reizen door nederland en zelfde station uitchecken

  • 28 January 2024
  • 25 reacties
  • 528 Bekeken

Ik heb weekendvrij abonnement en wil een zaterdag gewoon treinen.  
Inchecken in Dordrecht, dan reizen naar Maastricht en via Groningen en Den Helder weer naar Dordrecht waar ik dan pas uitcheck. 
 

mag dat gewoon?


25 reacties

Reputatie 7
Badge

 Volgens mij hoor je tussendoor uit en weer in te checken. 

Reputatie 7
Badge

Voor gebruik met Weekend Vrij maakt het in het weekend niet uit of je steeds uit- en incheckt. Sowieso moet dit wel als je met een andere vervoerder gaat rijden.

Het uit- en inchecken op je tussentijdse eindbestemming is wel handig als je een gebruik wilt maken van Geld Terug Bij Vertraging als je vertraging oploopt.

Voor gebruik met Weekend Vrij maakt het in het weekend niet uit of je steeds uit- en incheckt. Sowieso moet dit wel als je met een andere vervoerder gaat rijden.

Het uit- en inchecken op je tussentijdse eindbestemming is wel handig als je een gebruik wilt maken van Geld Terug Bij Vertraging als je vertraging oploopt.

Conducteurs zien eerst het incheckstation, pas later het abonnement, als ze dat al kunnen zien. Ze gaan dus wel vragen stellen of een boete opleggen, al mag dat laatste officieel niet. Daarnaast krijg je een gemiste check-uit als je langer dan zes uur reist. Dat levert ook weer gedoe op. Gewoon even in- en uitchecken dus. Als je naar een ander paaltje loopt, kun je meteen weer inchecken.

Reputatie 7
Badge +3

Je mag niet tegen de reisrichting in reizen zonder tussentijdse incheck. Daarbij is het de bedoeling de reisplanner aan te houden.

Dordrecht, via Maastricht, via Groningen, via Den Helder naar Dordrecht is geen reis die door de planner wordt aangegeven. In principe zou je in Maastricht, Groningen en Den Helder moeten omchecken.

Reputatie 5

Leuk plan, maar ik raad je dwingend aan op de stations plekken waar je omdraait: Maastricht, Groningen en Den Helder, even uit- en in te checken. Dat voorkomt problemen, discussies en eventueel, als je weekendvrij flex hebt, 20 euro kosten voor incheck zonder uitcheck binnen zes uur.

Reputatie 7
Badge +4

  U bent bij het aangaan van uw contract overeengekomen met NS dat u op voorgeschreven wijze  zult in- en uitchecken en daar heeft u zich dus gewoon aan te houden. Als u het daar niet mee eens bent, dan wel het niet wilt doen zoals afgesproken, dan moet u geen contract met wederzijdse verplichtingen afsluiten en kunt u na een maand uw contract opzeggen. Dat lijkt me de meest correcte oplossing.

De redenering dat er niet beboet zal worden is geen vrijbrief om het maar na te laten. U maakt niet uw eigen regels.Een wet of contract is geen discussie. en belast de conducteurs, die bovendien door dit soort ontregelende opstelling gedemotiveerd raken om de juist zo hoognodige  controle te verwerkelijken. 

 In- en uitchecken heeft overigens het voordeel dat er recht is op Geld terug bij vertraging, voorzover u in die termen denkt. Er is veel onregelmatigheid in de weekenden,

  U bent bij het aangaan van uw contract overeengekomen met NS dat u op voorgeschreven wijze  zult in- en uitchecken en daar heeft u zich dus gewoon aan te houden. Als u het daar niet mee eens bent, dan wel het niet wilt doen zoals afgesproken, dan moet u geen contract met wederzijdse verplichtingen afsluiten en kunt u na een maand uw contract opzeggen. Dat lijkt me de meest correcte oplossing.

De redenering dat er niet beboet zal worden is geen vrijbrief om het maar na te laten. U maakt niet uw eigen regels.Een wet of contract is geen discussie. en belast de conducteurs, die bovendien door dit soort ontregelende opstelling gedemotiveerd raken om de juist zo hoognodige  controle te verwerkelijken. 

 In- en uitchecken heeft overigens het voordeel dat er recht is op Geld terug bij vertraging, voorzover u in die termen denkt. Er is veel onregelmatigheid in de weekenden,

Zwartrijdersboete OV-abonnementhouders moet onmiddellijk stoppen | consumentenbond

Dus wat betreft redenering @Zamids zou ik me persoonlijk niet al te veel zorgen maken. 

