beantwoord

NS stuurt geen nieuwe OV kaart, blijft wel factureren

  • 14 December 2021
  • 15 reacties
  • 659 Bekeken

Het probleem duurt al een lange tijd. Omdat ik ooit een NS flex abonnement en een busabonnement wilde moest ik een tweede OV kaart aanvragen. Dit kan namelijk niet op dezelfde kaart. Ik heb destijds 2 Mijn NS accounts aangemaakt, onder 2 verschillende emailadressen. Ik wist niet dat je meerdere OV kaarten in dezelfde account kon hebben. Zo'n halfjaar geleden kon ik ineens niet meer mijn flex abonnement wijzigen of facturen inzien want ik kreeg de melding dat ik de contracthouder niet was. Contact opgenomen met de klantenservice en na heel veel gedoe is dit verholpen. Ik maakte daarna 1 account aan met beide OV-chipkaarten. Een a twee maanden later wilde ik mijn weekend vrij abonnement stoppen. Echter kreeg ik de melding ‘u bent geen contracthouder’ en kon ik het dus niet opzeggen. Ik was nog behoorlijk gefrustreerd van de vorige keer toen het zoveel tijd kostte om het te regelen. De OV-kaart verliep een maand later, dus ik dacht ik laat het wel zo want het stopt vanzelf. Ik had namelijk al een mail gehad dat mijn OV-chipkaart binnenkort verliep (19 september), en als ik geen nieuwe wilde hoefde ik niets te doen. Ik had geen busabonnement meer, dus 1 OV kaart was voldoende. Ik controleerde de inmiddels verlopen OV-kaart en inderdaad ik kreeg een melding dat deze was verlopen. Ik kreeg een paar weken later een factuur, deze kon ik nog steeds niet inzien. Aangezien mijn kaart op de 19e verliep, dacht ik dat het klopte. In november nam ik toch maar contact op met de klantenservice om te zorgen dat ik weer als contracthouder werd gezien. Wat blijkt, ondanks dat de OV kaart verlopen was, is het weekend vrij abonnement niet gestopt. Dat konden ze ook niet doen omdat de kaart verlopen was. Dus moest ik bellen om de (al verlopen) OV kaart te blokkeren. Ik ging het opzoeken en zag dat de NS een nieuwe OV kaart stuurt als je een flex abonnement hebt en de oude kaart verloopt. Ik heb helemaal geen nieuwe OV kaart gehad. Ik heb dus moeten betalen voor een maand weekend vrij op een kaart die ik niet kon gebruiken. Daar baalde ik behoorlijk van. De NS zou contact met me opnemen hierover, dit is nooit gedaan. Ook op mijn mail is na een maand niet gereageerd. Het ergste, deze maand hebben ze me weer een factuur gestuurd voor een maand weekend vrij van 13-12 tot 13-01 met het oude kaartnummer. De juiste factuur van de OV kaart die ik wel gebruik, en de enige die nu nog in Mijn NS account staat, staat er niet bij. Om gek van te worden. Wat is er in hemelsnaam aan de hand en hoe kan dit worden opgelost?!

icon

Beste antwoord door Denice NS 14 December 2021, 11:18

Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 7
Badge +3

De mail zal nooit beantwoord worden, NS is al een paar jaar niet meer per mail te bereiken.

Een abonnement stopt niet vanzelf, deze moet je altijd opzeggen als je deze niet meer wilt. Het probleem is waarschijnlijk ontstaan doordat je verschillende accounts hebt. Je kunt het beste telefonisch, via Twitter Facebook of chat contact opnemen met NS klantenservice.

Hoi maan13. Welkom bij de Community.

Een hele vervelende situatie. Helaas worden abonnement niet beëindigd op het moment dat je OV-chipkaart verloopt. Deze worden pas beëindigd op jouw verzoek. Ik begrijp dat je de kaart inmiddels geblokkeerd hebt? Dan kunnen mijn collega's van de Klantenservice het abonnement per direct voor je beëindigen. 

Badge +3

Een kaart blokkeren gaat via OV-chipkaart, maar dat zal je niet lukken als de kaart al verlopen (en dus onbluikbaar) is.

Het abonnement zou dus beëindigd moeten worden per de verloopdatum van de kaart (19 september), want NS weet die einddatum en ook wanneer er voor het laatst op het abonnement gereisd is, al is dat laatste geen reden om het nog verder in het verleden te stoppen natuurlijk maar het helpt misschien wel.

En NS weet als het goed is ook dat er géén kaartvernieuwing is gedaan, want dat geeft OV-chipkaart als het goed is door aan NS als er een NS abonnement op staat. Dat is dan NS Flex (Reizen op Rekening NS) in welke variant dan ook.

