Skip to main content

Er komt familie over uit Curaçao. 2 volwassenen en een kind van 11. Nu willen we een maandabonnement voor hun bestellen met de trein maar dan moeten we een persoonlijke ov kaart aanmaken met een anonieme ov kaart kun je namelijk geen abonnement erop zetten. 

 

Heeft er iemand tips hoe we dit het beste kunnen aanpakken? De kosten worden anders wel erg hoog 

Voor een kind van 11 kun je het beste een persoonlijke kaart aanvragen en daarop kidsvrij zetten. Het kind reist als het begeleid wordt vrij. Voor de volwassenen kan dal vrij besteld worden, als het mogelijk is om in de daluren te reizen.

De abonnementen moeten met een Nederlandse Iban besteld worden. Het beste kun jij dan abonnementen met nieuwe kaart op jouw Iban en adres bestellen. De namen, geboortedata en foto’s moeten overeenkomen met degenen die ermee gaan reizen. voor volwassenen is een eigen account nodig. Reken op een levertijd van minimaal een week.

 


De abonnementen moeten met een Nederlandse Iban besteld worden.

Voor een online bestelling is een bankrekening met iDeal nodig. Dat zijn weliswaar hoofdzakelijk Nederlandse banken, maar niet alleen. Verder kun je ook zonder iDeal bestellen, maar dat is veel meer gedoe; dan is het handiger en sneller om met iDeal te bestellen en indien gewenst de IBAN later aan te passen.


Als de familie maar voor 1 maand overkomt hoef je eigenlijk niet eens de IBAN aan te passen. Als de familie weer terug gaat kun je Flex in zijn geheel stopzetten en van de kaart verwijderen. De kaarten heb je dan in feite ook niet meer nodig, tenzij ze binnen de geldigheid ervan nog eens naar Nederland komen, dan zou je weer opnieuw een abonnement erop kunnen bestellen. Voor de tijd dat ze hier zijn laat je alles via jouw rekening lopen en zij betalen het aan jou terug. Scheelt wel een hoop gedoe.


Wat vreemd eigenlijk dat er niet gewoon makkelijk aan te schaffen kaarten zijn voor toeristen. 


Wat vreemd eigenlijk dat er niet gewoon makkelijk aan te schaffen kaarten zijn voor toeristen. 

Toeristen zijn voor het OV een makkelijke melkkoe.


Wat vreemd eigenlijk dat er niet gewoon makkelijk aan te schaffen kaarten zijn voor toeristen. 

Die zijn er wel, dagkaarten, maar geen abonnementen.


Er zullen ook weinig toeristen hier komen die een maand lang met de trein willen reizen.


Er zullen ook weinig toeristen hier komen die een maand lang met de trein willen reizen.

Daar heeft het allemaal weinig mee te maken.

Voor NS zijn internationale reizigers en al helemaal reizigers uit het buitenland die in Nederland willen reizen een bijkomstigheid die NS totaal onbelangrijk vindt. Ze spelen bij de besluitvorming op allerlei vlak geen rol. Dat is niks nieuws en zie je aan allerlei zaken, zoals:

  • Verplichte automatische incasso invoeren voor abonnementen op een moment dat er nog geen Europese incasso bestaat.(eind 2009) en zo de meeste buitenlandse vaste klanten in het ronde archief kieperen.
  • Online betaling alleen inrichten op mensen die in Nederland wonen. De mogelijkheid om op ns.nl met een creditcard te betalen is nog maar vrij recent. In de Spoordeelwinkel en bij abonnementen online bestellen nog steeds alleen iDeal.
  • Voor allerlei zaken moet je een Nederlands adres en/of telefoonnummer opgeven. Dat was bv. ook zo voor OV Fiets en NS-Zonetaxi (toen die nog bestond). Op dit moment nog steeds voor het online indienen van een klacht bij NSI of een telefoonnummer in Mijn NS.
  • Als er iets op een bepaald moment werkt voor buitenlandse klanten, dan is dat geen garantie dat dat zo blijft. Dat zien we bv. aan buitenlandse adressen in Mijn NS en hoe dat (niet) werkt bij het wisselen van abonnement binnen NS Flex.

En ik ben waarschijnlijk nog wat dingen vergeten.

Dat heeft allemaal niks te maken met het doelbewust meer geld willen verdienen aan toeristen, maar meer met er geen belang aan hechten dat de normale processen ook werken voor potentiële of vaste klanten van over de grens.


Wat vreemd eigenlijk dat er niet gewoon makkelijk aan te schaffen kaarten zijn voor toeristen. 

Die zijn er wel, dagkaarten, maar geen abonnementen.

Ja, het Holland Travel Ticket voor bijna alle ov. 1 hele dag geldig voor 70 euro pp, en de variant voor na 9.00 voor 48 euro pp per dag. Duur.

Regionale tickets buiten de regio Amsterdam zijn er niet voor zover ik weet. Het zou ideaal zijn om bijv. een Gelderland of Noord- Brabant kaart voor alle ov te hebben. En dan met verschillende geldigheidsduur, van dag tot week en maand. Hoe langer de duur hoe relatief goedkoper, en hoe meer personen hoe goedkoper per persoon. Zou erg aantrekkelijk zijn voor mensen om het ov meer te gebruiken.

Zulke kaartjes vind je in veel andere landen wel en haal je simpel uit de kaartautomaat. Niet alleen handig voor toeristen, ook voor eigen inwoners.


Brabant: Er kan met één persoon per contactloze betaalpas worden in- en uitgecheckt. Kinderen van 12 jaar en ouder dienen dus in het bezit te zijn van een eigen contactloze betaalpas om ook gebruik te kunnen maken van deze nieuwe betaalwijze.

Mochten ze deze niet in het bezit hebben kan er gebruik gemaakt worden van een OV-chipkaart of kan er bij de chauffeur een rit- of dagkaart worden gekocht.

Een (daluren, na 9:00) dagkaart kost € 7,55. Betalen is mogelijk met pin of contactloos, Contant betalen in de bus is niet mogelijk.


Reageer