Ongelooflijk, diverse keren mijn flex abonnement opgezegd, maar moet toch betalen.

  • 15 August 2022
  • 8 reacties
  • 399 Bekeken

Net mijn computer geopend en ik werd voor de zoveelste keer verrast met een mail afkomstig van de N.S. Begin april 2022heb ik een Flex kaart gekocht, omdat ik voor het eerst na misschien 30 jaar met de trein wilde gaan reizen.. Maar helaas, de hele reis van Utrecht naar Eindhoven moest ik staan. Verder dan de ruimte van de uitgang kwam ik niet, want ook deze stond propvol. Een man had zelfs 7 koffers bij zich. Ik stond gewoon klem. Na deze slechte ervaring , hield ik het toch maar voor gezien. Ik zegde mijn flex abonnement op en wel op 21 april 2022.Ik kreeg een bevestiging met een servicenummer en een kenmerk nummer. Je verwacht dan dat alles voor elkaar is, nou mooi niet. Over de maanden mei, juni en juli werd via mijn automatische incasso het abonnementsgeld afgehaald. Ik liet dit terugstorten, maar beijverde mij om de N.S duidelijk te maken, dat dit abonnement was opgezegd. Zelfs 3 maal telefonisch contact opgenomen vanuit Portugal, omdat ik hier gedeeltelijk woon. Vaak lang in de wacht, maar iedere keer werd ik gerustgesteld, het abonnement was beëindigd, dit was bij de N.s. geregistreerd. Ik zou geen factuur meer krijgen, maar helaas deze kreeg ik wel. Een factuur was met het bedrag € 000, twee dagen later met het saldo van mijn flex abonnement. Ook via Facebook gechat, ook een antwoord hierop gekregen. De mail die ik net ontving, was dat de NS nu het saldo van mijn O.V. jaarkaart wil afhalen. Op deze kaart heb ik op 5 april 2022 een bedrag gestort van € 30,--. Ik verkeerde in de veronderstelling dat het abonnement voor de flexkaart van deze O.V jaarkaart zou worden afgetrokken. De mail gaat gepaard met een dreigement, dat de N.S. zelfs een incasso bureau wil inschakelen. Ik claim nu als vergoeding van mijn telefoonkosten, die helaas nu allemaal voor niets zijn geweest en de tijdverspilling en de ergernis die een en ander met zich mee bracht een bedrag van € 50,--. Bij niet betaling ,ga ik dit zo gauw ik weer in Nederland ben , dit persoonlijk bij het NS kantoor ophalen. Tevens  zal ik consumenten organisaties hierover inlichten. Omdat ik zelf 9.5 jaar bij de consumentenbond heb gewerkt, weet ik hoe ik moet handelen. Ook verwacht ik een schriftelijk excuus van |N.S en wat belangrijker is, stel eindelijk een orde op zaken in jullie administratie , die zoals nu blijkt een puinhoop is. Afzender een zeer ontevreden klant, Mevr. Yvonne Koster. *Telefoonnummer verwijderd door moderator*. P.S misschien ook is dit bericht geschikt, om als ingezonden brief naar de Telegraaf te sturen. 


8 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Heeft  u alleen het abonnement opgezegd of Flex in het geheel? Als dat laatste het geval is had u dit moeten bevestigen op een automaat. Dan stoppen de verplichtingen pas. Heeft u dat gedaan?

Ik denk dat uw acties niet zoveel zullen uithalen, maar goed, dat moet u zelf weten. Voorkom de kosten die het incassobureau in rekening brengt. Zonde van uw geld.

 

U kunt beter uw telefoonnummer weghalen, het is hier een openbaar forum en geen adres van Klantenservice. 

Reputatie 7
Badge +3

Heeft  u alleen het abonnement opgezegd of Flex in het geheel? Als dat laatste het geval is had u dit moeten bevestigen op een automaat. Dan stoppen de verplichtingen pas. Heeft u dat gedaan?

Dat zou niet moeten uitmaken. Bij opzeggen van NS Flex in zijn geheel wordt het eerst gewijzigd naar Flex Basis. Bij bevestigen bij een automaat wordt dan Flex in zijn geheel opgezegd, maar bevestig je het niet bij een automaat blijf je Flex Basis houden en dat is €0 per maand. Je krijgt dan nog wel iedere maand een factuur, maar je hoeft dan geen abonnementskosten te betalen, hooguit reiskosten als je nog reist. 

 

Heeft  u alleen het abonnement opgezegd of Flex in het geheel? Als dat laatste het geval is had u dit moeten bevestigen op een automaat. Dan stoppen de verplichtingen pas. Heeft u dat gedaan?

