ongeldig reisrecht

  • 6 April 2024
  • 4 reacties
  • 91 Bekeken

Ik heb zojuist een mail ontvangen dat ik een ongeldig reisrecht heb gehad. Ik ben gecheckt van Amersfoort naar Utrecht. Bij het checken heeft niemand gezegd dat het foutief was. Ook heb ik zoals jullie kunnen zien gewoon weer uitgecheckt.. ik heb bij de poortjes in Amersfoort gewoon ingecheckt en de poortjes gingen ook open. Ik vind het daarom bijzonder dat ik de mail heb ontvangen.


4 reacties

Reputatie 7
Badge

Heeft u ook uitgecheckt in Utrecht? Wat staat er in reishistorie van uw Mijn NS?

Badge +3

Wat er mogelijk gebeurd is, is dat u in Amersfoort hebt ingecheckt bij het poortje van de verkeerde vervoerder. Er staan daar namelijk zowel poortjes van NS als van Keolis/RRReis. Als u incheckt bij Keolis/RRReis, dan hebt u geen geldig reisrecht voor een trein van NS. En dan kan daarvoor een correctietarief in rekening gebracht worden als dit bij controle wordt vastgesteld. Hoewel het vriendelijk zou zijn als u hierop gewezen was, is de conducteur hiertoe niet verplicht.

U kunt het beste even rechtstreeks contact opnemen met de klantenservice om dit te laten corrigeren, zodat u de werkelijke ritprijs betaalt. Dat gaat het snelst telefonisch: de klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55. U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten (druk op deze pagina op de knop Chat met NS) of een berichtje te sturen op X (voorheen Twitter) of Facebook.

Reputatie 7
Badge +3

Misschien in Amersfoort bij een verkeerd poortje ingecheckt? Behalve NS rijden daar ook treinen van een andere vervoerder, RRReis/Keolis en die hebben daar ook poortjes staan. 

Reputatie 7
Badge +4

Als u Flex heeft, en u wordt gecontroleerd, dan wordt er gekeken of ingecheckt bent bij de vervoerder en geldig reisrecht heeft. Als er geen incheck is, krijgt u een boete van 50 euro. De conducteur hoeft dat niet aan u te melden of te zeggen. Dat is ook geen argument om vast te stellen dat de boete onterecht is. In principe gaat er dan na controle een bericht van de conducteur naar de computer en die kijkt het na.

Maar het is eenvoudig na te gaan als u uw reishistorie er even bijhaalt. Als er een duidelijke in- en uitcheck is, kan de boete worden kwijtgescholden. U moet gewoon even kijken of de incheck in Amersfoort in uw reishistorie te zien is. Zoja dan krijgt u waarschijnlijk uw boete, het heet een correctietarief terug. Is er geen incheck dat is de boete terecht. 

Verder zie boven. Stations als Amersfoort, Nijmegen en Leeuwarden zijn bekend als plaatsen waar het misgaat omdat er bij de verkeerde vervoerder wordt ingecheckt. Een incheck is alleen geldig als die bij de juiste vervoerder is gedaan.

Reageer