nsflex keuzehulp lijkt de daluren niet goed te hanteren

  • 29 September 2022
  • 6 reacties
  • 99 Bekeken

De NS flex keuzehulp op basis van mijn reishistorie telt een aantal ritten in spits bij de daluren en vice versa.

https://www.ns.nl/nsflex/webshop#/keuzehulp

De keuzehulp toont 1 rit in de spits en 11 in de daluren.

In werkelijkheid waren het 5 ritten in de spits en 7 in de daluren. Op basis van prijs/bestemming kan ik zien dat de spitsrit v.d. keuzehulp verkeerd is. Dus 6 v.d. 12 ritten kloppen niet.


6 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Of u tegen daltarief reist hangt af van het moment van inchecken, niet van het moment van reizen.

Als u incheckt tijdens de daluren, dan mag u uw reis tegen daltarief afmaken in de spits.

Checkt u in tijdens de spits, dan wordt voor het gedeelte dat in de daluren valt, ook het spitstarief berekend.

Het is dus niet zo dat tijdens uw reis het tarief verandert in een kortingstarief als de daluren zijn begonnen. Het is ook niet meer zo dat als u kort na de spits uitcheckt en dan weer incheckt in de daluren, het daluren tarief geldt.

Eerder was de regeling op dit punt anders.

Als u in de daluren incheckt, moet u wel binnen 35 minuten gaan reizen. 

Badge +3

Er was al eerder een topic waarin de (Flex) Keuzehulp reizen in spits en dal omdraaide, dus kreeg een frequente spitsreiziger bijv. het advies voor Dal Vrij i.p.v. Traject Vrij (of bij meer dan 80 km Altijd Vrij). 😥

Ik meen dat de Keuzehulp toen ook een tijdje offline is gehaald, maar als het nu nog steeds niet goed gaat is dat wel knullig.

Reputatie 7
Badge +4

De keuzehulp is een slecht ontwikkeld appje dat mogelijk door een stagiair is gemaakt. Het is veel te oppervlakkig en op basis daarvan heb je hooguit wat onvolledige adviezen. 

Maak een meer complete met een realistisch advies, of geef helemaal geen keuzehulp. Dalvrij is bij mijn reisgedrag veruit het beste advies, maar de keuzehulp helpt daar niet bij.

Badge +3

Maak een meer complete met een realistisch advies, of geef helemaal geen keuzehulp. Dalvrij is bij mijn reisgedrag veruit het beste advies, maar de keuzehulp helpt daar niet bij.

Ik reis tegenwoordig niet veel meer, maar jij zou het nog kunnen testen.

Dus wat zegt de Keuzehulp als je die ‘los laat gaan’ op je Reishistorie? Krijg je dan ook allerlei reizen in de spits (die je natuurlijk niet of zelden maakt)?

Off-topic: gisteren nog (privé) voor Erryt wat getest met die onterechte € 10,00 administratiekosten melding bij wisselen naar Weekend Voordeel. Dat is ook maar half opgelost…

Laat ik het dan anders verwoorden: In werkelijkheid was ik 5 keer ingecheckt in de spits en 7 keer in de daluren, en begon mijn reis ook binnen 35 minuten.

Als ik de berekening opnieuw laat doen, dan komen er helemaal geen spitsritten uit. Terwijl ik toch een aantal keer rond 17:00 doordeweeks ingecheckt ben en gereisd heb binnen 35 minuten.

Het advies klopt dan ook niet; Dal Vrij is helemaal niet het beste product voor mij.

Badge +3

Dan moet de Keuzehulp inderdaad op de schop (en liefst gewoon offline halen totdat die goed werkt, zoals voorheen al eens gedaan is).

Reageer