Skip to main content

NS pannel | Weekendvrij Vragenlijst

• January 31, 2025
  • 9 reacties
  • 201 Bekeken

Ik kreeg vanmiddag een verzoek tot deelname van het NS Panel voor een onderzoek voor het Weekendvrij abonnement. 

We weten allemaal hoe Blauwresearch in het nieuws is geweest en wat voor een bizar lek daardoor is ontstaan. Nou zou je verwachten dat ze daar nu verstandig mee omgaan maar niks blijkt minder waar nog steeds een grote graai naar data!

Laat ik even uitleggen hoe de vragenlijst begint. (Heb deze niet verder ingevuld omdat ik me zorgen maak over hoe deze gegevens worden verzameld)

1e vraag:

Bent u 

A: Man

B: Vrouw 

C: X/Non binair 

D: Wil ik niet zeggen

Ten eerste waarom?! Het gaat over een Weekendvrij niet of ik bij de dokter zit ofzo…

Prima kies "D"

Vervolgens krijg je vraag 2:

Wat is uw leeftijd 

Kan ik wel enigszins inkomen 

Ik kies hier ook "wil ik liever niet zeggen"

Vraag 3:

En nu komt het bizarre... Gaan ze toch door met graaien.…

Vragen ze om een leeftijdsgroep.…

Als ik mijn leeftijd had willen geven had ik dat wel gedaan.... Bizarre onzin.…

Vraag 4:

Het meest schandalige... Vragen naar je postcode.…

Hebben ze dan echt niks geleerd... Kap met zulke verzameling van data wat tot personen leiden.... 

Ajb wees terughoudend!

​​​​​​

​​​

9 reacties

MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • January 31, 2025

Dit zijn normale vragen die bij allerlei enquêtes gesteld worden. Men wil weten wie de gebruikers zijn, welke leeftijd en waar ze ongeveer wonen.

• Auteur
  • Intercity
  • January 31, 2025

Dat het wordt gedaan is geen argument.... Het is zorgwekkend. Het was een van de grootste privacy issues ooit en daar gaan ze vrolijk mee verder en geven gebruikers ook geen mogelijkheid dat te beschermen. Dat doen ze door slinkse geitenpaadjes. Op die postcode was er ook geen optie tot "dat wil ik liever niet delen". 

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • January 31, 2025

Zorgelijk inderdaad, net als Focum of EDR (of verzekeringsmaatschappijen) die iets zouden kunnen vinden van mijn postcode 5623 (keurige buurt maar wel Eindhoven hè?) 😅

Vragen mag natuurlijk, maar nee is ook een antwoord.

Als een legitieme NS survey mij om NAW (postcode en huisnummer) vraagt dan zeg ik ‘zie mijn gegevens’ of gewoon 3511ER Utrecht Veel plezier ermee 😴

• Auteur
  • Intercity
  • February 1, 2025

Je kunt er inderdaad een grapje tegen aan gooien maar goed we moeten wel wat voorzichtiger omgaan met data en bewust zijn van de risico's die vaak onderschat worden. Vooral mensen die er weinig van weten die worden door zo'n vragenlijst blind gevraagd naar de gegevens en veel mensen zijn dat niet erg bewust. En het gaat uiteraard niet om 1 vraag maar het is het gehele profiel wat je hier uit kunt filteren met postcode en email etc maakt dat gewoon een zaak waar we nu eens van moeten leren.

• Koploper****
  • February 1, 2025

Je kunt er inderdaad een grapje tegen aan gooien maar goed we moeten wel wat voorzichtiger omgaan met data en bewust zijn van de risico's die vaak onderschat worden. 

Ik zou me hier niet zo'n zorgen over maken. Zolang onze eigen inlichtingendiensten iedere letter die jij op je telefoon intikt doorsturen naar Trump & Co neem ik die hele zg. privacy totaal niet serieus. Het gevaar zit bij onze eigen overheidsinstanties, ik vertrouw TikTok dan ook meer dan X, Facebook of Instagram.

Je moet gewoon zelf je gezond verstand gebruiken en bedenken welke informatie je wel of niet gevoelig vindt en wel/niet wil delen. En in mijn geval vind ik zaken als geslacht, leeftijd (ik ben meer zo ijdel) en postcode geen probleem. Bank- en betaalgegevens zijn bijv. iets heel anders.

Overigens ben je niet verplicht om dit soort vragenlijsten in te vullen, er zit ook een delete-knop in de mail.

• February 1, 2025

Gelukkig is het niet verplicht om aan zo'n onderzoek mee te doen. Het is een verzoek. Mocht je het niet vertrouwen of vinden dat er te veel herleidbare informatie wordt opgevraagd, dan stoppen met invullen. Waarschijnlijk volgt er wel een “herinnering” dat je de vragenlijst nog niet (volledig) hebt ingevuld. Maar die kun je ook negeren.

Het is allemaal zogenaamd anoniem. Maar hoe weet men bijvoorbeeld dat je de vragenlijst nog niet hebt ingevuld? Dus ja ik ben ook wel terughoudend met het invullen van dit soort vragenlijsten.

Vareo
Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • February 1, 2025

Gewoon niet aan meedoen. Wel zorgelijk dat NS zich hiermee inlaat. 

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • February 1, 2025

Niemand forceert je om de vragenlijst in te vullen hé 😁, wil je hem toch echt invullen dan forceert niemand je om de vragenlijst naar waarheid in te vullen 😄.

Overigens ligt je persoonlijke informatie toch al op straat, tot op welk niveau, dat bepaal jij.

Je naam en achternaam is waarschijnlijk al genoeg om de rest van je persoonlijke informatie te vinden...

• Auteur
  • Intercity
  • February 4, 2025

Ik lees hier een hoop redacties met "je bent niet verplicht mee te doen"... Ik wil juist mee doen om producten beter te maken en input te geven. Deze klachten zijn niet zomaar en niet iedereen is zich bewust van dit soort zaken. Dit is een panel waar allerlei leeftijden aan mee doen en het zou juist vanuit ns zo moeten zijn dat zij hun onderzoek doen met betrouwbare partijen en dan de keuze maken vrolijk verder te gaan met Blauw vind ik toch wel vreemd. Het is wat mij betreft veel te gemakkelijk om te schrijven "dan doe je lekker niet mee"