Beste mensen,
Even terzijde, maar wel een oorzaak voor deze vraag: NS heeft er telkens weinig zin in om op drukke tijden de IC Zwolle-Leeuwarden (vandaag v: 17:18, maar op bijv vrijdagavond omstreeks 20:00-21:00 en zelfs om 22:00 kan het nog rondom enkele feestdagen nog vrij druk zijn) op voldoende capaciteit te brengen (zels in de 1e klas was het druk en vergeet niet: sinds de stop in Meppel is de vraag op deze lijn gewoon toegenomen!). Daarom was ik maar gaan kijken naar de IC naar Groningen (deze was met een ICMm3+ICMm4 een stuk rustiger!), en besloot ik via Groningen te reizen (de IC van 17:48 zal ook wel uitgepuild hebben en de SGN staan nou ook niet bekend om het zitcomfort!).
Dat kon voor mij zonder bijkomende kosten, aangezien ik momenteel trotse bezitter van een DalVrij (NSFlex) ben. Ik dus om 15:45 (ruim voor het ingaan van de middagspits) in Nijmegen ingecheckt en om 15:54 de trein naar Zwolle gepakt. Nu was ik om 18:15 in Groningen en ik realiseerde mij dat bij een vervoerderswissel vaak geen gratis reizen is, zodra je de spitsgrens van 16:00 voorbij bent en het nog geen 18:25/18:30 is. Daarom had ik maar even tot 18:30 gewacht om er 100% zeker van te zijn straks niet met extra kosten opgezadeld te zitten en de omcheck uitgevoerd, voordat ik de sneltrein van 18:39 naar Ljouwert nam.
Daarom mijn 2 vragen:
1: In welke gevallen kun je bij een omcheck beter wachten totdat het 18:25 of 18:30 is?
2: Geldt de 5 minuten-voordeelregel ook bij de regionale treinvervoerders, of betekent daar een incheck om 16:00 of om 18:29 dat je voor de reis (of het deel) vrolijk de volle-mep betaalt?
Alvast dank voor de antwoorden.