Prijsverhogingen

  • 15 November 2022
  • 27 reacties
  • 449 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 1 reactie

We hebben het geprobeerd, maar de aangekondigde verhogingen (in ons geval ruim 16%) in samenhang met service en drukte maakt het gebruik van het OV niet langer verteerbaar. Dan toch maar weer met de auto. 


27 reacties

We hebben het geprobeerd, maar de aangekondigde verhogingen (in ons geval ruim 16%) in samenhang met service en drukte maakt het gebruik van het OV niet langer verteerbaar. Dan toch maar weer met de auto. 

Verstandig en ook prettig dat u meewerkt om anderen die niet de keuze van een auto hebben wat meer plaats te geven.

Reputatie 7
Badge +3

Dankjewel voor jouw keuze voor de auto. Jij gaat bijdragen aan een hoger stikstofgehalte. Omwonenden van grote wegenprojecten zijn blij met jou. Het verbreden van o.a. de A27 kan zo uitgesteld worden. Je staat dan wel iets langer in de file, maar je bent korter onderweg dan met jouw overstap van 59 minuten, vanwege de 1x per uur een trein planning. Je spreekt over wij, dus met jouw overstap naar de auto komen er meerdere plaatsen in de trein vrij. De vraag is of deze plaatsen meerdere dagen per week of 7 dagen per jaar vrijkomen. 

Dankjewel voor jouw keuze voor de auto. Jij gaat bijdragen aan een hoger stikstofgehalte.

 

Nee toch? Stikstofoxiden worden opgevangen door de katalysator. Er komt wel veel CO2 vrij. Maar goed, iedereen moet zelf die keuze maken. Laten we niet te hard oordelen, er zijn geen manieren om uitstoot helemaal te voorkomen.

Nu maar hopen dat de autokosten niet meer stijgen dan 16%.

Ik wil graag met het OV reizen, maar kan het gewoon niet meer betalen. Raar toch dat OV duurder is dan de auto (de melkkoe van weleer)?

Raar toch dat OV duurder is dan de auto (de melkkoe van weleer)?

Dat is helemaal niet zo raar. Bij het OV is veruit de grootste kostenpost personeelskosten en die heb je bij de auto niet omdat je daar alles zelf doet. Het is dan ook niet voor niets dat OV het juist in landen met hoge lonen moeilijk heeft. 

Reputatie 7

Bij het OV is veruit de grootste kostenpost personeelskosten en die heb je bij de auto niet omdat je daar alles zelf doet. Het is dan ook niet voor niets dat OV het juist in landen met hoge lonen moeilijk heeft. 

Dat gaat niet altijd op. Zwitserland heeft hoge lonen, ov is prijzig maar heeft het toch lang niet zo moeilijk als hier. Bij ons blijven vooralsnog percentueel gezien meer mensen weg.

Bovendien worden de tarieven in het Zwitserse ov in 2023 niet verhoogd en komen er vanaf 11 dec. nieuwe abonnementsvormen gericht op mensen die gedeeltelijk thuis werken.

Bij het OV is veruit de grootste kostenpost personeelskosten en die heb je bij de auto niet omdat je daar alles zelf doet. Het is dan ook niet voor niets dat OV het juist in landen met hoge lonen moeilijk heeft. 

Dat gaat niet altijd op. Zwitserland heeft hoge lonen, ov is prijzig maar heeft het toch lang niet zo moeilijk als hier. Bij ons blijven vooralsnog percentueel gezien meer mensen weg.

Bovendien worden de tarieven in het Zwitserse ov in 2023 niet verhoogd. Dat is bij ons wel anders.

In Zwitserland is de subsidie voor het spoor opgelopen tot meer dan 5 miljard Sfr (incl infra) per jaar en daar begint vanuit de politiek steeds meer kritiek op te komen. De SBB bezuinigt daarom momenteel vooral flink op de personeelskosten (terwijl NS daar juist steeds meer geld aan uitgeeft). Veel regionale treinen hebben bijv. inmiddels eenmansbediening.