Dat zou niet moeten uitmaken. Bij opzeggen van NS Flex in zijn geheel wordt het eerst gewijzigd naar Flex Basis. Bij bevestigen bij een automaat wordt dan Flex in zijn geheel opgezegd, maar bevestig je het niet bij een automaat blijf je Flex Basis houden en dat is €0 per maand. Je krijgt dan nog wel iedere maand een factuur, maar je hoeft dan geen abonnementskosten te betalen, hooguit reiskosten als je nog reist. 

 

Ik vermoed, dat bij een evt omzetting van bijv Dal Voordeel naar een Basis er ook eerst naar een automaat gegaan dient te worden. Waarschijnlijk staat er op de ov-chipkaart toch een specifiek abonnement op de ov-chipcard, zodat bij incheck duidelijk is of er wel en niet korting geldt.

Groet Cornelis

Reputatie 7
Badge +3

Als je een Flex Dal Vrij wijzigt naar Flex Basis hoeft je niet langs een automaat. Bij geen enkele wijziging binnen Flex hoef je naar een automaat.

 

En als je Flex hebt met Flex Dal Vrij en je wilt Flex in zijn geheel opzeggen, dan wordt op het moment dat je opzegt eerst het Flex Dal Vrij gewijzigd naar Flex Basis, tot het moment dat je het bevestigt bij een automaat, daarna heb je weer Reizen op Saldo. Bevestig je het niet bij een automaat blijf je Flex Basis houden. 

 

 

Badge +3

Als je een Flex Dal Vrij wijzigt naar Flex Basis hoeft je niet langs een automaat.

En als je Flex hebt met Flex Dal Vrij en je wilt Flex in zijn geheel opzeggen, dan wordt op het moment dat je opzegt eerst het Flex Dal Vrij gewijzigd naar Flex Basis, tot het moment dat je het bevestigt bij een automaat, daarna heb je weer Reizen op Saldo. Bevestig je het niet bij een automaat blijf je Flex Basis houden. 

Dat is wel handig, scheelt je weer een handeling.

Voor @Janelle van Apeldoorn maakt het dan niets uit, behalve dat je (totdat je het van je kaart verwijdert bij een automaat) elke maand een factuur van € 0,00 zult krijgen als je de kaart verder niet gebruikt om te reizen.

Het saldo zou je via je eerste maandfactuur terug gekregen moeten hebben, kijk op https://www.ov-chipkaart.nl/kopie-van-saldo-terugvragen/saldochecker.htm wat het saldo is.

Saldo kan je (tot 30 euro) terug halen bij een balie op het station (alléén het volledige saldo), en als het meer is dan zeg dat je NS Flex hebt en is het ook goed.

Reputatie 7
Badge +3

Als je een Flex Dal Vrij wijzigt naar Flex Basis hoeft je niet langs een automaat.

En als je Flex hebt met Flex Dal Vrij en je wilt Flex in zijn geheel opzeggen, dan wordt op het moment dat je opzegt eerst het Flex Dal Vrij gewijzigd naar Flex Basis, tot het moment dat je het bevestigt bij een automaat, daarna heb je weer Reizen op Saldo. Bevestig je het niet bij een automaat blijf je Flex Basis houden. 

Dat is wel handig, scheelt je weer een handeling.

Tenzij je echt Flex van die kaart af wil hebben. Zolang Flex Basis op de kaart staat kun je bv bij een automaat geen fietskaart er op zetten en de €1 van een los automaatkaartje besparen. En je bent van de maandelijkse factuur van €0 af. 

 

Badge +3

Tenzij je echt Flex van die kaart af wil hebben. Zolang Flex Basis op de kaart staat kun je bv bij een automaat geen fietskaart er op zetten en de €1 van een los automaatkaartje besparen. En je bent van de maandelijkse factuur van €0 af. 

Inderdaad, zie dan https://www.ns.nl/nsflex/webshop#/online-beeindigen en volg het ‘keuzemenu’ totdat je de optie krijgt om toch echt van NS Flex af te willen. Daarna nog even van je kaart halen als je weer in Nederland bent.

Reputatie 7
Badge +3

Tenzij je echt Flex van die kaart af wil hebben. Zolang Flex Basis op de kaart staat kun je bv bij een automaat geen fietskaart er op zetten en de €1 van een los automaatkaartje besparen. En je bent van de maandelijkse factuur van €0 af. 

Inderdaad, zie dan https://www.ns.nl/nsflex/webshop#/online-beeindigen en volg het ‘keuzemenu’ totdat je de optie krijgt om toch echt van NS Flex af te willen. Daarna nog even van je kaart halen als je weer in Nederland bent.

Dat keuzemenu heb ik inderdaad zo'n 2 maanden geleden doorlopen en Flex op 1 van mijn 2 kaarten helemaal opgezegd. 

Reageer