Bij de NS proberen ze ook veel te vergeten. ;)

Dankjullie allemaal voor de antwoorden.    In moet dus gewoon steeds uit en in checken.  
 

waarom kunnen ze het niet makkelijker maken, ik heb betaald voor onbeperkt reizen.

hoe moeilijk kan het zijn om op het scherm van de conducteur te laten zien dat ik die dag onbeperkt kan reizen.

 

en ja in de regels bij het aangaan van het abonnement zal het heus wel staan maar wie leest tegenwoordig steeds die lap tekst.

Reputatie 5

Die lap tekst lezen vast veel mensen. Want dat zijn de voorwaarden. Om ongemakkelijke situaties te voorkomen zou ik u adviseren om voortaan teksten te lezen. Daar zijn ze namelijk voor bedoeld. En dat het ongemakkelijk is: Ja. Ik vind ook dat een conducteur (als hij ook langskomt) een beetje naar beneden kan scrollen. En met een onbeperkt abonnement zou je gewoon overal moeten kunnen reizen zonder overal in en uit te checken. Maar… ik denk zelf dat er niet echt problemen zullen ontstaan als je niet in en uitcheckt. En anders: Even naar een poortje of paaltje gaan is toch niet erg moeilijk? Vooral niet als je trein daar niet doorgaat.

Dankjullie allemaal voor de antwoorden.    In moet dus gewoon steeds uit en in checken.  
 

waarom kunnen ze het niet makkelijker maken, ik heb betaald voor onbeperkt reizen.

hoe moeilijk kan het zijn om op het scherm van de conducteur te laten zien dat ik die dag onbeperkt kan reizen.

 

en ja in de regels bij het aangaan van het abonnement zal het heus wel staan maar wie leest tegenwoordig steeds die lap tekst.

Zwartrijdersboete OV-abonnementhouders moet onmiddellijk stoppen | consumentenbond

Nou nee dus, want met een afgekocht reisrecht is dat dus niet noodzakelijk. En bij een eventuele controle/boete kunt u altijd vragen of de conducteur zich kan identificeren. 

Bron: Wie mag vragen naar mijn identiteitsbewijs en wanneer? | Rijksoverheid.nl

Reputatie 7
Badge +3

Dankjullie allemaal voor de antwoorden.    In moet dus gewoon steeds uit en in checken.  
 

waarom kunnen ze het niet makkelijker maken, ik heb betaald voor onbeperkt reizen.

hoe moeilijk kan het zijn om op het scherm van de conducteur te laten zien dat ik die dag onbeperkt kan reizen.

 

en ja in de regels bij het aangaan van het abonnement zal het heus wel staan maar wie leest tegenwoordig steeds die lap tekst.

Dat men het niet nodig vindt om voorwaarden te lezen, zien we hier in deze community regelmatig terugkomen, als er iets anders is gegaan dan men wilde. Daarom goed dat jij hier jouw vraag stelde voordat jij de reis gaat maken.

Reputatie 7

Wat voegt het eigenlijk toe om met een Weekend Vrij abonnement bij zo'n rondreis steeds in/uit te checken. Het staat in de voorwaarden, prima, en doe je dan ook (ook al om problemen te voorkomen), maar wat het nut ervan is bij afgekocht reisrecht terwijl je continu met dezelfde vervoerder (NS dus) reist, ontgaat me. NS loopt verder geen inkomsten mis dus daar kan het niet aan liggen. 

mag dat gewoon?

volgens de voorwaarden van NS is dit niet de bedoeling

In de praktijk zal het niets uitmaken als je Flex WeekendVrij gebruikt en alleen met NS reist. Zelfs als de conducteur of de medewerker V&S een registratie aanmaakt bij controle, dan zul je uiteindelijk een e-mail krijgen dat er een correctietarief van 0 euro is toegepast. Zolang je maar gecontroleerd bent in je vrije reisperiode.

Door het omschakelen naar Flex en correctietarieven i.p.v. klassieke abonnementen op saldo en UvB's is er geen noodzaak meer om met WeekendVrij in-of uit te checken bij NS als het gaat om controle (behalve als je maandagochtend na 4.00 uur doorreist), maar voor geld terug bij vertraging is het uiteraard wel noodzakelijk zoals @Aar al aangeeft. Of om een station met poortjes in- of uit te komen.

