OV kaart stuk, studentenreisproduct overgezet maar niet werkend

  • 11 January 2024
  • 4 reacties
  • 56 Bekeken

  1. Begin december is mijn ov kaart met studenten week ov gebroken waar ik ook automatisch opladen op had staan.
  2. Drie dagen later heb ik het overgezet op mijn ov kaart die ik tot een halfjaar daarvoor gebruikte voor een betaald weekendabonnement.
  3. Vervolgens ben ik inmiddels 1.5 maand aan het reizen met deze ov kaart.
  4. In de kerstvakantie heb ik een factuur ontvangen van ca 50 euro voor het reizen. En inmiddels heb ik de afgelopen week ook voor ca 70 euro gereisd.
  5. Vandaag ben ik toch gaan bellen met de NS klantenservice om te vragen wat er mis is gegaan.
  6. Nu leek in eerst instantie dat ik te weinig saldo had, maar in the end blijkt dat ik een NS Flex Basis ‘cadeau’ heb gekregen na het stop zetten van mij weekendabonnement (een halfjaar geleden).
  7. Hierdoor heb ik de afgelopen tijd dus gereisd op eigen kosten dat inmiddels oploopt tot ruim 100 euro, terwijl ik gewoon recht heb op studentenreisproduct.

Echter komt nu het onderdeel dat ik voor lange tijd aan de telefoon heb gehangen met de klantenservice (2x NS [abonnement vragen en financiële vragen], 1x studentenreisproduct [voor mogelijke declaraties], 1x duo [voor mogelijk geld terugkrijgen], 1x ov chipkaart [omdat er potentieel iets fout was met mijn kaart). Echter wijst iedereen naar elkaar en wordt ik van het kastje naar de muur gestuurd en is er bij niemand een restitutie mogelijk omdat ‘destijds het studentenreisproduct wel geldig was’.

 

Ik heb nu vragen over:

  1. Kan ik een restitutie ontvangen voor het geld wat ik nu kwijt ben.
  2. Hoe is het mogelijk dat ‘destijds het studentenreisproduct wel geldig was’, terwijl ik daarvoor schijnbaar een abonnement op mijn kaart had staan, wat je studentenreisproduct ongeldig maakt.
  3. Waarom staat er op de ov poortjes dat ik met studenten ov week vrij reis, terwijl ik dus eigenlijk op NS Flex Basis heb gereisd?
  4. Waarom wordt er nergens ook maar iets teruggekoppeld dat er conflicten zijn op je OV kaart, waardoor je studentenreisproduct deactiveert?

 

Ik hoor graag antwoorden.

 

Inge


4 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Zowel NS als de site van Studenreisproduct waarschuwen ervoor dat je geen NS en SRP op dezelfde kaart moet hebben staan. De site van Studenreisproduct zegt dat wat algemener, geen andere reisproducten (dat betekent dan ook Flex producten van een andere vervoerder zoals bv Arriva Flow). Doe je dat wel, dan zijn de extra kosten voor eigen rekening. 

https://www.studentenreisproduct.nl/ik-ben-een-nieuwe-student/stappen/stap-drie/

 

https://www.ns.nl/studenten/studenten-ov.html

 

Met SRP en NS Flex op 1 kaart heeft het SRP voorrang op een dag die geheel vrij is, maar op een dag met korting heeft Flex voorrang. En met Flex Basis reis je dan op vol tarief,. 

Dat begrijp ik, maar ik vind het wel heel gek dat je vervolgens geen melding of iets dergelijks krijgt dat je een NS abonnement nog op je ov kaart hebt staan. Ik heb dit namelijk zelf destijds niet gewenst en ging er vanuit dat ik na het stoppen van mijn abonnement niets meer op mijn ov kaart zou hebben staan, maar ben nu wel de dupe hiervan. Maar in the end heb ik eigenlijk alleen maar nadelen met NS Flex Basis.

 

Terwijl het zou toch eenvoudig moeten zijn om op het ticketautomaat een controle in te bouwen of alles goed verloopt met je abonnementen?

Reputatie 7
Badge +3

NS heeft die controle wel. Als je al een SRP op een kaart hebt staan, lukt het niet om bij NS een Flex abonnement te bestellen. Als dat andersom ook zo moet zijn, zal dat geregeld moeten worden door Studentenreisproduct of door Translink, dat je bv bij het koppelen op de site je SRP niet kan koppelen als er al een ander reisproduct opstaat. Klachten erover zou je dan moeten neerlegen bij Studentenreisproduct. 

Reputatie 7
Badge +3

En ging er van uit…

en daar zit dus de fout in jouw denken. Je hebt of toendertijd weekend vrij terug gezet naar basis, of je hebt wel flex opgezegd, maar niet binnen een maand bij een automaat van jouw kaart gehaald. In beide gevallen heb je flex op die kaart staan en dat gaat niet samen met SRP. Daar wordt zowel bij NS als bij DUO voor gewaarschuwd. In MijnNS kun je zoen welke NS abonnementen je op een bepaalde kaart hebt staan.

Je kunt wel stellen dat jij recht hebt op SRP, maar als jij zelf SRP op een kaart zet waarop flex staat dan zijn de eventuele kosten die je als gevolg van die combinatie krijgt voor jezelf. Ook dat staat op de site van DUO.

 

https://www.ns.nl/studenten/studenten-ov.html

 

Reageer