Bij mijn laatste kaartvernieuwing stond de nieuwe kaart namelijk keurig automatisch gekoppeld in Mijn NS. Die kaatvernieuwing was weliswaar door NS gedaan (aanvraag nieuwe pasfoto een week of 10 voor de einddatum).

Tweede issue is natuurlijk waarom @maan13 geen nieuwe kaart gekregen heeft via NS, maar daar zijn andere voorbeelden/topics over. Kan natuurlijk zijn dat er ca. 10 weken voor de einddatum geen Weekend Vrij actief was… 

10 weken voor de "kaartvernieuwing" had ik ook al een weekend vrij abonnement. NS weigert antwoord te geven op de vraag waarom ze geen nieuwe OV kaart hebben toegestuurd. Ik had dus 12 november na advies van NS de verlopen kaart geblokkeerd (vond ik ook raar, maar dat kon). De NS is daarna blijkbaar vergeten om het abonnement te stoppen. Ze hebben me daarom 30 euro terugbetaald (1 euro minder dan mijn rekening).

 

Maar wat denk je, ik heb zojuist weer ingelogd in mijn ns en ik krijg weer de melding dat ik de contracthouder niet ben. Ik denk dat de NS haar personeel maar beter moet opleiden, want dit is echt te treurig voor woorden. Ik stop maar met mijn flex abonnement, hoe fijn ik het ook vind als het wel werkt. Maar als ik toch niets kan veranderen en de facturen niet eens kan inzien en elke maand de klantenservice moet berichten is er niets flex meer aan.

Reputatie 7
Badge +3

NS is niet vergeten het abonnement te stoppen nadat jij de kaart geblokkeerd hebt, een abonnement moet je zelf stoppen/opzeggen. OV-chipkaart wordt niet door NS uitgegeven.

Heb jij het abonnement zelf aangevraagd? Wanneer een ander dat ooit voor jou heeft gedaan is diegene contracthouder. Heb je het zelf aangevraagd, neem dan contact op met de klantenservice. Vermoed dat het probleem komt door het hebben van meeerdere accounts. Laat de klantenservice de ongebruikte accounts verwijderen.

Reputatie 7

NS is niet vergeten het abonnement te stoppen nadat jij de kaart geblokkeerd hebt, een abonnement moet je zelf stoppen/opzeggen. OV-chipkaart wordt niet door NS uitgegeven.

Heb jij het abonnement zelf aangevraagd? Wanneer een ander dat ooit voor jou heeft gedaan is diegene contracthouder. Heb je het zelf aangevraagd, neem dan contact op met de klantenservice. Vermoed dat het probleem komt door het hebben van meeerdere accounts. Laat de klantenservice de ongebruikte accounts verwijderen.

NS dient de puinhopen die ze in het systeem zelf veroorzaakt hebben gewoon eens voor eens en altijd op te lossen en niet de klanten daarmee lastig te vallen. Je kan toch queries op het systeem draaien en daar dubbele accounts uithalen. Je stuurt dan een brief naar die klanten en zo kan je dan ontdubbelen. Dit zijn topics die steeds weer terugkeren en waar intern bij NS dus niets mee wordt gedaan.  

 

Dit forum zou een trigger dienen te zijn voor verbetering van de processen bij NS. Helaas zie je elk jaar dezelfde vragen weer terugkomen. 

10 weken voor de "kaartvernieuwing" had ik ook al een weekend vrij abonnement. NS weigert antwoord te geven op de vraag waarom ze geen nieuwe OV kaart hebben toegestuurd. Ik had dus 12 november na advies van NS de verlopen kaart geblokkeerd (vond ik ook raar, maar dat kon). De NS is daarna blijkbaar vergeten om het abonnement te stoppen. Ze hebben me daarom 30 euro terugbetaald (1 euro minder dan mijn rekening).

Maar wat denk je, ik heb zojuist weer ingelogd in mijn ns en ik krijg weer de melding dat ik de contracthouder niet ben. Ik denk dat de NS haar personeel maar beter moet opleiden, want dit is echt te treurig voor woorden. Ik stop maar met mijn flex abonnement, hoe fijn ik het ook vind als het wel werkt. Maar als ik toch niets kan veranderen en de facturen niet eens kan inzien en elke maand de klantenservice moet berichten is er niets flex meer aan.

Ik ga ervan uit dat je contact hebt opgenomen met onze Klantenservice na het advies van Denice. Ik vind het vreemd dat je nog steeds hetzelfde Mijn NS probleem hebt, gezien dat opgelost zou moeten kunnen worden door mijn collega's. Of was er iets meer aan de hand waardoor dit nog niet mogelijk was?

