Skip to main content

Hallo,

Gisteren ben ik in de daluren bij Arriva ingecheckt. Bij de overstap moest ik in de spits omchecken naar NS. Vervolgens zag ik bij het uitchecken dat er toch voltarief afgeschreven werd. Dit kan niet kloppen. Kan ik dit terugvragen?

Groetjes

Als u een klassiek abonnement hebt is dit correct. Alleen met een Flex abonnement kunt u bij het wisselen van vervoerder in de spits tegen het daltarief verder reizen.


U heeft waarschijnlijk geen Flex en dan is het juist berekend. U kunt het ook niet terugvragen, het is juist gegaan. De regeling is inderdaad verschillend en ook verwarrend, maar er is is weinig aan te doen vrees ik. U kunt dit voorkomen door uw abonnement over te zetten naar Flex. Dit is gratis en op dit moment is het abonnement nog in de aanbieding ook. Drie maanden voor de halve prijs.Als u dan binnen de spits binnen 35 minuten van vervoerder wisselt en u heeft voor de spits ingecheckt, dan loopt de korting wel door.


op dit moment is het abonnement nog in de aanbieding ook. Drie maanden voor de halve prijs.

Je verwart Dal Voordeel met Dal Vrij.


TS mogelijk ook, want klassiek Dalvrij is er nauwelijks meer. Het kan echter nog wel. TS moet het maar even aangeven. In dat geval zou ik zeker overstappen maar mogelijk maakt ze gebruik van de kortingsregeling voor bijabonnementen. Dan moet je dit ongemak er op de koop bijnemen, helaas. De termen worden regelmatig verwisseld bij vragenstellers. Het is hoe dan ook geen Flex wat TS heeft. Ben eigenlijk wel benieuwd, ;-)


TS mogelijk ook, want klassiek Dalvrij is er nauwelijks meer. Het kan echter nog wel. 

Ik heb ook nog zo'n klassiek Dalvrij. Blijkbaar als een van de laatsten. En niet van plan over te stappen (tot het uiteindelijk zal moeten vrees ik). Ben wel benieuwd waarom het bovengenoemde verschil in de beide abonnementsversies zit. Om je sneller richting Flex te dirigeren? 😆


NS wil zeker graag dat u naar Flex gaat,, dat lijkt me helder. Dalvrij is ook alleen nog als Flex te koop.Maar als ik het 35 procent goedkoper zou kunnen krijgen vanwege het eerdere bijabonnement, nam ik dit ongemak ook op de koop toe denk ik. Het is natuurlijk een sterfconstructie die ingesteld is na afschaffing van de bijabonnementen en het verguldt de pil wat. Het is hoe dan ook een klein en uitstervend abonnement. @Tochjo heeft wel gelijk met die opmerking. Voor mensen die het correct gebruikten wel jammer, maar er waren er ook nog al wat die de gezinskorting oneigenlijk toepasten. Ik begrijp NS ook wel dat ze het hebben afgeschaft.

Hoe dan ook, ik vraag me af welk abonnement TS heeft. De modale Dalvrijreiziger reist niet incidenteel en weet dit meestal wel.

Bommel heeft overigens ook weer Dalvrij met bejaardentarief. Die 73 euro heb ik er wel voor over, ook al is het reisgedrag van mijn leeftijdsgroep doorgaans wat minder intens. Waarschijnlijk kick ik nog steeds af van de OV-jaarkaart en aanverwant, lol.


Ik heb inderdaad een oud Dal Vrij abonnement, en had vantevoren gezocht naar de regels over het overstappen in de spits. Daar werd dus geschreven dat de dalvrij door moest lopen, ookal zou ik in de spits wisselen tussen vervoerders. Ik had hier niet uit afgeleid dat dit enkel voor flexabonnement geldt. Dit stond namelijk niet expliciet benoemd, helaas.


Sneu inderdaad, maar een beroep op coulance zal na langdurig Dalvrijgebruik niet gaan vrees ik. Wij gaan er hier niet over, dat is zo, maar we weten meestal wel hoe de haasjes lopen, ;-)

 

Het is typisch volgens de regels van de moderne communicatie: als het voor de meeste reizigers klopt en als de reiziger vooral tevreden blijft, dan is het waar. Dit soort communicatie is Bommel een gruwel. Informatie moet juist en voor dat doel volledig zijn. Maar goed, het houdt dit forum mede in stand.;-)

Zie de opmerking van @Momo hieronder.


Als u het nog wilt nalezen op de NS website, dat kan op https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/veelgestelde-vragen-rit-naar-reis.html Daar staat o.a. dit:

 


En de reden van dat verschil is volgens mij een technische, want ik begreep dat bij een overstap een andere vervoerder wel je reeds afgelegde afstand kan zien en dat je laatste uitcheck bij bijv. NS was, maar niet kan/mag zien waar (en vooral wanneer!) je eerdere incheck was.

