beantwoord

Overstappen op R-net met vrijreizen dag van NS

  • 1 November 2021
  • 20 reacties
  • 724 Bekeken

Als ik op een vrijreizen keuzedag naar bv. Gorinchem wil moet ik overstappen van de NS naar R-net.

Valt de reis met R-net ook onder het vrijreizen of ga ik dan, zonder dat ik dat weet, ineens betalen voor die reis?

Deze informatie kom ik nergens tegen.

icon

Beste antwoord door Tochjo 1 November 2021, 19:43

Bekijk origineel

20 reacties

Badge +3

Uw Keuzedag is geldig bij alle treinvervoerders, dus ook in treinen van R-net. U moet er wel voor zorgen dat u bij uw overstap van NS naar R-net (voor een reis met een trein tussen Dordrecht en Geldermalsen) in de daluren incheckt bij R-net.

Overigens is R-net geen vervoerder, maar een merknaam. De treinen tussen Dordrecht en Geldermalsen die onder de naam R-net rijden, worden gereden door vervoerder Qbuzz. Dat is relevant, omdat ook tussen Gouda en Alphen aan den Rijn treinen rijden onder de naam R-net, en daar is NS de vervoerder. Bij een overstap van NS op een trein die rijdt tussen Gouda en Alphen aan den Rijn is uitchecken en opnieuw inchecken daarom niet nodig.

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Let wel op dat bij een overstap in Dordrecht (of Geldermalsen) tijdens de spits de Keuzedag niet geldig is (zelfde als reizen met uw kortingsabonnement).

Dit klopt inderdaad, heb ik gisteren helaas ondervonden. Na enig zoeken vond ik waar dit geregeld is, nl. in de "Productvoorwaarden Consumenten Abonnementen op Saldo".

Daar staat in artikel 9.2: "Als u overstapt van NS op een andere vervoerder of van een andere vervoerder op NS dan wordt dit als een nieuwe Rit beschouwd."

Dus als je tijdens de spitsuren weer incheckt bij NS na reizen met een andere vervoerder (of andersom) geldt de keuzedag niet meer.

Badge +3

Dus als je tijdens de spitsuren weer incheckt bij NS na reizen met een andere vervoerder (of andersom) geldt de keuzedag niet meer.

Helaas ja, maar bij een volgende incheck/overstap na 18:25 reis je gewoon verder op een Keuzedag, óók als die overstap binnen 35 minuten is.

Reputatie 7
Badge +4

Een keuzedag is gekoppeld aan een dalvoordeelabonnement op saldo en dan gelden andere regels dan met Flex. De oude regeling is dat een reis die in de spits begint, gewoon betaald moet worden en de keuzedag telt niet. Bij Flexabonnementen is dat anders na een overstap binnen 35 minuten in de spits, mag er tijdens de spits op een andere vervoerder worden overgestapt tegen dezelfde condities als met de eerste incheck. Dat is nu natuurlijk vooral interessant bij inchecken voor de spits en overstappen naar een andere vervoerder tijdens de spits.Maar ja, keuzedagen zijn niet te combineren met een Flexabonnement.

Voor uw keuzedag en ook voor uw Dalvoordeelabonnement op saldo, die horen bij elkaar, gaat dit dus niet op.

 

Het voordeel dat @Robert B hierboven noemt, is heel belangrijk om te onthouden. 

Reputatie 7
Badge +3

Dit klopt inderdaad, heb ik gisteren helaas ondervonden. Na enig zoeken vond ik waar dit geregeld is, nl. in de "Productvoorwaarden Consumenten Abonnementen op Saldo".

Daar staat in artikel 9.2: "Als u overstapt van NS op een andere vervoerder of van een andere vervoerder op NS dan wordt dit als een nieuwe Rit beschouwd."

 

Het staat ook op https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/veelgestelde-vragen-rit-naar-reis.html

 

Is de eerste check-in ook bepalend wanneer je overstapt van treinvervoerder?

  • Ja. bij NS Flex wel. Het moment van inchecken bepaalt of je met korting reist, ook als je overstapt naar een andere vervoerder.
  • Nee, bij de andere NS-abonnementen niet. Daar betekent de overstap naar een andere vervoerder een nieuw incheckmoment. Dat nieuwe incheckmoment bepaalt of je met korting reist. Dit werkt 2 kanten op. 

