beantwoord

ns weekendvrij (studentenov) + NMBS trajectabonnement

  • 15 September 2022
  • 27 reacties
  • 965 Bekeken

Beste allemaal,

Ik heb een vraag waar ik super graag antwoord op zou willen hebben. Ik ben Nederlandse student in Leuven die graag in de weekenden terug naar Nederland wil met het OV. Echter snap ik niet zo goed of ik aan de volgende situatie genoeg heb en geen boetes zal krijgen.

Ik heb een Studenten OV waarmee ik in de weekenden gratis mag reizen binnen Nederland. Aangezien ik dus vanuit Leuven naar Den Haag wil ben ik dus van plan om in belgie een traject Heverlee - Mechelen aan te schaffen waarbij ik dat traject een jaar lang onbeperkt zou mogen reizen (Het standaard abonnement). Vanuit Mechelen moet ik instappen op de IC naar Breda. Dus vanaf Heverlee tot Mechelen reis ik dan dus gratis (na aanschaf van het abonnement) en vanuit Breda naar Den Haag reis ik gratis door mijn studenten OV. Nu is mijn vraag of dat wel zo mag? Ik ben een beetje bang dat ik in de IC tussen mechelen en breda gecontroleerd word en dit helemaal niet mag. Weet iemand hier meer over? 
 

groetjes!

icon

Beste antwoord door boze Belg 15 September 2022, 19:48

Bekijk origineel

27 reacties

Ik zou dus met een vierkante barcode die ik via NS kan aanvragen de poortjes in en uit lopen, dit om te voorkomen dat ik inchecken in bijvoorbeeld den haag op de terug weg en ik niet kan uitchecken in Mechelen.

Reputatie 7
Badge +2

Je mist inderdaad een kaartje van Mechelen naar Breda (of eigenlijk: Hazeldonk grens) op deze manier ja. Dus zo mag je niet reizen, je zult een kaartje van Mechelen naar de grens moeten bijkopen.

Best doe je dat via NS international, daar kost een e-ticket niks extra. NMBS rekent 1 euro online en nog meer aan het loket. Je geeft dan aan dat je een kaart voor 100% korting in Nederland hebt en bestelt dan een kaartje tot je bestemming (Den Haag). Zo hoef je onderweg niet uit te stappen om in te checken.

Bedankt voor je reactie Daniel.

Als ik via NSi aangeef dat ik twee kortingskaarten heb komt het bedrag inderdaad op 0 uit, probleem is echter dat ik niks kan seleceren omdat er dus bij staat dat ik geen kaartje nodig heb. Nu vind ik het niet zo erg om elke keer 1 euro te betalen voor het gemak om niet te hoeven uitstappen. Weet je toevallig hoe dat dan wel moet via NSI?

Ik weet dus eigenlijk ook niet of ik het recht heb om 100 procent vrij te selecteren bij de optie NMBS. Weet je toevallig of het trajectabonnement Heverlee - Mechelen daar gewoon recht op geeft? Ik vroeg mij dan ook af of een weekend retour niet beter is want dan kost mijn traject maar 3 euro per keer, inplaats van het jaarabonnement van 1060 euro. Of geeft alleen een trajectabonnement het recht.

Bedankt voor je hulp!

Reputatie 7
Badge +2

Je trajectabonnement Heverlee - Mechelen geldt, de naam zegt het al, alleen tussen Heverlee en Mechelen. Dat geeft je daarmee ook geen recht op 100% korting op andere trajecten in België.

Een weekendretour of gewoon retour lijkt me dan inderdaad een stukken voordeliger optie als je toch alleen in het weekend reist. Dan kan je nog altijd een kaartje met 100% korting in Nederland kopen vanwege je studenten OV.

Reputatie 7
Badge +1

Studenten in BE kunnen toch van het enorm veel voordeliger Campuskaart tarief gebruik maken? Dat is meer een soort meerrittenkaart aan zeer sterk afgeslagen prijs. Precieze vereisten ervoor mag je-zal voor een student die gewend zou moeten zijn zelf info betrouwbaar op te zoeken, zeker in d´n Bels-helemaal zelf uitzoeken.

@Mayemin,

Ben je minder dan 26 jaar en "voltijds student"? En kan je school een attest "voltijds student" afleveren? Dus studeer je een volle week in secundair, hogeschool of universiteit? Dan zou ik gaan voor de vervoerbewijzen voor studenten.