Dat meer mensen wegblijven zit in Nederland vooral in de torenhoge prijzen voor spitsabonnementen. Juist die zijn in Zwitserland zeker in verhouding tot de lonen wat vriendelijker geprijsd. Corona heeft pijnlijk aangetoond dat NS vooral in de spits erg kwetsbaar is.

Reputatie 7
Badge +3

Ik wil graag met het OV reizen, maar kan het gewoon niet meer betalen. Raar toch dat OV duurder is dan de auto (de melkkoe van weleer)?

Bij de kosten van de auto moet je wel alles meerekenen, niet alleen de benzine die je wegrijdt. Dus ook de verzekering, wegenbelasting, onderhoud, reparaties, afschrijving en de aanschaf van die auto. Plus als je ergens heen gaat moet er in veel steden betaald worden om te parkeren. 

Mijn toenmalige directe collega had eens uitgerekend wat zij met alles meegenomen kwijt was aan haar auto en dat naast het bedrag van mijn Traject Vrij abonnement gelegd. Ik werkte 5 dagen, zij 3 dagen, maar zij was wel per maand meer kwijt aan die auto dan ik aan mijn treinabonnement. En dat was zeker al 3 of 4 jaar geleden (als het niet langer geleden is) en dus met lagere benzineprijzen. 

Ik wil graag met het OV reizen, maar kan het gewoon niet meer betalen. Raar toch dat OV duurder is dan de auto (de melkkoe van weleer)?

Bij de kosten van de auto moet je wel alles meerekenen, niet alleen de benzine die je wegrijdt. Dus ook de verzekering, wegenbelasting, onderhoud, reparaties, afschrijving en de aanschaf van die auto. Plus als je ergens heen gaat moet er in veel steden betaald worden om te parkeren. 

Voor de meeste mensen staat de auto niet ter discussie omdat veel lokaties met OV niet bereikbaar zijn. Als er dus gekozen moet worden tussen of OV of auto zal het OV worden opgegeven. Ik woon bijv. in Brabant waar er in de avond en het weekend op veel plaatsen helemaal geen OV meer is.

OV is dus hooguit een aanvulling op de auto en dan draait het om de variabele kosten. En die zijn bij OV hoger dan bij de auto mede omdat het OV te arbeidsintensief is georganiseerd. 

Dan is de discussie toch klaar? De NS hoeft helemaal niet te concurreren met vervoer waar alleen de variabele kosten tellen.

Reputatie 5

Dankjewel voor jouw keuze voor de auto. Jij gaat bijdragen aan een hoger stikstofgehalte.

 

Nee toch? Stikstofoxiden worden opgevangen door de katalysator. Er komt wel veel CO2 vrij.

 

Nou, dat is maar hoe je het bekijkt. Als je het met de CO2 uitstoot van vliegtuigen per kilometer vergelijkt, is de auto nog behoorlijk schoon, zeker als je met meerdere personen rijdt. Eén vliegvakantie naar Spanje minder en je kunt heel veel kilometers autorijden totdat je op dezelfde CO2-uitstoot zit. 

Reputatie 7
Badge +3

Dat meer mensen wegblijven zit in Nederland vooral in de torenhoge prijzen voor spitsabonnementen. Juist die zijn in Zwitserland zeker in verhouding tot de lonen wat vriendelijker geprijsd. Corona heeft pijnlijk aangetoond dat NS vooral in de spits erg kwetsbaar is.

Ik vraag me af of het vooral de prijzen zijn. Voor veel mensen worden de reiskosten vergoed. Denk eerder dat het de complete onbetrouwbaarheid, chaos en anarchie op het spoor is. Een keer je baas bellen dat je iets later komt, is geen probleem. Maar als dat drie keer per week gebeurt, gaat je baas daar wel iets van vinden. Af en toe moeten staan in de spits, is geen probleem. Maar dagelijks als sardientjes in een veel te korte trein geduwd worden wel. Af en toe 's iemand die iets te luid belt, vooruit. Maar constant geluid uit minstens drie telefoons zonder oortjes om je heen horen, wordt erg vervelend. Als je dan nu eenmaal gewend bent om comfortabel in je autootje te zitten en af en toe 's in de file te staan, is de motivatie om de trein weer te pakken erg laag denk ik.

