beantwoord

Rare communicatie door NS bij opzeggen NS Flex

  • 3 May 2023
  • 4 reacties
  • 164 Bekeken

Reputatie 7
Badge +2

Was zelf een beetje het spoor bijster toen ik het volgende verhaal hoorde, dus wellicht dat een van de andere ervaren reizigers hier het snapt waar NS nou allemaal mee bezig was…

De situatie: M'n beide ouders hadden allebei NS Flex, m'n moeder basis en m'n vader DalVoordeel en wilden beide dit opzeggen.
Nadat ze dit gedaan hadden kregen ze beide een bevestigingsmail dat ze voortaan op saldo zouden reizen en hebben ze ook de opzegging opgehaald bij een automaat

Vervolgens een dag later krijgt m'n vader een mail dat z'n flexabonnement is omgezet naar basis🤔
En m'n moeder heeft in Mijn NS twee keer een bestelling van “reizen op rekening” voor 0,00 euro staan gedateerd op de datum van opzegging.

Gaan die mails nu in de verkeerde volgorde eruit (herinner me iets van hier dat bij een opzegging eerst een omzetting van het abonnement naar basis plaatsvindt namelijk). En waarom staat een opzegging er met een factuur voor de bestelling van reizen op rekening?

icon

Beste antwoord door Robert B 3 May 2023, 20:37

Bekijk origineel

4 reacties

Badge +3

Er lijkt iets mis te gaan met de mails? Zie https://twitter.com/MarthijnT/status/1653791902498447361

Zijn de abonnementen online beëindigd of via de Klantenservice?

Bij een beëindiging via de Klantenservice wordt een Flex abonnement per direct op Basis gezet zodat je geen kosten meer hebt (waarna je natuurlijk alsnog langs een automaat moet om het van de kaart te halen).

Het zou zomaar kunnen dat dit ook gebeurt bij een online opzegging, maar dat weet ik verder niet.

Daar zullen die mail(s) en factuur dus over gaan. De factuur is dan een tussentijdse met verrekening van (eventueel) reeds betaalde abonnementskosten.

Het lijkt mij een foutje in de (volgorde van) communicatie, maar ter controle zouden de ouders in Mijn NS (website) naar Producten kunnen kijken. Staat daar Reizen op Saldo dan is het verder in orde.

Reputatie 7
Badge +2

Zijn de abonnementen online beëindigd of via de Klantenservice?

Was een online opzegging ja.

Daar zullen die mail(s) en factuur dus over gaan. De factuur is dan een tussentijdse met verrekening van (eventueel) reeds betaalde abonnementskosten.

Dat verklaart wel de 0 euro factuur ja. Ze reisden beide eigenlijk niet meer per trein, dus reiskosten waren er aannemelijk niet meer.

Ze hebben beide vervolgens een regionaal kortingsproduct voor de bus aangeschaft en zover ik weet geeft hier in de provincie Utrecht de webshop van de vervoerder een foutmelding als er Flex op de kaart staat. Daar heb ik ze niet over gehoord, dus het zal wel goed gegaan zijn.

De tip om in mijn NS te kijken welk product er op de kaart staat had ik ze al gegeven, naast opletten of er bij een check-in in de bus iets anders dan “Reizen op rekening” staat.

 

Badge +3

Dan zal je vader nog een factuur krijgen met de eindafrekening voor Flex Dal Voordeel, tenzij de opzegging precies op de maandelijkse factuurdatum gedaan is en er niets te verrekenen valt.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb vorig jaar op 1 kaart Flex in zijn geheel stopgezet, ik heb toen nog screenshots van de verstuurde mails in een topic geplaatst.

Volgorde van de mails was:

  1. Mail met onderwerp “Informatie over beëindiging NS Flex contract” waarin stond dat mijn abonnement was beëindigd en ik op dat moment Flex Basis op mijn kaart had staan (wat ik had). Dat kon ik zo laten of ik kon naar een automaat gaan om Flex te verwijderen van de kaart, instructies daarvoor zouden nog volgen in een mail.
  2. Mail met onderwerp “U kunt beëindiging van NS Flex definitief maken bij een NS-kaartautomaat” ongeveer een kwartier later met daarin dat de beëindiging van mijn Flex abonnement was klaargezet op een kaartautomaat en de beloofde instructies.
  3. Mail met onderwerp “NS Flex is beëindigd, u reist nu weer op saldo” een klein uurtje later en nadat ik naar de automaat was geweest. 

Wat betreft facturen, in mijn betaaloverzicht staan 3 €0 facturen na die opzegging. Voor de eerste geeft het betaaloverzicht aan dat die betaald is op de dag van opzegging (13 juni), bij openen factuurdatum 1 dag later (14 juni) met alleen de tekst dat ik niets hoef te betalen, er staat niet eens het OV-chipkaartnummer in, ook mijn naam niet. De tweede factuur betaald 14 juni, openen factuurdatum 15 juni en hier staat wel OV-chipkaartnummer plus mijn naam, ook niets te betalen, en factuur nummer 3 betaald 15 juni, factuurdatum op factuur zelf 16 juni, ook niets te betalen en weer geen OV-chipkaartnummer of naam. Mijn oorspronkelijke factuurdatum voor deze kaart was de 15e. 

Reageer