Bij dagelijkse retours: een studentenabonement voor ritten kot naar Leuven.

Voor een retour per week: Student Multi (Campus) tot Hazeldonk Grens aan ongeveer 20 tot 25 euro voor 10 ritten. Je moet dan wel een "moederkaart" voor 5,00 euro kopen. Met je nummer van de moederkaart koop je dan een invulkaart met 10 ritten (5 retours) specifiek voor je traject.

Ben je ouder dan 26? Dan zijn een Standard Multi (Rail Pass) of een Weekend Ticket naar Noorderkempen (bij vertrek vrijdag vanaf 19u00) met internationaal ticket met 100% korting NL of internationaal ticket vanaf Leuven met 100% korting NL de opties.

Voor internationale tickets geldt er een Early Bird/vroegboektarief als je je ticket minstens één week op voorhand koopt. 

Als je een korte periode veel tussen 2 Belgische stations reist, dan kan je momenteel met 50% korting een Promo Testabonnement tegen –50% kopen. Een gewoon abonnement is meestal pas voordelig vanaf 4 retours per week.

Kies voor de aanmaak van een moederkaart een rustig moment. De aanmaak neemt wat tijd in beslag. Je bent niet de enigste student die een moederkaart of Mobib nodig heeft. Wacht niet tot de laatste moment. 

Reputatie 7
Badge +1

Bij dagelijkse retours: een studentenabonement voor ritten kot naar Leuven.

Voor een retour per week: Student Multi (Campus) tot Hazeldonk Grens aan ongeveer 20 tot 25 euro voor 10 ritten. Je moet dan wel een "moederkaart" voor 5,00 euro kopen. Met je nummer van de moederkaart koop je dan een invulkaart met 10 ritten (5 retours) specifiek voor je traject.

Opmerking: er zijn soms NMBS-lokettisten die beweren dat abonnementen in het algemeen of Campus-kaarten specifiek tot aan de grens niet mogelijk zijn. Dat klopt niet. Alle NMBS-abonnementen, inclusief Campus-kaarten, kunnen tot de grens worden verkocht.

Reputatie 7
Badge +1

Als je in beide landen vrij reizen hebt, heb je inderdaad niets extra's nodig. Bij de NMBS kun je dan voor 1 euro enkele reis een "treinkaartje” kopen maar ik vind dat dat een bug van de website is. Die ene euro is namelijk alleen de "systeemkosten” die de NMBS optelt bij sommige internationale treinkaartjes.

Je komt in Nederland altijd door de poortjes als je op de Info-knop drukt en zegt dat het poortje je internationale treinkaartje niet lust. Verder kun je bij NS met je 2 abonnementen een KeyCard voor internationaal gebruik aanvragen, zodat je zelf door de poortjes komt:

https://webformulier.ns.nl/passage/keycard_start

Dank jullie wel voor de reacties allemaal. Ik ben helaas pas 26 jaar geworden en val dus niet onder de student/jongeren kortingen. Dus als ik het goed begrijp mag je via NsInternational alleen bij NMBS 100 procent korting selecteren als je door heel belgie vrij reizen hebt. Een trajectabonnement Heverlee- Mechelen geeft mij dus niet het recht om de 100 procent korting aan belgische kant te selecteren? (Ik kan helaas bij trajectabonnement kiezen geen hazeldonk vinden vandaar Mechelen omdat ik daar dus in de IC BRUSSEL zou stappen) 

Ik snap eigenlijk niet waarom een vrije reizen traject Heeverle - Mechelen en weekend vrij over heel Nederland op vertoon van allebei de pasjes niet gewoon genoeg is, aangezien ik dan in principe alle haltes heb gecoverd waar ik langs kom. 
 

k snap eigenlijk niet waarom een vrije reizen traject Heeverle - Mechelen en weekend vrij over heel Nederland op vertoon van allebei de pasjes niet gewoon genoeg is, aangezien ik dan in principe alle haltes heb gecoverd waar ik langs kom. 

Simpelweg omdat je dan niet betaalt voor het stuk van de grens tot aan Mechelen. Je Nederlandse Studenten-OV geldt alleen tot de grens, daarmee kun je niet naar Antwerpen, Mechelen en Brussel. En een traject abonnement Heverlee-Mechelen geldt alleen tussen Heverlee en Mechelen. 