Ik vond treinreizen altijd heerlijk, maar de lol is er wel behoorlijk af de laatste tijd. Ik zou het momenteel ook niemand aanraden.

Reputatie 7
Badge +1

Dat meer mensen wegblijven zit in Nederland vooral in de torenhoge prijzen voor spitsabonnementen. Juist die zijn in Zwitserland zeker in verhouding tot de lonen wat vriendelijker geprijsd. Corona heeft pijnlijk aangetoond dat NS vooral in de spits erg kwetsbaar is.

Ik vraag me af of het vooral de prijzen zijn. Voor veel mensen worden de reiskosten vergoed. Denk eerder dat het de complete onbetrouwbaarheid, chaos en anarchie op het spoor is. Een keer je baas bellen dat je iets later komt, is geen probleem. Maar als dat drie keer per week gebeurt, gaat je baas daar wel iets van vinden. Af en toe moeten staan in de spits, is geen probleem. Maar dagelijks als sardientjes in een veel te korte trein geduwd worden wel. Af en toe 's iemand die iets te luid belt, vooruit. Maar constant geluid uit minstens drie telefoons zonder oortjes om je heen horen, wordt erg vervelend. Als je dan nu eenmaal gewend bent om comfortabel in je autootje te zitten en af en toe 's in de file te staan, is de motivatie om de trein weer te pakken erg laag denk ik.

Ik vond treinreizen altijd heerlijk, maar de lol is er wel behoorlijk af de laatste tijd. Ik zou het momenteel ook niemand aanraden.

Juist. Dat dus.

 

Ik ga zo meteen naar Rotterdam, ik heb een afspraak om 12.00 uur. Ik vertrek maar een half uur eerder want ja NS. Aangezien ik 1e klas reis heb ik dan wel de hoop op een stoel. Maar ik weet nu al dat ik mij tijdens die 1 ½ uur flink ga irriteren aan allerlei zaken. Huidig beleid ontmoedigt gewoon het reizen.

 

Valt mij ook op twitter dat er relatief veel wordt gemeld dat mensen hun abonnement gaan opzeggen.

Reputatie 7
Badge +3

Dankjewel voor jouw keuze voor de auto. Jij gaat bijdragen aan een hoger stikstofgehalte.

 

Nee toch? Stikstofoxiden worden opgevangen door de katalysator. Er komt wel veel CO2 vrij.

 

Nou, dat is maar hoe je het bekijkt. Als je het met de CO2 uitstoot van vliegtuigen per kilometer vergelijkt, is de auto nog behoorlijk schoon, zeker als je met meerdere personen rijdt. Eén vliegvakantie naar Spanje minder en je kunt heel veel kilometers autorijden totdat je op dezelfde CO2-uitstoot zit. 

Ik ben nog nooit in Spanje geweest en heb geen auto, nooit gehad ook, dus kan er zonder mij schuldig te voelen over co2 uitstoot met het vliegtuig naar toe.

Reputatie 7
Badge +3

@mrfreeze die volle treinen zijn van alle tijden: in de jaren ‘80 regelmatig moeten staan in de trein naar Amsterdam tijdens mijn studie. En toen bestond SRP nog niet, veel studenten woonden in hun studiestad en gingen niet elk weekend naar het ouderlijk huis. Er zijn altijd een aantal trajecten geweest waar het altijd druk is in de trein. Meestal randstad.

Reputatie 7
Badge +3

Volgens mij ging mijn bijdrage niet over af en toe/regelmatig moeten staan in de spits.

Reputatie 7
Badge +3

Ik wil graag met het OV reizen, maar kan het gewoon niet meer betalen. Raar toch dat OV duurder is dan de auto (de melkkoe van weleer)?

Bij de kosten van de auto moet je wel alles meerekenen, niet alleen de benzine die je wegrijdt. Dus ook de verzekering, wegenbelasting, onderhoud, reparaties, afschrijving en de aanschaf van die auto. Plus als je ergens heen gaat moet er in veel steden betaald worden om te parkeren. 

