Skip to main content

NS flexabonnement basis i.c.m. korting 65 plus in bus, metro ,tram

  • 16 May 2024
  • 13 reacties
  • 484 Bekeken

Indien ik reis met flexabonnement basis, kan ik dan met de bus, metro, tram met korting 65 plus blijven reizen? Of moet ik om de korting te blijven houden alleen in bus, metro, tram op saldo reizen?

13 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Hoi Malou88,

Met Flex Basis krijg je ook de 34% korting voor 65+ in bus/tram/metro. Je hoeft daarvoor niet op saldo te reizen.

Ik heb hierover laatst met de NS gebeld, ik kreeg verschillende antwoorden. Er werd gezegd indien ik een flexabonement basis neem en het product heb opgehaald bij een NS automaat, ik daarna vervolgens de klantenservice NS moet bellen om BMT van het flexabonnement te laten afhalen en vervolgens saldo voor BMT moet opladen op OVchipkaart om voor de korting 65 plus (34% korting) in aanmerking te komen omdat ik anders toch voltarief moet betalen bij BMT. Ik weet het nu niet meer. Wat is nu waar?

Reputatie 7
Badge +3

Tja, ik weet niet hoe ik geloofwaardiger over moet komen. Helaas is er bij de klanteNService niet altijd genoeg kennis aanwezig. Maar zie bijvoorbeeld deze andere topics:

 

Ik kan bevestigen dat je korting krijgt met NS Flex bij de bus, tram en metro als je 65 jaar of ouder bent.

Badge +3

Ik kan bevestigen dat je korting krijgt met NS Flex bij de bus, tram en metro als je 65 jaar of ouder bent.

100% zeker, zie ook 

(oh die werd al gelinkt in de reactie van @mrfreeze)

Met elke persoonlijke ov-chipkaart krijg je 34% leeftijdskorting als je 65+ bent, dus ook bij NS Flex (alle varianten).

NS abonnementen geven geen korting op BTM (tot zover heeft de Klantenservice gelijk).
Maar de leeftijdskorting (die 34%) krijg je natuurlijk wel, of je nou een abonnement hebt of niet.

Werkt het niet (voltarief BTM ritten op je factuur), dan klopt je geboortedatum in Mijn NS misschien niet, neem dan contact op met de Klantenservice.

Als je een 65+ BTM stad/streekvervoer abonnement hebt dat meer korting geeft, dan moet het BTM deel van Flex wel uitgezet worden! Bij vrij reizen abonnementen voor senioren (zoals RET, GVB, HTM) mag Flex BTM vaak gewoon aan blijven.

Toch weer even met de NS klantenservice gebeld om ze jullie reacties te laten weten, dwz dat ik ook in BMT met leeftijdskorting (34%) kan reizen met een NS flexabonnement basis. En wederom vertelde een medewerker dat ik de BTM van de kaart moet laten halen, anders reis ik met voltarief in bv de bus. Dus 65 pluskorting is alleen mogelijk als ik reis met saldo met BTM. Zelfs bij OVchip vertelde zij mij dat. Verwarring alom. 

Reputatie 7
Badge +3

Het enige wat ik me kan voorstellen is dat ze wellicht dachten dat je bedoelde om met een kortingsabonnement in de bus te reizen. In dat geval moet je meestal inderdaad wel het BTM-gedeelte van Flex uit laten schakelen. Maar de 34% leeftijdskorting krijg je met Flex wel gewoon automatisch.

Ik kan me goed voorstellen dat de tegenstrijdige antwoorden verwarring geven.

EDIT: In het topic waar Robert B naar linkt, kun je het "bewijs” zien. De prijzen die Cor Rietdijk daar laat zien zijn inclusief de 34% korting. Ze stonden op een factuur, en facturen krijg je alleen met een Flex-abonnement.

Reputatie 7
Badge +1

Het enige wat ik me kan voorstellen is dat ze wellicht dachten dat je bedoelde om met een kortingsabonnement in de bus te reizen. In dat geval moet je meestal inderdaad wel het BTM-gedeelte van Flex uit laten schakelen. Maar de 34% leeftijdskorting krijg je met Flex wel gewoon automatisch.

Ik kan me goed voorstellen dat de tegenstrijdige antwoorden verwarring geven.

De medewerkers van de klantenservice zien dus ook door de bomen het bos niet meer. Na invoering van de OV Chipkaart zijn we overspoeld met allerlei "handige” producten en dit is dus één van de gevolgen.  

Reputatie 7
Badge +3

Het is er allemaal niet simpeler op geworden, nee. En met 800 klanteNService-medewerkers zijn er natuurlijk altijd wel een paar die de juiste kennis niet paraat hebben. Maar dat je meerdere mensen spreekt, zowel van NS als van OV-chipkaart, en ze allemaal verkeerde informatie geven is wel een beetje euh jammer.

Misschien kan @Thom (onze senior, en niet alleen in leeftijd 😉) een screenshot van een factuur als bewijs plaatsen?

Weer met de NS gebeld en duidelijk gezegd dat het niet om een busabonnement ging, maar om de leeftijdskorting 65 plus (34%) korting die ik altijd automatisch kreeg toen ik op saldo reisde. Er werd even overleg gepleegd en nu wordt mij verteld dat ik alleen met Flexabonnement Weekendvrij en Dalvrij deze 34% korting krijg in BMT en niet met Flexabonnement basis. Het wordt steeds leuker (not)

Reputatie 7
Badge +3

Zucht, die maken er helemaal een potje van.

Je krijgt korting op de abonnementsprijs van die twee abonnementen als je 65+ bent. Maar dat heeft niks, maar dan ook helemaal niks met busreizen te maken.

*gaat even met hoofd tegen muur bonken*

Badge +3

Die 34% BTM korting dien je gewoon automatisch te krijgen. https://www.ov-chipkaart.nl/reizen-op-saldo maar dat geldt net zo goed bij NS Flex.

Afgezien van een fout in het facturerings-systeem (waar iedereen met Flex last van zou hebben, yikes 😥) is het enige wat ik kan nog kan bedenken is dat je geboortedatum niet klopt bij NS, zie https://www.ns.nl/mijnns#/persoonsgegevens

Kan je een voorbeeld geven van een BTM rit waar de leeftijdskorting niet op toegepast is?

Reputatie 7
Badge +3

Volgens mij is het gewoon een informerende vraag of ze BTM nou uit moet laten schakelen of niet. Wij zeggen van niet, de klanteNService zegt van wel. Ik snap de verwarring. Moet zeggen dat het ook nergens expliciet wordt vermeld.

Reageer