 

NS dient de puinhopen die ze in het systeem zelf veroorzaakt hebben gewoon eens voor eens en altijd op te lossen en niet de klanten daarmee lastig te vallen. Je kan toch queries op het systeem draaien en daar dubbele accounts uithalen. Je stuurt dan een brief naar die klanten en zo kan je dan ontdubbelen. Dit zijn topics die steeds weer terugkeren en waar intern bij NS dus niets mee wordt gedaan.  

Dit forum zou een trigger dienen te zijn voor verbetering van de processen bij NS. Helaas zie je elk jaar dezelfde vragen weer terugkomen. 

De ‘puinhopen’ waar jij naar refereert worden in 9 van de 10 gevallen door een klant zelf veroorzaakt. Wij kunnen er niet voor zorgen dat iemand tweemaal in ons systeem komt te staan of twee Mijn NS accounts krijgt. Daar zorgt iemand zelf voor door bijvoorbeeld een wijziging in gegevens niet door te geven (iemand verhuist, geeft dit niet door en besteld een nieuw abonnement of dient een nieuwe claim in) of gewoon zelf meerdere Mijn NS accounts aan te maken zoals in deze situatie. En we hebben ook automatische processen lopen om dubbele accounts te ontdubbelen, maar daar zitten ook bepaalde voorwaarden en restricties aan. Want, believe it or not, sommige mensen kiezen er bewust voor om twee registraties te hebben.

Ik ben het er totaal mee eens dat wij verantwoordelijk zijn om dingen op te lossen die wij veroorzaken, maar ik hoop ook dat je kunt begrijpen dat lang niet alle ‘puinhopen’ door ons worden veroorzaakt en dat erg vaak gewoon de klant er zelf verantwoordelijk voor is. Het feit dat dezeflde vragen terug blijven komen is daar misschien juist een indicatie voor.

Reputatie 7

De ‘puinhopen’ waar jij naar refereert worden in 9 van de 10 gevallen door een klant zelf veroorzaakt. Wij kunnen er niet voor zorgen dat iemand tweemaal in ons systeem komt te staan of twee Mijn NS accounts krijgt.

 

Dan heb je dus gewoon een slecht systeem. Er zijn echt in het huidige ICT-landschap hier wel oplossingen voor. Je zou sowieso in je voorwaarden dan moeten opnemen dat 1 persoon maximaal 1 account kan hebben.

 

Tsja en over het niet doorgeven van gegevens. Zolang jullie bijvoorbeeld simpele klantvriendelijke dingen zoals de overstapservice van de banken blijven weigeren en totaal geen uitleg daarover willen verstrekken anders dan: “wij doen niet mee”, blijf ik jullie alleen in naam klantvriendelijk vinden.

Ik zou zeggen, kom het verbeteren.

@Macklobell Mocht je n.a.v. @Stijn NS reactie bij de NS solliciteren dan is het verstandig om ook de Gedragscode van de NS even door te nemen. https://werkenbijns.nl/gedragscode/

Veel leesplezier! 

 

Reputatie 7
Badge +1

@Macklobell Mocht je n.a.v. @Stijn NS reactie bij de NS solliciteren dan is het verstandig om ook de Gedragscode van de NS even door te nemen. https://werkenbijns.nl/gedragscode/

Veel leesplezier! 

Dan ben je snel uitgelezen: 😆

 

@JurgenH Hierbij wat hulp :sunglasses:

https://www.ns.nl/over-ns/corporate-governance

https://www.ns.nl/binaries/_ht_1639408926541/content/assets/ns-nl/over-ns/2018/ns-gedragscode.pdf

:wink:

Reputatie 7
Badge +3

Maar op de werkenbijns pagina die je eerder gaf, wordt je met klikken op de link “Klik hier om de gedragscode te lezen.” doorgeleid naar onderstaande pagina, die dus niet werkt.

https://www.ns.nl/binaries/_ht_1624971269364/content/assets/ns-nl/over-ns/2018/ns-gedragscode.pdf

De pdf met gedragscode is blijkbaar vernieuwd (iets andere cijfertjes in de url), maar de link is niet aangepast. Weer minpuntje voor NS. 

@Momo

Ik zou zeggen, kom het verbeteren.

(Genoeg off-topic. Het kwartje is gevallen. :mag::innocent:

Reputatie 7
Badge +3

@Momo

Ik zou zeggen, kom het verbeteren.

 

Tja, NS wil mij niet. 

Reageer