Voor de meeste mensen staat de auto niet ter discussie omdat veel lokaties met OV niet bereikbaar zijn. Als er dus gekozen moet worden tussen of OV of auto zal het OV worden opgegeven. Ik woon bijv. in Brabant waar er in de avond en het weekend op veel plaatsen helemaal geen OV meer is.

OV is dus hooguit een aanvulling op de auto en dan draait het om de variabele kosten. En die zijn bij OV hoger dan bij de auto mede omdat het OV te arbeidsintensief is georganiseerd. 

Er is ook een groep OV reizigers die geen auto heeft en misschien ook geen rijbewijs. Of wel een auto maar die wordt door de andere partner in het huishouden gebruikt voor woon-werkverkeer, dan kun je er bv wel (samen) mee een dagje weg maar niet dagelijks mee naar werk. Als je alleen rekent met de variabele kosten is de trein altijd duurder dan de auto, niet alleen nu door de prijsverhogingen. Zelf heb ik geen auto en geen rijbewijs, woon in Leiden waar wel in de avond en weekenden bussen rijden. 

Procentueel zit de grootste stijging van de NS abonnementsprijzen nu bij Weekend Vrij en Dal Vrij en dan vooral bij de prijzen voor 65+, en juist dat zijn de abonnementen waarbij je met veel reizen een stuk goedkoper uit kan zijn dan met de auto. Het hangt er wel van af hoe vaak je reist, reis je niet zo vaak dat je misschien maar net je je abonnemenstgeld er uit haalt dan kun je je inderdaad afvragen of het straks nog wel rendabel is.

De laatste tijd zie ik echter vaker opmerkingen als “misschien moet ik toch maar een auto kopen” of “toch maar eens mijn rijbewijs halen”. En dan gaat het vooral om de frustratie van het treinreizen, minder treinen, kortere en drukkere treinen, de vele werkzaamheden en storingen. 

Dankjewel voor jouw keuze voor de auto. Jij gaat bijdragen aan een hoger stikstofgehalte.

 

Nee toch? Stikstofoxiden worden opgevangen door de katalysator. Er komt wel veel CO2 vrij.

 

Nou, dat is maar hoe je het bekijkt. Als je het met de CO2 uitstoot van vliegtuigen per kilometer vergelijkt, is de auto nog behoorlijk schoon, zeker als je met meerdere personen rijdt. Eén vliegvakantie naar Spanje minder en je kunt heel veel kilometers autorijden totdat je op dezelfde CO2-uitstoot zit. 

Ja en vergeleken met de fiets niet. Maar laten we vergelijken met de trein.

Dat meer mensen wegblijven zit in Nederland vooral in de torenhoge prijzen voor spitsabonnementen. Juist die zijn in Zwitserland zeker in verhouding tot de lonen wat vriendelijker geprijsd. Corona heeft pijnlijk aangetoond dat NS vooral in de spits erg kwetsbaar is.

Ik vraag me af of het vooral de prijzen zijn. Voor veel mensen worden de reiskosten vergoed. 

Werkgevers vergoeden veelal een bedrag in geld afhankelijk van de afstand. De werknemer kan dan zelf beslissen of hij met de trein of met auto wil gaan. En die werknemer maakt dan wel die variabele kosten afweging.

Overigens krijgt 30% van de werknemers geen reiskostenvergoeding.

@mrfreezedie volle treinen zijn van alle tijden: in de jaren ‘80 regelmatig moeten staan in de trein naar Amsterdam tijdens mijn studie. En toen bestond SRP nog niet, veel studenten woonden in hun studiestad en gingen niet elk weekend naar het ouderlijk huis. Er zijn altijd een aantal trajecten geweest waar het altijd druk is in de trein. Meestal randstad.

Die volle treinen wel maar al die uurdiensten die er zo meteen komen waren er voor het laatst in de jaren 60.

Dankjewel voor jouw keuze voor de auto. Jij gaat bijdragen aan een hoger stikstofgehalte.

 

Nee toch? Stikstofoxiden worden opgevangen door de katalysator. Er komt wel veel CO2 vrij.