Ik heb de indruk dat je denkt dat je Nederlandse Studenten OV ook geldig is op het Belgisch deel van de intercity naar Brussel.

 

Dan is als het goed is een nsi ticket met 100 procent korting NL, 1 week van te voren vanaf heverlee tot den haag denk ik de goedkoopste optie. Ik kom dan uit op 14 euro heen en 15 euro terug. Traject Mechelen - Breda kost namelijk ook 14 euro via Nsi, dan kan ik dus beter heverlee tot aan mechelen erbij nemen aangezien het dan precies het zelfde kost ongeacht of ik het erbij neem of niet. Een losse weekend retour plus dus de rit mechelen breda kom je namelijk duurder uit als het goed is. Wat ingewikkeld allemaal hoor 😅

Reputatie 7
Badge +3

Dank jullie wel voor de reacties allemaal. Ik ben helaas pas 26 jaar geworden en val dus niet onder de student/jongeren kortingen. Dus als ik het goed begrijp mag je via NsInternational alleen bij NMBS 100 procent korting selecteren als je door heel belgie vrij reizen hebt. Een trajectabonnement Heverlee- Mechelen geeft mij dus niet het recht om de 100 procent korting aan belgische kant te selecteren? (Ik kan helaas bij trajectabonnement kiezen geen hazeldonk vinden vandaar Mechelen omdat ik daar dus in de IC BRUSSEL zou stappen) 

Ik snap eigenlijk niet waarom een vrije reizen traject Heeverle - Mechelen en weekend vrij over heel Nederland op vertoon van allebei de pasjes niet gewoon genoeg is, aangezien ik dan in principe alle haltes heb gecoverd waar ik langs kom. 
 

Neen je hebt niet alle haltes gecoverd want jouw Nederlandse abonnement is tot de grens geldig en jouw Belgische tot Mechelen. Je mist nog het stuk tussen de grens en Mechelen.

Reputatie 7
Badge +3

Misschien snap ik het niet helemaal, maar je kunt als je een trajectkaart Heverlee - Mechelen  hebt, toch een ticket van Mechelen naar Den Haag met 100% korting in Nederland kopen? Dan betaal je alleen voor het stukje Mechelen - grens.

@mrfreeze

Het idee om een trajectkaart Heverlee-Mechelen te kopen was gebaseerd op de aanname dat de IC Brussel een Nederlandse trein is waarmee je met de OV-Studentenkaart dus van/naar Mechelen kunt reizen. 

Reputatie 7
Badge +1

Dan is als het goed is een nsi ticket met 100 procent korting NL, 1 week van te voren vanaf heverlee tot den haag denk ik de goedkoopste optie. Ik kom dan uit op 14 euro heen en 15 euro terug.

Als je 1 week van tevoren boekt, kost Heverlee naar Nederland met 100% korting in Nederland €10,50 (ma-do) of €14,00 (vr-zo).

Als je binnen de geldigheid van een NMBS-weekend kunt blijven, dan kan het nog wat goedkoper door te splitsen in Kontich-Lint (je trein hoeft daar niet te stoppen). Een weekendretour Heverlee - Kontich-Lint kost maar €7,60. Een Early Bird van Kontich-Lint naar Nederland met 100% korting in Nederland kost €5,50 (ma-do) of €7,00 (vr-zo).

@mrfreeze

Het idee om een trajectkaart Heverlee-Mechelen te kopen was gebaseerd op de aanname dat de IC Brussel een Nederlandse trein is waarmee je met de OV-Studentenkaart dus van/naar Mechelen kunt reizen. 

Dit klopt helemaal. Op de een of andere manier had ik in mijn hoofd dat de trein vanaf mechelen direct naar breda ging zonder tussenhaltes, vandaar dus dat ik het heletijd over Heverlee - Mechelen had en Breda - Den Haag.

bedankt voor jullie hulp allen. Ik ben veel wijzer geworden nu. Om te kunnen doen wat ik eigenlijk wilde doen heb je volgens de klantenservice een trajectabonnemt Heverlee - Hazeldonk grenspunt nodig (Hazeldonk grenspunt kan je dus alleen via de klantenservice doen blijkbaar, op de site kan je deze grenspunt niet intypen bij het zoekbalkje) maar dit is echt ongeloofelijk duur voor de frequentie waarin ik dit traject afleg, zelfs een halftijdse abonnement is pittig. Het is dus het voordeligst om inderdaad losse tickets te kopen via NSI voor Heverlee - Den Haag met 100% vrij reizen in Nederland. Zelfs zonder early bird kost het kaartje dan 21,00 per keer. Enige nadeel is dat ik dus altijd vooruit moet boeken, het scheelt alleen comfort in principe wat ik niet waard genoeg vind om een veel te dure abonnement van te maken. 
 