Reputatie 7
Badge +3

Bij het aangaan van een abonnement ben je akkoord gegaan met de voorwaarden behorende bij dat abonnement. Daarin staat dat in- en uitchecken verplicht is. TS wilt een rondreis maken, dan zal er tussentijds omgecheckt moeten worden. Dat omchecken niets toevoegt of men het geen noodzaak is, doet niets af aan de verplichting volgens de voorwaarden. Voorkom discussies en correctietarieven bij controles en check gewoon om.

 

Reputatie 7
Badge +3

Dit onderwerp is al vele keren voorbij gekomen.

Strikt juridisch gesproken heeft het onderweg in- en uitchecken geen toegevoegde waarde wanneer je reist met volledig afgekocht reisrecht bij alleen NS. NS raadt aan om het toch te doen zodat je bij vertraging (een deel) van je reiskosten zou kunnen terugvragen via Geld Terug bij Vertraging (GTbV).

Ik raad aan om discussies met treinpersoneel te voorkomen en onderweg gewoon uit en weer in te checken. Hoewel het nog steeds een beetje krom is dat je met volledig afgekocht reisrecht onderweg zou moeten in- en uitchecken wanneer je niet overstapt op een andere vervoerder. De voorwaarden stellen dat het moet maar tegelijkertijd heeft NS in april 2015 laten weten dat het personeel is geïnstrueerd dat nooit een boete zal worden gegeven.
NS (2015): “Abonnementhouders met een vrij reizenabonnement van NS krijgen geen boete
als zij vergeten zijn om in te checken op een volledig afgekochte dag. We kunnen
daar kort over zijn: dat gebeurt niet”

Conclusie: het in- en uitchecken moet maar als je het vergeet krijg je geen boete. Gewoon in- en uitchecken is natuurlijk het beste om gezeur te voorkomen.

Reputatie 7
Badge +3

Voor de reiziger heeft het misschien geen toegevoegde waarde, maar NS en TLS gebruiken die data natuurlijk wel om reizigersstromen in kaart te brengen.

Reputatie 7
Badge +3

@iMark er is een verschil tussen vergeten en consequent niet in/uitchecken.

Reputatie 7
Badge +3

Voor de reiziger heeft het misschien geen toegevoegde waarde, maar NS en TLS gebruiken die data natuurlijk wel om reizigersstromen in kaart te brengen.

Als in het weekend de weekendvrij-reizigers niet in/uitchecken kunnen treinen niet aangepast worden aan het aantal reizigers omdat daar geen zicht meer op is. Je blijft dan volle treinen houden, met het nodige geklaag.

Reputatie 7
Badge +1

Voor de reiziger heeft het misschien geen toegevoegde waarde, maar NS en TLS gebruiken die data natuurlijk wel om reizigersstromen in kaart te brengen.

Als in het weekend de weekendvrij-reizigers niet in/uitchecken kunnen treinen niet aangepast worden aan het aantal reizigers omdat daar geen zicht meer op is. Je blijft dan volle treinen houden, met het nodige geklaag.

Hou toch op zeg. Je doet net of NS hier actief mee bezig is. Ik lees dagelijks vele klachten op X over de te korte treinen. Sommige daarvan zeggen dat ze al jarenlang de druktemelder invullen, zonder ook maar enig resultaat. De prestaties van NS zijn gewoon slecht op dat punt en dat weet je ook wel. Dat constant tegen de stroom inroeien is soms wel erg vermoeiend.

Reputatie 7
Badge +3

@iMarker is een verschil tussen vergeten en consequent niet in/uitchecken.

Wie zegt dat er een verschil is? NS in ieder geval niet. Lees het citaat uit 2015 nog eens goed. 

Je krijgt wel een technisch probleem met je OV-chipkaart met al die gemiste uitchecks. Dan moet je weer een keer langs een balie om dat laten resetten. Zou ik allemaal niet aan beginnen. 

Het is bepaald niet eenduidig maar de mix van volledig afgekocht reisrecht in combinatie met verplicht in- en uitchecken is van meet af aan een lastige geweest. De vervoerders willen het en sommige reizigers vinden het een principekwestie om daar niet aan te voldoen. Die redeneren dat ze vooraf al voor hun hele reis betaald hebben en dus niet meer hoeven in en uit te checken. Juridischs gezien hebben ze een wel degelijk een punt en NS heeft daar in 2015 al belangrijke dingen over gezegd.  

We zitten nu met een patstelling. Met daarbij wel het uitdrukkelijke advies om het niet moeilijker te maken dan nodig en gewoon volgens de voorwaarden in- en uit te checken.

