beantwoord

ns weekendvrij 1e klass

  • 24 February 2024
  • 13 reacties
  • 328 Bekeken

Hoi. Ik heb ns weekendvrij 1e klass. Meestal geen probleem maar heb nu 2x bij arriva gehad dat hun dat niet kunnen zien. Iemand anders ook dit probleem want vind het behoorlijk vervelend beschuldigd te worden dat ik verkeerd zit. Heb dat eerst op het traject venlo roermond en nu maastricht heerlen vandaag weer. 

icon

Beste antwoord door Thom 24 February 2024, 15:30

Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Heb je wel ingecheckt bij Arriva? Dat zou kunnen verklaren waarom de controleurs van Arriva niet kunnen zien dat je Weekend Vrij hebt.

Reputatie 7
Badge +4

U moet echt bij elke vervoerder in- en uitchecken. Na uw incheck reis met NS checkt u uit bij NS en in bij Arriva. Aan het eind van uw reis checkt u uit bij Arriva.

Ik denk dat u wel het ingecheckt bij NS, en (na het al dan niet uitchecken bij NS) niet bij Arriva incheckte. 

Ik reis regelmatig van Gouda naar Feanwalden, daar werkt het net zo en het verloopt altijd probleemloos.

 

Ik denk dat u het systeem van in- en uitchecken bij verschillende vervoerder niet goed toepast. Het is niet zo dat u aan het begin kunt inchecken bij NS, en aan het eind van uw reis uit kunt checken bij Arriva. Dat gaat gegarandeerd mis en is weliswaar wel een keer op te lossen, maar het is altijd gedoe waar niemand wat aan heeft.

Reputatie 4

Ik heb ook ns flex weekend vrij eerst klass.

En in arriva Limburg is eerst klass nog maar die kan niet goed in systeem zien als eerst of tweede klass heb.

Heb iets van 6 boetes gehad en netjes terug gekregen van ns.

Wen er maar aan 

Reputatie 1

Ik heb hier ook wel eens last van op het traject Emmen - Zwolle. Daar word eigenlijk gewoon altijd wel gecontroleerd. 9 van de 10 keer is het gewoon “Prima!” Mocht het toch niet duidelijk zijn, dan laat ik altijd gewoon de MyNS app zien, die laat zien dat ik 1e klas reis. Tevens maakt het niet uit of je wel of niet correct bent ingecheckt bij Arriva, conducteurs van Arriva kunnen niet zien welke klasse Weekend Vrij je hebt.

Natuurlijk heb ik ingecheckt bij arriva. En meestal kunnen hun dat wel inzien maar nu wel al 2x gehad dat ze het niet kunnen zien en zeggen dat ik geen 1e klas heb.

In mijn app staat 2e klas. Alleen bij mijn reishistorie kan ik zien dat ik steeds 1e klas reis. 

Reputatie 5

Ik heb hier ook wel eens last van op het traject Emmen - Zwolle. Daar word eigenlijk gewoon altijd wel gecontroleerd. 9 van de 10 keer is het gewoon “Prima!” Mocht het toch niet duidelijk zijn, dan laat ik altijd gewoon de MyNS app zien, die laat zien dat ik 1e klas reis. Tevens maakt het niet uit of je wel of niet correct bent ingecheckt bij Arriva, conducteurs van Arriva kunnen niet zien welke klasse Weekend Vrij je hebt.

Conducteurs van Arriva kunnen wel degelijk zien welke klasse Weekend Vrij je hebt. Anders zou dat heel raar zijn. 

Reputatie 7
Badge

Bij reizen op SALDO kunnen ze de klasse wel zien, bij reizen op REKENING niet, is mijn eigen ervaring.

 

Dit heeft een Arriva conducteur mij ook een keer zo uitgelegd en is/was in ieder geval de stand van 1 of 2 jaar geleden.

Reputatie 7
Badge +2

Bij reizen op SALDO kunnen ze de klasse wel zien, bij reizen op REKENING niet, is mijn eigen ervaring.

Bij eerste klas op saldo ook niet. Een conducteur van Keolis (waar hetzelfde probleem speelt) vertelde me ooit altijd even te zoeken naar een “onbekend product” wat dan vaak het 1e klasse abonnement zou zijn.