(ik snap ook nog steeds de logica niet waarom Heveerlee - Den Haag het zelfde kost als de rit Mechelen - Breda als je 100% Vrij NL hebt)

 

 

@Mayemin,

Ik vrees dat je niet volledig weet wat je voorwaarden zijn van de vervoersbewijzen die je al hebt en deze die je wilt hebben. 

Zie voorwaarden Studentenreisproduct richting België met o.a. 

en “Vergeet niet om op reis naast je ticket ook je Studentenreisproduct mee te nemen. Deze moet je bij een controle allebei laten zien.”

Deze tijden wijken dus af van de tijden van een internationaal ticket met een Weekend Vrij-abonnement. 

 

Een Early Bird-ticket Heverlee - Den Haag Centraal (ma - do) via Breda kost 21,00 euro. De rit duurt op 26/09 2u41. Er is geen extra korting door je studenten OV.

Een Early Bird-ticket Heverlee - Den Haag Centraal (vrij - zo) via Breda kost 14,00 euro. De rit duurt op 23/09 2u41. Door je studenten OV heb je 100% korting NL als je vrijdag vanaf 12u00 de grens oversteekt.

Via https://www.b-europe.com/ heb je wat meer mogelijkheden om je reis naar keuze aan te passen. Kies je voor een overstap in Roosendaal, dan kan je geld uitsparen. 

                                                                                                           

Een Early Bird-ticket Heverlee - Den Haag Centraal (ma - do) via Roosendaal kost 22,20 euro. De rit duurt op 26/09 2u41. Door je studenten OV heb je 40% korting NL na 9u00.

Een Early Bird-ticket Heverlee - Den Haag Centraal (vrij - zo) via Roosendaal kost 11,90 euro. De rit duurt op 30/09 4u14. Door je studenten OV heb je 100% korting NL als je vrijdag vanaf 12u00 de grens oversteekt.

 

Een High Flex-ticket Heverlee - Den Haag Centraal (ma - do) via Roosendaal kost 22,20 euro. De rit duurt op 19/09 4u14. Door je studenten OV heb je 40% korting NL na 9u00.

Een High Flex-ticket Heverlee - Den Haag Centraal (vrij - zo) via Roosendaal kost 11,90 euro. De rit duurt op 16/09 4u14. Door je studenten OV heb je 100% korting NL als je vrijdag vanaf 12u00 de grens oversteekt.

Een High Flex-ticket kan je op de dag zelf nog kopen. 

Als prijs belangrijker is dan reistijd, ben je beter af via Roosendaal bij een reis van vrijdag tot zondag. En je kan je ticket op de dag zelf kopen. 

Op deze internationale vervoersbewijzen staat een code om de poortjes te openen. Gebruik je OV-chipkaart niet. Dan ga je meer betalen.  

 

“Dus als ik het goed begrijp mag je via NsInternational alleen bij NMBS 100 procent korting selecteren als je door heel belgie vrij reizen hebt.”

Nee, je mag 100% korting selecteren als je een geldig vervoersbewijs hebt van je beginstation tot de grens. Dat moet geen Standaardabonnement of Unlimitedabonnement zijn. 

Als je wilt weten wat voor vervoersbewijzen er mogelijk zijn tot “Hazeldonk Grens”, dan kijk je best naar de mogelijkheden naar Roosendaal. 

Ter info: naar Roosendaal kan je als 65+er een Senior Ticket kopen. Dit is een redelijk dure optie. Meestal is het goedkoper om de reis te splitsen in Essen. Binnen België is er een Senior Ticket tegen een forfaitair bedrag tot Essen voor 7,20 euro. Een aantal jaren terug golden de jongeren/jeugd/seniorentickets ook tot Roosendaal voor een kleine meerprijs. 

