewoon een vergoeding verschuldigd zijn en netjes betalen.

Reputatie 7
Badge +3

Tja, dit onderwerp is eerder voorbij gekomen. Daar is echter nooit door een medewerker op gereageerd.

Ik zeg ook niet dat ik het ermee eens ben, ik geef alleen aan hoe NS zich destijds heeft opgesteld. Misschien heeft doorzeuren inderdaad ook wel zin.

 

Reageer