 

 

Maar die informatiepagina is zover ik kan zien alleen te vinden als je via het zoekmenu zoekt op bv “overstappen”. Waarom staat dit niet ook als een link/tegeltje op https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart ?

Badge +3

Een Keuzedag na 9:00 gewoon voor de rest van de dag geldig maken (voordeeluren, geen middagspits) zou eigenlijk prima zijn!

Maar omdat het achteriliggende abonnement (Dal Voordeel/VDU) niet zo werkt heeft de Keuzedag dezelfde beperkingen.

Nadeel van dat eerste is dat je vóór 9:00 (effectief 8:55) niet met een Keuzedag zou kunnen reizen.

Een Keuzedag na 9:00 gewoon voor de rest van de dag geldig maken (voordeeluren, geen middagspits) zou eigenlijk prima zijn!

Nee, want dan krijg je allke senioren weer in de middagspits. Het is natuurlijk niet te verkopen dat forensen boven op hun toch al peperdure kaartje zo meteen ook nog een spitstoeslag moeten gaan betalen en dat senioren dan vrijwel gratis in de spits mogen reizen.

Reputatie 7
Badge +2

Nee, want dan krijg je allke senioren weer in de middagspits. 

Ik snap niet waarom mensen daar zo tegen kunnen zijn. Immers, dan kan de stroom zich spreiden over de hele middagspits i.p.v. zoals nu juist de treinen met een vertrek net na 4 uur extra druk te maken.

Nee, want dan krijg je allke senioren weer in de middagspits. 

Ik snap niet waarom mensen daar zo tegen kunnen zijn. Immers, dan kan de stroom zich spreiden over de hele middagspits i.p.v. zoals nu juist de treinen met een vertrek net na 4 uur extra druk te maken.

Er is geen grote piek rond 16 uur. Als je kijkt naar de cijfers van Translink ligt de grootste drukte in de middagspits bij het inchecken rond 17 uur.

Daarnaast is het domweg niet te verkopen dat senioren die pretreisjes maken in de spits vrijwel gratis mogen reizen terwijl de tarieven voor mensen die van/naar hun werk moeten op hetzelfde moment vrijwel onbetaalbaar zijn.

Voor studenten geldt overigens hetzelfde alhoewel die nog het excuus hebben dat ze hun vertrektijden (deels) niet zelfs kunnen kiezen.

P.S. ik hoor zelf tot de categorie senioren.

Reputatie 7
Badge +2

Nee, want dan krijg je allke senioren weer in de middagspits. 

Ik snap niet waarom mensen daar zo tegen kunnen zijn. Immers, dan kan de stroom zich spreiden over de hele middagspits i.p.v. zoals nu juist de treinen met een vertrek net na 4 uur extra druk te maken.

Er is geen grote piek rond 16 uur. Als je kijkt naar de cijfers van Translink ligt de grootste drukte in de middagspits bij het inchecken rond 17 uur.

Je zult het niet in de incheckpiek terugzien nee. Dat is al een indicatie dat het niet om extreme aantallen extra reizigers gaat. Al helemaal niet als ze over de hele spits verspreiden.

Maar een probleem is het wel: ik heb zelf jaren in de vroege spits geforensd, vertrekkend rond half vijf. Je kon er dan bij mooi weer, en al helemaal in schoolvakanties, donder op zeggen dat m'n trein bomvol dagjesmensen met check in in de daluren op het beginpunt zat (trein vertrok daar iets na vieren). 

NS kortte dan wel de trein in natuurlijk, want in de vakantie zijn er minder forensen, maar vergat dus dit effect. Dus als forens tegen spitstarief zat je juist daardoor in een trein vol dagjesmensen.

En kijk maar eens wat een rijen er tegen half zeven voor de poortjes staan. Da's ook weer een piek die de erg ruime spitsperiode bij NS veroorzaakt. Terwijl je die reizigers niet eens zou opmerken als ze zich over de hele spits uitsmeren.