 

Nou, dat is maar hoe je het bekijkt. Als je het met de CO2 uitstoot van vliegtuigen per kilometer vergelijkt, is de auto nog behoorlijk schoon, zeker als je met meerdere personen rijdt. Eén vliegvakantie naar Spanje minder en je kunt heel veel kilometers autorijden totdat je op dezelfde CO2-uitstoot zit. 

Ja en vergeleken met de fiets niet. Maar laten we vergelijken met de trein.

CO2 is iets voor milieufreaks, politici en media maar helemaal geen overweging voor de gemiddelde Nederlander.

Reputatie 7
Badge +3

Werkgevers vergoeden veelal een bedrag in geld afhankelijk van de afstand. De werknemer kan dan zelf beslissen of hij met de trein of met auto wil gaan. En die werknemer maakt dan wel die variabele kosten afweging.

Overigens krijgt 30% van de werknemers geen reiskostenvergoeding.

Voor veel mensen is het niet eens een kostenoverweging, die willen gewoon niet met de trein. De deur-tot-deur reistijd is in veel gevallen langer omdat je ook nog van treinstation van/naar je huisadres en werkadres moet. Ik deed er met de trein bijna een uur over op werk te komen, mijn collega die in dezelfde wijk woont deed het in de helft dan de tijd met de auto. Tel daar dan nog de extra reistijd vanwege vertragingen en werkzaamheden bij op, plus de vaak volle treinen in de spits. Als er op een afdeling van 20 - 30 personen 1 of 2 met de trein gaan is de rest gelijk genezen van het idee om met de trein te gaan als ze iedere keer de frustraties van de treinreizigers moeten aanhoren en zien hoevaak die later op werk zijn omdat er weer eens wat was met de treinen. 

 

 

 

.Procentueel zit de grootste stijging van de NS abonnementsprijzen nu bij Weekend Vrij en Dal Vrij en dan vooral bij de prijzen voor 65+, en juist dat zijn de abonnementen waarbij je met veel reizen een stuk goedkoper uit kan zijn dan met de auto. Het hangt er wel van af hoe vaak je reist, reis je niet zo vaak dat je misschien maar net je je abonnemenstgeld er uit haalt dan kun je je inderdaad afvragen of het straks nog wel rendabel is.

De laatste tijd zie ik echter vaker opmerkingen als “misschien moet ik toch maar een auto kopen” of “toch maar eens mijn rijbewijs halen”. En dan gaat het vooral om de frustratie van het treinreizen, minder treinen, kortere en drukkere treinen, de vele werkzaamheden en storingen. 

NS zit niet meer zo te wachten op reizigers met spotgoedkope DalVrij of Weekendvrij abonnementen. In het verleden was de redenering van NS: de treinen rijden in de daluren toch dus proberen we ze via goedkope tarieven te vullen. Maar nu is de redenering: als er in de daluren onvoldoende goed betalende reizigers zijn verminderen we het aantal treinen.

Reputatie 7

Voor veel mensen is het niet eens een kostenoverweging, die willen gewoon niet met de trein. De deur-tot-deur reistijd is in veel gevallen langer omdat je ook nog van treinstation van/naar je huisadres en werkadres moet. Ik deed er met de trein bijna een uur over op werk te komen, mijn collega die in dezelfde wijk woont deed het in de helft dan de tijd met de auto. Tel daar dan nog de extra reistijd vanwege vertragingen en werkzaamheden bij op, plus de vaak volle treinen in de spits. Als er op een afdeling van 20 - 30 personen 1 of 2 met de trein gaan is de rest gelijk genezen van het idee om met de trein te gaan als ze iedere keer de frustraties van de treinreizigers moeten aanhoren en zien hoevaak die later op werk zijn omdat er weer eens wat was met de treinen. 

