beantwoord

NS weekend flex stopgezet


Beste leden,

ik heb op zaterdag 11–03-2023 een aantal reizen gemaakt met de NS treinen en mijn weekend flex voordeel abbonnement. Ik wilde namelijk er de laatste dag gebruik van maken en daarna stopzeten. Op zaterdag dezelfde dag omstreden 23:00 belde ik de klantenservice of dit gedaan kan worden. Dit is uiteindelijk ook gebeurd maar met ingangsdatum 11-03-2023 zie ik in mijn bevestigingsmail. Ik vroeg me af of ik nu wel voor de reizen moet betalen van 11-03-2023. Bij inchecken staat namelijk altijd reizen op rekening en wordt dit achteraf gefactureerd. De klantenservice vertelde mij wel dat ik de reizen niet hoefde te betalen omdat het systeem checkt hoelaat de abbonnement stopgezet wordt. Maar ik heb toch me twijfels en wil het zeker weten omdat ik vaak in het verleden heb gehad dat een klantenservice in het algemeen foutieve informatie geeft. Alvast bedankt.

icon

Beste antwoord door Tochjo 12 March 2023, 11:41

Bekijk origineel

13 reacties

Badge +3

De medewerker van de klantenservice heeft hier gelijk. Voor de reizen die u op 11 maart maakte voordat u het abonnement stopzette, zal de ritprijs worden bepaald op basis van het abonnement dat u had toen u de reizen maakte. Als dat NS Flex Weekend Voordeel was, dan wordt de ritprijs met korting in rekening gebracht. Als dat NS Flex Weekend Vrij was, dan zijn de reizen gratis.

Reputatie 7
Badge

(Post kruiste een vergelijkbare reactie)

Reputatie 3

Waarom zoek je de grenzen op? Flex kan je ook een dag later opzeggen zonder dat je er een maand aan vast zit.

Waarom zoek je de grenzen op? Flex kan je ook een dag later opzeggen zonder dat je er een maand aan vast zit.

Hij wilde het abonnement per morgen stopzetten, maar schrok toen het per vandaag bleek te zijn. 

Dat direct wijzigen en stopzetten bij Flex is mijns inziens onnodig verwarrend. Het was veel logischer geweest om wijzigingen altijd de eerstvolgende dag te laten ingaan, dat is het voor iedereen duidelijk 

Reputatie 3

Inderdaad. Om 23:00 gaan bellen heeft geen enkele zin.

Badge +3

Als je het abonnement stopzet op dezelfde dag als je laatste reis, dan betaal je voor die dag geen abonnementskosten meer, ook al worden de al gemaakte reizen nog volgens het oude abonnement afgerekend. Dat kan euro’s schelen, bij Altijd Vrij ruim 11 euro.

Badge +3

Hij wilde het abonnement per morgen stopzetten, maar schrok toen het per vandaag bleek te zijn. 

Een wissel binnen Flex is altijd per direct, en wel zo handig als je bijv. op een zaterdag ineens een lange reis moet maken en Weekend Vrij aan kunt zetten. Net als bij van rit-naar-reis werkt dat twee kanten op, maar in dit geval is het in jouw voordeel. Zie de reactie van @Tochjo hierboven.

Dat je geen abonnementswissel kunt inplannen (zoals bij een tijdelijke Klassewissel naar 1e klas) is inderdaad onhandig, maar dat kun je in je agenda zetten. Bij Weekend Voordeel zoals TS noemt gaat het overigens om een verschil van 7 cent.

Als je het abonnement stopzet op dezelfde dag als je laatste reis, dan betaal je voor die dag geen abonnementskosten meer, ook al worden de al gemaakte reizen nog volgens het oude abonnement afgerekend. Dat kan euro’s schelen, bij Altijd Vrij ruim 11 euro.

Als je er de laatste dag wel nog gebruik van maakt maar niet meer voor betaald lijkt me dat des te meer een reden dit af te schaffen.

Hij wilde het abonnement per morgen stopzetten, maar schrok toen het per vandaag bleek te zijn. 

Een wissel binnen Flex is altijd per direct, en wel zo handig als je bijv. op een zaterdag ineens een lange reis moet maken en Weekend Vrij aan kunt zetten. 

Ik weet niet of NS dat soort cherry picking moet faciliteren.

Badge +3

Ik weet niet of NS dat soort cherry picking moet faciliteren.

Waarom niet, gemak dient de reiziger en per direct kunnen wisselen is nooit in jouw nadeel.

Een wissel kunnen inplannen (avond van tevoren) zou wel handig zijn, mocht er op de dag zelf weer eens een storing zijn.

Ik weet niet of NS dat soort cherry picking moet faciliteren.

Waarom niet, gemak dient de reiziger en per direct kunnen wisselen is nooit in jouw nadeel.

Nee, maar vanuit een zwaar verliesgevend bedrijf bezien lijkt me dit niet zo snugger. Al te goed is buurmans gek.

Badge +3

Voor zover reizigers hierdoor willen ‘besparen’ zal dat met name gaan om mensen die een maandje Weekend of Dal Vrij genomen hebben.

Bij een maandje 1e klas Dal Vrij (bijv. in de zomervakantie) gaat het dan om pakweg € 5,33 en dat is geen wereldbedrag. Het levert je in feite iets meer dan 3% korting op.

Bij een maandje Altijd of Traject Vrij (wat met name forensen zullen zijn) is het meer, maar dat zal niet om honderden mensen per dag gaan.

Reageer