beantwoord

onduidelijke en onvolledige informatie

  • 3 February 2023
  • 6 reacties
  • 297 Bekeken

Ik vind de informatie op de site en in mijn NS echt heel onduidelijk. Ik heb een NS Flex Dal Vrij abonnement 1e klas. Bij het overzicht van je reisproduct en voorkeuren staat hij op 2e klas. Je kunt dit wijzigen naar 1e klas. Maar ik héb al eerste klas. Waarom wordt dit niet gewoon weergegeven? Het is verwarrend en slordig.

Dan volgens de tv reclame heb je een makkelijke pauzeknop om de flex abonnement tijdelijk stop te zetten. Maar dit is misleidend want die knop is er helemaal niet. Ook wordt heel sneaky pas helemaal aan het einde vermeld dat er telkens €10 administratiekosten in rekening worden gebracht. Komt heel achterbaks over. Wees gewoon eerlijk en transparant.

Mijn voornaamste vraag gaat over de ingangsdatum. Ik wil mijn abonnement wijzigen want ik ga voorlopig niet veel meer met de trein reizen. Ik heb op 17 januari betaald. Gaat het nieuwe abonnement dan in per 17 februari? Of gaat het in per datum dat je wijzigt en krijg je restitutie? En als je 1x per maand mag wijzigen, betekent dat dan een maand vanaf de ingangsdatum van het abonnement, of gewoon per kalendermaand? Dus als ik op 8 februari wijzig, wanneer mag ik dan weer wijzigen? Op 18 februari? Op 1 maart? Op 9 maart?

Ook zie ik bij vragen en antwoorden opmerkingen over een nieuw abonnement 'ophalen' of 'laden' bij een kaartautomaat. Maar in de algemene informatie op de website staat dit allemaal niet duidelijk aangegeven hoe dit in zijn werk gaat. Het geeft de indruk dat het allemaal simpel en makkelijk is, maar het is helemaal niet duidelijk allemaal. Geef gewoon volledige en transparante en correcte informatie aub. 

icon

Beste antwoord door Momo 3 February 2023, 01:38

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Ik vind de informatie op de site en in mijn NS echt heel onduidelijk. Ik heb een NS Flex Dal Vrij abonnement 1e klas. Bij het overzicht van je reisproduct en voorkeuren staat hij op 2e klas. Je kunt dit wijzigen naar 1e klas. Maar ik héb al eerste klas. Waarom wordt dit niet gewoon weergegeven? Het is verwarrend en slordig.

Met een NS Flex Dal Vrij 1e abonnement reist u standaard 1e klas tijdens uw vrij reizen periode, dus bij inchecken in de daluren of in het weekend. Buiten deze tijden (dus in de spitsuren) reist u standaard 2e klas, dit kunt indien u wenst wijzigen naar 1e klas. Niet iedereen wil ook buiten de vrij reizen, wanneer vol tarief moet worden betaald, 1e klas reizen. 

Dan volgens de tv reclame heb je een makkelijke pauzeknop om de flex abonnement tijdelijk stop te zetten. Maar dit is misleidend want die knop is er helemaal niet. Ook wordt heel sneaky pas helemaal aan het einde vermeld dat er telkens €10 administratiekosten in rekening worden gebracht. Komt heel achterbaks over. Wees gewoon eerlijk en transparant.

Er is inderdaad geen knop geheten “pauze”, om het abonnement tijdelijk stop te zetten dient u het abonnement te wijzigen (ander abonnement kiezen). Dit kan naar Flex Basis (ook wel pauzeren genoemd), maar ook naar een ander abonnement. De €10 administratiekosten worden niet berekend, die is alleen voor nieuwe Flex klanten, u heeft al Flex en bent dus een bestaande Flex klant. Het zou wel duidelijker zijn als dit niet wordt getoon bij klanten die al Flex hebben of expliciet wordt vermeld dat de €10 alleen zijn voor klanten die nog geen Flex op de kaart hebben. Bij een volgende stap in de bestelling wordt deze €10 niet meer getoond.