Dankjewel voor de uitgebreide reactie, word echt gewaardeerd!

Alles is nu super duidelijk en overzichtelijk. Bedankt dat je de tijd nam :)

Badge +3

Er was toch sprake van een SRP en geen (NS) Weekend Vrij?

Een weekend-SRP is geldig vanaf vrijdag 12.00 (op vrijdagmiddag dus).

Voor het Belgische deel geen Campuskaart (tot Hazeldonk grens) mogelijk dus?

@boze Belg geeft al veel info, maar misschien hebben @Thom of @Henk_NL nog tips (voor 26+ jaar) met 100% in NL en van/naar Leuven met enige regelmaat?

Bij 100/100 in NL/BE kan je voor de zekerheid via NMBS voor 1 euro (servicekosten) een e-ticket kopen om problemen bij controle te voorkomen (en om poortjes mee te openen, maar een keycard kan ook).

Let ook op dat je met NS Flex en controle onderweg alsnog ‘problemen’ kunt krijgen met correctietarieven, maar als student met een SRP is dat niet aan de orde.

Hoi robert,

ik heb inderdaad een studentensreisproduct weekend. (Dus vanaf vrijdag 12:00 tot maandag 04:00 vrij reizen. In belgie heb ik momenteel geen abonnement omdat het voor nu het voordeligst zou zijn om vroeg te boeken en voor 14 euro per rit van Heverlee naar Den haag te gaan met 100 procent vrij in nederland. Een trajectabonnement voor 26+ van heverlee naar het grenspunt hazeldonk is dusdandig duur dat het mij financieel niet gaat lukken. Ik zal dus elke vrijdagmiddag de heenreis doen en elke zondagmiddag de terug reis.

Reputatie 7
Badge +1

Bij 100/100 in NL/BE kan je voor de zekerheid via NMBS voor 1 euro (servicekosten) een e-ticket kopen om problemen bij controle te voorkomen (en om poortjes mee te openen, maar een keycard kan ook).

1 euro per enkele reis om 1 poortje te openen is niet nodig voor de zekerheid, hoogstens voor het comfort om niet op de infoknop te moeten drukken.

Badge +3

1 euro per enkele reis om 1 poortje te openen is niet nodig voor de zekerheid, hoogstens voor het comfort om niet op de infoknop te moeten drukken.

Die heb ik nog nooit hoeven gebruiken (voor Eindhoven sowieso een gratis passagepas), maar zijn ook de nodige ‘horror’ verhalen over die SOS/Info zuil.

Ging mij meer om discussies bij controle in de trein zonder geldige incheck met 100% vrij reisrecht die dag, of op dat moment.

Voor @Mayemin zou dat op vrijdagmiddag kunnen zijn, maar dan wordt het hooguit een UvB.

Als je zonder incheck met een SRP door poortjes gaat heeft dat geen enkel gevolg.

Reputatie 7
Badge +1

Die heb ik nog nooit hoeven gebruiken (voor Eindhoven sowieso een gratis passagepas), maar zijn ook de nodige ‘horror’ verhalen over die SOS/Info zuil.

Heb je daar een linkje bij? Ik heb die toch al vaak gebruikt maar nooit problemen mee gehad.

Badge +3

Die heb ik nog nooit hoeven gebruiken (voor Eindhoven sowieso een gratis passagepas), maar zijn ook de nodige ‘horror’ verhalen over die SOS/Info zuil.

Heb je daar een linkje bij? Ik heb die toch al vaak gebruikt maar nooit problemen mee gehad.

Men verstaat je niet (of andersom) of doet moeilijk? Als je naar buiten wilt natuurlijk geen probleem, dan loop je desnoods achter iemand aan (gebruik vooral je ov-chipkaart niet!)

Linkjes/topics zou ik moeten zoeken, maar je melden bij zo’n zuil is natuurlijk een overbodige handeling en tijdverspilling 😅

Zie dat ik ook een ping heb gehad van Robert. Ik houd me inmiddels ook met wat spoorse dingetjes in België bezig, maar tarieven en abonnementen zijn daar bijna geen onderdeel van. Dit is geen vraag waar ik een zinnig antwoord op heb. Wel van harte welkom in Leuven, de stad waar ook deze Hollander het erg naar zijn zin heeft! 

Reageer