beantwoord

prijsverhoging kortingskaart

  • 3 June 2023
  • 10 reacties
  • 209 Bekeken

Ik krijg zojuist de aankondiging van een binnenkort af te schrijven bedrag voor mijn kortingskaart (40% korting, voorheen dalurenkaart). Die kost ruim 94 euro. Vorig jaar was dat ruim 86 euro. Ik vind dat nogal een forse verhoging (10%). Zonder enige vooraankondiging. 

icon

Beste antwoord door Tochjo 3 June 2023, 08:41

Bekijk origineel

10 reacties

Badge +3

U hebt waarschijnlijk een Dal Voordeel-abonnement met Keuzedagen 2e klas. Deze combinatie kostte vorig jaar 87,70 euro en nu 94,70 euro. De prijs is dus omhoog gegaan met een kleine acht procent, niet met tien procent.

Deze relatief hoge stijging voor uw abonnement komt onder meer doordat NS ervoor gekozen heeft abonnementen voor forenzen juist in prijs te verlagen, in de hoop deze groep te verleiden (weer) de trein te nemen.

Overigens stuurt NS voorafgaand aan de incasso wel een mail hierover. Als u deze niet hebt gehad, dan raad ik u aan rechtstreeks contact op te nemen met de klantenservice via telefoon, chat, Twitter of Facebook om te kijken waarom niet.

Reputatie 7
Badge +3

Ook 8% is nog steeds een forse verhoging, maar NS is zeker niet het enige bedrijf met dergelijke verhogingen. Mijn TV abonnement gaat komende maand met 10% omhoog, mijn zorgverzekering is dit jaar 25% gestegen, ook voor de gemeentelijk heffingen / waterschap ben ik ruim 10% meer kwijt en dan heb ik nog maar niet over energie en boodschappen. Ook voor NS wordt alles duurder en moeten ze mee met de inflatie. Het is gewoon niet anders helaas. 

Ook 8% is nog steeds een forse verhoging, maar NS is zeker niet het enige bedrijf met dergelijke verhogingen.

Voor komend jaar voorziet het OV een stijging van 10%.

mijn zorgverzekering is dit jaar 25% gestegen

Dan snap ik niet dat je niet bent overgestapt want dat is een veelvoud van elders. Die van mij bij NN ging maar 4% omhoog, gemiddeld was het iets van 7-8%..

Ook voor NS wordt alles duurder en moeten ze mee met de inflatie. Het is gewoon niet anders helaas. 

Die gigantische CAO-verhoging moet inderdaad ook ergens van betaald worden te meer daar er niets gebeurt om de arbeidsproductiviteit eindelijk eens wat te verhogen.

Reputatie 7
Badge +3

 

mijn zorgverzekering is dit jaar 25% gestegen

Dan snap ik niet dat je niet bent overgestapt want dat is een veelvoud van elders. Die van mij bij NN ging maar 4% omhoog, gemiddeld was het iets van 7-8%..

Overstappen had niet zo veel zin, ik was een aantal jaar geleden al over gestapt naar wat toen zo ongeveer de goedkoopste was en ook nu was deze nog steeds één van de goedkoopste en het verschil was maar klein. Het grootste deel van stijging kwam door een veel lagere korting vanwege het maximale vrijwillige eigen risico. 

 

Badge +3

Overstappen had niet zo veel zin, ik was een aantal jaar geleden al over gestapt naar wat toen zo ongeveer de goedkoopste was en ook nu was deze nog steeds één van de goedkoopste en het verschil was maar klein. Het grootste deel van stijging kwam door een veel lagere korting vanwege het maximale vrijwillige eigen risico.

Had je toevallig een collectiviteitskorting (zoals via Consumentenbond, United Consumers e.d)? Dan betaal je inderdaad flink meer omdat die niet meer gegeven mag worden op de basisverzekering.

Bij mij viel de stijging mee, maar dat is omdat ik nu 385 euro eigen risico heb terwijl ik dat vorig jaar afgekocht had voor ca. 12 euro per maand. Appels en peren, want als ik die 385 euro opmaak (nieuwe bril, mondzorg en medicatie en zo) gaat het toch om 32 euro per maand, dus 20 euro meer dan vorig jaar 😥

Qua energie heb ik enorm bespaard (ongeveer de helft!) door een overstap naar dynamisch contract en door zelf een boel te bezuinigen (nieuwe wasmachine, koelkast, 3x per week 10 minuten douchen i.p.v. elke dag een kwartier, etc.) https://enever.nl/energieleveranciers

Reputatie 7
Badge +3

Had je toevallig een collectiviteitskorting (zoals via Consumentenbond, United Consumers e.d)? Dan betaal je inderdaad flink meer omdat die niet meer gegeven mag worden op de basisverzekering.