Zij liet mij ook zien wat ze zien op hun apparaat: een enorme lijst producten analoog aan wat ik zelf op Mijn OV-chipkaart zie (want elke klassewissel, fietskaart of oud busabonnement van de afgelopen 10 jaar is dus nog zichtbaar; m'n Weekend Vrij staat ergens helemaal onderaan die lijst)

Reputatie 1

Ik heb hier ook wel eens last van op het traject Emmen - Zwolle. Daar word eigenlijk gewoon altijd wel gecontroleerd. 9 van de 10 keer is het gewoon “Prima!” Mocht het toch niet duidelijk zijn, dan laat ik altijd gewoon de MyNS app zien, die laat zien dat ik 1e klas reis. Tevens maakt het niet uit of je wel of niet correct bent ingecheckt bij Arriva, conducteurs van Arriva kunnen niet zien welke klasse Weekend Vrij je hebt.

Conducteurs van Arriva kunnen wel degelijk zien welke klasse Weekend Vrij je hebt. Anders zou dat heel raar zijn. 

Toch wel een paar keer de ‘voordeel van de twijfel’ gekregen omdat de conducteur dat dus niet kon zien. Als je bij Zwolle bij de Arriva poortjes incheckt staat er Reizen op Rekening 2e klasse dus ik snap de frustratie wel.

Reputatie 4

Er mag geen sprake zijn van "voordeel van de twijfel". Conducteurs van de tweederangs vervoerders hebben te weten en te begrijpen dat hun scanners soms fout uitlezen, en hebben het daarbij te laten zonder klantonvriendelijke rotopmerkingen. 

 

Zelf reis ik vrijwel niet met deze bedrijven. Maar ik zal ook nooit enig onverdiend respect uitdragen voor iemand die mij vals beschuldigt van het misbruik maken van hun treindienst. En dat doen ze inderdaad regelmatig; de omhoog gevallen busbedrijven die dit soort treindiensten verzorgen zijn doorgaans erg slecht in het opleiden en beheersen van hun conducteurs. NS heeft dit probleem over het algemeen niet. Alleen tijdens de coronacrisis heb ik zelf frappante beweringen gehoord vanuit NS personeel en die zijn daar na enig aandringen (voor zover ik weet) fatsoenlijk op terecht gewezen. 

Reputatie 3

Ik heb ook ns flex weekend vrij eerst klass.

En in arriva Limburg is eerst klass nog maar die kan niet goed in systeem zien als eerst of tweede klass heb.

Heb iets van 6 boetes gehad en netjes terug gekregen van ns.

Wen er maar aan 

wat vreemd, Ik reis al ruim 2 jaar regelmatig met weekend vrij 1e klas tussen Apeldoorn en Winterswijk en heb nog nooit een boete gehad bij controle. Wel ooit op opmerking gehad dat ze niet kunnen zien dat ik 1e klas reis.

Badge +3

Toch wel een paar keer de ‘voordeel van de twijfel’ gekregen omdat de conducteur dat dus niet kon zien. Als je bij Zwolle bij de Arriva poortjes incheckt staat er Reizen op Rekening 2e klasse dus ik snap de frustratie wel.

Klopt, poortjes/paaltjes van Arriva (en andere vervoerders dan NS) tonen bij Flex altijd 2e klas. Dat is verder geen probleem. NS poortjes tonen bij Reizen op Rekening geen klasse (want die weten ze niet).

Het probleem zijn de conducteurs die vinden dat je onterecht 1e klas reist, terwijl ze gewoon een afwijking kunnen registreren waarbij je mag blijven zitten.

Ik vind het ronduit ongemakkelijk dat ik beschuldigd wordt dat ik verkeerd zit en er niet voor betaal.

Het is dat het de laatste keer dat ik alleen zat, maar ook meegemaakt in een volle coupe dat ik de discussie moet aangaan.

Mijn dag is dan alweer verziekt. Tijd lang heb ik vermeden met Arriva te reizen, maar aangezien in uit venlo kom en als ik naar het zuiden/noorden wil heb ik geen keus. Tenzij ik compleet omreis.

Reageer