beantwoord

NS traject vrij abonnement ov chipkaart

  • 10 July 2023
  • 10 reacties
  • 182 Bekeken

Ik ben een student en heb een studenten OV, maar in de vakantieperiode wil ik een traject vrij abonnement aanschaffen voor 1 maand. Ik zag dat het niet mogelijk is om meerdere abonnementen te hebben op 1 ov-chipkaart. Is een nieuwe ov-chipkaart aanschaffen de enige optie? Ik heb de 2e ov-chipkaart na deze periode niet meer nodig.

icon

Beste antwoord door Laura NS 10 July 2023, 11:36

Bekijk origineel

10 reacties

Ja, dat is nodig. Combinatie is niet mogelijk omdat het systeem bij inchecken niet kan beslissen welke van de twee abonnementen je wil gebruiken. Dat hangt namelijk af van welke reis je precies wil gaan maken.

Weet je trouwens wel zeker dat een traject vrij abonnement in jouw geval voordeliger is? Met een doordeweekse studenten-OV reis je in de zomervakantie met 40% korting, ook in de spits. Dat is meestal (uitgezonderd bij hele grote afstanden) goedkoper dan een Traject Vrij.

Welkom op onze NS Community, Evealiene. Ze gaan inderdaad niet lekker samen. Ik adviseer deze wel op een andere OV-chipkaart aan te schaffen. Goed dat je eerst op onderzoek uit bent gegaan! 

Je kan de kaart daarna altijd nog achter de hand houden, in het geval er iets met de Studenten OV gebeurt.

Een traject vrij is uitgezonderd bij hele grote afstanden duurder dan reizen met korting op een doordeweekse OV-studentenkaart. Je krijgt in de vakantieperiode altijd 40% korting, ook in de spits. Ik zou eerst even gaan rekenen.

Reputatie 7
Badge +3

Een traject vrij is uitgezonderd bij hele grote afstanden duurder dan reizen met korting op een doordeweekse OV-studentenkaart. Je krijgt in de vakantieperiode altijd 40% korting, ook in de spits. Ik zou eerst even gaan rekenen.

Het ligt er wel aan hoeveel dagen je reist. Het omslagpunt ligt bij zo'n 20 retourreizen. Als voorbeeld even mijn oude traject De Vink - Delft. Traject Vrij kost €127 p/maand. Retourreis met 40% is €6,36. Deel je €127 door €6,36 is dat 19,9. Bij meer dan 20 keer retour is Traject Vrij voordeliger. Reis je bv de gehele maand augustus iedere werkdag heen en terug, dan zijn dat 23 werkdagen en is Traject Vrij dus voordeliger. Maar reis je maar 4 dagen per week dan is het niet voordeliger. 

Een traject vrij is uitgezonderd bij hele grote afstanden duurder dan reizen met korting op een doordeweekse OV-studentenkaart. Je krijgt in de vakantieperiode altijd 40% korting, ook in de spits. Ik zou eerst even gaan rekenen.

Reis je bv de gehele maand augustus iedere werkdag heen en terug, dan zijn dat 23 werkdagen en is Traject Vrij dus voordeliger. Maar reis je maar 4 dagen per week dan is het niet voordeliger. 

Vanaf 16 augustus is de OV-studentenkaart weer geldig zonder betalen. Je moet echt vrijwel iedere werkdag van de SOV-zomerperiode (22 werkdagen) reizen.

Ik had zelf even gekeken bij Den Bosch-Eindhoven, daar ligt het omslagpunt bij 41 ritten per maand. 

Reputatie 7
Badge +3

Dat over de hele maand augustus was alleen een makkelijk voorbeeld, je kan ook rekenen vanaf elke dag dag dat je maar wilt. Waar het om gaat is het aantal dagen dat @Evealiene met het Traject Vrij gaat reizen in die ene maand, is dat meer of minder dan 20 retourreizen. En behalve werkdagen kunnen dat misschien ook weekenddagen zijn. 

Ik heb het berekent, het scheelt net een paar euros. Het losse ritten kopen met korting is net iets goedkoper dan de vast traject, vanwege de nieuwe ov-chipkaart. Ik was eigenlijk van plan om het studentenabonnement eraf te halen en het nieuwe abonnement aanschaffen op mijn huidige ov-chipkaart en daarna het studentenabonnement weer erop te zetten, maar ik weet niet of dat helemaal mogelijk is. 

Reputatie 7
Badge +3

Bij een nieuw Flex Traject Vrij abonnement kun je een nieuwe kaart gratis erbij bestellen, die kosten heb je dus niet. Er geldt voor een nieuwe kaart icm een abonnement wel een levertijd van 7 dagen, dus een abonnement op een nieuwe kaart kan pas ingaan 7 dagen na bestellen. Bestel je het vandaag, is de vroegst mogelijke ingangsdatum 17 juli. 

Bij een nieuw Flex Traject Vrij abonnement kun je een nieuwe kaart gratis erbij bestellen, die kosten heb je dus niet. Er geldt voor een nieuwe kaart icm een abonnement wel een levertijd van 7 dagen, dus een abonnement op een nieuwe kaart kan pas ingaan 7 dagen na bestellen. Bestel je het vandaag, is de vroegst mogelijke ingangsdatum 17 juli. 

Bedankt voor je tip! Ik wist niet dat de ov-chipkaart gratis was bij een abonnement, zal hem dadelijk bestellen. Het komt ook helemaal goed uit, omdat ik hem vanaf de 17e nodig heb!😀

Badge +3

Welkom bij de NS Community @Evealiene 

Je kunt gewoon een maandje Flex Traject Vrij erbij zetten op je kaart (ingangsdatum 16 juli), want zolang het SRP geen vrij reizen geeft wordt het niet aangesproken.

Vraag het dan wel aan zónder BTM (bus tram metro), want daar geeft je SRP in de zomerperiode 40% korting en NS Flex niet.

Per 16 augustus kan je Flex weer verwijderen via https://www.ns.nl/nsflex/webshop#/online-beeindigen (geef aan dat je gaat studeren en het niet meer nodig hebt).

Reageer