@Daniel

Je kunt blijven drammen maar dit gaat niet gebeuren en is gezien de discussie over de spitstoeslag natuurlijk sowieso totaal onbespreekbaar.

Verder geef je zelf aan dat veel senioren nu na 18.30 uur vertrekken. Als die vrij mogen kiezen gaan ze in de drukste treinen om 17.00 zitten en dat wil je nou net niet. 

Senioren mogen net als ieder ander in de spits reizen maar dan zullen ze ook net als ieder ander daar de volle prijs voor moeten betalen.

Reputatie 7
Badge +3

Een Keuzedag na 9:00 gewoon voor de rest van de dag geldig maken (voordeeluren, geen middagspits) zou eigenlijk prima zijn!

Nee, want dan krijg je allke senioren weer in de middagspits. Het is natuurlijk niet te verkopen dat forensen boven op hun toch al peperdure kaartje zo meteen ook nog een spitstoeslag moeten gaan betalen en dat senioren dan vrijwel gratis in de spits mogen reizen.

Dat vrijwel gratis valt vies tegen. Een keuzedag kost bijna €4 + kosten verplichte dal voordeel van €67,20 per jaar. Kost dus €94,70 voor 7x reizen als je alleen maar op keuzedagen reist. Kom ik op ca. €13,50 voor reizen met een keuzedag.

 

 

.

Dat vrijwel gratis valt vies tegen. Een keuzedag kost bijna €4 + kosten verplichte dal voordeel van €67,20 per jaar. Kost dus €94,70 voor 7x reizen als je alleen maar op keuzedagen reist. Kom ik op ca. €13,50 voor reizen met een keuzedag.

Je betaalt je Dalvoordeel om met korting buiten de spits te reizen. Daar bovenop betaal je €4 voor een keuzedag. De kosten van DalVoordeel omslaan over de 7 keuzedagen en dan stellen dat je €13.50 is een totaal kromme redenering. Als senioren hun kaart echt alleen op die manier gebruiken kan NS als verstandig bedrijf beter vandaag dan morgen met de keuzedagen stoppen.

Veel senioren vinden om onduidelijke redenen dat ze veel minder zouden hoeven te betalen voor de trein dan de rest van de reizigers terwijl ze bepaald geen armlastige groep zijn. De keuzedagen zijn ooit ingevoerd in een tijd dat een zeer groot deel van de senioren nog nauwelijks pensioen had en alleen van de AOW moest rondkomen. Maar dat is al lang achterhaald.

Een pijnpunt is dat NS zich met sociale tarieven als keuzedagen, studenten-OV, jongerentickets, etc. steeds meer heeft begeven op het pad in inkomenspolitiek en dat dat steeds meer wringt nu NS zelf noodlijdend is.

Reputatie 7
Badge +3

 

.

Dat vrijwel gratis valt vies tegen. Een keuzedag kost bijna €4 + kosten verplichte dal voordeel van €67,20 per jaar. Kost dus €94,70 voor 7x reizen als je alleen maar op keuzedagen reist. Kom ik op ca. €13,50 voor reizen met een keuzedag.

Je betaalt je Dalvoordeel om met korting buiten de spits te reizen. Daar bovenop betaal je €4 voor een keuzedag. De kosten van DalVoordeel omslaan over de 7 keuzedagen en dan stellen dat je €13.50 is een totaal kromme redenering. Als senioren hun kaart echt alleen op die manier gebruiken kan NS beter vandaag dan morgen met de keuzedagen stoppen.

Veel senioren vinden om onduidelijke redenen dat ze veel minder zouden hoeven te betalen voor de trein dan de rest van de reizigers terwijl ze bepaald geen armlastige groep zijn.

Waar haal jij vandaan dat senioren geen armlastige groep zijn? Er zijn er genoeg met alleen aow of klein pensioentje. In het overige OV krijgen 4-11jarigen en 65+ers leeftijdskorting. In de trein kunnen kinderen met kids vrij gratis of met railrunner goedkoop reizen, betalen 12-18 jarigen €7,95 voor een dalurendagkaartje, maar betalen 65+ers het volle pond. Dus die voordeeltjes voor kinderen tot met 18 jaar ook maar afschaffen. De gemiddelde ouder heeft meer inkomen dan de gemiddelde aow'er. 

