beantwoord

Omzetten van abbonement

  • 11 August 2023
  • 4 reacties
  • 26 Bekeken

Beste NS,

Zojuist kon ik mijn studenten OV weer op mijn kaart koppelen en ben ik van een NS Flex dal voordeel naar NS basic abbonement gegaan (die 0 euro per maand kost). Ik zag echter dat er 10 euro aan administratie kosten wordt verrekend bij het switchen van abbonemnet… is dit ook het geval van het gewoon stopzetten en naar NS Basic gaan? Het leek me best veel geld namelijk en zou het best wel zonde vinden.

 

Alvast heel erg bedankt

Met vriendelijke groeten,

Margit Smelt

icon

Beste antwoord door Momo 11 August 2023, 16:32

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Die €10 wordt niet berekend als je al Flex hebt, dat betaal je alleen als nog geen Flex en dan Flex Basis bestelt, dus vanaf Reizen op saldo.

Maar staat dat studenten OV op dezelfde kaart als je Flex? Dat zou ik niet doen, kan poblemen opleveren. Op tijden dat je met 40% korting zou reizen met de SRP wordt dan vol tarief berekend. Niet doen dus. Als je beiden wilt, dan zal dit op aparte OV-chipkaarten moeten om dat soort problemen te voorkomen.

Dankjewel voor je antwoord.

Daarom heb ik nu mijn NS Flex geindigd en gewoon de NS basis gehouden in combinatie met mijn studenten OV moet dat wel lukken hoop ik.

Reputatie 7
Badge +3

Nee, Flex (ook Flex Basis) moet niet samen op 1 kaart staan als je SRP. Gewoon Flex in zijn geheel opzeggen, van de kaart verwijderen en gaan naar Reizen op Saldo. Als je een beetje zoekt op deze community vind je een ellenlange lijst van topics van studenten die meer moesten betalen omdat ze Flex (Flex Basis of Flex Weekend Vrij) op dezelfde kaart hadden staan. Wees dus gewaarschuwd. Het gaat goed zolang je reist op de dagen/tijden dat je vrij reist met je SRP, maar wanneer je 40% korting zou moeten krijgen heeft Flex voorrang bij inchecken en met Flex Basis wordt dat dus vol tarief. 

Zomaar even 1 voorbeeld van de velen:

 

Badge +3

Kijk even na wanneer je SRP (weer) ingaat. Als je begint aan een hbo/wo studie is dat pas 1 september en kan je tot die tijd korting krijgen via NS Flex.

Daarna NS Flex opzeggen via https://www.ns.nl/nsflex/webshop#/online-opzeggen/tijdelijk-stopzetten (kies ‘ik ga studeren’), want anders werkt je SRP niet goed in het weekend (geen 40% korting).

Reageer