In plaats van je zoveelste nieuwe topic te openen kan je natuurlijk ook eens kijken of dit soort kwesties al eens een keer eerder voorbij zijn gekomen. Even een spoiler: ja dat zijn ze en het zijn er ook veel meer dan één.
Bij de bus uitchecken en bij de poortjes weer inchecken.
Wanneer je met NS bus moet reizen, dan check je bij instappen van de bus in en bij uitstappen weer uit. Bij NS bussen staan mobiele paaltjes. Alleen als er adhoc bussen ingezet worden willen er wel eens geen paaltjes staan.
Ben je nog ingecheckt en moet je door poortjes een station in, dan kun je via de indopaal, blauwe knop, vragen om poortje te openen.
Alleen als er adhoc bussen ingezet worden willen er wel eens geen paaltjes staan.
Als je met adhoc bedoelt dat er bussen rijden vanwege een storing, dan staan er nooit paaltjes. Het is dan de bedoeling om als je van trein naar bus overstapt bij het verlaten van het station uit te checken, vervolgens niet ingecheckt (dus gratis) met de NS bus te reizen en bij overstappen van bus naar trein weer in te checken.
Ik quote hier dan maar nogmaals een stukje uit het topic over “van rit naar reis”.
Wanneer er een calamiteit is en reizigers moeten een deel van hun reis met de bus afleggen, dan zit er meer dan 35 minuten tussen uit- en weer inchecken, hoe zit dat dan met restitutie?
Reizigers checken uit op het station waar de trein niet verder gaat, en kunt dan (gratis) met de bus naar het station vanaf waar weer verder gereisd kan worden met de trein. Voor het vervolgtraject checken ze weer in. Dit is dan op een ander station en meestal ook na 35 minuten. Het kan dan zijn dat je tegen spitstarief verder reist, terwijl je aan het begin van de reis in het dal had ingecheckt. In dit geval kun je contact opnemen met onze Klantenservice. Zij beoordelen de situatie en zullen als het aannemelijk is dat tussentijds uitchecken nodig was ervoor zorgen dat je het teveel betaalde bedrag terugkrijgt (nog afgezien van GTBV waar alle klanten bij een calamiteit en een vertraging van meer dan een 30 minuten gebruik van kunnen maken).
Behalve dat je bij de nieuwe incheck op het station vanwaar je verder met de trein reist mogelijk tegen spitstarief reist, kan het zijn dat je door het wegvallen van de langeafstandkorting meer betaalt. Je maakt dan immers 2 losse reizen ipv 1 langere reis.
Wanneer er bussen rijden vanwege werkzaamheden geldt bovenstaand niet, dan moeten er tijdelijke paaltjes geplaatst zijn.
En dat is Feico gisteren ook allemaal uitgelegd.
En dat is Feico gisteren ook allemaal uitgelegd.
Gisteren ging het om het chippen voor en na een busreis. (Dat een busreis gratis is hoor ik trouwens voor ‘t eerst.) Deze keer ging het om een totaal irrelevante mail die NS stuurt.
Maar het heeft dezelfde oorzaak, je was nog (of weer) ingecheckt voor een busreis bij een storing waardoor je dus al ingecheckt een station met poortjes binnen wilde gaan waar je dus nogmaals zou moeten inchecken.
In het kort:
Bij geplande werkzaamheden en busvervoer: er staan tijdelijke paaltjes en bij overstappen van trein naar bus of andersom check je iedere keer uit en weer in. Dan ben je na een busreis uitgecheckt als je weer door een poortje gaat om een station binnen te komen en heb je bovenstaand niet.
Bij een ongeplande storing en busvervoer: er staan geen tijdelijke paaltjes en je checkt uit bij overstap van trein naar bus en checkt pas weer in als je van bus naar trein overstapt. Voor de bus check je niet in en die is dan gratis. Alleen wanneer je weet dat het station waar je weer met de trein verder gaat geen poortjes heeft en je dus zo door kan lopen, kun je voor je busreis ingecheckt blijven (of bij het station waar je van trein naar bus gaat aan de buitenkant van een poortje weer inchecken).