Welkom bij de NS Community!
Het verschilt weinig van een kaart met saldo die iemand van je steelt, en al helemaal niet als ‘automatisch saldo laden’ aan staat (waar je pas dagen later achter zou komen als je je kaart niet mist maar wel je bankrekening nauwlettend in de gaten houdt, of een melding van elke betaling krijgt op je telefoon).
De enige vorm van ‘beveiliging’ is om goed op je kaart te letten, net als een (contactloze) bankpas die gestolen kan worden..
Iemand die mijn bankpas steelt kan daar tot wel 150 euro mee pinnen, dat is namelijk de limiet voor het totaal aan contactloze betalingen voordat opnieuw de pincode ingevoerd moet worden. Overigens kan ik contactloos (of de gehele pas) op elk moment blokkeren/deblokkeren, of de limiet voor contactloos terug zetten naar 150 euro , zodat ik niet mijn pincode hoef in te toetsen (ik krijg keurig een meldig als die bijna bereikt is).
De ultieme beveiliging is natuurlijk controle onderweg (in de trein), waarbij iemand die jouw kaart gebruikt door de mand valt….
Als je op elk moment wilt kunnen zien wat er met je kaart gebeurd is, dan maak een Mijn OV-chip account aan https://www.ov-chipkaart.nl/in-en-uitchecken
Je moet dat wel zelf in de gaten houden, want je krijgt geen meldingen als je kaart gebruikt wordt. In de NS app kan dat wél (een melding op je telefoon bij elke in/uitcheck).