Reizen met abonnement als je een deel voor en een deel na begintijd abo reist | NS Community
beantwoord

Reizen met abonnement als je een deel voor en een deel na begintijd abo reist

  • 16 February 2023
  • 2 reacties
  • 99 Bekeken

Hallo!

 

Ik reis vrijdag naar Utrecht vanaf Groningen. Ik heb een weekend-vrij abonnement die ingaat om 18:30 op vrijdagavond.

Ik moet om 17:48 op de trein stappen om op tijd in Utrecht te zijn en heb een overstap in Zwolle.

Betaal ik gewoon volle pond omdat ik voor 18:30 incheck en reis?

En wat nou als ik in Zwolle uitcheck en een paar minuten later weer incheck, valt het tweede deel van mijn reis dan onder het weekend-vrij abo? Ik ben 18:45 in Zwolle.

icon

Beste antwoord door Tochjo 16 February 2023, 14:11

Bekijk origineel

2 reacties

Badge +3

Betaal ik gewoon volle pond omdat ik voor 18:30 incheck en reis?

Ja. Er is rondom de spitsuren overigens een marge van vijf minuten in het voordeel van de reiziger, dus eigenlijk betaalt u vol tarief omdat u voor 18.25 uur incheckt.
 

En wat nou als ik in Zwolle uitcheck en een paar minuten later weer incheck, valt het tweede deel van mijn reis dan onder het weekend-vrij abo? Ik ben 18:45 in Zwolle.

Nee, omdat er dan minder dan 35 minuten zit tussen uitchecken en opnieuw inchecken. In dat geval beschouwt NS beide losse ritten als één reis en wordt nog altijd gekeken naar het tijdstip van inchecken bij de eerste rit om het kortingspercentage voor de tweede rit te bepalen. Oftewel: u reist dan vanaf Zwolle nog altijd tegen vol tarief, omdat u in Groningen in de spitsuren incheckte. Zie deze pagina voor meer informatie hierover, in het bijzonder vanaf ‘De eerste check-in bepaalt het tarief. Hoe werkt dat?‘.

Een optie is wel om het deel tot Zwolle bijvoorbeeld met een e-ticket te maken en dan in Zwolle pas in te checken met uw OV-chipkaart; dan is er geen voorafgaande reis en reist u vanaf Zwolle wel gratis met uw Weekend Vrij-abonnement.

@Tochjo bedankt voor het snelle en uitgebreide antwoord! superfijn (:

Reageer