beantwoord

Omzeilen aanvraagkosten bij afsluiten NS Flex Basis of Weekend Voordeel

  • 12 April 2024
  • 5 reacties
  • 188 Bekeken

Ik reis nu op saldo en wil overstappen naar NS Flex. Ik zou Basis of Weekend Voordeel kiezen, maar moet dan € 10,- aanvraagkosten betalen. Als ik eerst Dal Voordeel afsluit en dan wijzig naar Basis of Weekend Voordeel, dan betaal ik geen aanvraagkosten. Klopt dat?

Een betere/kortere vraag zou zijn: Waarom zijn er überhaupt aanvraagkosten?

icon

Beste antwoord door Thom 12 April 2024, 11:57

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Dat klopt. Daarom kunt u ook beter Dalvoordeel Flex nemen. U heeft dan een maand 40 procent korting en betaalt geen aansluitkosten. De chipkaart is dan gratis.

en betere/kortere vraag zou zijn: Waarom zijn er überhaupt aanvraagkosten?

 

Heel simpel: u moet in principe een ov-chipkaart kopen als u er mee wilt reizen, zo werkt het in theorie. De praktijk is voor nagenoeg iedereen dat men een abonnement neemt waarbij het zonder verdere kosten is. NS heeft dat ook het liefst en voor NS zijn de kosten geen €7,50.

 

Je moet het maar net weten, maar daar zijn we hier voor.

Badge +3

Die gratis ov-chipkaart heeft er weinig mee te maken, want als je (zoals @Guus013) al een persoonlijke kaart op saldo hebt betaal je nog steeds die 10 euro inschrijf/administratiekosten bij Flex Basis en Weekend Voordeel, ook al ben je al klant!

Waar die kosten in dat geval uit bestaan is me een raadsel, want bijv. een online bankrekening aanmaken lijkt me meer werk en dat is gewoon gratis. Een betaalpas is ook gratis (tegen verzendkosten) en maandelijkse kosten zijn er ook niet bij de basis-versie van zo’n rekening (in mijn geval Revolut).

Het zal dus (zoals @Thom zegt) wel komen omdat men liever heeft dat je een duurder abonnement neemt, al is dat maar voor een maandje. Doe er je voordeel mee als het je die 10 euro inschrijfkosten bespaart 🤣

Ik zou trouwens gewoon een nieuwe kaart aanvragen (levertijd en ingangsdatum een week), en dan het (saldo) abonnement op de huidige kaart verwijderen (of beter nog, omzetten naar Flex Basis, het saldo krijg je dan automatisch terug na een maand).

De huidige kaart is dan reserve, handig voor als je nieuwe kaart verloren of defect raakt want dan kan je per direct (binnen een kwartier) weer een Flex abonnement activeren op de oude kaart zonder verder iets te hoeven doen zoals een handeling bij een automaat.

Let op: bij bestellen van een nieuwe kaart is de ingangsdatum de vaste maandelijkse factuurdatum (mocht je bijv. altijd rond de 25e willen betalen).

Bedankt voor de reacties!

Het kiezen van "Beste antwoord" gaat kennelijk automatisch. Ik had nog niets gedaan.

Reputatie 7
Badge +3

Niet automatisch, maar moderators, super users en de auteur van het topic kunnen een antwoord als ‘Beste antwoord’ selecteren. Blijkbaar was iemand je voor 😉

Badge +3

Niet automatisch, maar moderators, super users en de auteur van het topic kunnen een antwoord als ‘Beste antwoord’ selecteren. Blijkbaar was iemand je voor 😉

In dit geval was het mijn rechter wijsvinger, die @Thom een 👍 Like wilde geven en daarbij op Beste antwoord klikte.

Prima toch? Tenzij @Guus013 mijn antwoord beter vindt 🤣

Reageer