 

 

 

 

Waar haal jij vandaan dat senioren geen armlastige groep zijn? 

Uit de statistieken van het CBS blijkt dat senioren gemiddeld de rijkste inkomensgroep zijn. Uiteraard zijn er rijkere en armere senioren maar bij mensen onder de 65 heb je bij een lager gemiddelde ook soortgelijke verschillen. Er is dus geen reden voor een financiële voorkeursbehandeling van senioren. Daarnaast is inkomenspolitiek sowieso niet de taak van het OV.

Badge +3

De kosten van DalVoordeel omslaan over de 7 keuzedagen en dan stellen dat je €13.50 is een totaal kromme redenering. Als senioren hun kaart echt alleen op die manier gebruiken kan NS als verstandig bedrijf beter vandaag dan morgen met de keuzedagen stoppen.


NS heeft hierover iets gezegd in de adviesaanvraag voor de stap van saldo-abonnementen naar Flex-abonnementen:

Ongeveer veertig procent van de Keuzedagen-reizigers gebruikt drie of minder Keuzedagen per jaar. Daarmee maken zij geen optimaal gebruik van de zeven Keuzedagen die zij hebben. Klanten maken naast Keuzedagen weinig gebruik van het (verplichte bijbehorende) kortingsabonnement, circa zeventig procent reist namelijk alleen op Keuzedagen en nooit met het kortingsabonnement.

Reputatie 7
Badge +2

Je kunt blijven drammen maar dit gaat niet gebeuren en is gezien de discussie over de spitstoeslag natuurlijk sowieso totaal onbespreekbaar.

Wie is hier nu aan het drammen… NS heeft dat voorstel voor de spitstoeslag al vaker gedaan en met goeie redenen is het er nooit door gekomen. Het kost namelijk alleen groepen reizigers extra maar lost niets op.

Verder geef je zelf aan dat veel senioren nu na 18.30 uur vertrekken. Als die vrij mogen kiezen gaan ze in de drukste treinen om 17.00 zitten en dat wil je nou net niet. 

Niet alleen senioren hoor, de rij voor de poortjes is veel diverser om half zeven. En hoe kom je er bij dat ze dan precies in de drukste treinen gaan zitten: soms is een kwartiertje eerder kunnen vertrekken al voldoende om nog makkelijk thuis te kunnen komen en niet net de laatste bus naar je dorpje te missen.

De avondspits is altijd al een bredere piek dan de ochtendspits geweest en juist door de middagspitsbeperking op de kortingsabonnementen wordt er nu twee extra piekjes in reizigers veroorzaakt die extra inzet nodig maken (niet dat NS dat ook werkelijk inzet overigens). Terwijl als je die reizigers uitsmeert over de hele middagspits je er waarschijnlijk helemaal niks van merkt.

 

 

Ongeveer veertig procent van de Keuzedagen-reizigers gebruikt drie of minder Keuzedagen per jaar. Daarmee maken zij geen optimaal gebruik van de zeven Keuzedagen die zij hebben. Klanten maken naast Keuzedagen weinig gebruik van het (verplichte bijbehorende) kortingsabonnement, circa zeventig procent reist namelijk alleen op Keuzedagen en nooit met het kortingsabonnement.

Dan moet je concluderen dat het product volledig zijn doel voorbij schiet en er mee kappen.

Badge +3

Dan moet je concluderen dat het product volledig zijn doel voorbij schiet en er mee kappen.

Juist, en (off-topic) dat begint al met de Dal Voordeel (voormalig VDU) reizigers. Dat zijn de ‘slapende’ abonnementhouders die het allemaal wel best vinden om ‘een paar tientjes’ per jaar te betalen om met 40% korting (of de Keuzedagen) te kúnnen reizen…

Toen ik er vlak na de introductie van Flex er eentje (geen senior dus Keuzedagen niet aan de orde) sprak rekende ik hem voor dat voor zijn incidentele reizen (meestal in de zomer en ook nog eens in het weekend) Flex veel interessanter was.

En toen kwam COVID-19 (dus meteen gepauzeerd). Hij is me nog steeds dankbaar voor die besparing.

Reageer