Nou precies. Het hoofdkantoor van mijn werkgever promoot OV-gebruik, groen en zo, stukje beweging, hartstikke goed voor je! Kantoor is 10 minuten lopen van de dichtstbijzijnde bushalte (bus rijdt wel langs al die kantoren daar, maar er is geen halte meer!) Een treinstation is er niet in de buurt. Vrijwel niemand komt met ov. Waarom niet? Het moet niet teveel moeite en tijd kosten. Tijd is kostbaar. Ook moet het praktisch en comfortabel zijn.

Veel collega's zouden eerst met de trein en dan nog eens met de bus moeten. Totale reistijd inclusief lopen voor de meesten zo gemiddeld 1.30 uur. En met de auto? 30 - 45 minuten van deur tot deur. De helft van de ov-reistijd maar liefst. Daarnaast moeten er ook vaak eerst nog kinderen naar school gebracht worden en dan zit je toch al in de auto. Om dit alles staan de Brabantse wegen dus mede zo vol.

OV is buiten de grotere steden in de Randstad alleen handig als je vlak bij een station woont/werkt. Of alle tijd hebt.

Daarnaast willen veel mensen zich niet eens vermoeien met of verdiepen in ov-gebruik. Het heeft gewoon een slecht, duur en traag imago.

Reputatie 7
Badge +3

Dat is niet alleen in Brabant het geval, ook in de Randstad waar alles zo makkelijk met het OV bereikbaar zou zijn. Mijn voormalige werkgever verhuisde in 2014 van Zoeterwoude naar Delft. Ik woon in Leiden dichtbij station De Vink en Zoeterwoude en dat was iets van 20 -25 minuten fietsen. De meeste collega's woonden in de regio, Leiden, Leiderdorp, Voorschoten, Oegstgeest, Zoeterwoude, Hazerswoude, Koudekerk, Alphen en een groot deel kwam op de fiets, sommige altijd, anderen deels afhankelijk van het weer en andere redenen waaronder inderdaad ook kinderen naar school brengen.

Eenmaal verhuisd naar Delft kwam bijna iedereen met de auto, 2 a 3 met e-bike (de fanatieke fietsers) en ongeveer even zoveel met het OV op een totaal van pakweg 200 werknemers. Gaandeweg kwamen er wel meer mensen te werken die uit de regio Delft kwamen, maar de meeste mensen uit de Zoeterwoude tijd bleven met de auto komen.

Leiden - Delft is op zich een goede treinverbinding maar van station Delft naar kantoor kost ook nog minstens een kwartier met een drukke bus vol met TU studenten of net zo lang fietsen. Dan had ik nog het geluk om 6 minuten lopen vanaf station De Vink te wonen, maar als je ook nog vanaf huis een kwartier kwijt bent om naar station te gaan loopt de reistijd nog meer op. En dat is dan alleen nog als er niets tegen zit. Hoevaak ik niet 's morgens een kwartier of een half uur later op werk was omdat er weer eens een trein niet reed, een trein vertraging had waardoor ik mijn overstap miste zijn niet te tellen. Net zoals dat ik 's avonds nog maar eens een kwartier of half uur later thuis was. Collega's met auto die om 5 uur van werk gingen waren meestal om half 6 thuis, ik om 6 uur als alles mee zat, maar dus ook regelmatig kwart over 6 of half 7 en soms nog later. Dat ik dan met mijn treinabonnement en geen auto voor de deur uiteindelijk goedkoper uit was, ook omdat ik door het stuk van station naar kantoor te fietsen ipv de bus te nemen en daardoor overhield van mijn reiskostenvergoeding, was een schrale troost. 

De met de auto reizende collega's waren met geen stok de trein in te krijgen, zeker niet als ze weer eens zagen hoe vaak ik en een andere collega die ook met de trein ging later op werk waren of rond een uur 4, half 5 alweer begonnen te stressen omdat er door een storing weer eens geen treinen reden. De reden dat de andere collega's dat niet met de trein gingen was dus niet omdat de trein duurder was, maar vanwege de langere reistijd plus alle ellende die gepaard gaat met treinreizen. Met de auto gaan is natuurlijk ook niet altijd rozengeur en manenschijn, kijk maar naar vandaag en het recordaantal km aan file, maar overal wint bij de meeste forensen de auto het nog wel steeds.

Reageer