beantwoord

ns weekendvrij (studentenov) + NMBS trajectabonnement

  • 15 September 2022
  • 27 reacties
  • 965 Bekeken

Beste allemaal,

Ik heb een vraag waar ik super graag antwoord op zou willen hebben. Ik ben Nederlandse student in Leuven die graag in de weekenden terug naar Nederland wil met het OV. Echter snap ik niet zo goed of ik aan de volgende situatie genoeg heb en geen boetes zal krijgen.

Ik heb een Studenten OV waarmee ik in de weekenden gratis mag reizen binnen Nederland. Aangezien ik dus vanuit Leuven naar Den Haag wil ben ik dus van plan om in belgie een traject Heverlee - Mechelen aan te schaffen waarbij ik dat traject een jaar lang onbeperkt zou mogen reizen (Het standaard abonnement). Vanuit Mechelen moet ik instappen op de IC naar Breda. Dus vanaf Heverlee tot Mechelen reis ik dan dus gratis (na aanschaf van het abonnement) en vanuit Breda naar Den Haag reis ik gratis door mijn studenten OV. Nu is mijn vraag of dat wel zo mag? Ik ben een beetje bang dat ik in de IC tussen mechelen en breda gecontroleerd word en dit helemaal niet mag. Weet iemand hier meer over? 
 

groetjes!

icon

Beste antwoord door boze Belg 15 September 2022, 19:48

Bekijk origineel

27 reacties

Ik zou dus met een vierkante barcode die ik via NS kan aanvragen de poortjes in en uit lopen, dit om te voorkomen dat ik inchecken in bijvoorbeeld den haag op de terug weg en ik niet kan uitchecken in Mechelen.

Reputatie 7
Badge +2

Je mist inderdaad een kaartje van Mechelen naar Breda (of eigenlijk: Hazeldonk grens) op deze manier ja. Dus zo mag je niet reizen, je zult een kaartje van Mechelen naar de grens moeten bijkopen.

Best doe je dat via NS international, daar kost een e-ticket niks extra. NMBS rekent 1 euro online en nog meer aan het loket. Je geeft dan aan dat je een kaart voor 100% korting in Nederland hebt en bestelt dan een kaartje tot je bestemming (Den Haag). Zo hoef je onderweg niet uit te stappen om in te checken.

Bedankt voor je reactie Daniel.