 

Nee, had geen collictiviteitskorting, al niet meer sinds 2019 toen ik die nog had wel via mijn werkgever. Vanwege de reorganisatie waardoor ik mijn baan zou kwijtraken ben ik toen gaan vergelijken en uiteindelijk bleek de verzekering met de korting via de werkgever nog een stuk duurder te zijn dan de goedkope ZieZo verzekering waar ik toen naar overstapte. Met de korting van per jaar betalen, betaal ik nu iets meer dan €111 per maand waar dat vorig jaar nog €89 was. 

Maar goed, gaat verder niet over de zorgverzekering maar ging er om dat zo ongeveer alles een stuk duurder is geworden, sommige dingen gaan in 1 keer veel omhoog en andere dingen iedere keer een beetje en per jaar is dat ook 10 of 15%. of zelfs meer. En NS blijft niet achter. NS is ook niet het enige bedrijf waar de werknemers een forse loonsverhoging hebben gekregen of afgedwongen, al wordt hier nog wel eens de indruk gewekt dat dat wel zo is. 

Badge +3

En NS blijft niet achter. NS is ook niet het enige bedrijf waar de werknemers een forse loonsverhoging hebben gekregen of afgedwongen, al wordt hier nog wel eens de indruk gewekt dat dat wel zo is. 

Klopt, heb er zelf 12% bij gekregen (nou ja 8% en volgend jaar nog 4%) plus nog wat gunstige wijzigingen qua werk-rusttijden (voor een los ritje van bijv. 40 minuten wordt een vol uur betaald).

Reputatie 7
Badge +3

Klopt, heb er zelf 12% bij gekregen (nou ja 8% en volgend jaar nog 4%) plus nog wat gunstige wijzigingen qua werk-rusttijden (voor een los ritje van bijv. 40 minuten wordt een vol uur betaald).

Mooi toch. Uitkeringen waren ook 10% omhoog vanaf januari en zullen denk ik per 1 juli ook weer iets verhoogd worden. Mijn broer bij de ING heeft ook een leuke verhoging gehad en eenmalig een bedrag ineens. Ik heb maar zelf gezorgd voor verhoging door mijn investeringen wat op te voeren en de hogere rentes voor crowdfundprojecten hielpen ook een beetje mee. Maar met een verhoging van 10 tot 15% hou je net de inflatie bij, het is nu eenmaal zo. 

Klopt, heb er zelf 12% bij gekregen (nou ja 8% en volgend jaar nog 4%) plus nog wat gunstige wijzigingen qua werk-rusttijden (voor een los ritje van bijv. 40 minuten wordt een vol uur betaald).

Mooi toch. Uitkeringen waren ook 10% omhoog vanaf januari en zullen denk ik per 1 juli ook weer iets verhoogd worden. 

Mijn pensioen ging maar 3% omhoog dit jaar en mijn AOW 5% (door een kortingstruc) en dan zijn prijsstijgingen van 10-12% toch wat hinderlijk. WW en bijstand gingen inderdaad wel fors omhoog.

Maar goed, ik kan ook makkelijk op de trein bezuinigen want ik heb geen noodzakelijk woonwerkverkeer meer. Een dagje weg is geen noodzaak, zelfde geldt voor de horeca.

Mijn pensioen ging maar 3% omhoog dit jaar en mijn AOW 5% (door een kortingstruc) en dan zijn prijsstijgingen van 10-12% toch wat hinderlijk. WW en bijstand gingen inderdaad wel fors omhoog.

Maar goed, ik kan ook makkelijk op de trein bezuinigen want ik heb geen noodzakelijk woonwerkverkeer meer. Een dagje weg is geen noodzaak, zelfde geldt voor de horeca.

Zo zo zo, zomaar 5% meer AOW en wie gaat dat dan weer betalen ???  Wij met zijn allen zeker van ons belastinggeld.

Je hebt het zeker niet geweigerd om ons een plezier te doen en er zo voor te zorgen dat wij straks niet meer belasting moeten betalen of wel?

 

Reageer