beantwoord

reizen met kleinzoon van 14 jaar

  • 18 July 2023
  • 11 reacties
  • 177 Bekeken

Mijn vrouw en ik hebben een daluren abonnement en maken gebruik van keuzedagen

Ons keuzedagen abonnement is 1e klas

Wij willen volgende week naar Amersfoort met onze kleinzoon. Ik weet dat ik voor hem een jongeren dagkaart kan aanschaffen, maar loop toch tegen een paar vragen aan.

Wij reizen in principe 1e klas. Toen de kleinzoon nog jonger was kochten wij een railrunner kaartje en sat was het. Het jongeren dagkaartje is slechts 2e klas.

Is dit te upgraden naar 1e klas ??

Dan het reizen in daltijd

Met onze keuzedag kaart kunnen wij net voor 16.00 inchecken en reizen. Echter ik lees dat dat met de jongeren dagkaart niet mag ??

Dus moeten wij wachten tot 18.30 uur voordat wij aan de terugreis kunnen beginnen ???

Klopt dit laatste wel ??

icon

Beste antwoord door Tomas NS 18 July 2023, 19:57

Bekijk origineel

11 reacties

Hoi cameleon en welkom bij onze Community.

De Jongeren Dagkaart is écht alleen geldig in de 2e klas en niet te upgraden naar de 1e klas. Het is een enorm afgeprijsd product en daarom niet flexibel. Met diezelfde Jongeren Dagkaart mag je tijdens de spits inderdaad niet reizen, ook al is de reis begonnen voor het begin van de spits. Dit is eenzelfde voorwaarde als alle andere e-tickets die alleen in de daluren geldig zijn. Een Keuzedag staat op een OV-chipkaart waardoor je die in de daluren kunt inchecken en je reis mag afmaken in de spits. Het klopt dus dat hier verschil in zit.

Zijn je vragen hiermee beantwoord?

Ja dank je voor deze info

Dus wij moeten ons voor deze reis " degraderen" naar 2e klas en rekening houden met het feit dat we pas na 18.30 uur terug kunnen reizen.

Maar mag ik dan wel 5 min voor 18.30 inchecken ?

zoals gebruikelijk.bij diverse dagkaarten ??

Reputatie 7
Badge +3

Je moet niks. Je kunt ook een 1e klas ticket voor kleinzoon kopen. Eventueel met 40% korting door er een Dal Voordeel-abonnement bij te nemen. Of nog beter, zoals hieronder voorgesteld, met Samenreiskorting.

Met e-tickets kun je niet inchecken. Officieel mag je dan zelfs niet om 18.25 uur gaan reizen, maar er is hier op de community meerdere malen door conducteurs aangegeven dat ze daar niet moeilijk over doen.

Wellicht ten overvloede: ik weet niet waar jullie vandaan reizen, maar de Jongerendagkaart is alleen in treinen van NS geldig. Dus niet bij Arriva, Blauwnet, etc.

Reputatie 6

U kunt natuurlijk voor uw kleinzoon een eerste klas kaartje met meereiskorting kopen. Dan hoeft u niet te degraderen. Inchecken kan om 18.25 maar let op om 18.26 kan niet, de marge is echt 5 minuten 

Reputatie 7
Badge +3

Inchecken kan om 18.25 maar let op om 18.26 kan niet

Je bedoelt “om 18.24 kan niet” 😉

Reputatie 7
Badge +3

Wat betreft het niet kunnen upgraden naar 1e klas vind ik dat niet duidelijk vermeld op https://www.ns.nl/uitgelicht/jongeren-dagkaart.html.  Ja, er staat “Alleen geldig in 2e klas” maar niet dat het ticket niet geldig is icm een 1e klas upgrade, zoals er wel staat dat het ticket niet geldig is in combinatie met Samenreiskorting en actiekaartjes b.v. Kruidvat. Dat zou dan duidelijker vermeld kunnen worden. Online kun je namelijk wel een 1e klas upgrade bestellen voor €10 (waarbij er soms een actie is met kortingscode waardoor deze maar €2,50 kost, afgelopen weer nog zo'n actiemail ontvangen).

 

Een andere optie behalve Samenreiskorting is de Meereisretour die nog steeds te koop is voor €9,95 

https://www.ns.nl/uitgelicht/acties/meereisretour.html Hiermee reist de persoon mee in dezelfde klasse als de abonnementhouder. Qua daluren geldt wel hetzelfde als voor de Jongerendagkaart Dal, dus pas vanaf 18:30 weer reizen. 