Badge +3

Wie zegt dat er een verschil is? NS in ieder geval niet. Lees het citaat uit 2015 nog eens goed. 

Je krijgt wel een technisch probleem met je OV-chipkaart met al die gemiste uitchecks. Dan moet je weer een keer langs een balie om dat laten resetten. Zou ik allemaal niet aan beginnen. 

Nee, dat probleem onstaat pas als je (ik meen binnen een jaar) 12 reizen mét incheck maar zonder uitcheck maakt. In het geval van het rondje Nederland is er maar één incheck én een uitcheck (ook al is die later dan 6 uur na de incheck!) Een overstap na meer dan 6 uur levert een nieuwe reis op i.p.v. een overstap, uitchecken bij een poortje na meer dan 6 uur kan prima.

NS wil inderdaad de reisbewegingen weten en vereist daarom dat er overal waar dat van toepassing is in- en uitgecheckt wordt (dus in Maastricht, Groningen en Den Helder), maar als je daar met afgekocht reisrecht geen zin in hebt mag dat geen financiële consequenties hebben (ook al gebeurt dat bij Flex soms (onterecht) alsnog, in tegenstelling tot het bericht uit 2015 over “dat gebeurt niet”).

Bij reizen met verschillelende vervoerders is een sluitende reishistorie nodig om de opbrengsten te verdelen (ook bij Weekend Vrij), maar een enkele keer vergeten in of uit te checken is natuurlijk niet erg.

Reputatie 7
Badge +3

Vandaar ook het advies om conform de voorwaarden in en uit te checken. Geen gezeur in de trein en geen gedoe met eventueel ten onrechte opgelegde correctietarieven. 

Dus als ik het goed begrijp moet ik steeds de routeplanner volgen. En dan steeds in en uitchecken voor ik de volgende route pak. 
 

Nu vertrekt er een trein vanuit Dordrecht en die gaat via Rotterdam, Den Haag, Amsterdam, Utrecht, Eindhoven naar Venlo.

 

strikt volgens de regels mag ik die dus niet pakken. 

 

leuker kunnen ze het niet maken, wel ingewikkelder.

Reputatie 7
Badge +3

Dus als ik het goed begrijp moet ik steeds de routeplanner volgen. En dan steeds in en uitchecken voor ik de volgende route pak. 
 

Nu vertrekt er een trein vanuit Dordrecht en die gaat via Rotterdam, Den Haag, Amsterdam, Utrecht, Eindhoven naar Venlo.

 

strikt volgens de regels mag ik die dus niet pakken. 

 

leuker kunnen ze het niet maken, wel ingewikkelder.

Die mag je nemen en dan overstappen in Eindhoven op de trein naar Maastricht. Je hoeft in Eindhoven niet om te checken. Maar als je vanuit Maastricht naar Groningen gaat moet je wel omchecken (uit- en weer inchecken). Let in Maastricht op want daar rijdt ook Arriva.

Badge +3

Dus als ik het goed begrijp moet ik steeds de routeplanner volgen. En dan steeds in en uitchecken voor ik de volgende route pak. 
Nu vertrekt er een trein vanuit Dordrecht en die gaat via Rotterdam, Den Haag, Amsterdam, Utrecht, Eindhoven naar Venlo.

Die mag je zeker wel pakken, ook al reis je om. De reden dat die getoond wordt is omdat je veel minder (geen) overstappen hebt.

Als je die trein neemt van bijv. Rotterdam naar Eindhoven dan betaal je gewoon alsof je niet via Schiphol/Amsterdam Zuid gereisd hebt, maar gewoon via Utrecht of Breda.

Wil je vanuit Eindhoven door naar Maastricht dan hoef je in Eindhoven natuurlijk niets te doen, en ook niet als je in Den Bosch Uitstapt voor verder naar Nijmegen of zo (via Utrecht is dat natuurlijk sneller).

Reis je vanuit Eindhoven ‘terug’ naar het noorden/westen dan wordt er verwacht dat je wel uit- en incheckt, al maakt het voor de kosten van je reis (Weekend Vrij) niets uit.

Stap je in Den Bosch uit die trein en neem je een intercity naar Roosendaal (en verder naar bijv. Vlissingen) dan wel graag even uit- en inchecken.

Simpel gezegd, een getoond reisadvies mag je volgen zonder iets te doen, tenzij er een wisseling van vervoerders in zit.

Reageer