Bij NS Flex is dat geen enkel probleem want daarbij krijgt NS al je transacties aangeleverd, óók die van andere vervoerders, en kan daarom je dalkorting gewoon doorberekenen bij een overstap in de spits.

Als je dus vaker een dal-spits overstap maakt tussen vervoerders is Flex een goede optie, maar andersom (spits-dal overstap tussen vervoerders) kan je beter ‘op saldo’ blijven reizen, of als je al Flex hebt, reizen met een e-ticket voor het deel in de spits.


En de reden van dat verschil is volgens mij een technische, want ik begreep dat bij een overstap een andere vervoerder wel je reeds afgelegde afstand kan zien en dat je laatste uitcheck bij bijv. NS was, maar niet kan/mag zien waar (en vooral wanneer!) je eerdere incheck was.

Bij Flex is dat geen enkel probleem want daarbij krijgt NS al je transacties aangeleverd, óók die van andere vervoerders, en kan daarom je dalkorting gewoon doorberekenen bij een overstap in de spits.

Ik dacht al wel dat er een technische reden was. Maar waarom mág de andere vervoerder bij op saldo reizen dan niet zien waar en wanneer de laatste incheck was? Het lijkt me dat geen enkele reiziger daar bezwaar tegen zal hebben, als hij of zij dan met de korting verder kan reizen. Ik denk heel praktisch🙂


En de reden van dat verschil is volgens mij een technische, want ik begreep dat bij een overstap een andere vervoerder wel je reeds afgelegde afstand kan zien en dat je laatste uitcheck bij bijv. NS was, maar niet kan/mag zien waar (en vooral wanneer!) je eerdere incheck was.

Bij Flex is dat geen enkel probleem want daarbij krijgt NS al je transacties aangeleverd, óók die van andere vervoerders, en kan daarom je dalkorting gewoon doorberekenen bij een overstap in de spits.

Maar waarom mág de andere vervoerder bij op saldo reizen dan niet zien waar en wanneer de laatste incheck was? 

De ACM regels verbieden dat concurrenten toegang hebben tot elkaars gegevens.

 


Edit: Tamzin was me voor

Zal vast iets met privacy te maken hebben, ook al was dat bij de invoering van de ov-chipkaart (landelijk vanaf 2012) waarschijnlijk niet eens aan de orde.

Hoe dan ook, bij reizen ‘op saldo’ heeft NS geen enkel benul van je reizen met andere treinvervoerders (en BTM), dus die zie je ook niet (of heel beperkt, gereisde TE voor overstap) terug in Mijn NS.

Daarvoor moet je dus bij TLS/OV-chipkaart zijn, die weten alles. En dat mag omdat TLS (wettelijk) de eigenaar van een ov-chipkaart is en dus wél alles mag weten wat er met je kaart gebeurt 🙄

Wel leuk leesvoer (ook al is het maar van Wikipedia dus verder niet bindend) https://nl.wikipedia.org/wiki/OV-chipkaart#Korte_geschiedenis

Wordt ingecheckt op een moment waarop spitstarief of daltarief geldt, dan geldt bij NS dat tarief sinds 2016 voor de hele reis. Tussendoor de trein verlaten om uit en in te checken om verder te reizen met daltarief heeft dus geen zin - tenzij de onderbreking meer dan 35 minuten duurt (zie volgende alinea voor een uitzondering). Dit kan heel ongunstig uitpakken: wie een abonnement heeft waarmee hij na 18.30 gratis reist en om 18.20 incheckt, moet voor de hele reis het spitstarief betalen.

Waarom dat in 2022 nog niet kan, geen idee… Koop maar een e-ticket voor het deel in de spits dan, of check om 18.25 in (wat verder nergens staat maar algemeen bekend is) 😥

En voor wat betreft die ‘privacy’, die geef je bij Flex dus op door de NS toestemming te geven om al je reisbewegingen in te zien (en voor analyse doeleinden en zo te gebruiken). Dat klinkt ernstiger dan het is, want als die gegevens verder geen doel hebben voor jou als persoon worden ze ‘geanonimiseerd’ natuurlijk. 😴


Herkenbaar! Onze dochter had de andere kant van hetzelfde verhaal: Ingecheckt nog net in de spits bij een andere vervoerder met Flex Dal Voordeel, vlot overgestapt op NS NA de spits, vol tarief liep dus door. Dit is niet intuitief, vond ook de klantenservice en uit coulance kreeg ze het verschil terug.

Ik heb altijd positieve ervaringen met Klantenservice


Herkenbaar! Onze dochter had de andere kant van hetzelfde verhaal: Ingecheckt nog net in de spits bij een andere vervoerder met Flex Dal Voordeel, vlot overgestapt op NS NA de spits, vol tarief liep dus door. Dit is niet intuitief, vond ook de klantenservice en uit coulance kreeg ze het verschil terug.

