Reizen op saldo met DUO OV kaart

  • 21 May 2022
  • 2 reacties
  • 112 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 1 reactie

Ik heb doordeweeks een OV van DUO. In het weekend staat (blijkbaar) reizen op saldo aan en wordt er steeds 10€ afgeschreven als ik incheck om mijn saldo op 20€ te houden. Ik wil daar vanaf en dat handmatig doen. Ook wil ik in het weekend een dagkaart kopen ipv in- en uitchecken met m’n OV kaart. Hoe kan ik dat regelen?

 


2 reacties

Badge +3

Het lijkt erop dat u automatisch opladen hebt ingeschakeld. Dat kunt u zelf stopzetten. Nadat u dit via de website van OV-chipkaart gedaan hebt, moet u dit bevestigen bij een kaartautomaat door een bestelling op te halen.

Met een dagkaart kunt u onbeperkt een dag lang per trein reizen. Daarom zijn die erg duur, 44 euro. Alleen als u 18 of jonger bent, kun u een Jongeren Dagkaart kopen. Deze is alleen geldig in treinen van NS, kost 7,60 euro en is te koop in de app van NS.

Als u geen dagkaart bedoelde, maar een enkele reis of dagretour tussen twee stations: die zijn alleen verkrijgbaar tegen vol tarief, in de app of bij de kaartautomaat (in dat laatste geval met een euro toeslag). Met de OV-chipkaart waar uw studentenreisproduct op staat, krijgt u in het weekend korting als u op saldo reist. U bent dus duurder uit als u niet op saldo reist maar een los kaartje wil kopen. Tenzij u dus 18 of jonger bent, want dan kan de Jongeren Dagkaart voordeliger zijn.

(Ik zie dat u NS Flex als tag aan uw bericht hebt toegevoegd. Het studentenreisproduct is niet op één kaart te combineren met NS Flex. U krijgt dan geen korting in het weekend. Als er inderdaad NS Flex op de kaart staat, dan moet u contact opnemen met de klantenservice en dat beëindigen. Ook dit moet vervolgens bij een kaartautomaat bevestigd worden.)

Dank Tjocho, zeer helpfull!

 

Reageer