Onbekend incasso NS GROUP IZ NS REIZIGERS | NS Community
beantwoord

Onbekend incasso NS GROUP IZ NS REIZIGERS


Hallo, er heeft een onbekende transactie plaatsgevonden op mijn bankrekening. Het betreft een incasso o.v.v. NS GROUP IZ NS REIZIGERS. Heel bijzonder, want ik heb geen abonnement, geen treinkaartje gekocht en geen fiets geleend. Wat nu?

icon

Beste antwoord door Doortje76 31 May 2022, 21:16

Bekijk origineel

12 reacties

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Dat kan van alles zijn, om welk bedrag gaat het? Zie ook Mijn NS (Betaaloverzicht).

Als er in het betalingskenmerk van je bank iets over een ‘bestelling’ staat kan je er met enige zekerheid van uitgaan dat het toch om een (eerder gehuurde) OV-fiets gaat. Het bedrag zou dan € 4,15 of een veelvoud daarvan zijn.

Het is inderdaad een bedrag van €4,15, maar ik heb nog nooit gebruik gemaakt van een OV-fiets. Daarnaast heb ik pas sinds vanavond een account in de NS-app om die 'bestelling' te bekijken, maaf die optie van betaaloverzicht heb ik helemaal niet; logisch ook, want ik heb geen enkel product afgenomen... 

Bedankt voor de reactie overigens, maar reageert NS zelf ook op deze berichten?

Reputatie 7
Badge +3

In de app zijn de facturen niet te bekijken, dat kan alleen op de website. Ga daar naar Betaaloverzicht en daar zou dan een factuur moeten staan. Staat die factuur er niet of klopt die niet, omdat je zoals je zegt nooit een OV-fiets hebt gehuurd, neem dan contact op met de klantenservice. Dat kan telefonisch, via chat, Twitter of Facebook. Ook NS moderators die hier regelmatig aanwezig zijn zullen je naar de genoemde kanalen verwijzen. 

 

Badge +3

Het is inderdaad een bedrag van €4,15, maar ik heb nog nooit gebruik gemaakt van een OV-fiets. Daarnaast heb ik pas sinds vanavond een account in de NS-app om die 'bestelling' te bekijken, maaf die optie van betaaloverzicht heb ik helemaal niet; logisch ook, want ik heb geen enkel product afgenomen... 

Bedankt voor de reactie overigens, maar reageert NS zelf ook op deze berichten?

Er zal misschien een moderator reageren, maar je kunt beter contact opnemen met de Klantenservice via telefoon 030 751 5155, chat (lange wachttijd), Twitter of Facebook.

Via de NS app kan je inderdaad je facturen niet inzien, dat moet via de Mijn NS website. Helaas is daar op dit moment een storing waardoor die fietshuur niet zichtbaar is in je Reishistorie, maar de factuur zou wel zichtbaar moeten zijn bij Betaaloverzicht.

Hallo Doortje76 en welkom bij de NS Community,

 

De speculatie van Robert is een veelvoorkomende. Vaak gaat het om een bedrag wat wegkomt uit het huren van een OV-fiets. Je kan via Mijn NS een account aanmaken en je facturen inzien. Ook kan je contact opnemen met onze klantenservice om dit uit te laten zoeken

Badge +3

De speculatie van Robert is een veelvoorkomende.

Speculatie, toe maar… dat was gewoon een bingo met ‘voorkennis’ eigenlijk NS GROUP IZ NS REIZIGERS 🤣

Anyway, @Doortje76 heeft dus al een Mijn NS account, alleen in de NS app valt weinig te zien en wegens de storing valt er ook weinig te zien in je Mijn NS Reishistorie (website).

Facturen werken (bij mij) op dit moment wel, via de website dus.

Reputatie 7
Badge +3

Ik hou wel van speculaas. 😁

En €4,15 (of voorheen €3,85) is eigenlijk altijd voor een OV-fiets. En als je zeker weet dat jijzelf geen OV-fiets gehuurd hebt, zou ik eens checken of niet iemand anders je kaart gebruikt kan hebben. En ook waar die fiets gehuurd is. Heb je wel het OV-fiets abonnement op je kaart staan of heb je NS Flex waarbij OV-fiets is inbegrepen? 

Allemaal bedankt voor het meedenken! Het bedrag is inmiddels keurig teruggestort! Blijft bijzonder, want én geen persoonlijke OV-chipkaart, én geen abonnement én nog nooit een fiets geleend. Ook geen facturen in het betalingsoverzicht. Maar nu wel opgelost.

 

Fijne avond!

Reputatie 7
Badge +1

Lijkt er dus sterk op dat iemand het bankrekeningnummer van Doortje76 heeft gebruikt. Heel bijzonder.

Reputatie 7
Badge +3

Zou niet de eerste keer zijn.

 

Badge +3

Blijft interessant, en in hoeverre de NS daarin wil/gaat meewerken:

Ook kun je een Melding Onterechte Incasso doen.

Jouw bank zal contact opnemen met de bank van het bedrijf dat geld heeft afgeschreven, de incassant. Die bank vraagt aan de incassant de machtiging te laten zien. De incassant moet een geldige machtiging hebben. Deze moet de incasssant tot minimaal 1 jaar na de laatste incasso of het vervallen van de machtiging bewaren. Kan de incassant deze machtiging niet tonen, dan krijg je je geld terug. De procedure wordt in principe binnen 2 weken afgerond.

Ik zou het niet doen en gewoon betalen (tenzij je geen enkele betalingsrelatie met NS hebt, niet eens een ov-chipkaart!) en pas daarna in discussie om erger te voorkomen, maar bovenstaande uit het andere topic dus.

Blij dat het voor @Doortje76 opgelost is in ieder geval Op die spookfactuur zal (in de betalingsomschrijving van je bank) in ieder geval ook een debiteur/klantnummer staan.

Eventuele eerdere facturen (tot 18 maanden terug) zou men dan gewoon kunnen nasturen, toch? Zo niet, dan pech (want jij hebt immers geen Mijn NS account om ze in te zien!)

Vertel gerust op welk e-mailadres dat is? Nee, dat weten we niet en anders mogen we dat (min of meer terecht) ook niet vertellen! 🤣

Een paar jaar geleden vond Twitter Webcare het geen enkel probleem om een ‘vergeten e-mailadres’ te geven, toen ik zei dat het ongeveer robert2000@nogwat of robertnogwat@gmail.com was...Klantnummer X

Maak me blij en zeg gewoon welk adres daarbij hoort (dat was toen) 🤣

Reputatie 7
Badge +3

In dat andere topic ging om meerdere keren dat er geld werd afgeschreven en bleef NS volhouden dat ze niets konden (of wilden) doen.  

Ook in dit topic kon NS niets doen, werd weer eens op de privacy regels gegooid.

Als je dan iedere keer tegen een muur oploopt dat NS niets doet, dan blijft er niets anders over dan die incasso blokkeren en/of een Melding Onterechte Incasso doen. Maar nu is dus opgelost. Zou NS dan toch eens geleerd hebben van de eerdere issues? 

Reageer