beantwoord

papieren factuur

  • 4 October 2023
  • 12 reacties
  • 180 Bekeken

!. Ik wil de facturen per post ontvangen.​​​​​​​

2.Ik zoek een email adres om met de n.s. te communiceren. 

​​​​​​​3.Waarom doet de n.s. er alles aan om de mensen het o.v. uit te jagen en voor de auto te laten kiezen. Helaas rijd ik geen auto (geen rijbewijs) om milieuredenen dus ben ik afhankelijk van o.v.

4.Graag een betaalbaar o.v. voor iedereen. Geen abonnementen meer, geen 1e klas meer, gewoon goedkoop o.v. dag in dag uit dezelfde prijs.

icon

Beste antwoord door Tochjo 4 October 2023, 10:12

Bekijk origineel

12 reacties

Badge +3
  1. NS verstuurt geen papieren facturen, ze zijn alleen digitaal beschikbaar.
     
  2. NS communiceert niet per mail. U kunt contact opnemen met de klantenservice via telefoon, chat, X/Twitter of Facebook.
     
  3. NS doet er niet alles aan om de mensen het openbaar vervoer uit te jagen. Is er een specifieke reden waarom u dit denkt?
     
  4. Een onderscheid in tarieven maakt het openbaar vervoer juist betaalbaar. Als voor iedereen dezelfde tarieven zouden gelden, dan zouden bijvoorbeeld jongeren duurder uit zijn dan nu, met hun dagkaart voor 7,95 euro. Ook ouderen, met Keuzedagen of korting op hun abonnement, betalen dan meer. Evenals reizigers die nu veel in het weekend of de daluren reizen met hun Weekend Vrij- of Dal Vrij-abonnement. Het staat iedereen vrij om ook een abonnement te nemen als zij voordeliger willen reizen. Hierbij neem ik aan dat de totale opbrengst van de vervoerbewijzen wel hetzelfde blijft. NS heeft immers gewoon de inkomsten nodig.

Waarschijnlijk heeft het meer te maken met de subsidie’s van de overheid. 

Als die meer zouden uitgeven aan het o.v. zou er een lage prijs voor iedereen gehanteerd kunnen worden.

Ja, ik snap dat u die inkomsten nodig heeft. Dus excuus : ik had niet moeten schrijven de n.s. maar de overheid.

Als u meer subsidie zou krijgen zou alles er eenvoudiger uit kunnen zien.

Nu is het zo dat voor mensen die niet vaak met het o.v. reizen en voor mensen die hun auto weg gedaan hebben een hele klus om uit te zoeken hoe ze betaalbaar kunnen reizen en om iets te snappen van de website en hoe ze moeten reizen.                                                                                                        Omdat ik mijn leven lang al met het o.v. reis vragen ze vaak mijn hulp.                                                              De overheid zou een voorbeeld moeten nemen aan andere landen. Ik ben regelmatig in Griekenland. Daar betaalt iedereen hetzelfde lage tarief, op alle stations is een wachtruimte , toilet, koffie e.d.       Maar ja , hoe krijgen we dat voor elkaar.  Misschien een enquete onder alle reizigers met de vraag of ze het ook allemaal zat zijn en willen dat de overheid meer doet. Zodat de overheid ook nog kan helpen om minder auto’s te laten rijden. En zo echt iets aan het milieu doet. etc etc

 

Chat is een robot die niet alles snapt en zegt dat het 45 minuten duurt voor je telefonisch contact hebt. Heel jammer dat er geen mogelijkheid is om facturen per post te ontvangen. 

@Tochjo

De "sociale" kortingen voor allerlei groepen moeten extra worden opgehoest door de rest van de reizigers waardoor het OV voor die reizigers onbetaalbaar geworden is. Waarom moet een reiziger met het minimumloon of met een bijstandsuitkering jongeren of pensionado's subsidiëren?

Dat er tariefverschillen zijn afhankelijk van vraag en aanbod is uiteraard geen probleem maar het is niet de taak van het OV om inkomenspolitiek te bedrijven. Zoals TS terecht aangeeft moet OV voor iedereen betaalbaar blijven en niet alleen voor een paar bevoordeelde groepen.

De overheid zou een voorbeeld moeten nemen aan andere landen. Ik ben regelmatig in Griekenland. Daar betaalt iedereen hetzelfde lage tarief, op alle stations is een wachtruimte , toilet, koffie e.d.  Maar ja , hoe krijgen we dat voor elkaar.  

Dat krijgen we alleen voor elkaar als we alle lonen met tientallen procenten verlagen zodat de loonkosten op het niveau van Griekenland komen.

Torenhoge lonen zoals in Nederland mogen aantrekkelijk lijken maar zijn een ramp voor arbeidsintensieve sectoren zoals bijv. zorg, OV, onderwijs, horeca, etc. omdat de arbeidsproductiviteit in die sectoren eigenlijk te laag is om die hele hoge lonen te kunnen betalen.