Mijn voornaamste vraag gaat over de ingangsdatum. Ik wil mijn abonnement wijzigen want ik ga voorlopig niet veel meer met de trein reizen. Ik heb op 17 januari betaald. Gaat het nieuwe abonnement dan in per 17 februari? Of gaat het in per datum dat je wijzigt en krijg je restitutie? En als je 1x per maand mag wijzigen, betekent dat dan een maand vanaf de ingangsdatum van het abonnement, of gewoon per kalendermaand? Dus als ik op 8 februari wijzig, wanneer mag ik dan weer wijzigen? Op 18 februari? Op 1 maart? Op 9 maart?

Als de ingangsdatum van uw Flex Dal Vrij abonnement 17 januari is, kunt 17 februari wijzigen. De wijziging gaat dan direct dezelfde dag in en u betaalt niet een volgende maand. Wijzigt u 18 februari dan is kort na middernacht de factuur gemaakt en betaalt u een volgende maand, maar ontvangt u restitutie van een maand minus 1 dag. Bij wijzigen op 19 februari is dan minus 2 dagen etc.

Ook zie ik bij vragen en antwoorden opmerkingen over een nieuw abonnement 'ophalen' of 'laden' bij een kaartautomaat. Maar in de algemene informatie op de website staat dit allemaal niet duidelijk aangegeven hoe dit in zijn werk gaat. Het geeft de indruk dat het allemaal simpel en makkelijk is, maar het is helemaal niet duidelijk allemaal. Geef gewoon volledige en transparante en correcte informatie aub. 

Wanneer u als nieuwe klant NS Flex bestelt op een reeds bestaande kaart en dus van reizen op saldo overstapt op NS Flex / reizen op rekening dient u dit eenmalig op te halen bij een automaat, hiermee wordt Flex op de OV-chipkaart gezet. Hierover wordt ook een mail verstuurd vanuit NS, dit ophalen kan vanaf de ingangsdatum van het abonnement.

Indien u het nieuwe Flex abonnement bestelt op een nieuwe kaart (gratis meegeleverd) hoeft u het niet op te halen, Flex staat dan al op de kaart die u als het goed is binnen een week in huis heeft. Heeft u eenmaal Flex dan hoeft u een wijziging van het ene Flex abonnement naar het andere Flex abonnement (inclusief Flex Basis) niet op te halen bij een automaat. Alleen wanneer u NS Flex in zijn geheel wilt opzeggen en weer terug wilt naar reizen op saldo zult u naar een automaat moeten om Flex van de kaart te verwijderen.

 

 

Goedemorgen MaaikW en welkom bij de NS Community.

Ik zie dat Momo je al van een uitgebreid antwoord heeft voorzien. Ik heb enkel nog een kleine toevoeging over het volgende stukje.

En als je 1x per maand mag wijzigen, betekent dat dan een maand vanaf de ingangsdatum van het abonnement, of gewoon per kalendermaand? Dus als ik op 8 februari wijzig, wanneer mag ik dan weer wijzigen? Op 18 februari? Op 1 maart? Op 9 maart?

Na het oorspronkelijke bestellen of na het wijzigen van je abonnement gaat er een periode in van één maand waarin je niet opnieuw kunt wijzigen. Dat is dan vanaf de datum dat die bestelling of wijziging is gedaan. Zoals Momo al aangaf kun jij je abonnement dus pas vanaf 17 februari wijzigen gezien het op 17 januari is ingegaan. Stel dat je het pas op 25 februari wijzigt, dan betekent dat ook dat je tot 25 maart geen nieuwe wijziging kunt uitvoeren. Vanaf 25 maart kan het dan weer elke dag.