Ik heb altijd positieve ervaringen met Klantenservice

Dan heeft ze geluk gehad want de regel is al jaren dat bij overstap binnen 35 minuten de 1e incheck geldt. Vol tarief na overstap was bij de dochter juist berekend, dit was geen fout.


de regel is al jaren dat bij overstap binnen 35 minuten de 1e incheck geldt.

Dat geldt alleen vervoerderoverstijgend bij NS Flex. Bij reizen op saldo zou bij NS het kortingstarief gegolden hebben.


de regel is al jaren dat bij overstap binnen 35 minuten de 1e incheck geldt.

Dat geldt alleen vervoerderoverstijgend bij NS Flex. Bij reizen op saldo zou bij NS het kortingstarief gegolden hebben.

Dat klopt, bij op saldo werkt het anders maar dochter heeft flex dalvrij.


Dit is niet intuitief, vond ook de klantenservice en uit coulance kreeg ze het verschil terug.

Wat daar niet intuïtief aan is snap ik niet.


Dit is niet intuitief, vond ook de klantenservice en uit coulance kreeg ze het verschil terug.

 

Tja, dan is voor de spits inchecken en in de spits met korting reizen natuurlijk ook niet intuïtief, maar de meesten weten dat echt wel. Echter  ik gun u uiteraard de coulance, het is verwarrend in vergelijking met vroeger.;-)


Dat klopt, bij op saldo werkt het anders maar dochter heeft flex

Als dochter hiervoor jaren op saldo reisde en deze reis pas voor het eerst met NS Flex maakte, dan is het begrijpelijk dat ze dacht dat ze bij NS met korting zou reizen na de overstap, ook al werkt het al jaren zo bij NS Flex.


Dit is niet intuitief, vond ook de klantenservice en uit coulance kreeg ze het verschil terug.

 

Tja, dan is voor de spits inchecken en in de spits met korting reizen natuurlijk ook niet intuïtief maar de meesten weten dat echt wel. Echter  ik gun u uiteraard de coulance, het is verwarrend in. vergelijking met vroeger.;-)

Vroeger is al weer een tijdje geleden 😉 vroeger mocht ik met mijn VDU gewoon met korting in de middagspits reizen.


Ik heb het over vroeger toen alles nog op saldo was, lol.


Bij reizen op saldo en overstappen tussen vervoerders in de spits ontkwam je er ‘vroeger’ niet aan om het spitstarief te betalen.

Bij NS Flex speelt dit niet (uitzonderingen waar het mis gaat daargelaten), dus dat is handig.

Omgekeerd (overstap in de daluren bij aanvang reis in de spits) kan dat heel simpel, namelijk door voor het deel in de spits een e-ticket of los kaartje te kopen of dat deel te reizen op een andere ov-chipkaart.


Wat daar niet intuïtief aan is snap ik niet.

Er is weinig intuïtiefs meer aan treinreizen. Overstappen naar een andere vervoerder in de spits levert voor het ene soort abonnement wel een nadeel op, voor een ander soort niet. Met kortings e-tickets moet je in de spits de trein uit zijn, met een OV-chipkaart mag je blijven zitten. Elk soort kaartje is geldig bij alle vervoerders, behalve dat ene kaartje. Met Weekend Vrij zonder dalurenkorting krijg je zelf geen korting, maar mag je wel iemand met korting laten meereizen. Per ongeluk door het verkeerde poortje lopen levert gelijk een hoop kosten en gedoe op. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik snap dat veel mensen door de bomen het bos niet meer zien.

En ja, voor veel van die zaken is een (technische) oorzaak, die we hier op de community natuurlijk van binnen en van buiten kennen. Maar soms kan ik het gewoon ook niet meer uitleggen.


Daarnaast veranderen de regels nog wel eens. Was het een aantal jaar geleden nog zo dat je bij overstappen waarbij je gedwongen moest in/uitchecken en je van dal naar spits ging, je dan ook van daltararief naar spitstarief ging (of andersom als je van spits naar dal ging), In 2016 is dit aangepast naar dat je eerste incheck telt, zolang je maar met dezelfde vervoerder blijft reizen. Op het moment dat dit gewijzigd werd was er nog geen Flex dus het verschil wat er nu is met overstappen naar een andere vervoerder en naar een ander tarief was er toen nog niet. 

En zo zijn ook nog enkele andere verschillen tussen bv reizen met de OV-chipkaart en kaartjes uit de automaat of e-tickets met betrekking tot de reis langer dan 35 minuten onderbreken. Je moet nu bijna een studie treinreizen gedaan hebben om de ins en outs te weten. 


Reageer