Je ziet hier vaker berichten van Nederlandse vakantiegangers of pensionado's die in zuidelijke landen verblijven en dan roepen dat alles daar veel goedkoper is. Dat is zo als je daar een Nederlands salaris of pensioen hebt maar niet als je daar van een modaal lokaal inkomen moet rondkomen.

Badge +3

@LoesTrein: ik zou, als fervent gebruiker van het openbaar vervoer, ook graag zien dat reizen per trein goedkoper wordt. Helaas heeft ook de overheid maar een beperkte hoeveelheid geld om uit te geven en geven veel politici de voorkeur aan andere doelen. Overigens ben ik een reiziger, net als u, geen medewerker van NS. Volgens mij zou u via de chat wel een medewerker van vlees en bloed moeten kunnen spreken als u daarom vraagt.

@Tamzin: mijn punt was dat het niet mogelijk is iedereen minder te laten betalen bij gelijkblijvende opbrengsten. Die gelijkblijvende opbrengsten kunnen natuurlijk worden gehaald door bepaalde groepen meer en andere minder te laten betalen, en dat is wederom een politieke afweging. Al zou NS ervoor kunnen kiezen binnen de eisen van de concessie wat minder voordeel aan jongeren en ouderen te geven, dat klopt.

Reputatie 7
Badge +3

@LoesTrein je post nu op een reizigers-helpen-reizigerscommunity. Behalve moderators zijn wij net als jij reizigers.

Een dalvrij abonnement is nog altijd goedkoper dan een auto voor deur hebben staan.

Ja, even wennen, ik schreef mijn vragen blijkbaar op de reizigers-helpen-reizigerscommunity en niet aan de n.s.                                                                                                                                                          Ik was een beetje gaar na het zoeken hoe ik kon communiceren over een papieren factuur.                   Dat klopt ja, het inkomen van veel Grieken ligt veel lager.                                                                      Voor mij zijn de prijzen daar spotgoedkoop met mijn AOW inkomen.                                                                                              Een auto voor de deur is duurder inderdaad, en vervuilender.                                                                       Ik zal jullie verder niet meer lastigvallen   en wens iedereen goede reis ,vooral diegenen die het meeste betalen terwijl ze in overvolle treinen zitten/staan in de spits 

Badge +3

De NS krijgt helemaal geen subsidie van de overheid want dat mag als vervoerder op het hoordrailnet helemaal niet.

Ze moeten toch echt hun eigen broek ophouden (uitgezonderd bijv. coronasteun, die alle bedrijven konden krijgen).

De overheid heeft weliswaar (beperkt) invloed op de bedrijfsvoering van de NS omdat de Staat de enige aandeelhouder is, en zij dus NS bestuurders kan benoemen.

Streekvervoerders (Arriva, Blauwnet, Qbuzz, Connexxion) krijgen wel subsidie, maar die komt van de provincies.

Reputatie 7

Een dalvrij abonnement is nog altijd goedkoper dan een auto voor deur hebben staan.

Dat is absoluut waar. Alleen hebben veel mensen er niets aan omdat ze nog altijd meerdere dagen per week voor 9.00 op het werk moeten zijn. Vanochtend was nog in het nieuws dat de files gemiddeld weer op het niveau zijn van net voor de coronatijd en dat met name in Noord-Brabant er een enorme stijging is.

Ook als er nog veel goedkopere onbeperkt-reizen abonnementen zouden zijn, zal je zien dat slechts een handvol mensen overstapt. Het ov zal nooit winnen en altijd een minimaal aandeel houden in de totale Nederlandse mobiliteit. 

En veel mensen met een vrij laag of minimuminkomen hebben (gek genoeg) vaak toch een (al dan niet tweedehandse ) auto voor de deur, is wat ik zo zie. Ook al kunnen ze op de fiets of met bus of trein naar het werk.

Ja, jammer hè. Als je alle reclame’s gelooft maakt een auto je gelukkiger. Het is ook zo zonde dat er gestimuleerd wordt zo veel mogelijk te kopen ook al moet je daarna naar de voedselbank.

Maar ik dwaal af, het gaat om het ov.

 

De NS krijgt helemaal geen subsidie van de overheid want dat mag als vervoerder op het hoordrailnet helemaal niet.

Ze moeten toch echt hun eigen broek ophouden (uitgezonderd bijv. coronasteun, die alle bedrijven konden krijgen).

De overheid heeft weliswaar (beperkt) invloed op de bedrijfsvoering van de NS omdat de Staat de enige aandeelhouder is, en zij dus NS bestuursleden mag benoemen.

Streekvervoerders (Arriva, Blauwnet, Qbuzz, Connexxion) krijgen wel subsidie, maar die komt van de provincies.

Dank je wel voor deze duidelijke uitleg. Ik weet zo weinig van politiek dat ik uitspraken doe als ; ‘ze’ moeten het beter doen, zonder er bij stil te staan wie ‘ze’ precies zijn.

Reageer