beantwoord

Problemen met wisselen abonnement op OV-Chipkaart

  • 19 May 2023
  • 4 reacties
  • 137 Bekeken

Hoi, 

Aangezien ik recentelijk ben afgestudeerd, heb ik mijn studentenreisproduct op mijn OV-Chipkaart stopgezet. Ik heb dit volgens instructies gedaan door naar een OV-ophaalautomaat te gaan. Vanwege het feit dat ik veel moet reizen voor mijn nieuwe baan, heb ik ervoor gekozen om het "NS Flex Altijd Voordeel" te bestellen als product. Ik heb hier echter niet goed over nagedacht en heb dit product op dezelfde kaart gezet. Ondanks dat ik deze bestelling kon ophalen en het product op mijn kaart staat (volgens mijn NS-account), kan ik niet gebruik maken van het NS Flex product bij het reizen. Het lijkt er hierbij op dat geen nieuwe bestellingen op mijn OV-Chipkaart worden geaccepteerd (bestelling voor saldo lukt ook niet).

Heeft iemand tips hoe ik dit het beste kan oplossen? Dien ik hiervoor een nieuwe kaart te bestellen en is het hierbij mogelijk om dit abonnement gemakkelijk over te zetten?

Alvast bedankt!

David

icon

Beste antwoord door Tamzin 19 May 2023, 18:04

Bekijk origineel

4 reacties

Bij Flex wordt alleen het product Flex als zodanig op je kaart gezegd via de kaartautomaat. Het actuele Flex abonnement Altijd Voordeel staat alleen in de computer. Zodra je reist check je in en uit met Flex en de computer matcht dan later in het backoffice je reizen met je abonnement. Bij in- en uitchecken zie je altijd alleen "Flex In" resp. "Flex Uit" op het schermpje.

Het voordeel hiervan is dat als je binnen Flex van abonnement wisselt je niet steeds langs de kaartautomaat hoeft om dat op je kaart aan te passen. Op je kaart blijft alleen het product Flex staan.

Op saldo reizen kan niet bij Flex dus kun je ook geen saldo laden. Reiskosten (ook voor bus en tram) worden bij Flex altijd achteraf verrekend via je automatisch geïncasseerde maandelijkse rekening.

Een eventueel saldo dat nog op je kaart stond toen je Flex aanschafte wordt automatisch verrekend.

Ik denk dat er dus niets is wat opgelost moet worden.

Hoi Tamzin, 

Bedankt voor de snelle en duidelijke reactie! Ik heb in de tussentijd ook verder op dit forum gekeken en zie inderdaad dat het later in rekening wordt gebracht. Ik denk dat het product inderdaad goed op mijn kaart is gezet.

Even ter controle; ik krijg zelf niet de tekst "Flex in" en "Flex uit" op het schermpje te zien, maar "reizen op rekening". Ik neem aan dat dit ook correct is en dat het dan later in rekening wordt gebracht?

 

Badge +3

Ja, NS Flex staat op een kaart als product Reizen op Rekening NS, en wat je betaalt voor een reis wordt (achteraf, kan enkele dagen duren) door het systeem bepaald.

Je zou het kunnen controleren bij een automaat ‘toon producten op kaart’, maar dat klopt dus.

Voordeel daarvan is dat je het achterliggende Flex abonnement kunt wijzigen zonder elke keer naar een automaat te hoeven om dat te bevestigen (bestelling ophalen). Voor een klassewissel hetzelfde, geen automaat voor nodig.

Saldo op je kaart is zelden nodig (dat krijg je dan ook terug op je volgende factuur), en dat kan dus ook niet meer bij NS automaten.

Soms is saldo nog wel nodig (nachtbussen, veerpontjes, watertaxi waar je een vaste prijs per rit betaalt en niet hoeft uit te checken). Dan kan je online saldo bestellen via OV-chipkaart (ophalen kan ook bij NS automaten) of saldo laden bij een supermarkt e.d.

Hoi Tamzin, 

Bedankt voor de snelle en duidelijke reactie! Ik heb in de tussentijd ook verder op dit forum gekeken en zie inderdaad dat het later in rekening wordt gebracht. Ik denk dat het product inderdaad goed op mijn kaart is gezet.

Even ter controle; ik krijg zelf niet de tekst "Flex in" en "Flex uit" op het schermpje te zien, maar "reizen op rekening". Ik neem aan dat dit ook correct is en dat het dan later in rekening wordt gebracht?

 

Ja, "reizen op rekening" klopt. Dat IN en UIT is als je incheckt met een bankpasje.

Reageer