 

Met Samenreiskorting geactiveerd op een OV-chipkaart is het wel mogelijk voor 16:00 in te checken en dan tijdens de spits te reizen, zoals ook met de Keuzedagen kan. 

 

Reputatie 4

Wat betreft het niet kunnen upgraden naar 1e klas vind ik dat niet duidelijk vermeld op https://www.ns.nl/uitgelicht/jongeren-dagkaart.html.  Ja, er staat “Alleen geldig in 2e klas” maar niet dat het ticket niet geldig is icm een 1e klas upgrade, zoals er wel staat dat het ticket niet geldig is in combinatie met Samenreiskorting en actiekaartjes b.v. Kruidvat. Dat zou dan duidelijker vermeld kunnen worden. Online kun je namelijk wel een 1e klas upgrade bestellen voor €10 (waarbij er soms een actie is met kortingscode waardoor deze maar €2,50 kost, afgelopen weer nog zo'n actiemail ontvangen).

Dit heb ik met de 1e klasse upgrade voor €1 van NS Wintercity uitgetest en kan zonder fouten, ik ben drie keer gecontroleerd en telkens waren er geen problemen: Jongerendagkaart i.c.m. 1e klasse upgrade kan gewoon. Ook i.c.m. Studenten-OV, bij mijn medereiziger gaf dit ook geen problemen.

Reputatie 7
Badge +3

Wat betreft het niet kunnen upgraden naar 1e klas vind ik dat niet duidelijk vermeld op https://www.ns.nl/uitgelicht/jongeren-dagkaart.html.  Ja, er staat “Alleen geldig in 2e klas” maar niet dat het ticket niet geldig is icm een 1e klas upgrade, zoals er wel staat dat het ticket niet geldig is in combinatie met Samenreiskorting en actiekaartjes b.v. Kruidvat. Dat zou dan duidelijker vermeld kunnen worden. Online kun je namelijk wel een 1e klas upgrade bestellen voor €10 (waarbij er soms een actie is met kortingscode waardoor deze maar €2,50 kost, afgelopen weer nog zo'n actiemail ontvangen).

Dit heb ik met de 1e klasse upgrade voor €1 van NS Wintercity uitgetest en kan zonder fouten, ik ben drie keer gecontroleerd en telkens waren er geen problemen: Jongerendagkaart i.c.m. 1e klasse upgrade kan gewoon. Ook i.c.m. Studenten-OV, bij mijn medereiziger gaf dit ook geen problemen.

Als het wel kan, is een upgrade van €10 wel duur voor een ticket van €7,95. Met een kortingscode waarmee het nog maar €2,50 is het al goedkoper,al staat daar wel bij dat je de code kan verzilveren om eenmalig voor €2,50 je NS-abonnement upgraden naar de 1e klas en een Jongerendagkaart is geen abonnement..

Een Meereisretour van €9,95 is dan nog net iets goedkoper, al is dat geen dagkaart maar een dagretour waarmee je van A naar B en terug van B naar A kan, dus een rondreis zit er dan niet in. 

Reputatie 7
Badge +3

Uit andere topics over 1e klas upgrade had ik begrepen dat een 1e klas upgrade met jongerendagkaart niet kon. Ik weet niet of dat niet kon met die kortingcodes voor upgrade of helemaal niet kan.

Reputatie 7
Badge +1

Uit andere topics over 1e klas upgrade had ik begrepen dat een 1e klas upgrade met jongerendagkaart niet kon. Ik weet niet of dat niet kon met die kortingcodes voor upgrade of helemaal niet kan.

Er staat bij de voorwaarden van de jongerendagkaart helemaal niks over upgrades naar 1e klas. Dus in principe is het mogelijk, als ook de upgrade zelf een combinatie met een jongerendagkaart niet uitsluit.

Reputatie 7
Badge +3

Uit andere topics over 1e klas upgrade had ik begrepen dat een 1e klas upgrade met jongerendagkaart niet kon. Ik weet niet of dat niet kon met die kortingcodes voor upgrade of helemaal niet kan.

Ik weet dat het vorig jaar bij de SPOOR 1e klas upgrade van €0,01 genoemd werd dat het deze niet te combineren was met de Jongeren Dagkaart. Bij andere upgrades voor €2,50 of die van Wintercity stond dat er volgens mij niet bij. 

Reageer