De enige uitzondering daarop is als je het abonnement wijzigt naar NS Flex Basis. Terug wijzigen van Basis naar een product met korting kan altijd, die maand ‘afkoelperiode’ geldt dan niet.

Goedemorgen MaaikW en welkom bij de NS Community.

Ik zie dat Momo je al van een uitgebreid antwoord heeft voorzien. Ik heb enkel nog een kleine toevoeging over het volgende stukje.

En als je 1x per maand mag wijzigen, betekent dat dan een maand vanaf de ingangsdatum van het abonnement, of gewoon per kalendermaand? Dus als ik op 8 februari wijzig, wanneer mag ik dan weer wijzigen? Op 18 februari? Op 1 maart? Op 9 maart?

Na het oorspronkelijke bestellen of na het wijzigen van je abonnement gaat er een periode in van één maand waarin je niet opnieuw kunt wijzigen. Dat is dan vanaf de datum dat die bestelling of wijziging is gedaan. Zoals Momo al aangaf kun jij je abonnement dus pas vanaf 17 februari wijzigen gezien het op 17 januari is ingegaan. Stel dat je het pas op 25 februari wijzigt, dan betekent dat ook dat je tot 25 maart geen nieuwe wijziging kunt uitvoeren. Vanaf 25 maart kan het dan weer elke dag.

De enige uitzondering daarop is als je het abonnement wijzigt naar NS Flex Basis. Terug wijzigen van Basis naar een product met korting kan altijd, die maand ‘afkoelperiode’ geldt dan niet.

Dag Stijn, bedankt voor het antwoord. Voor de zekerheid wil ik nog even checken of ik het goed begrijp; mijn facturen lopen van de 17e tot de 17e, maar ik heb al langere tijd een flex abonnement. Als ik het goed begrijp kan ik dus nu wel vóór de 17e een wijziging doen, omdat ik niet in de eerste maand zit. Ik ben van plan 8 februari te wijzigen maar twijfelde nog naar welk abonnement omdat het onduidelijk is wanneer ik weer  regelmatig moet reizen. Als ik nou op 8 feb wijzig naar Flex Basis en ik moet onverwacht zeg vanaf 1 maart weer veel reizen, mag ik dus op 28 feb weer wijzigen ook al is er nog geen maand verstreken sinds de eerste wijziging?

Staat die informatie van de uitzondering op de maand wachttijd bij wijziging naar Flex Basis op de site? Want ik ben dat niet tegengekomen. 

Reputatie 7
Badge +3

@MaaikW De uitzondering dat je na de 1e maand binnen een maand van basis naar een duurdere abonnement kunt gaan, staat niet op de website. Bij introductie van flex was die mogelijkheid er niet, dan moest je altijd een maand wachten voor je kon wijzigen. Van laag naar hoog kan binnen een maand, van hoog naar laag moet een maand tussen.

Van laag naar hoog kan binnen een maand, van hoog naar laag moet een maand tussen.

En zo zat die informatie dus tot vorige week ook in mijn hoofd. Maar ik vernam onlangs dat deze regel alleen nog maar geldt bij NS Flex Basis. Dus vanaf Basis kan je altijd upgraden, ook binnen de eerste maand, maar met alleen andere NS Flex vormen dien je wél die maand aan te houden, ook bij upgraden. 

In geval van @MaaikW kan het. Je kan dan de 28ste weer wijzigen vanaf NS Flex Basis.

Badge +3

Asl je op 8 februari wijzigt naar Flex Basis krijg je een tussentijdse creditfactuur met geld terug voor de rest van de lopende maand (t/m 16 februari dus).

Flex Basis kan je op elk moment weer wijzigen naar iets duurders. Als je dat op 28 februari doet krijg je een tussentijdse factuur met de kosten voor 28 februari t/m 16 maart.

Op 17 maart krijg je een factuur voor de volgende maand (17 maart t/m 16 april), maar je kunt vanaf 28 maart alweer wisselen.

Reageer